ده نکته ای که درباره قرص سرماخوردگی باید بدانید

bagheri.mry
قرص سرماخوردگی را می توان به جرات پرمصرف ترین داروی فصل سرما نامید. در فصل زمستان افراد با کوچکترین علایم مشابه سرماخوردگی و انفولانزا به سراغ این قرص می روند تا از شدیدتر شدن بیماری خود پیشگیری کرده و آن را در لحظات اول بروز درمان کنند. ولی آیا می دانید این دارو اثرات درمانگری ندارد؟

قرص سرماخوردگی را می توان به جرات پرمصرف ترین داروی فصل سرما نامید. در فصل زمستان افراد با کوچکترین علایم مشابه سرماخوردگی و انفولانزا به سراغ این قرص می روند تا از شدیدتر شدن بیماری خود پیشگیری کرده و آن را در لحظات اول بروز درمان کنند. ولی آیا می دانید این دارو اثرات درمانگری ندارد و تنها برای تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی بوده و برای تخفیف علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سینوزیت، تب یونجه یا عوارض آلرژیک قسمت فوقانی دستگاه تنفسی مانند احتقان بینی، عطسه، آبریزش بینی، تب و سردرد به کار می‌رود.
قرص سرماخوردگی یا آدالت‌کلد دارویی ترکیبی و حاوی استامینوفن، فنیل‌افرین و کلرفنیرآمین است. این دارو اثرات ضددرد، منقبض‌کننده عروق و آنتی‌هیستامین دارد. آدالت‌کلد از مجرای گوارش به خوبی جذب می‌شود و طول اثر آن حدود 4 3 ساعت است. اگر بخواهیم شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان را در بدن بررسی کنیم باید به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازیم. جزء استامینوفنی این قرص با مهار سنتز پروستاگلاندین‌ها موجب کاهش تب می‌شود. همچنین کلرفنیرامین با تاثیر بر عروق خونی، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس از طریق رقابت با هیستامین، پاسخ حساسیتی را از طریق مهار کردن هیستامین کاهش می‌دهد و فنیل‌افرین نیز سبب انقباض سریع و طولانی‌مدت شریانچه‌ها شده و در نتیجه موجب کاهش ترشح مایعات و احتقان مخاطی می‌شود.

طریقه مصرف و دز صحیح دارو

در بزرگسالان هر 6 – 4 ساعت می‌توان یک تا دو قرص مصرف کرد ولی کل مقدار مصرف نباید از 12 قرص در هر شبانه‌روز بیشتر شود. در کودکان 12 – 6 سال میزان مصرف بنا بر تجویز پزشک هر 6 4 ساعت یک قرص است و کل مقدار مصرف در شبانه‌روز نباید از 6 قرص تجاوز کند. این دارو در کودکان‌ کمتر از 6 سال‌ نباید مصرف‌ شود.
در صورت تجویز پزشک، دارو را درست مطابق دستور پزشک مصرف کنید و از افزایش یا کاهش میزان یا دفعات مصرف آن پرهیز کنید. در صورتی که آدالت‌کلد را طبق یک برنامه زمانی مشخص مصرف می‌کنید، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید، اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را 2 برابر نکنید.

ده نکته درباره قرص سرماخوردگی

1- اسهال، کاهش اشتها، تهوع یا استفراغ، درد یا کرامپ معده و افزایش غیرعادی تعریق از عوارض مصرف بیش از حد آدالت‌کلد است. همچنین احتمال غلیظ‌ شدن ترشحات ریوی به دلیل مصرف این دارو وجود دارد.
2- به دلیل وجود استامینوفن در این دارو باید در موارد عیب شدید کار کبد با احتیاط مصرف شود.
3- در زیادی فشار خون یا استعداد ابتلای به احتباس ادرار با احتیاط استفاده شود.
4- با مصرف مقادیر زیاد ممکن است عصبانیت، سرگیجه یا بیخوابی بروز کند.
5- برای کاهش عوارض گوارشی می‌توان این دارو را همراه با غذا مصرف کرد.
6- در افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند دیابت، نارسایی کبدی، گلوکوم و اختلالات تیروئیدی هستند این دارو باید با احتیاط فراوان و زیر نظر پزشک مصرف شود.
7- بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی بویژه بیماری‌های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی‌نفس شده‌اند باید با مشورت پزشک و با احتیاط از این دارو استفاده کنند، زیرا این قرص دارای منقبض‌کننده‌های عروقی است و با تنگ کردن عروق موجب تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود.
8- دارو را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگه دارید. دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.
9- این دارو به دلیل دارا بودن کلرفنیرامین می‌تواند سبب خواب‌آلودگی شود، بنابراین توصیه می‌شود از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به دقت زیاد دارد تا چند ساعت پس از مصرف دارو خودداری کنید.
10- داروهای ضدافسردگی و کاهنده فشار خون با این دارو تداخل دارد بنابراین هنگام استفاده از آدالت‌کلد، پزشک یا داروساز را باید از سایر داروهای مورد استفاده مطلع کرد.

مطالب مرتبط:

به کودکتان قرص سرماخوردگی ندهید!

سرماخوردگی و گلودرد با مصرف ژلوفن خوب نمی‌شود

بهترین درمان های خانگی سرماخوردگی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ