داروها و روش‌های دندانپزشکی برای از بین بردن جوش لثه - کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا

داروها و روش‌های دندانپزشکی برای از بین بردن جوش لثه

داروها و روش‌های دندانپزشکی برای از بین بردن جوش لثه

جوش لثه یک برجستگی پر از چرک بر روی لثه است. این جوش‌ها در اثر رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت، تشکیل می‌شوند. ناحیه از لثه که جوش بر روی آن ظاهر شده، ممکن است دردناک و یا حساس شود.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

جوش‌ها یا آبسه‌ها نشانه عفونت باکتریایی هستند. آنها در افراد مبتلا به بیماری لثه یا افرادی که اخیراً جراحی دندان انجام داده‌اند، بیشتر مشاهده می‌شود. در این موارد، پلاک و مواد غذایی می‌توانند وارد جوش شده و منجر به رشد بیش از حد باکتری‌ها شوند.

دو نوع جوش روی لثه وجود دارد. یک نوع از آن جدی‌تر است و به دندان نزدیک‌تر می شود. عفونت زمینه‌ای نیاز به توجه فوری پزشکی و اغلب درمان ریشه دارد. عفونت لثه درمان نشده می‌تواند در مناطق دیگر بدن گسترش یابد. به طور معمول، آنتی بیوتیک‌ها و روش‌های دندانپزشکی برای درمان جوش‌هایی که بر روی لثه ایجاد می‌شوند، ضروری هستند. همچنین داروهای خانگی می‌توانند ناراحتی را کاهش داده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند.

انواع جوش لثه
آبسه یا جوش‌هایی که بر روی لثه تشکیل می‌شوند، ناشی از عفونت باکتریایی در بافت لثه هستند. جوش‌هایی که بر روی لثه تشکیل می‌شوند، با اصطلاح پزشکی آبسه پریودنتال شناخته می‌شوند. در موارد دیگر، پوسیدگی دندان یا تروما می‌تواند منجر به عفونتی شود که در داخل دندان ایجاد می‌شود و به لثه‌ها سرایت می‌کند. در این شرایط، فرد ممکن است متوجه جوش نزدیک دندان که احتمالا به ریشه نزدیک‌ است، شود. به این نوع جوش، آبسه پری اپیکال گفته می‌شود. افرادی که احتمال وجود آبسه پری اپیکال بر روی لثه خود را می‌دهند، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنند. زیرا ممکن است درمان کانال ریشه برای نجات دندان لازم باشد.

علائم جوش لثه
علائم ناشی از ایجاد جوش بر روی لثه شامل موارد زیر هستند:

  • درد، تورم و حساسیت در دهان
  • خونریزی یا ترشح از داخل جوش یا لثه ها
  • بوی بد دهان
  • حالت تهوع
  • تب
  • گوش درد
    جوش لثه نشانه عفونت است و درمان آن برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر قسمتهای دهان و بدن، امری مهم است. اگر عفونت گسترش یابد، می‌تواند منجر به از بین رفتن دندان شود. همچنین اگر باکتری وارد جریان خون شود، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. افراد مبتلا به جوش‌های لثه، برای تشخیص و درمان لازم است به دندانپزشک مراجعه کنند. معمولاً برای از بین ‌رفتن عفونت نیز مصرف دارو لازم است. با از بین رفتن عفونت، داروهای خانگی می‌توانند باعث تسکین درد و جلوگیری از ایجاد جوش بیشتر شوند.

داروها و روش‌های دندانپزشکی برای از بین بردن جوش لثه
برای درمان عفونت و جلوگیری از ایجاد جوش‌های بیشتر، دندانپزشک ممکن است یک یا ترکیبی از درمان‌های زیر را توصیه کند:

آنتی بیوتیک‌ها
اولین قدم برای از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده عفونت، مصرف آنتی بیوتیک است. از آنجا که جوش‌ها در زیر خط لثه، جایی که درمان‌های موضعی نمی‌توانند به آن برسند، شکل می‌گیرند، معمولاً مصرف آنتی بیوتیک‌ها لازم است.

تمیز کردن کامل لثه
معمولاً باکتری‌ها به دلیل بیماری لثه یا پوسیدگی دندان‌ها، می‌توانند لثه‌ها را آلوده کنند. تمیز کردن عمیق مانند روش روت پلنینگ، می‌تواند پلاک و تارتار را از بین برده و به لثه‌ها کمک کند. همچنین دنبال کردن عادت‌های بهداشتی بهتر دهان، اغلب می‌تواند به جلوگیری از بازگشت آبسه‌ها کمک کند.

تخلیه عفونت
ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که لازم است چرک از داخل جوش تخلیه شود. این می‌تواند درد را تسکین داده و منجر به بهبودی سریعتر لثه شود.

تنظیم دندان‌ها و پروتز‌ها
جوش‌های لثه بعضا می‌توانند ناشی از ضعف دندان یا قرارگیری نامناسب پروتزهای دندانی باشند. در این شرایط، دندانپزشک می‌تواند پروتزها را تنظیم کند تا از تحرک بیشتر جلوگیری شود.

روش‌های جراحی
اگر فردی دچار آبسه پری اپیکال باشد، احتمالاً از پوسیدگی دندان رنج می‌برد. در این شرایط، درمان کانال ریشه برای از بین بردن عفونت لازم است.

عفونت‌های شدید لثه می‌توانند به دندان‌ها و استخوان‌های اطراف آن آسیب برسانند. در این موارد نادر، دندانپزشک ممکن است عمل جراحی را برای از بین بردن دندان یا رفع هرگونه آسیب استخوانی انجام دهد.

مراقبت‌های خانگی و داروهای طبیعی
جوش لثه غالباً به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان ایجاد می‌شود. مراقبت‌های خانگی و درمان‌های طبیعی می‌توانند علائم جوش روی لثه را کاهش داده و از شکل گیری مجدد آنها جلوگیری کنند. به خاطر داشته باشید که داروهای خانگی نمی‌توانند عفونت ایجاد شده را درمان کنند. معمولاً در این شرایط مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است.

مراقبت‌های خانگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رعایت خوب بهداشت دهان و دندان
بهداشت دهان و دندان موثر می‌تواند از ایجاد جوش لثه، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و سایر موارد دندانپزشکی جلوگیری کند. نکات زیر برای رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب ضروری هستند:

  • روزانه دو بار مسواک بزنید.
  • روزانه از نخ دندان برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید.
  • انجام معاینات دندانپزشکی و تمیز کردن دندان‌ها حداقل دو بار در سال
  • اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین
  • ترک سیگار
  • استعمال دخانیات مهمترین عامل خطر برای بیماری لثه است. همچنین سیگار می‌تواند اثربخشی درمان بیماری لثه را کاهش دهد. بنابراین ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش داده و به لثه‌ها پس از درمان کمک کند.

شستشوی دهان با آب نمک
نمک به طور طبیعی یک ماده ضد باکتری و ضد التهاب است. مطالعات نشان می‌دهند که شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند سلامت لثه را بهبود بخشد. همچنین آب نمک به بهبود زخم‌های دهان کمک می‌کند. برای تهیه آب نمک می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس آب نمک را در داخل دهان بریزید و حدود ۳۰ ثانیه بچرخانید. شما می‌توانید روزانه دو تا سه بار این روش را تکرار کنید.

استفاده از دهانشویه پراکسید هیدروژن
پراکسید هیدروژن خاصیت ضدباکتریایی دارد. به این معنی که می‌تواند به درمان بیماری لثه که یک دلیل شایع برای جوش است، کمک کند. استفاده از پراکسید هیدروژن همچنین ممکن است باعث کاهش درد و التهاب جوش‌های روی لثه شود. برای تهیه دهانشویه پراکسید هیدروژن می‌توانید یک قسمت پراکسید هیدروژن را با دو قسمت آب مخلوط کنید. سپس محلول مورد نظر را چند ثانیه در داخل دهان بچرخانید. روزانه دوباره این روند را تکرار کنید.

خمیر زردچوبه
زردچوبه یک ضد التهاب محبوب طبیعی است. بر اساس مطالعات، کورکومین که ماده فعال موجود در زردچوبه است، می‌تواند از بیماری لثه جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از دهانشویه زردچوبه به مدت یک دقیقه و دو بار در روز، می‌تواند باکتری و پلاک را از بین برده و التهاب را کاهش دهد. همچنین زردچوبه ممکن است درد دندان را کاهش داده و به درمان بیماری‌های پریودنتال کمک کند. برای استفاده از زردچوبه می‌توانید مقداری از آن را با خمیر دندان معمولی ترکیب کرده و دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید.

روغن‌های اساسی
اسانس‌های مختلف می‌توانند فعالیت میکروبی را مهار کنند. به همین خاطر افراد تمایل دارند از روغن‌های نعنا، میخک یا دارچین برای حمایت از سلامت دندان استفاده کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که روغن نعنا می‌تواند با میکروب‌های بیماری زا در دهان مقابل کند. همچنین این اسانس‌ می‌تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.
یوژنول یک ماده شیمیایی موجود در روغن میخک است که به عنوان یک ماده رایج در محصولات و درمان‌های دندانپزشکی شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که یوژنول خاصیت بی حسی، ضد باکتری و ضد التهابی دارد و می‌تواند پوسیدگی دندان را درمان کند.
روغن دارچین حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. تحقیقات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند از بیماری‌های باکتریایی در دهان جلوگیری کند.
برای استفاده از روغن‌های اساسی، شما می‌توانید یک قطره از آنها را به خمیر دندان معمولی یا دهانشویه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای آبکشی دهان، یک قطره از این روغن‌ها را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید. گزینه دیگر، اضافه کردن یک قطره از روغن‌های اساسی به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل است. سپس می‌توانید مخلوط را مستقیماً بر روی ناحیه آسیب دیده در دهان قرار دهید.

خلاصه
جوش لثه یا آبسه‌ها ناشی از عفونت باکتریایی هستند. اگر فرد مبتلا به بیماری لثه باشد یا اخیرا تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفته باشد، خطر ابتلا به جوش بیشتر است. عفونت ممکن است در بافت لثه رخ دهد. همچنین ممکن است قبل از پخش شدن به لثه، درد دندان ایجاد شود. در این حالت، جوش نزدیک به دندان ظاهر می‌شود و فرد باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کند.

افراد مبتلا به آبسه لثه لازم است حتما به دندانپزشک مراجعه کنند. زیرا بدون درمان، عفونت ممکن است در سراسر دهان و سایر نقاط بدن گسترش یابد.

داروهای خانگی نمی‌توانند عفونت را از بین ببرند. اما می‌توانند درد را کاهش داده و از ایجاد آبسه‌های بیشتر جلوگیری کنند. برای پیشگیری از ایجاد آبسه و جوش، رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ضد میکروب‌های طبیعی مانند نمک و روغن‌های اساسی می‌توانند موثر باشند.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا

کلینیک دندانپزشکی مینوسا با سابقه 21 ساله در امر دندانپزشکی ما انواع خدمات دندانپزشکی از عکسبرداری، ایمپلنت، ارتودنسی ... تا زیبایی را انجام میدهیم، و آماده هستیم تا لبخندی زیبا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا