آیا می‌توان مایعات دیگر را جانشینی برای آب در نظر گرفت؟

حسام آرین
آیا شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه یک قوطی نوشابه کنار دست خود دارید و به هنگام تشنگی آن را می‌نوشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم که در این رویه باید تجدید نظر داشته باشید و به فکر تغییر سبک زندگی خود باشید. نوشابه نه تنها می‌تواند پول و سرمایه شما […]
آیا شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه یک قوطی نوشابه کنار دست خود دارید و به هنگام تشنگی آن را می‌نوشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم که در این رویه باید تجدید نظر داشته باشید و به فکر تغییر سبک زندگی خود باشید. نوشابه نه تنها می‌تواند پول و سرمایه شما در بلند مدت هدر دهد، بلکه می‌تواند بدن و سلامت جسم شما را دچار مشکل کند. قند موجود در نوشابه، که معمولاً به اندازه 9 قاشق چایخوری به شمار می‌آید، می‌تواند با گذشت زمان باعث بسته شدن رگ‌ها در بدن شما شود. همچنین، آیا می‌دانید که این مقدار قند می‌تواند تا 12 ساعت سیستم ایمنی بدن شما را به خطر بیندازد و دچار اختلال کند؟ حتما دارید به این فکر می‌کنید که نوشابه‌های رژیمی می‌نوشیم و این خطرات را نخواهیم داشت. آیا شنیده‌اید که شیرین کننده‌های مصنوعی با تشکیل تومورهای مغزی ارتباط دارند؟ قند و کافئین نه تنها در نوشابه، بلکه در قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا نیز وجود دارد که در این نوشیدنی‌ها مسئله مهم دیگری است. مصرف کافئین می‌تواند باعث کم آبی بدن شود و در صورت عدم مصرف آب و توجه به مزیت نوشیدن آب به میزان لازم، سردردهای وحشتناک، لرزش و تحریک پذیری در افراد به وجود می‌آید که این حالت در افراد دارای پیش زمینه سردرد مانند افراد میگرنی، بیشتر خود را نشان می‌دهد. در حالی که مصرف قهوه در صبح ممکن است خیلی مشکل جدی به وجود نیاورد،‌ اما باید در این مورد بسیار مراقب باشید و حتما در کنار قهوه آب را نیز فراموش نکنید. اما با این حال، اگر با مزه و بی طعم بودن آب مشکل دارید می‌توانید با نوشیدنی‌های دیگر آن را در بدن خود جبران کنید و نقش آب در سلامت بدن را با این نوشیدنی‌ها جبران کنید. این نوشیدنی می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

نوشیدنی‌های جایگزین آب

میوه‌ها منبع بسیار خوبی برای آب هستند. 90٪ هندوانه را آب تشکیل داده است، بنابراین در بالاترین رتبه در لیست میوه‌های جایگزین آب قرار دارد. پرتقال، گریپ فروت، خربزه و طالبی نیز رقیب جدی در این لیست برای هندوانه هستند. سبزیجات و صیفی‌جات، اگرچه به اندازه میوه پر از آب نیستند، اما می‌توانند هم منبع خوبی برای تأمین آب بدن باشند و هم غنی از مواد مغذی هستند که این مواد را برای بدن فراهم می‌کنند. با کرفس، خیار، گوجه فرنگی، فلفل سبز و کاهو می‌توانید به خوبی بدن خود را هیدراته نگه دارید. همچنین منابع غذایی بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید از آنها به عنوان جایگزینی برای آب استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید که این خوراکی‌ها و غذاها چیست، باید بگوییم که جو دوسر، ماست، سوپ و اسموتی‌ها بهترین گزینه در میان دیگر خوراکی‌ها هستند. شما می‌توانید شیر را نیز منبع عالی برای تأمین آب بدن بدانید. آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی نیز مانند آب میوه‌های طبیعی و همچنین دیتاکس ورزشی می‌توانند به آبرسانی بدن کمک کنند. قهوه همان‌طور که اعلام کردیم دارای کافئین است و میزان آب بدن را کم می‌کند و ادرار آور است، اما مصرف درست آن نمی‌تواند مشکلی برای بدن ایجاد کند و همچنین چای را نیز می‌توان به عنوان نوشیدنی کمکی در آبرسانی بدن دانست. اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به آن لیمو اضافه کنید یا اینکه معجون خود را امتحان کنید که ممکن است در آن نعناع باشد یا هر میوه‌ی دیگری.

چه مقدار آب باید در روز بنوشم؟

برای سالم ماندن باید مطمئن شوید که بدن شما در طول روز هیدراته می‌ماند. توصیه ما به شما این است که قبل از شروع هرگونه ورزشی مایعات زیادی بنوشید و در طی فعالیت بدنی به نوشیدن آب و دیگر مایعات مفید ادامه دهید. در حین ورزش، نوشیدن حدود 88 تا 285 میلی لیتر آب در هر 20 دقیقه برای کودکان 9 تا 12 سال و حدود 1 تا 1.5 لیتر برای بزرگسالان در ساعت پیشنهاد می‌شود. این میزان برای مصرف روزانه باید 8 لیوان در طول روز باشد، که البته به میزان تحرک شما در طول روز نیز بستگی دارد. چگونه می‌توانید در طول روز مایعات کافی دریافت کنید؟ با بررسی رنگ و میزان ادرار می‌توانید این موضوع را تشخیص دهید. اگر هر دو تا چهار ساعت ادرار می‌کنید، میزان خروجی آن کمرنگ است و حجم قابل توجهی نیز دارد، پس احتمالاً شما به خوبی آب رسانی شده‌اید. در غیر این صورت شما باید برای مصرف آب بیشتر اقدام کنید تا بدن خود را در حالت نرمال قرار دهید.

علائم کم آبی بدن

طبق مقاله منتشر شده در بلاگ مینروا آیا مطمئن نیستید که چه مواقعی به کم آبی دچار می‌شوید؟ علاوه بر تشنگی، این علائم گویای کم آبی بدن هستند:
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خستگی
  • دهان خشکه
  • کج خلقی
  • یبوست
  • تپش قلب
  • ادرار تیره رنگ
  • خشکی پوست
چگونه می‌توانید کمبود آب در بدن را تشخیص دهید؟ ممکن است احساس خستگی، بد حالی، بدخلقی یا سردرد داشته باشید. همچنین با کمبود آب بدن، قلب مجبور است بیشتر کار کند تا خون را از طریق عروق پمپاژ کند. برای اینکه به این نقطه نرسید، بهتر است برای بدن خود برنامه داشته باشید و میزان آب مصرفی خود را ردیابی کنید. امروزه در دنیا فناوری و تکنولوژی، ابزارها و اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارد که هم رایگان هستند و هم اینکه با کمک آنها در طول روز برای مصرف آب آگاه می‌شوید. در نهایت هر نوشیدنی و هر روشی که برای شما راحت‌تر است را انتخاب کنید تا بتوانید کمبود آب در بدن خود را جبران کنید و برای همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید.   منبع: مینروا فیلتر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ