علائم هشدار دهنده سکته قلبی که جدی نمی گیرید

faateme1366
سکته قلبی اگرچه یکباره اتفاق می افتد اما اگر هوشیار باشید قبل از آن علائمی را نشان می دهد. علائم هشدار دهنده سکته قلبی که جدی نمی گیرید می تواند جان شما را نجات دهد. پس بهتر است به علائم هشدار دهنده سکته قلبی که جدی نمی گیرید بیشتر توجه داشته باشید. ادامه این مطلب علائم هشدار دهنده سکته قلبی را به شما معرفی می کند.

 

شایع ترین علامت سکته قلبی

به گزارش سایت الودکتر، احساس ناراحتی در قفسه‌ی سینه، علامت شایع‌ترین علامتِ خطر قلبی است. اگر با بسته شدن رگ یا سکته قلبی مواجه شده باشید، ممکن است در قفسه‌ی سینه احساس درد، تنگی یا فشار کنید. دکتر چمبر می‌گوید: «هرکسی عبارت متفاوتی را برای احساسی که در قفسه‌ی سینه تجربه می‌کند به‌کار می‌برد. برخی می‌گویند انگار فیلی روی سینه‌شان نشسته است، برخی دیگر هم می‌گویند که در قفسه‌ی سینه‌شان احساس فشار یا سوزش می‌کنند.» این احساس معمولا بیشتر از یکی دو دقیقه دوام دارد. ممکن است حین فعالیت فیزیکی یا در زمان استراحت احساس شود. دکتر چمبر می‌گوید: «اگر این درد خیلی گذرا بود یا اگر درد نقطه‌ای است و با فشار دادن یا لمس کردن بدتر می‌شود، احتمالا مربوط به قلب نیست، اما هنوز لازم است که پزشک شما را معاینه کند. اگر علائم شدید‌تر است یا بیش از یکی دو دقیقه طول کشیده است باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.»

 

علائم هشدار دهنده سکته قلبی  که جدی نمی گیرید

از علائم شایع سکته قلبی سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نیز  هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.

الف) همانند سایر علائم سکته قلبی ، این علائم نیز می توانند در اثر سایر بیماری ها رخ دهند. لذا ممکن است مورد غفلت واقع شوند. ولی این علائم را جدی بگیرید، مخصوصا اگر درد قفسه سینه هم دارید.

ب) زنان بیشتر از مردان دچار این علائم می شوند، هر چند که همه زنان هم این علائم را تجربه نمی کنند.

 

این نشانه را بررسی کنید

تنگی نفس نیز یکی از علائم سکته قلبی  است که به طور ناگهانی ایجاد می شود. این نوع تنگی نفس با تنگی نفس ناشی از سایر بیماری ها متفاوت است، زیرا به نظر می رسد از جایی بیرون نمی آید. افرادی که قبل از حمله قلبی دچار تنگی نفس می شوند، می گویند مثل این است که آن ها به سختی ورزش کرده اند، با اینکه نشسته اند و استراحت می کنند.

 

سکته قلبی را با درد معده اشتباه نگیرید

علائم سکته قلبی  می‌تواند همراه با علائم گوارشی تجربه شود. برخی افراد علائم گوارشی را حین سکته تجربه می‌کنند و حتی ممکن است استفراغ کنند. زنان بیشتر از مردان این دسته علامت‌ها را گزارش می‌کنند. البته مشکلات گوارشی می‌توانند به دلایل فراوانی که هیچ ارتباطی با قلب ندارند به سراغ افراد بیایند. علائم گوارشی می‌توانند ناشی از غذایی باشند که خورده‌اید، اما لازم است از این نکته که حین سکته‌های قلبی هم ممکن است علائم گوارشی را تجربه کنید باخبر باشید. بنابراین اگر این علائم را دارید و در معرض عوامل خطر سکته قلبی (که قبلا به آن اشاره کردیم) هستید اجازه بدهید که پزشکان علت آن را بررسی کنند، به‌خصوص اگر هریک از دیگر علائم سکته قلبی  این فهرست را در خود مشاهده می‌کنید.

 

خستگی و سکته قلبی

اگر ناگهان دچار خستگی مفرط می‌شوید یا پس از فعالیتی که سابقا بدون مشکل انجام می‌دادید، مثلا بالا رفتن از پله‌ها یا بردن خریدها از ماشین تا خانه، از نفس می‌افتید بدون اتلاف وقت با پزشک‌تان قرار ملاقاتی تنظیم کنید.تغییرات قابل ملاحظه‌ای ازاین‌دست، مهم‌تر از هر ناراحتی یا درد کوچک دیگری هستند که ممکن است تجربه کنید.خستگی بسیار زیاد یا ضعف بدنیِ بی‌دلیل، که گاهی به صورت چند‌روزه و تکراری رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ی حمله‌ی قلبی، به‌خصوص در زنان باشد.

 

شاید باورتان نشود

یکی از نشانه های عجیب سکته قلبی را بشناسید. خر‌وپف کردن هنگام خواب اگر به میزان اندک باشد اشکالی ندارد. اما خرو‌پف با صدای بلندتر از معمول که شبیه به نفس‌نفس زدن یا خفه‌شدن به نظر برسد می‌تواند نشانه‌ای از وقفه‌ی تنفسی (آپنه) در خواب باشد. وقفه‌ی تنفسی یعنی فرد در حین خواب شبانه چندین بار به مدت کوتاهی نفس نمی‌کشد. این وقفه فشار اضافه‌ای بر قلب وارد می‌کند. پزشک به شما خواهد گفت که برای پی‌بردن به اینکه دچار وقفه‌ی تنفسی هستید آیا لازم است به کلینیک‌های خواب مراجعه کنید یا نه. اگر معلوم شود که دچار وقفه‌ی تنفسی حین خواب هستید، ممکن است برای باز ماندن راه تنفس‌تان نیاز به استفاده از یک دستگاه CPAP داشته باشید که جریانِ هوا را به‌طور پیوسته وارد نای شما می‌کند.

عجیب ترین علل سکته قلبی

پیشگیری از سکته قلبی با تغذیه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ