بی نظمی ضربان قلب

تعریف:

بی نظمی ضربان قلب یا آریتمی قلبی  به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب است. ریتم طبیعی قلب از گره سینوسی آغاز شده و پس از انتقال به گره دهلیزی-بطنی در بطنها منتشر می‌شود. در نتیجه این نحو هدایت تحریک الکتریکی، ابتدا دهلیز و با فاصله کمی بطن‌ها منقبض می‌شوند. ریتم طبیعی قلب بین شصت تا صد ضربان در دقیقه‌است. به کندی ریتم قلب برادی کاردی و به تندی ریتم قلب تاکی کاردی می‌گویند. برادیکاردی گاه فیزیولوژیک است مانند افراد ورزشکار و گاه پاتولوژیک است مانند برادیکاردی ناشی از سکته قلبی.تاکیکاردی نیز همینگونه است. همچنین ممکن است موج تحریک الکتریکی قلب در نقطه‌ای از مسیر کند یا متوقف شود که به آن بلوک قلبی می‌گویند. گاه ممکن است نقطهٔ دیگری از قلب جای گره سینوسی را به عنوان کانون شروع کننده موج تحریک الکتریکی قلب بگیرد که آن را ضربان اکتوپیک می‌نامند.

درمان:

بستگی به نوع آریتمی دارد. برخی آریتمی  های خفیف نیازی به درمان ندارند. دیگر آریتمی  ها با دارو درمان می  شوند. اگر علت آریتمی، دیگر بیماری  ها باشد، هدف از درمان، بهبود آن بیماری خواهد بود. در موارد خیلی شدید، درمان  های دیگری انجام می  شود:

پیشگیری:

تغییر سبک زندگی از قبیل ترک سیگار و الکل و کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی می­تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

عوامل:

آریتمی خفیف ممکن است در اثر مصرف بیش از حد ترکیبات الکلی، سیگار کشیدن، کافئین، استرس یا ورزش ایجاد شود. شایع  ترین علت آریتمی، بیماری  های قلبی خصوصاً بیماری عروق کرونر (عروق خون رسان به قلب)، عملکرد غیر طبیعی دریچه  های قلب و نارسایی قلب است. آریتمی ممکن است در اثر  صدمه فیزیکی به قلب مانند  حمله قلبی، وقفه  درجریان خون قلب  که باعث کاهش اکسیژن به  میوکارد ، عدم تعادل شدید الکترولیت، و عوارض جانبی دارو ها رخ  دهد. . با این حال، آریتمی می  تواند بدون علت مشخصی نیز ایجاد شود.

علائم:

تپش قلب یا ضربان سریع در قفسه سینه، احساس خستگی یا سرگیجه،  بیهوشی ناگهانی،  تنگی نفس، درد قفسه سینه

عوارض:

این بیماری به خودی خود جان بیماران را در معرض خطر قرار نمی دهد، بلکه زمینه ای برای بروز پیامدهای جانبی مانند نارسایی قلبی و از همه مهم تر سکته مغزی را فراهم می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید