با مننژیت و علل و علایمش آشنا شوید

maryam01
مننژیت، التهاب پاشام مغز است. پاشام مغزی به سه غشایی گفته می‌شود که مغز و طناب نخاعی را پوشش می‌دهند و به آن‌ها سخت‌شامه، پرده‌ عنکبوتیه و نرم‌شامه می‌گویند.

مننژیت، التهاب پاشام مغز است. پاشام مغزی به سه غشایی گفته می‌شود که مغز و طناب نخاعی را پوشش می‌دهند و به آن‌ها سخت‌شامه، پرده‌ عنکبوتیه و نرم‌شامه می‌گویند. عملکرد اصلی پاشام مغز، محافظت از سیستم عصبی بدن است. در این‌جا به حقایقی درباره‌ی مننژیت اشاره می‌کنیم:
۱۰ تا ۱۲ درصد مننژیت‌ها در کشورهای صنعتی رخ داده و خطرات زیادی به همراه دارد.
۲۰ درصد از افرادی که دچار مننژیت می‌شوند و از آن نجات می‌یابند عوارضی مانند آسیب‌های مغزی، بیماری‌های کلیوی، کم‌شنوایی و یا قطع عضو را تجربه می‌کنند.
۷۰ درصد از بیماران مننژیت زیر پنج سال و بالای شصت سال هستند.
علل مننزیت چیست؟
علت اصلی مننژیت به خاطر عفونت ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و برخی موجوادت زنده‌ی خاص است. ضعیف بودن سیستم ایمنی یا برخی اندام‌های بدن هم می‌تواند با عود کردن مننژیت مرتبط باشد. در اکثر موارد علت این مسئله، وجود یک ویروس است.
علائم مننژیت
مننژیت را نمی‌توان همیشه به راحتی تشخیص داد. در بسیاری از موارد، مننژیت بی‌آنکه علائمی از خود نشان دهد وخیم می‌شود. در مراحل اولیه، علائم آن شبیه علائم آنفولانزا است. با این حال بسیاری از افرادی که مننژیت یا عفونت خونی دارند ظرف چند ساعت شدیدا مریض می‌شوند. بنابراین بهتر است درباره‌ی علائم و نشانه‌های آن اطلاعات کافی داشته باشید. برخی از آنها عبارتند از:
– استفراغ
– حالت تهوع
– درد عضلانی
– دمای بالای بدن (تب)
– سردرد
– سردی دست‌ها و پاها
– جوش یا بثور پوستی که با فشار محو نمی‌شود. این جوش در ابتدا به صورت لکه‌های کوچک خود را نشان داده و بعد سریعا پخش می‌شود و شبیه کبودی به نظر می‌رسد.
(منبع: mayoclinic)

اقدامات حمایتى راهکاری برای درمان بیماری مننژیت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ