12 عادت بدی که به دندان آسیب می رسانند

لبخندهایتان را سفید، روشن و سالم نگه دارید. همه ی ما اصول اولیه ی حفظ سلامت دندان ها را می دانیم. مسواک بزنیم، نخ دندان بکشیم و سالی دو بار با دندان پزشک ملاقات کنیم. اما فراموش نکنید که عادات و شیوه هایی که شما انتخاب می کنید می توانند به سلامت دندان شما آسیب برسانند.

لبخندهایتان را سفید، روشن و سالم نگه دارید.  همه ی ما اصول اولیه ی حفظ سلامت دندان ها را می دانیم. مسواک بزنیم، نخ دندان بکشیم و سالی دو بار با دندان پزشک ملاقات کنیم. اما فراموش نکنید که عادات و شیوه هایی که شما انتخاب می کنید می توانند به سلامت دندان شما آسیب برسانند. در این مقاله شما برخی از عادت های تند و زننده را یاد خواهید گرفت که باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان هایتان می شوند. شما باید یاد بگیرید چه چیزی به دندانهایتان آسیب می رساند، سفیدی آن را از بین می برد و باعث تغییر رنگ آن ها می شود و باید بتوانید از این عادات اجتناب کنید.

۱.  اجتناب از جویدن یخ

جویدن یخ یک عادت به ظاهر بی ضرر است که اغلب ناخودآگاه است اما جویدن یخ می تواند باعث آسیب دائمی به دندان های ما شود و ترک های کوچکی در مینای دندان ایجاد کند.  این ترک ها می توانند در طول زمان بزرگتر شوند و در نهایت موجب شکستی دندان زیبای شما شوند و باعث هزینه های غیر ضروری برای رفع ترک دندان شوند.  اگر یخ خوردن برایتان به یک عادت تبدیل شده است سعی کنید آب آشامیدنی را انتخاب کنید یا حتی نوشیدنی های بدون یخ بخورید تا این مکعب های مضر را نجوید.

۲.  ورزش با وسایل ایمنی

هرگز بدون کلاه ایمنی ورزش نکنید.  آیا می خواهید دهانتان یک بازیکن بی سلاح باشد؟ پس از محافظ های دندان و کلاه ایمنی استفاده کنید تا بتوانید از آن ها محافظت کنید.  باور کنید حدود پنج میلیون دندان در هر سال از طریق ورزش از بین می روند.  کسانی که در ورزش دندان خود را از دست می دهند آرزو می کنند که ای کاش از ابتدا از محافظ دندان استفاده کرده بودند.  آیا شما جزء آن افراد نیستید؟ حالا سوال اینجاست؛ چه کسی باید گارد دهان را بپوشد؟ دندان های شما آسیب پذیر هستند و بهتر است در ورزش هایی مانند بسکتبال، فوتبال، هاکی، اسکیت و ورزش های آسیب پذیر استفاده شود.  این گاردهای دندان باعث می شوند تا ضربات سخت به دندان ها و فک آسیبی نرسانند و حتی از بافت نرم دندان و بالای دندان شما محافظت کند.  قسمت های نرم دهان شما شامل لب ها، زبان، گونه ها و لثه ها می باشد که حتی ممکن است آن ها نیز بریده شوند.

۳.  پوسیدگی دندان به دلیل بطری شیر

بطری های شیر در هنگام خواب می توانند پوسیدگی زودرس برای دندان های کودک را افزایش دهند.  قرار گرفتن طولانی مدت در معرض شکر موجود در شیر باعث می شود باکتری های دهان بیشتر شوند و حتی مینای دندان از بین برود.  پس با مراقبت بیشتر می توانیم از دندان های کودک خود محافظت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که رشدی سالم یافته اند.  پس آخرین بطری که به کودک می دهید بطری حاوی آب باشد.  به محض رویش دندان کودکان حتماً آن ها را مسواک بزنید و در آخر شب از دادن چربی، شیرینی و نشاسته برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان خودداری کنید و به جای آن از پنیر، ماست، میوه وسبزیجات استفاده کنید.  کودکان خود را به خوردن نوشیدنی های غیر از نوشیدنی های شیرین و گازدار تشویق کنید.

۴.  از شربت سرفه کمتر استفاده کنید

شربت سرفه ممکن است گلو درد را کاهش دهد اما باعث مشکلاتی برای دندان ها می شود. این شربت دارای مقدار زیادی قند است و با خوردن آن با دهانی پر از شکر رو به رو می شوید و شانس پوسیدگی دندان های خود را افزایش می دهید.

۵.  عادت به خوردن آبنبات

اکثر مردم می دانند که شکر باعث ایجاد حفره در دندان می شود.  آبنبات ها به دندان ها می چسبند و باعث خرابی آن ها می شوند.  اما شما می توانید از مواد دیگر مانند کشمش و میوه های خشک استفاده کنید و این عادت بد غذایی را از بین ببرید.  البته از آبنبات های بدون قند نیز می توانید استفاده کنید و دندان هایی سالم داشته باشید، یا حداقل بعد از خوردن آن مسواک بزنید.

۶.  برای رفع تشنگی آب را انتخاب کنید

نوشیدنی های اسیدی می توانند مینای دندان شما را از بین ببرند. پس بهتر است هنگام تشنگی از آب معمولی استفاده کنید تا سایش مینای دندان را به حداقل برسانید.

۷.  باز کردن بسته بندی ها با دندان

دندان ها فقط مخصوص خوردن و لبخند زدن هستند! هر گونه استفاده ی دیگری از دندان می تواند ناسالم باشد و به دندان شما آسیب برساند.

۸.  خوردن چیپس سیب زمینی

تنقلات نشاسته ای به راحتی می شکنند و به راحتی به دندان ها می چسبند و باعث ایجاد یک محیط مناسب برای باکتری ها می شوند که باعث تخریب دندان ها می شوند.  پس بلافاصله پس از خوردن آن ها مسواک بزنید.

۹.  مداد جویدن

ما اغلب ناخودآگاه در حال جویدن مداد هستیم. البته بیشتر در مواقعی که تمرکز می کنیم به اشیاء می چسبیم و آن را به دندان هایمان فشار می دهیم که فشار زیادی روی دندان ها ایجاد می کند و در طول زمان می تواند باعث تراشه یا شکستگی دندان شود.  برای جایگزین کردن این عادت ناسالم می توانید آدامس بدون قند استفاده کنید تا از آسیب رساندن به دندان هایتان جلوگیری کنید.  این کار باعث می شود که بزاق شما نیز تحریک شود و به درمان دندان ها کمک کند.

۱۰.  قهوه نوشیدن

متأسفانه کافئین می تواند جریان بزاق را مختل کند و باعث ایجاد خشکی دهان و پوسیدگی دندان شود.  همچنین اضافه کردن قند باعث افزایش خطر فساد دندان می شود. برای مقابله با این مشکل در طول روز به طور مرتب آب بنوشید.

۱۱.  سیگار کشیدن

آیا دلیلی برای ترک سیگار ندارید؟ خب در اینجا یک دلیل وجود دارد.  استفاده از تنباکو باعث خشک شدن دهان و افزایش مقدار پلاک در اطراف دندان های ما می شود. افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر دچار بیماری های لثه و دندان می شوند. علاوه بر این مصرف دخانیات یک عامل بزرگ برای سرطان دهان است.

۱۲.  مشکل ریفلاکس

اگر بعد از غذا خوردن، غذای شما به دهانتان برگشت می خورد و اختلالی در گوارش شما وجود دارد باید این اختلال را برطرف کنید زیرا غذایی که به معده می رود دارای اسید بسیاری است و در طول زمان می تواند باعث آسیب رساندن به دندان های شما شود.  مداخله ی پزشکی در این امر بسیار مهم است و می توانید با تغییر آداب غذا خوردن خود از این مشکل جلوگیری کنید.

برگردان: عرب زاده

رازهای سلامت دندان ها کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ