اطلاعاتی در خصوص دیاترمی و کاربردهای آن

از دیاترمی برای درمان درد های مفصلی استفاده می شود. این دستگاه با کمک جریان برق، حرارت به وجود می آورد و همچنین در محل مورد نظر جریان خون را تسریع می کند.

از دیاترمی برای درمان درد های مفصلی استفاده می شود. این دستگاه با کمک جریان برق، حرارت به وجود می آورد و همچنین در محل مورد نظر جریان خون را تسریع می کند. این امر موجب تسهیل در عمل جذب و ترمیم در بخش مورد نظر می شود. در این مقاله در خصوص دیاترمی و کاربردهای آن اطلاعاتی را جمع آوری کرده ایم. با ما همراه شوید.

دیاترمی دستگاهی جهت فیزیوتراپی بافت‌های بدن است که با استفاده از جریان برق، ایجاد حرارت کرده و جریان خون را در محل مورد نظر تسریع می‌کند. این امر باعث تسهیل در عمل جذب و ترمیم در ناحیه مورد نظر می‌شود. دیاترمی با بالاترین فرکانس طراحی شده است که با تابش امواج الکترومغناطیس و میدان‌های الکترومغناطیس (با طول موج بین 5/0 تا 2 مگا هرتز که قدرت نفوذی زیادی ایجاد می‌کند) عمل خود را انجام می‌دهد.

در دیاترمی با موج کوتاه که در عمق 1 تا 3 سانتی‌متر زیر پوست در جهت سرعت بهبود‌ بخشیدی و تخفیف درد استفاده می‌شود، جریان‌های پربسامد به‌ کار می‌رود و برای همین باید احتیاط کرد که این عمل، به بافت‌های عمیق‌تر آسیبی نرساند. با گرم‌کردن بافت در نقطه آسیب‌ دیده، روند خون‌رسانی سرعت می‌یابد؛ البته مقدار حرارت را می‌توان با یک مقاومت متغییر تنظیم کرد.

از دیاترمی، برای درمان درد مفاصل، ورم کیسه‌های مفصلی، اسپاسم و سایر بیماری‌های مستلزم معالجه‌های فیزیکی، همچنین، بافت‌های پر عروق یا بافت‌هایی با فعالیت متابولیکی بالا، استفاده و باعث آرام‌شدن دردهای محیطی بدن، کاهش التهاب‌ها و بهبود گردش خون موضعی می‌شود. این دستگاه می تواند به ‌صورت غیر ‌تهاجمی کلاژن مورد نظر را منظم کرده و دوباره به‌ صورت طبیعی باز گرداند.

دیاترمی چگونه کار می‌کند؟

با اعمال گرما به نواحی مورد نظر در بدن، بیمار می‌تواند افزایش جریان خون را تجربه کند. باید به خاطر داشت که خون اکسیژن و سایر مواد مغذی حیاتی را حمل می‌کند، بنابراین هنگامی که میزان جریان خون به بافت‌ها افزایش می‌یابد، مقدار اکسیژن و سایر مواد مغذی نیز افزایش خواهند یافت. بنابراین کاربرد دیاترمی در موارد زیر است.

تسکین درد

تسکین درد با دیاترمی در درمان شرایط پس از سانحه و روماتیسمی که بر عضلات، رباط‌ها، استخوان‌ها و مفاصل تاثیر می‌گذارند، مفید است. همچنین با جلوگیری از بروز چرخه‌ی معیوب درد و گرفتگی عضله، باعث کاهش درد می‌گردد.

گرفتگی عضله

گرفتگی عضله را می‌توان مستقیماً با اعمال دیاترمی بر روی رشته‌های عصبی کاهش داد. گرفتگی عضله همچنین با تسکین دردی که در آن نقش دارد، برطرف می‌شود.

کاهش التهاب

رفع التهاب مزمن ممکن است از طریق درمان با دیاترمی و در نتیجه‌ی افزایش جریان خون تسریع پیدا کند. این کار باعث افزایش بازگشت وریدی از این ناحیه شده و به جذب مجدد ترشحات کمک می‌کند.

تسریع بهبودی

دیاترمی باعث اتساع عروق می‌گردد. اتساع عروق جریان خون را افزایش می‌دهد و افزایش جریان خون میزان مواد مغذی دریافتی را بالا می‌برد. افزایش دریافت مواد مغذی نیز موجب تسریع بهبود نواحی آسیب دیده خواهد شد.

کنترل عفونت

دیاترمی می‌تواند با افزایش جریان خون به کنترل عفونت مزمن کمک کند. این کار تعداد گلبول‌های سفید خون و پادتن‌های فرستاده شده به ناحیه‌ی آسیب دیده جهت مقابله با ارگانیسم عفونت‌زا را افزایش می‌دهد.

رفع فیبروز

نشان داده شده که دیاترمی توسعه پذیری بافت‌های فیبری مانند تاندون‌ها و کپسول مفصلی و زخم‌ها را ۵ تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد. این تاثیرات در اثر افزایش دما در محدوده‌ی درمانی ایجاد می‌شوند.

فواید استفاده از دیاترمی‌

1- جلوگیری از پیری پوست و چاقی موضعی

2- افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها که باعث خون‌رسانی و دفع اکسیژن می‌شود.

3- افزایش مواد مغزی در تغذیه بافت‌ها

4- تحریک سیستم ایمنی

5- افزایش متابولیسم سلولی

6- دفع مواد زائد و سموم

7- بند آوردن رگ‌های خونی یا بریدن و جوش‌آوردن آن‌ها.

مزایای استفاده از این دستگاه

با توجه به اینکه دیاترمی برای تمام پوست‌ها قابل استفاده است، مزیت‌های دیگری هم دارد که بیمار به تبع آن احساس درد نداشته و اثرات جانبی هم برای او در پی نداشته باشد.

انواع دیاترمی

سه نوع اصلی دیاترمی در فیزیوتراپی شامل موج کوتاه، مایکروویو و اولتراسوند می‌باشند.

موج کوتاه

دیاترمی موج کوتاه را می‌توان در دو حالت مجزا اعمال کرد، پیوسته یا ضربان‌دار. هنگامی که از حالت پیوسته استفاده می‌شود، بافت مورد نظر با انتقال مداوم انرژی توسط امواج گرم می‌شود. حالت ضربان‌دار هنگامی استفاده می‌شود که گرمای کمتری برای بافت آسیب دیده نیاز است. هنگامی که از دیاترمی موج کوتاه در حالت ضربان‌دار استفاده می‌شود، تاثیرات مکانیکی درمان به صورت مستقل از گرم کردن بافت اعمال می‌شوند. یکی از بهترین کاربردهای حالت ضربان‌دار توانایی آن برای تسهیل افزایش انعطاف پذیری و تحرک مفصل جهت بازیابی دامنه‌ی حرکتی مفصل می‌باشد. مشکلات زیر را می‌توان با دیاترمی موج کوتاه و بسته به شرایط فردی هر بیمار و اهداف مورد نظر، درمان کرد.

درد اسکلتی عضلانی موضعی

التهاب (مفصل یا بافت)

درد و گرفتگی (کمر)، گردن

کشیدگی و رگ به رگ شدن

تاندونیت

تنوسینویت

بورسیت

روماتیسم مفصلی

پریوستیت یا التهاب ضریع استخوانی

کپسولیت

مایکروویو

از آنجایی که دیاترمی مایکروویو به صورت انتخابی عضلات را گرم کرده و گرمای عمیق باعث بهبود انعطاف پذیری بافت‌های کلاژن می‌گردد، انقباضات عضلاتی را می‌توان با این روش درمان کرد (همراه با یک برنامه‌ی کششی فیزیوتراپی). دیاترمی مایکروویو همچنین می‌تواند برای کاهش اسپاسم ثانویه عضله در زیر یک نقطه‌ی ماشه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، این روش می‌تواند به طور موثری مفاصل سطحی دست‌ها، پاها و مچ دست را به علت لایه‌ی بافت نرم نازک روی این مفاصل درمان کند.

اولتراسوند

استفاده‌ی درمانی اولتراسوند برای ایجاد گرمای عمقی در مفاصل بزرگ مطلوب است. برای مثال، این روش در درمان شانه یا لگن موثر می‌باشد، زیرا یک موج ایستا در نتیجه‌ی بازتاب منحنی شکل گلنوئید یا استابولوم ایجاد می‌شود. این تاثیر انرژی گرمایی را در سطوح مفصلی متمرکز می‌کند. در ترکیب با یک برنامه‌ی فیزیوتراپی با استفاده از فعالیت‌های دامنه‌ی حرکتی و کششی، گرمای موضعی و داخل مفصلی تولید شده توسط دیاترمی اولتراسوند، به طور چشمگیری حرکت چسب‌های مفصلی یا محدودیت‌های کپسولی ناشی از سفتی یا زخم شدگی را تسهیل می‌کند. این روش همچنین برای درمان آرتروز، تاندونیت و بورسیت نیز استفاده می‌شود. گرمای عمقی ناشی از اولتراسوند برای مدیریت پیشگیرانه‌‌ی ورزش‌های برونگرا، درد عضلانی تاخیری موثر نمی‌باشد. بیشتر موارد استفاده‌ی دیاترمی اولتراسوند شبیه به سایر مواردی است که برای دیگر روش‌های گرمایش عمیق می‌باشند. شرایط دیگر شامل موارد زیر هستند:

  • انقباض مفصل
  • چسبندگی مفصل
  • بورسیت کلسیفیه
  • رزولوشن هماتوم
  • نوروما

بیماری‌های دیگری که ممکن است با اولتراسوند درمان شوند، هرچند با مزایای درمانی محدود، شامل موارد زیر هستند:

  • فیبروز
  • درد اندام فانتوم
  • درد میوفاسیال
  • رفلکس وازودیلاتاسیون
  • دبریدمان زخم
  • آماده سازی برای درمان دیاترمی

پزشک یا متخصص در مورد فرایند درمان به شما توضیح می‌دهد. وی از شما می‌خواهد که یک فرم را به معنی پذیرفتن انجام این روش امضا کنید. شما می‌توانید سوالات خود را بپرسید و داروهای مصرفی خود را نیز اطلاع دهید. ۴ تا ۶ ساعت قبل از درمان به غیر از آب نباید چیزی بنوشید یا بخورید. شما می‌توانید تا دو ساعت قبل از درمان آب بنوشید.

دیاترمی که در جراحی استفاده می‌شود به دو صورت می‌تواند باشد

1-    یک قطبی

که جریان از طریق یک الکترود فعال، به پوست بدن می‌رسد و از طریق یک خط با کمترین مقاومت به یک الکترود صفحه‌ای بزرگ و خنثی رسیده و به دستگاه باز می‌شود.

2-   دوقطبی

در این دستگاه به‌جای الکترود از دو نوک یک جفت گیره استفاده می‌شود. در این شکل، الکترود صفحه‌ای وجود ندارد.

کاربری دستگاه

لازم است زمان کار، سطحی که می‌خواهیم بر آن دیاترمی انجام دهیم، کاملا خشک باشد و بدن بیمار هم دائم با حوله خشک شود؛ همچنین از به‌کاربردن دیاترمی در بافت‌هایی که فلز نزدیک آن است خودداری شود.

نگهداری دستگاه

بیشتر اشکال‌هایی که بر این دستگاه گرفته‌اند به سرهای اتصال معیوب، مربوط می‌شود پس به‌طور ممتد و مکرر باید الکترود‌های موجود و سرهای اتصال‌ مورد بررسی قرار گیرند.

اقدامات احتیاطی

بیماران دارای ایمپلنت‌های فلزی نباید تحت درمان دیاترمی قرار بگیرند زیرا فلز می‌تواند به عنوان هادی گرما عمل کرده و منجر به سوختگی‌های داخلی جدی شود. بیماران زن با ایمپلنت‌های رحمی فلزی مانند IUD باید از درمان در ناحیه‌ی لگن خودداری کنند. دیاترمی نباید در مفاصلی که با پروتز جایگزین شده‌اند یا افرادی که دچار اختلال حسی بوده و نمی‌توانند بگویند چه زمانی دچار سوزش می‌شوند، مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، از انجام دیاترمی موج کوتاه ضربان‌دار در دوران بارداری باید پرهیز کرد زیرا می‌تواند منجر به رشد غیر عادی جنین شود. بیماران هموفیلی باید از این درمان خودداری کنند زیرا افزایش جریان خون می‌تواند باعث خونریزی شود.

خطرات

پزشک با شما در مورد مزایا و عوارض دیاترمی صحبت خواهد کرد. این روش بی‌خطر است اما هر درمانی دارای خطرات احتمالی و عوارض جانبی می‌باشد:

مشکل در تنفس: دیاترمی باید تنفس را برای شما آسان‌تر کند. در صورتی که خلاف آن رخ دهد با پزشک خود مشورت کنید.

عفونت سینه: در صورت بروز نشانه‌های عفونت سینه با پزشک خود در میان بگذارید. این نشانه‌ها شامل تب بالا و تغییر رنگ خلط سینه هستند.

درد: ممکن است دچار گلو درد شوید. مصرف قرص‌های مسکن برای چند روز موثر هستند. در صورتی که درد باقی بماند باید با پزشک مشورت کنید.

خونریزی: ممکن است خونریزی خفیفی وجود داشته باشد و مقداری خون در مخاط مشاهده شود. در این صورت طعم فلزی را در دهان خود حس می‌کنید. این وضعیت معمولاً طی چند روز بهتر می‌شود.

در موارد نادر، برخی افراد بعد از دیاترمی خونریزی زیادی خواهند داشت. در صورتی که خون سرفه می‌کنید با پزشک خود در میان بگذارید.

 هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

درمان سرطان رحم و پروستات با اختراع دانشمند ایرانی عضو ناسا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ