مواد مغذی و ارزش غذایی بادام

alikarimi55
بادام یک آجیل بسیار محبوب در سر تا سر دنیا محسوب می شود. بادام حاوی مقدار زیادی ماده مغذی و چربی های مفید، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. در ادامه این مقاله با مزایای بی نظیر آن آشنا خواهید شد. بادام حاوی مقدار زیادی ماده مغذی می باشد: بادام، یک […]

بادام یک آجیل بسیار محبوب در سر تا سر دنیا محسوب می شود. بادام حاوی مقدار زیادی ماده مغذی و چربی های مفید، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. در ادامه این مقاله با مزایای بی نظیر آن آشنا خواهید شد.

بادام

بادام حاوی مقدار زیادی ماده مغذی می باشد:

بادام، یک دانه خوراکی می باشد که به طور معمول آن را بادام درختی می نامند. منشا بادام خاور میانه می باشد اما امروزه امریکا یک تولید کننده بزرگ بادام، در دنیا محسوب می شود. بادامی که از فروشگاه تهیه می کنید، معمولا بدون پوست می باشد و مغز درونی آن را جدا کرده اند. همچنین به صورت خام یا بو داده نیز به فروش می رسد. از بادام در تهیه شیر بادام، روغن بادام، کره، آرد یا پاستا نیز استفاده می شود.

بادام، دارای مقدار زیاد و متنوعی ماده مغذی می باشد. 28 گرم بادام حاوی :

  • فیبر: 3.5 گرم
  • پروتئین: 6 گرم
  • چربی: 14 گرم
  • ویتامین E: 37 درصد نیاز روزانه
  • منگنز: 32 درصد نیاز روزانه
  • منیزیم: 20 از نیاز روزانه

همچنین حاوی مقدار اندکی مس، ویتامین B2 ( ریبوفلاوین) و فسفر می باشد. این مقدار بادام دارای تنها 161 کالری و 2.5 گرم کربوهیدرات قابل هضم می باشد.

بسیار مهم است که بدانید بدن شما بیش از 10 تا 15 درصد از کالری بادام را جذب نخواهد کرد زیرا برخی از آنزیم های مورد نیاز برای هضم چربی های آن در بدن موجود نمی باشد.

این مغزیجات حاوی مقدار زیادی فتیک اسید می باشد. فتیک اسید ماده ای است که به مواد معدنی خاصی متصل می شود و جذب آن ها را فراهم می کند.

درحالی که فتیک اسید یک آنتی اکسیدان مفید می باشد، اما موجب کاهش آهن، زینک و کلسیمی که در بادام وجود دارد می شود.

بادام حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد:

بادام، یک منبع فوق العاده آنتی اکسیدان می باشد. آنتی اکسیدان ها فرد را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد موجب تخریب سلول ها و ایجاد التهاب و بیماری هایی نظیر سرطان می گردند.

قوی ترین آنتی اکسیدان موجود در بادام، در لایه قهوه ای رنگ روی بادام جمع شده اند . به همین دلیل، بادام هایی که پوست آن ها جدا شده است انتخاب خوبی نخواهند بود.

کلنیکی که بر روی 60 مرد سیگاری تحقیقی انجام داد به این نتیجه رسید که 84 گرم بادام در روز میزان رادیکال های آزاد در آن ها را بین 23 تا 34 درصد در طول 4 هفته کاهش خواهد داد.

این یافته ها با دیگر نتایج تحقیقات که نشان می دهند مصرف بادام، در وعده های اصلی غذایی موجب کاهش رادیکال های آزاد می شوند مطابقت دارند.

بادام

حاوی مقدار زیادی ویتامین E می باشد:

ویتامین E جز خانواده آنتی اکسیدان هایی می باشد که محلول در چربی هستند.

این آنتی اکسیدان ها در ساخت دیواره سلولی دخیل هستند و از سلول در برابر تخریب جلوگیری می کنند.

بادام یک منبع خوب ویتامین E در کل جهان می باشد. تنها یک انس از آن 37 درصد از نیاز روزانه را برطرف خواهد کرد.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که مقدار زیادی ویتامین E موجب کاهش نرخ بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر خواهد شد.

می تواند قند خون را کنترل کند:

آجیل ها کربوهیدرات کم اما چربی مفید، پروتئین و فیبر زیادی در خود دارند. این ویژگی آن را تبدیل به یک انتخاب خوب برای افراد دیابتی می کند. دیگر مزیت خوب بادام وجود مقدار زیاد منیزیم در آن می باشد.

منیزیم یک ماده معدنی است که در بیش از 300 فرآیند بدن دخالت دارد از جمله کنترل میزان قند خون. مقدار مورد نیاز روزانه منیزیم 310 تا 420 میلی گرم می باشد. 2 انس بادام حاوی نیمی از این نیاز روزانه یعنی 150 میلی گرم، را تامین خواهد کرد.

جالب است که بدانید 25 تا 38 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دوم از کمبود منیزیم رنج می برند. رفع این کمبود موجود کاهش سطح قند خون و بهبود عملکرد انسولین خواهد شد.

افرادی که دیابت ندارند با مصرف مکمل بادام که حاوی منیزیم می باشد، مشاهده خواهند کرد که مقاومت انسولین در آن ها بسیار کاهش یافته است. این شواهد نشان می دهند که مصرف غذاهای غنی از کلسیم مثل بادام می توانند از ایجاد سندروم متابولیک و دیابت نوع دوم جلوگیری کنند.بادام

منیزیم موجب کاهش سطح فشار خون می گردد:

منیزیم موجود در بادام موجب کاهش فشار خون می گردد. فشار خون بالا یکی از عوامل ایجاد کننده حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می باشد. کمبود منیزیم موجب افزایش فشار خون می گردد صرف نظر از این که دارای افزایش وزن نیز باشید یا نه.

تحقیقات نشان داده اند که رفع کمبود منیزیم می تواند موجب کاهش فشار خون در شما شود. می توانید با افزودن بادام به رژیم غذایی خود تاثیر چشمگیر آن در کاهش فشار خون را مشاهده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ