آن‌چه می‌خورید باعث تغییر عملکرد ژن سرطان روده‌‌ بزرگ می‌شود

maryam01
از هر سه نفر، یک نفر دارای تنوع ژنتیکی است که باعث می‌شود خطر ابتلا به سرطان روده‌‌ بزرگ به خاطر مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده افزایش یابد. محققان می‌گویند: تحقیقات ما در جهت شناسایی یک کنش و واکنش غذایی-ژنی با گوشت‌های فرآوری‌شده برای سرطان روده‌‌ بزرگ نشان می‌دهد که این رژیم می‌تواند تأثیر تنوع ژنتیکی در خطر ابتلا به بیماری را تغییر ‌دهد. سرطان روده‌‌ بزرگ سومین سرطان شایع از نوع توموری و سومین عامل مرگ و میر سرطانی در بین مردان و زنان است. علت آن، هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل رژیمی و غذایی است.

از هر سه نفر، یک نفر دارای تنوع ژنتیکی است که باعث می‌شود خطر ابتلا به سرطان روده‌‌ بزرگ به خاطر مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده افزایش یابد. 
محققان می‌گویند: تحقیقات ما در جهت شناسایی یک کنش و واکنش غذایی-ژنی با گوشت‌های فرآوری‌شده برای سرطان روده‌‌ بزرگ نشان می‌دهد که این رژیم می‌تواند تأثیر تنوع ژنتیکی در خطر ابتلا به بیماری را تغییر ‌دهد.
خطرهای گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده
سرطان روده‌‌ بزرگ سومین سرطان شایع از نوع توموری و سومین عامل مرگ و میر سرطانی در بین مردان و زنان است. علت آن، هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل رژیمی و غذایی است. محققان اخیرا ۳۰ تنوع ژنی مجزا از هم را در ارتباط با خطر سرطان روده‌ بزرگ شناسایی کرده‌اند در شرایطی که مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده باعث افزایش خطر این سرطان شده و مصرف میوه‌ها، سبزیجات و فیبر به کاش آن می‌انجامد. احتمال این‌که تنوع‌های ژنتیکی، خطر ابتلای فرد به این بیماری را بر اساس رژیم غذایی تغییر دهد هنوز به طور کامل شناسایی و مشخص نشده است.
اخیرا محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که مصرف گوشت قرمز و بیشتر فرآوری‌شده‌ با بالا رفتن خطر سرطان روده‌ی بزرگ ارتباط مستقیم دارد. این در حالی است که مصرف میوه و سبزیجات و فیبر این خطر را کم می‌کند. سپس آنها به این نتیجه رسیدند که افرادی که تنوع ژنی rs4143094-TG و rs4143094-TT دارند نسبت به افرادی که rs4143094-GG دارند این خطر در آنها بیشتر دیده شده است.
این ژن خاص بسیار شاخص است چرا که در مکانی در ژنوم و در نزدیک ژنی به نام GATA3 رخ می‌دهد که عامل تکثیر آن را کدگذاری کرده و نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می‌کند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که بینی GATA3 و انواع سرطان ارتباط‌هایی وجود دارد. 
(منبع: medicinenet)

برای مبارزه با سرطان روده‌ بزرگ ویتامین D بیشتری مصرف کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ