عوارض جانبی نوشیدنی های انرژی زا بر روی نوجوانان

alikarimi55
در مورد عوارض نوشیدنی های انرژی زا چه می دانید؟ طبق یک مطالعه، یک سوم نوجوانان (1 2-17 سال) به طور مرتب نوشابه انرژی زا مصرف می کنند. نوشیدنی های انرژی زا حاوی شکر، کافئین، مواد افزودنی و همچنین محرک های قانونی مانند ال کارنیتین، تائورین و گوارانا هستند. اگرچه این محرک ها برای بهبود […]

در مورد عوارض نوشیدنی های انرژی زا چه می دانید؟ طبق یک مطالعه، یک سوم نوجوانان (1 2-17 سال) به طور مرتب نوشابه انرژی زا مصرف می کنند. نوشیدنی های انرژی زا حاوی شکر، کافئین، مواد افزودنی و همچنین محرک های قانونی مانند ال کارنیتین، تائورین و گوارانا هستند. اگرچه این محرک ها برای بهبود توجه، هوشیاری و انرژی شناخته شده اند، اما مطالعات روی این مواد انجام نشده است.

برخی از نوجوانان برای بالا بردن استقامت، نوشیدنی انرژی زا را مصرف می کنند. آن ها معمولاً می نوشند تا شب بیدار بمانند یا قبل از هر مسابقات یا رویدادی احساس انرژی کنند. اما این حق تا چه حد برای آن ها مناسب یا بی خطر است؟

انواع نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی انرژی زا می توانند از دو نوع باشند:

  • نوشیدنی هایی که داخل ظروف هستند، شبیه نوشابه
  • قرص های انرژی زا که در ظروف کوچک قرار می گیرند

در هر دو دسته، کافئین یک ماده اصلی است. طبق آکادمی اطفال آمریکا، نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر زیادی کافئین و مواد محرک هستند که نباید در رژیم عادی نوجوانان وجود داشته باشد.

چرا نوجوانان ممکن است دوست داشته باشند که نوشیدنی انرژی زا بنوشند؟

نوشیدنی انرژی زا می توانند فواید آنی را ارائه دهند. طبق گفته هاروارد T.H. دانشکده بهداشت، چان، آزمایش های کنترل شده نشان از بهبود عملکرد ورزشکاران جوان به دلیل نوشیدنی های انرژی زا دارد. اما این موسسه اظهار داشت، “اکثر مطالعات نشان می دهد ارتباط با اثرات منفی بر سلامتی است.” نوشیدنی انرژی زا باعث افزایش دستاوردهای کوتاه مدت در انرژی و هوشیاری می شوند. اما تحقیقات نتیجه می گیرند که اثرات منفی نوشیدنی انرژی زا بر مزایای مثبت کوتاه مدت تأثیر می گذارد.

یک مطالعه در مورد درک نوشیدنی انرژی زا در انگلستان نشان داد که طعم،تبلیغ، قیمت، سهولت دسترسی و تأثیرپذیری از همسالان مهمترین عوامل موثر بر مصرف نوشیدنی انرژی زا در کودکان و جوانان است. همچنین خاطرنشان شد كه تولیدكنندگان قیمت گذاری ‘ارزش برای پول’ و سایر فعالیت های بازاریابی را كه ممكن است نوشیدنی را جذاب جلوه دهد، قرار داده اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که “فقدان یک عامل مسلط تنها نشان می دهد که احتمالاً نمی توان” گلوله نقره ای “در تلاش برای حل این مسئله پیدا کرد.” این بدان معنی است که هیچ دلیل واحدی برای جذابیت نوشیدنی انرژی زا وجود ندارد. ترکیبی از چندین عامل به همراه سهولت در دسترس بودن، دلیل محتمل جذب نوجوانان به نوشیدنی انرژی زا است. این امر باعث می شود تا نوجوانان و والدین آن ها عوارض نوشیدنی های انرژی زا را درک کنند.

اثرات جانبی نوشیدنی های انرژی زا بر روی نوجوانان

طبق اعلام مرکز ملی بهداشت و درمان مکمل و یکپارچه ایالات متحده، مصرف نوشیدنی های انرژی زا می تواند اثرات منفی بر سلامت یک نوجوان بگذارد. مقادیر زیاد کافئین و مواد افزودنی در نوشیدنی انرژی زا می تواند برای سلامتی نوجوانان مضر باشد.

در اینجا اثرات نامطلوب مصرف منظم نوشیدنی انرژی زا آورده شده است:

براساس یک گزارش، نوجوانانی که مرتباً نوشیدنی انرژی زا مصرف می کنند ممکن است در معرض خطر خواب، یادگیری ضعیف و عملکرد ضعیف قرار بگیرند. این خطر میتواند از خطر استفاده از مواد مخدر، سیگار یا الکل بیشتر باشد.

Shobha Bhaskar ، یک متخصص کودکان در بیمارستان کودکان در سنت سنت لوئیس، می گوید که نوشیدنی انرژی زا از نظر مواد غذایی ضعیف هستند، سرشار از قند و کافئین هستند. نوشیدن این نوشیدنی ها به طور مرتب می تواند برای نوجوانان مضر باشد.

طبق تحقیقات دانشگاه چاپمن، 40٪ از نوجوانان (13 تا 19 سال) که مشروبات الکلی مصرف می کنند عوارض جانبی مانند بی خوابی، حالت تهوع و استفراغ، لرزش، سردرد و درد شکم را تجربه می کنند. در برخی موارد شدید، ممکن است نوجوان دچار تشنج شود.

انستیتوی ملی بهداشت اظهار می دارد که مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی انرژی زا ممکن است الگوی خواب را مختل کند و همچنین ممکن است رفتارهای خطرناک را افزایش دهد (مصرف مواد مخدر، مصرف دخانیات، مبارزه و دعوا).

نوشیدنی انرژی زا حاوی گوانانا، کافئین، کراتین، جینسنگ، تورین و مقادیر مختلف ویتامین ها، پروتئین، کربوهیدرات ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی هستند. ترکیبی از این ترکیبات به همراه کافئین می تواند منجر به کم آبی بدن شود زیرا کافئین دیورتیک(ادرار آور) است.

طبق گفته دانشگاه یوتا، نوشیدنی انرژی زا ممکن است حاوی بیش از 500 میلی گرم کافئین باشد که معادل 14 قوطی نوشابه های کافئین دار است. همچنین این مقدار کافئین می تواند با سمیت کافئین همراه باشد.

برخی انواع نوشیدنی انرژی زا می توانند حاوی الکل باشند. تولید کنندگان نوشیدنی انرژی زای الکلی به دلیل ممنوعیت اداره غذا و داروی ایالات متحده، کافئین و سایر مواد محرک را استفاده نمی کنند . با این حال، این نوشیدنی ها هنوز هم به عنوان “نوشیدنی انرژی” به فروش می رسند زیرا نوشیدنی ها بدون محرک اضافی دوباره تولید می شوند.

توجه داشته باشید که خطر ابتلا به این عوارض جانبی تنها در صورتی وجود دارد که نوجوان به طور مرتب نوشابه انرژی زا بنوشاند. گاهی اوقات ممکن است هیچ مشکلی جدی ایجاد نکند.

نوجوانان چه نوشیدنی انرژی زایی را می توانند بنوشند؟

هیچ محدودیتی برای نوشیدن انرژی زا محدود برای نوجوانان وجود ندارد. برخی از نوجوانان ممکن است فکر کنند که نوشیدنی انرژی زا به آن ها کمک می کند تا بیدار بمانند، عملکرد را تقویت کنند یا حتی به رشد کمک کنند. با این وجود هیچ مدرک علمی برای اثبات این اثرات برای سلامتی کلی یک نوجوان وجود ندارد. آن ها باید در مورد اثرات نوشیدنی های انرژی زا آموزش ببینند و به مصرف آب و خوردن میوه تازه ترغیب شوند تا در حین انجام تمرینات خواسته های بدن را برآورده سازند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ