همه ی خواص و فوایدی از رازیانه که تا به حال نمی دانستید

alikarimi55
رازیانه (Foeniculum vulgare) گونه ای از گیاهان گلدار در خانواده هویج است که از زمان های بسیار قدیم در یونان باستان آن را با نام《ماراترون》 می شناختند. این گیاه، گیاهی چند ساله به رنگ سبز و سفید و دارای برگهای پر گل و گلهای زرد رنگ است. رازیانه بیشتر در سواحل دریای مدیترانه است اما […]

رازیانه (Foeniculum vulgare) گونه ای از گیاهان گلدار در خانواده هویج است که از زمان های بسیار قدیم در یونان باستان آن را با نام《ماراترون》 می شناختند. این گیاه، گیاهی چند ساله به رنگ سبز و سفید و دارای برگهای پر گل و گلهای زرد رنگ است.

رازیانه بیشتر در سواحل دریای مدیترانه است اما در بسیاری از نقاط جهان بویژه در خاک های خشک در نزدیکی ساحل دریا و کنار رودخانه ها بطور گسترده ای در فصل پاییز تا اوایل بهار می روید و امروزه ایالات متحده ، فرانسه ، هند و روسیه جزو پرورش دهنده های اصلی رازیانه می باشند.

رازیانه یک گیاه خوشمزه و گیاهی با طعم دهنده است که می توان از آن به عنوان ادویه در غذاها استفاده نمود.

هم پیازهای ترد و هم دانه های گیاه رازیانه دارای طعمی ملایم و شیرین که کمی به تیزی میزند هستند.

همچنین این گیاه اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد باکتریایی به همراه دارد.

 

فواید و خواص رازیانه

  • مغذی

خواص گیاه رازیانه فراوان است و دانه های آن مملو از مواد مغذی می باشد.

مطابق تحقیقات رویکا محققان دریافتند که رازیانه تازه منبع خوبی برای ویتامین C ، یک ویتامین محلول در آب برای سلامت سیستم ایمنی ، ترمیم بافت ها و سنتز کلاژن می باشد.

ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند و از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند.

دانه های این گیاه حاوی منگنز معدنی هستند که برای فعال سازی آنزیم ، متابولیسم ، محافظت از سلول ، رشد استخوان ها ، تنظیم قند خون و بهبود زخم ها حائز اهمیت می باشند.

  • حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمند

یکی از مهمترین مزایای و خواص رازیانه و دانه رازیانه ، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی قوی که در آنها وجود دارد می باشد.

نشان داده شده است كه روغن این گیاه حاوی بیش از 87 تركیب فرار از جمله آنتی اکسیدانهای پلی فنول ، اسید رزماریك ، اسید كلروژنیك ، كورستین و آپیژنین است.

آنتی اکسیدان های پلی فنول مواد ضد التهابی قوی ای هستند که تأثیرات قدرتمندی بر سلامتی دارند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی سرشار از این آنتی اکسیدان ها را دنبال می کنند ، در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، چاقی ، سرطان ، بیماری های عصبی و دیابت نوع 2 قرار نمی گیرند.

علاوه بر این ، بیش از 28 ترکیب در دانه رازیانه ، از جمله آنتول ، شنبلیله ، متیل چاویکول و لیمونن (مبارزه با رادیکالهای آزاد) شناسایی شده است که خواص فوق العاده ای را به آن می بخشند.

  • افزایش سایز سینه

از آنجا که سینه هایی بزرگ و خوش فرم در افزایش اعتماد به نفس بانوان نقش بسیار مهمی دارد، برخی افراد به دلیل کوچک بودن سینه هایشان دنبال راهکاری جهت افزایش سایز آن می باشند که یکی از بهترین راه ها استفاده از طب سنتی و به کمک گیاهان دارویی می باشد که البته بهتر است با مشورت پزشک انجام شود.

رازیانه دارای فلانوئیدهایی می باشد که باعث افزایش ترشح استروژن می شود. که این هورمون در افزایش سایز سینه بانوان نقش مهمی را برعهده دارد همچنین خواص دانه های رازیانه در تشکیل سلول های جدید و بافت سینه موثر بوده و سبب افزایش سایز آن می شود.

  • سلامت قلب

خوردن رازیانه و دانه های آن ممکن است از چندین طریق به سلامتی قلب کمک کند زیرا دارای فیبر می باشند که ماده ای مغذی برای کاهش برخی از بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا مفید است.

هر 87 گرم رازیانه 3 گرم فیبر دارد.

رژیم های غذایی پر فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارند. برای هر 7 گرم فیبر اضافی که در روز مصرف شود ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی 9٪ کاهش خواهد یافت.

خواص رازیانه و دانه های آن نیز حاوی مواد مغذی مانند منیزیم ، پتاسیم و کلسیم هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارند.

به عنوان مثال ، منابع غنی پتاسیم در رژیم غذایی یک فرد ممکن است به کاهش فشار خون بالا که یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی می باشد کمک کند.

علاوه بر موارد ذکر شد وجود فولات که ویتامین B است ، برای تبدیل یک مولکول خطرناک به نام هموسیستئین به مولکولهای خوش خیم دیگر ضروری می باشد. مقادیر زیاد هموسیستئین ،  می تواند به دیواره رگ های خونی آسیب برساند که این خود یک عامل خطرناک مهم برای حمله قلبی یا سکته قلبی محسوب می شود.

  • کاهش اشتها

از دیگر خواص رازیانه کم کردن اشتها است . تخم رازیانه به مهار اشتها کمک می کند.

یک مطالعه در 9 خانم سالم نشان داد افرادی که 250 میلی لیتر چای دم شده با 2 گرم تخم رازیانه قبل از خوردن ناهار می نوشند ، احساس گرسنگی کمتری دارند و در طول وعده غذایی کالری کمتری را دریافت می کنند.

البته تحقیقات در این زمینه ناقص است و مطالعات بیشتری لازم است تا کاملاً از خواص مهارکننده اشتها توسط رازیانه مطمئن گشت.

  • ضد سرطان

طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی قدرتمند موجود در رازیانه ممکن است به محافظت در برابر بیماری های مزمن ، از جمله سرطان کمک کند.

به عنوان مثال ، آنتول یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال دانه رازیانه می باشد که دارای خواص ضد سرطان است.

یکی از آزمایش ها نشان داد که عصاره رازیانه گسترش سلولهای سرطانی پستان انسان را متوقف کرده و باعث مرگ سلولهای سرطانی شده است.

جهت توضیح مکانیسم عمل رازیانه جهت جلوگیری از سرطان به گفته ی محققان می توان اشاره کرد که این مکانیسم شامل خاموش کردن یک سیستم سیگنالینگ بین سلولی به نام فاکتور نکروز تومور (یا TNF) با واسطه است. با خاموش کردن این فرآیند سیگنالینگ ، آنتول در رازیانه از فعال شدن یک مولکول تغییر دهنده ژن و التهاب محرک به نام NF-kappaB جلوگیری می کند.

  • سلامت پوست

پیاز رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین c بوده که سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد و آسیب های رادیکال های آزادی را که منجر به پیری زودرس می شوند را کاهش می دهد.

همچنین ویتامین c سبب ساخت کلاژن شده و از این طریق به حفاظت و شادابی پوست کمک می کند. زیرا در صورتی که پوست با کمبود ویتامین سی مواجه شود ، کلاژن سازی در آن با اختلال روبرو شده و سبب خونریزی لثه و یا خونریزی زیر پوستی می شود.

تمامی اجزای این گیاه از جمله ساقه ، ببرگ و دانه ی آن‌ دارای ویتامین B و C می باشند.

بنابراین در بسیاری از کشورها از این گیاه در ساخت مواد آرایشی استفاده می کنند.

همچنین استفاده از عرق رازیانه باعث رفع چین و چروک و طراوت و شادابی پوست صورت خواهد شد.

  • افزایش شیر در مادران شیرده

دیگر خاصیت رازیانه دارا بودن موادی است که به رازیانه رنگ و بو می دهند . رازیانه دارای خواص گالاکتوژنیک رازیانه است ، به این معنی که به افزایش سطح پرولاکتین و در نتیجه افزایش ترشح شیر کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که مواد خاص موجود در آنزول ، مانند دیانولول و فوتوآنتول ، مسئول تأثیرات گالاکتوژنیک گیاه هستند.

البته بهتراست قبل از استفاده از این گیاه جهت افزایش شیر با پزشک مشورت کنند که صدمه ای به نوزاد وارد نشود.

  • جلوگیری از آلزایمر

مطالعاتی نشان داده اند که عصاره رازیانه ممکن است نقص حافظه مرتبط با پیری یا همان آلزایمر را کاهش دهد.

  • جلوگیری از تصلب شرایین

ريشه ی گیاه رازيانه داراي كومارين Coumarin می باشد که کومارین، رقيق كننده خون است. بنابراين کسانی كه مبتلا به تصلب شرائين و يا انسداد رگها می باشند مي توانند از دمنوش ریشه ی گیاه رازیانه استفاده کنند.

  • خواص ضد باکتریایی

خواص رازیانه همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی و ویروسی می باشد. مطالعات نشان می دهد که عصاره رازیانه رشد باکتریها و مخمرهای بالقوه مضر مانند اشرشیاکلی ، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس را مهار می کند.

  • خواص ضد التهابی رازیانه

رازیانه همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در رازیانه ، مانند ویتامین C و کوئرستین ، می توانند به کاهش التهاب و سطح نشانگرهای التهابی کمک کنند.

  • خواص آنتی اکسیدانی

دیگر خواص رازیانه آن است که از گیاهانی می باشد که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سلامتی است.

رازیانه شامل ترکیبات بی نظیری از فیتون ها می باشد از جمله روتین فلاونوئیدها ، کوئرسیتین و گلیکوزیدهای مختلف کائمپرفرول که به این گیاه خاصیت آنتی اکسیدان قوی ای می دهد.

  • استحکام استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان

از دیگر خواص رازیانه تخم رازیانه دارای مقادیر فراوانی از کلسیم می‌باشد به طوری که هر 100 گرم تخم رازیانه حاوی ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم می باشد که 120 درصد از نیاز روزانه‌ بدن به کلسیم را تامین میکند.

و از آنجا که کلسیم سبب جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان می شود رازیانه گزینه ی خوبی برای جلوگیری از این مشکل می باشد.

  • تنظیم فشار خون

مطالعه ای که در مجله علوم غذایی منتشر شده است ، نشان داد جویدن تخم رازیانه به افزایش مقدار نیترات در بزاق کمک کرده و این یک راه طبیعی عالی برای بررسی سطح فشار خون است. جدا از این ، دانه رازیانه نیز منبع بسیار غنی پتاسیم است و از آنجا که پتاسیم یک عنصر اساسی سلول ها و مایعات بدن است ، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

  • کاهش احتباس آب

نوشیدن چای رازیانه ، به طور مرتب به بیرون راندن مایعات اضافی کمک می کند زیرا به عنوان یک ادرارآور عمل می کند. بعلاوه ، تخم رازیانه به دفع سموم کمک می کند و خطر بروز مشکلات دستگاه ادراری را کاهش می دهد. خواص رازیانه دارای دیافورتیک است که باعث تحریک تعریق می شود.

  • کاهش علائم آسم

تخم رازیانه و گیاه آن به پاکسازی سینوس ها کمک می کند. گاهی در سینوس ها حفره های اطراف راه های بینی ملتهب می شوند. خواص رازیانه و یا چای آن برای کمک به برونشیت ، احتقان و سرفه به دلیل داشتن خاصیت تسکین دهنده مناسب می باشد و سبب کاهش علائم آسم خواهد شد.

  • رفع یبوست ، سوء هاضمه، IBS و نفخ

به دلیل روغنهای موجود در دانه های رازیانه، چای آن برای کمک به سوء هاضمه ، نفخ و یبوست بسیار مفید است.

اسید آسپارتیک موجود در رازیانه بادشکن و ضدنفخ بوده و گاز اضافی جمع شده در معده را برطرف خواهد کرد.

از این گیاه در تولید داروهایی که برای درمان مشکلات سوء هاضمه می باشند نیز استفاده می شود.

تخم رازیانه حاوی استراگول ، شنبلیله و آنتول است که به خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی گیاه کمک می کند. برای مبتلایان به IBS ، روغنهای فرار موجود در دانه رازیانه می توانند با شروع تولید آنزیمهای معده شروع به هضم کمک کنند. چای رازیانه به دلیل تعدد مزایای دستگاه گوارش ، مطمئناً به سلامت و شادابی دستگاه گوارش کمک می کند.

خواص و فواید رازیانه به گونه ای است که از آن یک ملین طبیعی ساخته است و مقادیر فراوان فیبر موجود در آن حرکات روده را بهبود بخشیده و با افزایش حجم مدفوع سبب پیشگیری و درمان یبوست خواهد شد.

  • درمان کم خونی

رازیانه حاوی مقادیری آهن که ماده ی اصلی هموگلوبین می باشد و هیستیدین که نوعی اسید آمینه بوده و موجب تولید هموگلوبین می شود است که این دو ماده جهت درمان کم خونی موثر می باشند.

  • پاکسازی خون

روغن و فیبر موجود در دانه های رازیانه برای بیرون راندن سموم بدن بسیار مفید به حساب می آیند ، در نتیجه به پاکسازی خون کمک می کند.

  • رفع گرمازدگی

دانه های رازیانه اثر خنک کننده ای روی بدن دارند. این ایده خوبی است که نوشیدنی تخم رازیانه را در طول تابستان سوزان بنوشید تا گرما از بدن خارج شود.

بنابراین تخم رازیانه تأثیر خنک کننده ای روی بدن دارد.

  • بهبود بینایی

دانه های رازیانه می توانند برای بینایی شما مفید باشند. تخم رازیانه حاوی ویتامین A است که برای بینایی بسیار مهم است. در هند باستان از عصاره این دانه‌ها برای بهبود علائم گلوکوم استفاده می شده است.

  • درمان آکنه

دانه رازیانه مواد معدنی با ارزشی مانند روی ، کلسیم و سلنیوم را برای بدن فراهم می کند. این مواد معدنی برای تعادل هورمون ها و کمک به تعادل اکسیژن بسیار مفید هستند. هنگام مصرف ، رازیانه تأثیر خنک کننده ای بر روی پوست می گذارد ، از این رو سبب درمان آکنه می شود.

  • رفع مشکلات گوارشی

از خواص دیگر رازیانه می توان به از بین بردن مشکلات گوارشی مانند سوزش سردل ، گاز روده ، نفخ ، کاهش اشتها و قولنج اشاره کرد.

رازیانه سرشار از فیبر می باشد و جهت بهبود هضم غذا و همچنین سلامت دستگاه گوارش مناسب است.

رازیانه با حفظ سطح pH معده از رفلاکس اسیدیه آن پس از صرف وعده های غذایی جلوگیری می نماید.

همچنین فیبر فراوانی که در رازیانه وجود دارد مانند برسی عمل کرده و سبب سم زدایی و پاک سازی روده ها و کولون خواهد شد.

در برخی از کشورها هم از دانه های رازیانه جهت رفع بوی بد دهان استفاده می کنند زیرا رازیانه سبب تحریک ترشح بزاق شده و از این طریق به از بین بردن بوی دهان کمک می کند.

  • درمان مشکلات زمان یائسگی

رازیانه سبب بهبود روابط جنسی و افزایش رضایتمندی از رابطه در زنان یائسه می شود و باعث از بین رفتن درد در هنگام رابطه ، رفع خشکی و خارش واژن خواهد شد.

 

موارد احتیاط و منع مصرف

اگرچه رازیانه و دانه های آن هنگام خوردن در حد اعتدال ، بی خطر هستند ، درصورت مصرف بیش از حد رازیانه ، مانند عصاره ها و مکمل ها ، نگرانی هایی درباره ایمنی وجود دارد.

به عنوان مثال ، رازیانه دارای خاصیت استروژنی قوی است ، به این معنی که به طور مشابه با هورمون استروژن عمل می کند. اگرچه این ممکن است به تسکین علائم یائسگی کمک کند ، ممکن است برای زنان باردار خطرناک باشد و سبب ایجاد اختلال در رشد و نمو جنین شود.

و مطالعه ای که اثبات تراریخته بودن روغن اسانس رازیانه را مورد بررسی قرار داد ، نشان داد که دوزهای بالای آن ممکن است اثرات سمی بر روی سلولهای جنین داشته باشد.

بنابراین اگرچه خوردن رازیانه و دانه های آن به احتمال زیاد بی خطر است ، اما زنان باردار باید از مصرف مکمل ها یا خوردن روغن اساسی این گیاه خودداری کنند.

رازیانه همچنین ممکن است با برخی از داروهای خاص ، از جمله قرص استروژن و برخی داروهای سرطان تداخل داشته باشد ، بنابراین همیشه قبل از استفاده از دوزهای زیاد آن در فرم های مختلف با پزشک خود مشورت کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ