به خمیر خام کیک‌تان ناخُنک نزنید

مهرناز زاوه
این فقط تخم‌مرغ‌های خام نیستند که می‌توانند خطر مسمومیت غذایی به همراه داشته باشد. هر نوع خمیر خام که حاوی آرد است اصلا برای خوردن مناسب نیست؛ از جمله خمیر پیتزا، خمیر نان و خمیر تورتیا.

این فقط تخم‌مرغ‌های خام نیستند که می‌توانند خطر مسمومیت غذایی به همراه داشته باشد. هر نوع خمیر خام که حاوی آرد است اصلا برای خوردن مناسب نیست؛ از جمله خمیر پیتزا، خمیر نان و خمیر تورتیا.
از طرفی بازی کردن با خمیر خام هم که حاوی آرد است اصلا توصیه نمی‌شود. حتی اگر بچه‌ها نخواهند این خمیر را بخورند، میکروب‌های موجود در این خمیر می‌تواند به دستشان منتقل شود. اگر دست‌‌های آلوده خود را به دهانشان ببرند، ممکن است دچار عفونت شوند.
یکی از مقامات ارشد سازمان دارو و غذای آمریکا اعلام کرد که آرد به کار رفته در این خمیرها از غلاتی به دست می‌آید که در زمین رشد کرده و پرورش می‌یابد و معمولا نمی‌تواند باکتری‌ها را بکشد. باکتری‌های فضولات حیوانی می‌تواند این غلات را آلوده کند که در نهایت به آرد منتقل خواهد شد.
پختن یا تفت دادن یا سرخ کردن یا قرار دادن آرد خام در مایکروویو باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر می‌شود. اما خمیر خام حاوی میکروب است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم زیادی در ایالات متحده به خاطر وجود باکتری‌ای به نام E.coli 0121 تولیدکننده سمِ Shiga دچار عفونت شده‌اند. 
علائم ناشی از این عفونت شامل اسهال (اغلب خونی) و دردهای شکمی است. بسیاری از افراد ظرف یک هفته خوب می‌شوند اما برخی از بیماری‌ها ممکن است حادتر باشند و به مشکلات کلیوی مثل سندروم همولیتیک اورمیک منتهی شوند. هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود، اما این بیماری بیشتر در بین بچه‌های زیر پنج سال، افراد سن‌بالا و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع‌تر است.
برخی از توصیه‌های سازمان FDA در این زمینه عبارتند از:
-به هیچ وجه خمیر کلوچه یا هر نوع خمیر دیگر را که شک دارید پخته شده است به شکل خام نخورید.
-اطلاعات روی بسته محصولاتی را که حاوی آرد هستند برای آگاهی از درجه حرارت و زمان پختن حتما بخوانید.
-بعد از استفاده از آرد یا خمیر خام دست‌هایتان را بشویید و تمام سطوح و ابزارها را با بخار حرارت دهید.
-به منظور پیشگیری از انتقال آلودگی سعی کنید غذاهای خام را از سایر غذاها هنگام پختن جدا نگه دارید.
منبع: health

با اجزای سمی میوه‌ها آشنا هستید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ