نوین ترین و جدیدترین روش اصلاح طرح لبخند - کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینی

نوین ترین و جدیدترین روش اصلاح طرح لبخند

نوین ترین و جدیدترین روش اصلاح طرح لبخند

برخی افراد ممکن است به دلیل وجود مشکلات و ناهنجاری ها در ساختار فک یا دندان ها، از لبخند زیبایی نداشته و نتوانند راحت‌تر بخندند. اصلاح طرح لبخند یکی از رایج ترین و موثرترین روش ها برای رفع ناهنجاری های ساختار فک و دندان هاست. در ادامه مطلب بیشتر در این باره بخوانید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 مقدمه ای بر روش اصلاح طرح لبخند چیست؟

آن‌چه که به‌عنوان اصلاح طرح لبخند مطرح شده است، شامل هر نوع درمان دندان‌ به‌منظور زیبایی است. درصدی از زیبایی چهره، علاوه بر میمیک صورت، به زیبایی دندان ارتباط دارد. متقاضیان این طرح، باید اول پیش دندان‌پزشک رفته تا دندان‌هایش معاینه شود و هیچ پوسیدگی‌ای نداشته باشد.

در معاینه، آناتومی دندان، لثه و فک بررسی می‌شود تا مشکلات دهان و دندان بیمار مشخص شود. اگر لثه، خون‌ریزی و عفونت‌های کوچک و عمیق داشته باشد، درمان آن‌ها در اولویت خواهد بود. ترمیم لثه پیش از درمان دندان، برای متقاضیان اصلاح طرح لبخند اهمیت دارد. البته هر فردی، کاندید اصلاح طرح لبخند نیست.

اصلاح طرح لبخند و لبخند لثه ای بیشتر، هدف های زیبایی را دنبال می کند . در این فرایند معمولا دندانپزشک زیبایی ، دندان های لب پریده، بی رنگ شده، ترک خورده و … بیمار را به دندان های روشن و درخشان و مرتب تبدیل می کند.

بیشتر افراد در بزرگسالی پی به این مطلب برده اند که با بهبود و ترمیم مجموعه ای از دندان ها اعتماد به نفس مجددی پیدا کرده اند.

در زمانهای قدیم اکثرا دندانها توسط روش های سنتی و فقط در حد ساکت کردن درد دندان درمان می شدند و مباحث زیبایی و زیباشناسی جایگاهی در میان درمان های دندانپزشکی نداشتند . مثلا حتی در صورتی که دندان های جلویی نیاز به ترمیم می داشتند آنها را با استفاده از مواد غیر همرنگ دندان ( آمالگام ) ترمیم می کردند و فقط اینکه دندان کارآمد باشد کافی بود.

امروزه با اهمیت فراوانی که انسانها به زیبایی می دهند و پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در زمینه های مختلف از جمله دندانپزشکی سبب شده تا علم جدیدی به علوم دندانپزشکی اضافه شود. مبحث طراحی لبخند چند سالی است که به طور گسترده در حال پیگیری و پیشرفت می باشد.

چه افرادی می توانند از این روش استفاده کنند؟

معمولا کاندیداهای اصلاح طرح لبخند باید، بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشند. معمولا افرادی که دندان های مرتب و کاملی ندارند، برای اصلاح طرح لبخند کاندید می شوند. بیمارانی که دندان هایشان آسیب دیده و تعدادی را هم از دست داده اند، علاوه بر ایجاد تغییرات زیبایی، ابتدا باید چند روش ترمیمی را هم پشت سر بگذرانند.

انجام طرح لبخند در طی چه مراحلی انجام می شود؟

هر شخص، برای انجام و استفاده از طرح لبخند نیاز به موارد خاص و منحصر به فردی دارد. زیرا دهان هر شخص منحصر به فرد است. به همین خاطر در این جا بیشتر مواردی که دندانپزشک زیبایی، برای اصلاح طرح لبخند استفاده می کند را به اختصار توضیح می دهیم. اما همان طور که گفتیم، برای هر شخصی به طور متفاوت از یک یا چند مورد از موارد زیر استفاده می شود.

روکش پرسلن

روکش پرسلن معمولا مانند یک لایه ی نازک است که در جلوی دندان ها و به منظور بهبود ظاهر آن ها استفاده می شود.

این روکش در اکثر مواقع از مواد سرامیک یا باندینگ سرامیک ساخته می شود و برای پوشاندن فاصله ی دندانی، ترک ها، لکه های پاک نشدنی و لب پریدگی ها استفاده می شود و باعث ایجاد لبخند زیبا و یکپارچه ای می شود.

تاچ پورسلین دندان

از این تاچ معمولا برای پوشاندن دندان های لب پریده و پوسیده استفاده می شود. این تاچ زیبایی و عملکرد درست دندان ها را باز یابی می کند.

بریج و کاشت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان، جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته و تقویت اساسی آن ها است. در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید ، یا اینکه دندان شما به شدت آسیب دیده است، احتمالا این روش می تواند یک انتخاب مناسب و مفید برای این شرایط باشد.

سفید کردن دندان یا بلیچینگ و نقش آن در اصلاح طرح لبخند

گاهی دندان ها به خاطر استفاده از مواد غذایی رنگدانه دار و یا استعمال دخانیات دچار تغییر رنگ می شوند. در این گونه واقع استفاده از بلیچینگ دندان می تواند بسیار مفید باشد.

سفید کردن دندان ها، برای حذف لکه ها و درخشندگی دندان ها به کار می رود. امروزه این روش به دو صورت (در خانه توسط خود شما – در مطب و توسط دندانپزشک) انجام می شود.

جدای از این مورد، با توجه به شدت لکه ای ایجاد شده، امروزه روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

روکش کردن با کامپوزیت دندان

یکی از فرایندهای درمان زیبایی طرح لبخند، استفاده از روکش کامپوزیتی است. رمانی که دندان های بیمار فرم نامناسبی دارند و بیمار تمایل یا فرصت کافی برای انجام ارتودنسی را ندارد، دندانپزشک زیبایی از کامپوزیت استفاده می کند.

روکش های کامپوزیتی معمولا تمام نامرتبی دندان ها را تحت پوشش قرار می دهند، در نتیجه لبخند فرد هالیودی می شود.

ترکیب و فرم دندان ها

در اصلاح طرح لبخند، داشتن دندان های زیبا، مرتب و هم ردیف یک نکته ی بسیار مهم است. در حالی که بسیاری از افراد با وجود داشتن دندان های مرتب ممکن است از وجود فاصله ی بین دندان های خود راضی نباشند.

برخی دیگر از افراد ممکن است از روی هم بودن دندان ها و یا کج بودن آن ها ناراضی باشند. هر دو گروه این افراد می توانند با درمان ارتودنسی از شر این معضلات و نازیبایی ها رهایی پیدا کنند.

 روش های مفید و کاربردی در زمینه اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند برای همه به یک صورت نیست. انجام دادن این کار تا حد زیادی بستگی به اجزای صورت شما و نوع پوست، رنگ مو، رنگ دندان، نمای دندان، بافت لثه و موارد بسیار دیگری دارد که دندانپزشک زیبایی باید در نظر بگیرد. برای داشتن یک لبخند زیبا باید این اجزا در بهترین حالت ممکن باشند. روش‌های اصلاح طرح لبخند از دیگر عوامل تأثیرگذار بر روی هزینه ارتودنسی نیز است.

اصلاح طرح لبخند با انجام  لمینت دندان

در روش لمینت دندان پوسته‌هایى بسیار نازک روی سطح بیرونی دندان‌ها قرار داده مى‌شود تا مشکلات ظاهرى آن‌ها را اصلاح نماید. این پوسته‌ها کاملاً با سطح دندان هماهنگ و منطبق است و توسط چسب‌هاى مخصوص بطور دائمی به دندان مى‌چسبد و کاملاً با دندان یکى شده و قابل جدا شدن نخواهد بود.

لمینت دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی دارد که لمینت سرامیکی گران‌تر است. هزینه‌ باندینگ کامپوزیت از 300 هزار تومان به بالا و لمینت سرامیکی از 400 هزار تومان به بالا است.

کاشت دندان

مهم‌ترین مورد در اصلاح طرح لبخند، جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. این کار به دو روش بریج و ایمپلنت قابل انجام است. در ایمپلنت پایه‌ی تیتانیومی مانند ریشه در فک کاشته شده و پروتز روی آن می‌نشیند. در بریج با تراشیدن دندان‌های مجاور، پروتز روی آن‌ها سوار می‌شود. هزینه‌ی ایمپلنت به مراتب بیشتر از بریج خواهد بود، اما به علت مزایای متعدد، دائمی بودن و شباهت بسیار زیاد به دندان واقعی، مقرون به صرفه خواهد بود. قیمت ایمپلنت بسته به روش کاشت و برند و کشور سازنده از 1.5 میلیون تا 5 میلیون تومان و قیمت بریج از 350 هزار تومان به بالا خواهد بود.

طراحی و اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی

ارتودنسی برای رفع و درمان نامرتبی و فرم بد دندان‌ها به کار می‌رود. در شرایطی که دندان‌ها در محل درست خود قرار نگرفته باشند، مطمئن‌ترین روش برای اصلاح و درمان آن‌ها، روش ارتودنسی است. در ایده‌آل‌ترین حالت برای اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی زیبایی نیز دندان‌ها با ارتودنسی ردیف می‌شوند و سپس با موادی مانند لمینت، رنگ و شکل دندان‌ها را با هم موزون می‌کنند. هزینه‌ ارتودنسی با توجه به انواع گوناگون آن متفاوت است. هزینه‌ ارتودنسی متحرک از 3 میلیون تا 8 میلیون تومان، و هزینه‌ ارتودنسی ثابت از 2 میلیون تا 5 میلیون خواهد بود.

روش اصلاح خط لثه

در بعضی از افراد که طول تاج دندان‌هایشان کوتاه است، در حین لبخند و صحبت مقداری از لثه هایشان دیده میشود که به آن لبخند لثه‌ای گفته می‌شود. این مشکل با یک جراحی بسیار آسان و ساده رفع می‌گردد و با بی‌حسی موضعی مقداری از لثه ها بالا برده شده و سپس با کمک لمینت ظاهر لبخند بازسازی می‌شود. هزینه‌ی جراحی افزایش طول تاج برای یک دندان در حدود 200 هزار تومان خواهد بود. انجام این جراحی از طریق لیزر مقرون به صرفه‌تر است.

اصلاح طرح لبخند  با انجام جراحی فک

گاهی مشکل لبخند لثه‌ای مربوط به فرم وراثتی فک‌ها و استخوان‌های صورت است. در این موارد طول یک سوم میانی صورت بلند است. گاهی نیز به طور کلی نامناسب بودن شرایط فکین در زیبایی لبخند ایجاد خلل نموده است. مشکل زیبایی این بیماران با انجام جراحی فک و جابه‌جایی آن حل می‌شود. هزینه‌ی جراحی فک بسته به نوع آن از 2 میلیون تومان به بالا خواهد بود.

نوین ترین و جدیدترین روش اصلاح طرح لبخند

برخی از کلینیک‌ها، از نرم‌افزار برای طراحی لبخند بیمار پیش از فرایند ترمیم استفاده می‌کنند تا بیمار پیش از هر کاری، درک درستی از فرایند و نتیجه نسبی کار داشته باشد. با نرم‌افزار طراحی لبخند، شاهد موارد زیر هستیم:

طرح گرافیکی و سه‌بعدیِ شبیه‌سازی ‌شده لبخند بیمار به نمایش درمی‌آید.

بیمار از طریق نرم‌افزار قادر است تا درمان نهایی را به‌صورت تقریبی بررسی و مشاهده کند.

شکل، اندازه، تناسب دندان‌ها و خط لثه، بررسی و مطابقت آن با آناتومی دهان و دندان بیمار در این نرم‌افزار ارزیابی می‌شود.

نرم‌افزار طراحی لبخند، فقط به دهان و دندان نمی‌پردازد. این نرم‌افزار فاصله دو مردمک چشم را هم بررسی می‌کند و فاصله گوشه لب و ارتفاع صورت را هم می‌سنجد.

اصلاح لبخند لثه ای به کمک لیفت لثه

لبخند لثه ای به این معناست که لثه ها بیش از حد معمول روی دندان ها را پوشانده اند. این حالت موجب کوچک به نظر رسیدن دندان ها و کودکانه شدن لبخند می شود. خوشبختانه برای اصلاح لبخند لثه ای می توان از کانتورینگ یا لیفت لثه کمک گرفت تا قسمت بیشتری از تاج دندان نمایان شده و دندان ها بلندتر به نظر برسند.

 

همچنین در صورتی که لثه ها روی برخی از دندان های جلویی را بیش از بقیه پوشانده باشند، به نظر می رسد که اندازه دندان های فرد با یکدیگر متفاوتند، می توان از لیفت لثه برای اصلاح این وضعیت استفاده کرد.

 

از آنجایی که لیفت لثه شامل از بین بردن بخشی از بافت لثه به کمک لیزر است، دندانپزشک از بیحسی موضعی استفاده می کند تا بیمار در حین انجام آن چیزی متوجه نشود. بیمار ممکن است پس از لیفت لثه دوره نقاهت کوتاهی را تجربه کند که طی آن لثه ها دردناک و حساس می شوند. لیفت لثه نیز مانند ونیر های دندان، روشی سریع برای اصلاح طرح لبخند است.

 

کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینی

کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینی ارتودنسی (ثابت و متحرک) درمان ریشه، پروتز

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ