درمان پارگی منیسک مفصل زانو

faateme1366
یکی از آسیب هایی که هم در ورزش ها زیاد دیده می شود و هم در بین کودکان در حین بازی، پارگی منیسک مفصل زانو است. در این مطلب برای شما می خواهیم توضیح دهیم که چرا این بیماری به وجود می آید و برای درمان این بیماری چه کنید.

آناتومی زانو

  هر زانو دو منیسک دارد. یک منیسک خارجی و یک منیسک داخلی. منیسک ها بافت هایی شبه غضروف ولی به مراتب محکم تر ار آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک دارند. آنها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار گرفته وظیفه اصلی آنها جذب شوک های ضربه ایست که به زانو وارد میشود. در موقع دویدن هر بار که کف پای ما به زمین میرسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو بشدت به یکدیگر کوبیده میشوند و منیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را کاهش میدهد.

بسته یا اینکه شکل پارگی منیسک چگونه است و در کدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی ها را به انواع مختلفی تقسیم میکنند. پارگی ها ممکن است طولی، عرضی، مانند دسته سطل، زبانه ای ، شاخی یا مخلوطی از انواع قبلی باشند

در بسیاری اوقات پارگی های منیسک که در حین ورزش بوجود میایند همراه با دیگر آسیب های زانو مانند پارگی لیگامان متقاطع قدامی است.

 

علائم پارگی منیسک مفصل زانو

هنگامی که پارگی مینیسک زانو ایجاد می‌شود، ممکن است بیمار از ناحیه اطراف مفصل زانو صدا بشنود. پس از آسیب دیدگی، احتمالا علایم و نشانه های زیر بروز پیدا می کند:

 

زانو درد (به خصوص در زمان لمس کردن ناحیه مورد نظر)، یکی از اصلی ترین علل درد زانو، پارگی مینیسک است.

التهاب و ورم زانو

مشکل حرکت زانو یا عدم توانایی حرکت کامل در تمام جهت‌ها

احساس قفل شدن زانو یا گیر کردن آن

احساس خالی کردن زانو یا عدم امکان اتکا به آن

صدا دادن زانو (تق تق زانو)  پارگی و درد مینیسک زانو ممکن است به مرور زمان یا به صورت ناگهانی ایجاد شود از آن جایی که منیسک ها وظیفه کاهش فشار و ضربه گیری بین استخوان های مفصل زانو را به عهده دارند ، پارگی این بافت ها میتواند باعث برخورد و ایجاد صدا در مفصل زانو و علت صدا دادن زانو شود. در موارد آسیب منیسک زانو ، شنیدن صدای زانو مقطعی است و این علائم بسته به نحوه فعالیت شما ونحوه استفاده از زانو، ممکن است بروز بکنند ، یا نکنند.

علاوه بر این علائم پارگی مینیسک زانو شما ممکن است با احساس لغزش یا گیر کردن در ناحیه مورد نظر مواجه شوید که این شرایط معمولاً نشان می‌دهد که یک قطعه از غضروف جدا شده و علت قفل شدن زانو شده است.

 

در صورت مشاهده این علائم و ماندگاری آن‌ها برای بیش از یک روز یا در صورت مواجه شدن با علائم پارگی مینیسک زانو پس از وارد شدن آسیب به زانو، لازم است فوراً با دکتر متخصص زانو ملاقات کنید. علاوه بر این در صورتی که زانو قفل کرده و امکان خم شدن زانو پس از راست شدن آن وجود نداشته باشد، لازم است با متخصص ارتوپد در رابطه با علائم پارگی مینیسک زانو ملاقات شود.

 

برای درمان پارگی منیسک مفصل زانو چه کنیم

روش های درمان پارگی منیسک بستگی به عوامل زیر دارد:

اندازه و محل پارگی

سن فرد

میزان فعالیت بدنی فرد

آسیب های مرتبط با پارگی منیسک

بخش بیرونی منیسک، ذخیره کافی از خون دارد و پارگی کم آن ، خودبخود بهبود می یابد.

در مقابل، دو سوم بخش داخلی منیسک به دلیل آنکه رگ خونی کمی دارد و مواد مغذی ترمیم کننده به میزان کافی به آنجا نمی رسد، پارگی این قسمت نمی تواند خودبخود بهبود پیدا کند.

خوشبختانه، همه پارگی های منیسک نیاز به عمل جراحی ندارند.

اگر زانوی شما قفل نمی شود، ثابت است و علائم پارگی منیسک آن برطرف شده اند، از روش های غیر جراحی برای درمان آن می توان استفاده کرد.

 

درمان شامل درمانهای حمایتی و درمان جراحی می باشد

 

 درمانهای حمایتی شامل توصیه های زیر می باشد:

1-  از کمپرس یخ به مدت 20 تا 30 دقیقه هر 3 تا 4 ساعت به مدت 2 تا 3 روز یا تا زمانی که درد و تورم برطرف می شود استفاده کنید.

2-     به وسیله گذاشتن یک بالش زیر پای آسیب دیده، زانو را به منظور کاهش تورم بالا نگه دارید.

3-     برای کاهش تورم، زانوی آسیب دیده را بانداژ کنید.

4-     برای بی حرکت کردن زانو از ابزار ویژه این کار استفاده کنید (مثل بریس) .

5-     از عصای زیر بغل برای حرکت و راه رفتن استفاده کنید.

6-      با تجویز پزشک از داروهای ضد درد و ضد التهاب استفاده کنید مصرف این داروها در افراد بالای 65سال و بیشتر نباید پس از 7روز بدون نظر پزشک معالج صورت گیرد. از جمله این داروها می توان به بروفن ، ایندومتاسین  و مفنامیک اسید اشاره کرد.

 

درمان جراحی پارگی منیسک مفصل زانو

 درمان جراحی ، در صورتی که علایم با درمان حمایتی برطرف نشود نیاز به جراحی احساس می شود در این عمل جراحی، جراح به وسیله ابزاری به اسم آرتروسکوپ که یک لوله قابل انعطاف با یک منبع نوری است و از طریق ایجاد یک برش کوچک وارد مفصل زانو می شود تصاویر داخل مفصل از طریق مانیتوری که شبیه صفحه تلویزیون است نمایش داده می شود. از این طریق و با وارد کردن وسایل مخصوصی، پزشک مینیسک آسیب دیده را ترمیم و در صورت لزوم خارج می نماید.

 

به دلیل نقش ارزشمند مینیسک در حفظ زانو در برابر ضربات، جراح تلاش می کند تا قسمت سالم مینیسک را در داخل مفصل باقی بگذارد. این عمل تقریبا 1ساعت به طول می انجامد و بیمار معمولا در همان روز عمل مرخص می شود. پس از جراحی از یک پانسمان فشاری و یک وسیله برای بی حرکت کردن زانو استفاده می شود. عمده ترین عارضه این عمل جراحی جمع شدن مایع در مفصل ترمیم یافته است که پزشک با استفاده از سوزن، این مایعات را بیرون می کشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ