عفونت های دندانی را در نطفه خفه کنید!

رزیتا اشتری
همه راه های شناسایی، درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها از زبان متخصصان

هیچ دردی را نباید نادیده گرفت، هر دردی در بدن از اختلالی خبر می‌دهد که تا حالا از آن خبر نداشته‌اید. درد دندان یکی از دردهای شایع است اما خیلی‌ها زمانی این درد را جدی می‌گیرند که کار از کار می‌گذرد و باید دندان را از ریشه در بیاورند. دکتر اکبر فاضل، دکترای دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، معتقد است دردهای دندانی را اگر از همان  شروع و احساس درد جدی بگیریم، می‌توانیم سلامت آنها را حفظ کنیم، چراکه بیشتر این دردها نشان‌دهنده عفونت و پوسیدگی هستند. اگر به سلامت دندان‌های‌تان علاقه دارید، این مطلب را بخوانید تا تشخیص دهید عفونت‌های دندانی با چه علائمی همراه هستند و چطور می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد.  

مراقب دندان‌های پوسیده باشید!

عفونت دندانی یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی است که در قسمت قدامی بدن یعنی سر و گردن به‌وجود می‌آید. دلایل مهمی که باعث عفونت دندانی می‌شوند؛ پوسیدگی و ترک خوردگی دندان (بر اثر ضربه یا هر علت دیگری) یا پنهان ماندن دندان عقل در لثه و سایر موارد دیگر است که باید با مشاهده هر یک از این عوامل به دندانپزشک مراجعه کرد. عفونت ایجاد شده خود را به اتاق عصب دندان می‌رساند. در این مرحله اتاق عصب با عفونت درگیر و سپس از ریشه دندان وارد استخوان فک می‌شود. اگر عفونت به این  مرحله برسد و درمانی انجام نشود، در انتهای ریشه دندان آبسه و تورم به‌وجود می‌آید. 

تپش دندان‌ها را جدی بگیرید

آبسه دندان زمانی ایجاد می‌شود که دندان‌ها توانایی خود را در مقابله با عفونت از‌دست می‌دهند. درد یکی از علائم نشان‌دهنده وجود آبسه است، اما یکی دیگر از نشانه‌های آبسه دندانی زق‌زق کردن ناحیه موردنظر است. یکی از شایع‌ترین دلایل آبسه دندان پوسیدگی است که بر اثر درمان نشدن به آبسه تبدیل می‌شود. همه دندان‌ها قابلیت آبسه شدن را دارند اما دندان‌های عقل بیشتر مستعد آبسه هستند. دندان‌های عقل به آسانی تمیز نمی‌شوند و فرد باید برای تمیز نگه داشتن این ناحیه از دهان دقت بیشتری داشته باشد؛ زیرا ممکن است دچار پوسیدگی شوند، به‌همین دلیل بیشتر اوقات با صلاحدید دندانپزشک این دندان‌ها کشیده می‌شوند. البته برخی مشکلات لثه‌ای هم ممکن است باعث به‌وجود آمدن آبسه شوند. در‌باره درمان آبسه دندان هم ابتدا باید مشخص شود که عفونت از کجا نشأت گرفته است.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 146 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است، بخوانید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ