نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب

نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب در این مطلب به همراه دیگر موضاعات مرتبط با ماشین حساب آورده شده است.

محاسبه درصد از آن حساب کتاب هایی است که نه تنها به درر کنکوری ها می خورد بلکه در تمام محاسبات روزانه ما و خیلی از افرادی که با اعداد سرو کار دارند مورد نیاز می باشد. پس ادامه مطلب را بخوانید تا با نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب آشنا شوید.

محاسبه درصد بصورت تئوری

درصد به چه معناست ؟ در واقع درصد بمعنایی بخشی از یک کل می باشد . برای درصدگیری با ماشین حساب یا محاسبات دستی می بایست یک کل را بعنوان صد در صد در نظر بگیریم . بعنوان مثال اگر 10 سیب داشته باشیم و 2 سیب از این 10 سیب را بخوریم . چند درصد از سیب ها خورده شده است ؟

برای محاسبه در قدم اول 100 درصد را تعیین می کنیم که همان 10 سیب است . سپس مقدار سیب های خورده شده را بر کل تقسیم کرده و در صد ضرب میکنیم یعنی :

( 20 تقسیم بر 100)   ضربدر 100  = 20%

توجه : درصد از کلمه ایتالیایی percento  و فرانسوی pourcent گرفته شده که در انگلیسی به آن percent  می گویند .

مثال 2 : فرض کنید 485 تیله آبی و 1199 تیله قرمز داریم . تیله آبی چند درصد از این تیله ها را تشکیل می دهد ؟

قدم اول : محاسبه کل تیله ها که برابر است با 1199 بعلاوه 485 که برابرسن با : 1684

قدم دوم : محاسبه تیله های آبی از کل که برابر است با 485 تقسیم بر 1199 که میشود . که برابر است با 0.288

قدم سوم : محاسبه درصد نهایی که از ضرب 0.288 در 100 بدست می آید . 28.8 درصد عدد نهایی است .

 

محاسبه تخفیف محصولات : بعنوان مثال فرض کنید محصولی 30 درصد تخفیف دارد . برای محاسبه مبلغ نهایی مراحل زیر را دنبال کنید .

قدم اول : 30 درصد را از 100 درصد کم میکنیم . که میشود 70 درصد .

قدم دوم : 70 درصد را به عدد تبدیل میکنیم که میشود . 70 تقسیم بر 100 که برابر است با 0.7

قدم سوم : عدد 0.7 را بر قیمت محصول ضرب میکنیم . بعنوان مثال جنسی که 14000 تومان قیمت دارد بعد از تخفیف میشود 9800 تومان .

نحوه محاسبه  درصد با ماشین حساب :

فرض کنید میخواهیم 20 درصد 13200 تومان را حساب کنیم برای اینکار عدد 13200 را وارد میکنیم و ضربدر 20 کرده و دکمه % را فشار میدهیم که جواب نهایی 20درصد مبلغ است .

تأثیر استفاده از ماشین حساب در برنامه درسی

اگر حضور ماشین حساب را در برنامه درسی بپذیریم، در نوع انتخاب محتوا و روش ها تغییراتی صورت می گیرد. برای مثال از حجم آموزش عملیات کاسته می شود .البته استفاده از ماشین حساب به معنی عدم آموزش عملیات نیست، بلکه برای آن محدوده قائل می شویم. مثلاً آموزش مفهوم ضرب لازم است. تکنیک ضرب دو عدد نیز آموزش داده می شود، اما به تمرین و آموزش ضرب دو عدد ( سه رقمی به بالا) نیاز نیست، چرا که تکنیک ضرب دو عدد سه رقمی، همان تکنیک ضرب دو عدد دو رقمی است و ایده و مفهوم جدیدی ندارد. بنابراین پس از آموزش مفهوم، تکنیک ضرب را تا حد ضرب دو عدد سه رقمی متوقف می کنیم .

در خصوص عملیات، ذکر نکته ای دیگر ضروری است. ماشین حساب زمانی در اختیار دانش آموز قرار می گیرد که درباره مهارت محاسبات عددی و عملیاتی ذهنی و مهارت تخمین و تقریب عددی به اندازه کافی کار شده باشد. یعنی وقتی اطمینان حاصل کردیم که دانش آموز قادر است، محاسبات را روی کاغذ انجام دهد، سپس آن ها را ذهنی و با راهبردهای گوناگون پاسخ دهد و مقدار تقریبی عبارت را پیدا کند، ماشین حساب را در اختیار او قرار می دهیم. به این ترتیب نگرانی های استفاده از ماشین حساب از بین می رود. چون مهارت های عملیات ذهنی و محاسبات تقریبی به اندازه کافی ذهن را فعال می کنند و مفاهیم و تکنیک ها نیز آموزش داده شده اند. ( نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب )

 

تأثیر دیگری که حضور ماشین حساب و رایانه در برنامه درسی می گذارد، عمق بخشیدن به آموزش ها و سرعت دادن به آن هاست. یعنی از این فناوری ها برای آموزش بهتر استفاده می شود. برای مثال، در آموزش مضرب های یک عدد، می توان از ماشین حساب به راحتی استفاده کرد. در الگو یابی های عددی ماشین حساب به کار می آید . به فعالیت زیر توجه کنید:

با استفاده از ماشین حساب حاصل ضرب های زیر را پیدا کنید.

چه الگویی در پاسخ ها مشاهده می کنید؟

= 11 * 11

= 111 * 111

= 1111 * 1111

با استفاده از الگویی که پیدا کرده اید، حاصل ضرب مقابل را به دست آورید.

= 1111 * 1111

پاسخ ضرب آخر یک عدد 9 رقمی است. بنابراین با استفاده از ماشین حسابی که فقط 8 رقم را نشان میدهد، قابل محاسبه نیست. دانش آموز باید با کشف الگو پاسخ ضرب را بیابد.

با استفاده از رایانه می توان بسیاری از مفاهیم را بهتر آموزش داد و عمق بیشتری به آن ها بخشید. برای مثال گسترده چند وجهی ها و ساختن احجام هندسی را با نرم افزارهای گوناگون به شکلی می توان برای دانش آموز دوره ابتدایی آموزش داد که در کلاس و با تخته به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

در حال حاضر نرم افزاری وجود دارد که از گستره حجم مورد نظر شروع و با یک انیمیشن، گسترده جمع می شود و حجم مورد نظر را می سازد. سپس می توان حجم ساخته شده را در جهات گوناگون چرخاند تا وجوه و رأس های آن برای دانش آموز مشخص شود.

به طور خلاصه ماشین حساب در برنامه درسی سه تأثیر اصلی خواهد داش:1- تغییر دیدگاه در انتخاب و چینش محتوا؛ 2- استفاده از آن به عنوان ابزار در حل مسأله ها ؛ 3- استفاده از ماشین حساب ( و رایانه ) در آموزش .

 

ماشین حساب به عنوان یک ابزار

همان طور که ذکر شد، ماشین حساب یک ابزار است. بنابراین تمام نکاتی که در مورد مهارت استفاده از ابزار بیان کردیم، در مورد آن نیز صادق است. در زیر این نکات به صورت خلاصه مرور می شوند:

1- تشخیص زمان استفاده از ماشین حساب به دانش آموزان آموزش داده می شود. هنگام حل مسأله استفاده از ماشین حساب مجاز است، اما زمانی که محاسبه عملیات هدف باشد، نمی توان از آن استفاده کرد. توانایی تشخیص این موضوع و تصمیم گیری بخشی از مهارت است.

 

2- نوع ماشین حساب یا نوع نرم افزار رایانه، با توجه به نوع عملیات مورد نظر تعیین می شود. برای مثال وقتی عملیات کسری مورد نظر است، ماشین حساب کلیدهای مربوط به محاسبه کسرها را باید داشته باشد. یا تعداد رقم های پاسخ عملیات در انتخاب ماشین حساب مؤثر است. برای امور حسابداری از ماشین حسابی استفاده می شود که تعداد رقم های صفحه نمایش آن 12 یا 14 رقم  است و قابلیت بررسی عملیات را به شکل های گوناگون دارد.

 

3- ماشین حساب و رایانه ها مانند سایر ابزار محدودیت هایی دارند. برای مثال : فکر نمی کنند، نمی توانند مسأله حل کنند و احتیاج به یک کاربر برای برنامه ریزی و استفاده صحیح دارند.

 

4- نحوه کار با این ابزار (ماشین حساب، رایانه ) باید آموزش داده شود. نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب

 

5- مهم ترین کاربرد ماشین حساب در حل مسأله است و زمانی ماشین حساب را برای انجام عملیات به دانش آموز می دهیم که از انجام محاسبات عددی، عملیات ذهنی و محاسبات تقریبی مطمئن شده و به اندازه کافی تمرین کرده باشیم .

 

6- از ماشین حساب و رایانه برای آموزش مفاهیم و یا عمق بخشیدن به آن ها استفاده می کنیم.

 

7- حضور ماشین حساب در برنامه درسی، تغییر در انتخاب محتوا و چینش آن ها را به دنبال خواهد داشت و تأکیدات برنامه را تغییر می دهد. برای مثال، وقتی با استفاده از رایانه می توانیم انواع نمودارها را رسم کنیم، تمرکز آموزش بر تحلیل، تفسیر و توصیف آن ها خواهد بود و وقت کم تری برای رسم نمودارها صرف خواهد شد.

 استفاده از ماشین حساب، چرا؟

معمولاً وقتی استفاده از ماشین حساب توسط دانش آموزان در برنامه درسی ریاضی توصیه می شود، با مقاومت معلمان و اولیای دانش آموزان رو به رو می شویم. عمده دلایل آن ها در عباراتی مثل کند شدن ذهن دانش آموزان یا یاد نگرفتن ریاضی و تنبل شدن خلاصه می شود و این سؤال را مطرح می کنند که اگر قرار است با ماشین حساب کار کنند، پس چه چیزی از ریاضی را باید یاد بگیرند. آموزش جمع، تفریق ضرب و تقسیم چه می شود؟ آنچه مسلم است، هیچ کس در استفاده از فناوری ها و وسایلی که هر روز به بازار مصرف، عرضه می شوند، شک ندارد. اما مسأله در خصوص چگونگی استفاده و یا زمان در اختیار قرار دادن آن هاست.

 

استفاده از ماشین حساب در واقع به معنای بها دادن به تفکر دانش آموزان است. یعنی در برنامه درسی به بخش هایی مثل حل مسأله یا استدلال که مستقیماً به توانایی تفکر دانش آموز بر می گردد، بها داده می شود. انجام عملیات و دستورالعمل ها و قاعده های تکرار پذیر توانایی تفکر دانش آموز را افزایش نمی دهند. در هنگام حل مسأله تشخیص راه حل و نوع عملیات مهم است، نه انجام آن.

عملیات را ماشین حساب می تواند انجام دهد، ولی تشحیص راه حل از عهده آن خارج است. وقتی در هنگام حل مسأله ماشین حساب را در اختیار دانش آموز قرار می دهیم، به تفکر او بها داده ایم، نه به عملیاتی که می نویسد. پس استفاده به موقع از ماشین حساب نه تنها اشکالی ندارد، بلکه توصیه نیز می شود.

8- استفاده از ماشین حساب در هنگام ارزشیابی باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از راه های مناسب ، برگزاری دو نوع امتحان است. در قسمت اول استفاده از ماشین حساب مجاز نیست و نوع سؤال ها بیش تر بر عملیات و محاسبات عددی تأکید دارد. در قسمت دوم که عمده سؤال ها با حذف غیر عملیاتی و محاسباتی است ( مثل حل مسأله ) استفاده از ماشین حساب مجاز خواهد شد. نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب

 

9- ز آن جایی که برنامه درسی فعلی ریاضیات دبستان بر اساس استفاده از ماشین حساب طراحی نشده است، معلمان محترم با احتیاط بیش تر و پس از آموزش مقدمات، می توانند ماشین حساب را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

 
10- یکی از کاربردهای ماشین حساب هنگام عملیات محاسباتی، کنترل و بررسی صحت پاسخ هاست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حسن شریفی

حسن شریفی

1398-11-02 - 13:06 پاسخ

سلام روز خوش . میخواستم بدونم پایه حقوق امسال 1500 سال دیگه 2800 شده چند درصد اضافه شده. چطور باید حساب کنم ممنون میشم راهنمایی کنید