با این خوراکی ها از مغزتان محافظت کنید!

jalalvand
از میان بیماری هایی که در سنین پیری رخ میدهد هیچکدام به اندازه کاهش حافظه و زوال عقل ترسناک نیست. ولی خبر خوبی که میتوان داد این است که عواملی که در کاهش حافظه و زوال عقل دخالت مستقیم دارند به نوع و شیوه زندگی افراد ربط دارد .به عبارت ساده تر این بیماری ترسناک به سادگی و در دوران قبل از پیری قابل پیشگیری است.

در سال ۲۰۱۵ مقاله ای علمی منتشر شد که به بررسی رژیم غذایی مدیترانه ای پرداخت و نتایج عجیب این تحقیقات در پایان همان سال اعلام شد. نتایجی جالب که نشان میداد برخی از مواد غذایی که در غذاهای مدیترانه ای استفاده میشود کهنسالان آن مناطق را به باهوش ترین کهنسالان تبدیل کرده است و دو چیز در تمام این مواد غذایی در تمامی این کشور ها مشترک بود؛ روغن زیتون و آجیل.

چرا روغن زیتون و آجیل

یکی از عوامل مهم در زوال عقل در اصطلاح علمی Oxidative stress میباشد که در اصل آزاد شدن رادیکال های آزاد از سلول ها و در اثر فرایندهای طبیعی و متابولیسم بدن ایجاد میشود. البته این رادیکال های آراد توسط سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی از بدن پاکسازی می شود.

افزایش بیش از حد این رادیکال های آزاد باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن میشود و یکی از عوامل کمک به کنترل این رادیکال های آزاد خوردن مواد غذایی با مقدار فراوانی آنتی اکسیدان است. رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از آنتی اکسیدان است و تمام کشورهایی که در کنار دریای مدیترانه هستند رژیم غذایی بسیار مفیدی دارند و از گیاهان، آجیل، ماهی، غلات، و چربی های سالم مثل روغن زیتون به دفعات زیاد استفاده میکنند.

محافظت از مغز با روغن زیتون

آجیل ها و روغن زیتون باعث رشد عملکرد شناختی در مغز میشود. در بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ از گروهی از افراد تحقیقاتی به عمل آمد. این افراد به دو دسته تقسیم شدند. به دسته اول رژیم غذایی مدیترانه ای شامل روغن زیتون غنی شده و مقادیر قابل توجهی آجیل دادند و به دسته دوم رژیم غذایی کم چرب دادند و نتایج آزمایشات را هر ۴ سال بررسی کردند.

پس از هشت سال در بین افرادی که رژیم غذایی کم چرب تجویز شده بود عملکرد شناختی در مغز به شدت افت کرده بود و در مقابل افرادی که برایشان رژیم غذایی مدیترانه ای تجویز شده بود به شدت عملکرد شناختی در مغز رشد کرده بود و حتی تست های هوش را با عملکرد بهتری نسبت به گذشته پشت سر گذاشتند.

محافظت از مغز با آجیل ها

این مطالعه نشان می دهد که افزایش مصرف روغن زیتون و آجیل همراه با یک رژیم غذایی مدیترانه ای گیاهی می تواند به حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن کمک کند.

این یافته ها به محققان کمک کرد تا بتوانند راه های پیشگیری از آلزایمر را بشناسند و به موقع به کنترل این بیماری ترسناک بپردازتد. همچنین گفته می شود به همراه یک رژیم غذایی مناسب، تحرک روزانه و همچنین ورزش های سبک میتوان عملکرد مناسبتری برای سلامت مغز ایجاد کند.

منبع: نقل خبر
لینک مرتبطذهن جنین را با خوردن این مغز تقویت کنید!

با این معجون جادویی از سکته قلبی و مغزی نجات پیدا کنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ