با آلودگی هوا در فصل سرد چه کنیم؟

پانته آ توتونپیان
آلودگی هوا، معضل همیشگی جوامع مدرن و امروزی است که دست به گریبان کشور ما هم شده است. آلودگی هوا که بیشتر در فصل‌های سرد، همراه با پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد، می‌تواند صدمات زیادی به دستگاه تنفسی وارد کند و برای گروه‌های سنی خاص آسیب بیشتری داشته باشد. در این شماره توصیه‌های ایمنی داریم برای افرادی که در این فصل بیشتر مستعد بیماری و آسیب هستند.

آلودگی هوا سهم شهر ماست
بدون شک، شرایط جغرافیایی یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد و حتی در برخی موارد، تشدید‌کننده آلودگی هواست. ارتفاعات، وزش بادهای کم‌ارتفاع، بارندگی کم و اکوسیستم گرمسیری، دست به دست هم داده‌اند تا ما را با ابری از منوکسید کربن و اکسیدهای گوگرد در ماه‌های آذر و دی روبه رو کنند. حجم زیاد وسایل نقلیه و رعایت‌نکردن نکات ایمنی که ازسوی پزشکان و کارشناسان مطرح می‌شود، می‌تواند میزان این آلودگی و آسیب‌پذیری گروه‌های خاصی از جامعه را افزایش دهد

ماسک را جدی بگیرید
همان‌طور که اشاره شد، بیماری‌های تنفسی و ویروسی در موسم آلودگی هوا بیشتر شایع می‌شوند. بیماری‌های مجاری تنفسی در فصل آلودگی هوا معمولا با استفاده‌ از دستمال شخصی هم امکان انتقال به افراد دیگر را دارد. جالب است بدانید یک عطسه می‌تواند حدود 200 تا 300 متر ویروس و میکروب‌های مختلف را پراکنده کند. درصورت نبود دستمال شخصی و یکبار مصرف به‌جای گرفتن دستمال از دیگران بهتر است با استفاده از قسمت فوقانی آستین پیراهن خود از پخش ویروس‌ها جلوگیری کنید.

خوددرمانی ممنوع
خوددرمانی یکی از اصلی‌ترین معضلاتی است که می‌تواند افراد را به خطا بیندازد. استفاده خودسرانه از داروهایی که همیشه در هنگام آلرژی و سرماخوردگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم،  نه‌تنها مفید نیستند که می‌توانند میزان آسیب‌پذیری افراد را هنگام آلودگی هوا بالا ببرند. 

نشانه ها 
آلودگی هوا معمولا در اثر گازهای منواکسید کربن و ترکیبات گوگردی و سربی ایجاد می‌شود و با علائمی چون تنگی نفس، آبریزش بینی، اشک ‌ و سردردهای متفاوت همراه است. معمولا آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بیماری به حساب نمی‌آیند و صرفا با تشخیص پزشک می‌توان به این نتیجه رسید که آلودگی هوا، این علائم را ایجاد کرده‌ است. همچنین کرختی و لختی بدن یکی دیگر از نشانه‌های آلودگی هواست. 

فاصله زمانی 
معمولا افرادی که سرب زیادی استشمام کرده‌اند، دچار لختی زیاد در بدن خواهند شد و عملکرد مغزی‌شان دچار مشکل خواهد شد. برای مثال، هنگام رانندگی با فاصله ترمز می‌گیرند یا در تکلم و عکس‌العمل‌های سرعتی با اندکی فاصله زمانی روبه‌رو خواهند شد.

چه کسانی آسیب‌پذیرترند؟
به‌طور کلی، چند گروه از افراد مستعد درگیری بیشتر با بیماری‌های ناشی از آلودگی هستند؛ گروه اول را خردسالان، یعنی گروه سنی صفر تا شش سال تشکیل می‌دهد. گروه دوم، متشکل از سالمندان یعنی افراد بالای شصت سال است. این افراد به‌دلیل فیزیک بدن خود، فعالیت‌های کم روزمره و ضعف بافت‌های داخلی بدن‌شان بیشتر در معرض آسیب‌ هستند که آلودگی هوا هم یکی از همین آسیب‌هاست. گروه‌ سوم، که معمولا گرفتار بیماری‌های تنفسی می‌شوند و اغلب هم در فصل آلودگی هوا فراموش می‌شوند، افرادی هستند که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند. بیماری آسم، او سی دی یا محدودکننده‌های تنفسی و انواع آلرژی‌ها از بیماری‌های مزمن به شمار می‌آیند. علاوه‌بر این‌ها، آلودگی هوا بیماری‌هایی را که تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن دارند، تشدید می‌کند؛ هپاتیت، سرطان و انواع ویروس‌های دستگاه ایمنی بدن مشکلات عدیده‌ای برای بیماران ایجاد می‌کنند و عدم رسیدگی مناسب به آن‌ها می‌تواند بیمار را در فصل آلودگی از پا  درآورد.

در خانه بمانید
توصیه اول پزشکان در مواقع آلودگی هوا و وارونگی دمایی، برای گروه‌های مستعد بیماری امراض دستگاه ایمنی، خارج‌نشدن از منزل و ترددنکردن در اماکن پرجمعیت است. البته در بیشتر مواقع چنین چیزی محقق نمی‌شود. برای تردد در اماکن پرجمعیت یا اماکنی که احتمال وجود آلودگی در آن بیشتر است (بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و …) بهتر است از ماسک‌هایی که دهان و بینی را می‌پوشاند، استفاده کرد. یک باور نادرست هم وجود دارد که افراد از استفاده ماسک‌ها خودداری می‌کنند و معتقدند که پارچه نمی‌تواند از خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا بکاهد. باید توجه داشت که ماسک‌های ایمنی می‌توانند از نفوذ گرد و غبار آلوده و گازهای متصاعدشده از وسایل نقلیه جلوگیری کنند. البته درباره ماسک‌های ایمنی، پزشکان معمولا یک توصیه کلی دارند و معتقدند تمامی افراد بهتر است استفاده از آن را جدی بگیرند.

وارونگی دمایی یا آلودگی هوا؟
وارونگی دمایی، وجود هوای سرد، افزایش میزان آلاینده‌ها و خارج‌نشدن آن از آسمان از دلایل اصلی آلودگی هوا در شهرهای صنعتی است. این پاسخ به پرسش افرادی است که همیشه می‌پرسند چرا در فصل‌های گرم آلودگی رخ نمی‌دهد. به‌طور کلی، غبار و آلودگی در همه شهرهای صنعتی مانند تهران وجود دارد، اما در زمستان که با پدیده وارونگی دمایی همراه می‌شود، میزان آن محسوس‌تر خواهد بود.

 منبع : مجله ی زندگی ایده آل 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ