چگونه کبد را تقویت کنیم؟

atoosamirzavandi
کبد بزرگترین غده ی بدن که وظیفه ی دفع سموم را به عهده دارد، در صورتی که به درستی کار کند باعث رسوب سموم در کبد و ایجاد کبد چرب می کند. پس تقویت کبد یکی از مهم ترین امور است.

کبد و عملکرد صحیح آن به دفع سموم از بدن بسیار کمک می کند. گاهی نیاز به استفاده از مواد شیمیایی نیست و با مواد خوراکی و خانگی می توان کبد را تقویت کرد. در این مقاله به مواد خوراکی که می توان با آن ها کبد را تقویت کرد اشاره خواهیم کرد.

آب لیموترش
نفخ، ریفلاکس معده و سر و صدای شکم جزء مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد همواره از آن‌ها شکایت دارند. اگر بعد از هر وعده غذایی دچار این مشکلات می‌شوید و با هضم غذا مشکل دارید، سراغ لیموترش بروید.

آب نصف لیموترش را در نصف فنجان آب ولرم ریخته و هر روز صبح ناشتا میل کنید، برای تمیز کردن کبد، ترشح صفرا و دفع مواد زاید از بدن می‌توانید سه عدد لیموترش را داخل نیم لیتر آب سرد بیندازید و بگذارید بجوشد. سپس آب لیموترش‌ها را بگیرید و به همان آب اضافه کنید، نوشیدنی آماده را در یخچال نگهداری کنید و هر روز صبح ناشتا مقداری از آن بنوشید. افرادی که داروهای ضداسید مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف میزان زیادی آب لیموترش، نظر پزشک خود را در این خصوص جویا شوند.

تمبر هندی
مصرف این میوه پس از صرف غذا به هضم و جذب مواد غذایی کمک می‌کند، رگه‌های فیبری یا آوندهای چوبی آن ملین بوده و رفع کننده یبوست و التیام دهنده همورویید (بواسیر) است، این میوه سرشار از ویتامین C است، بنابراین مصرف آن برای کسانی که اختلالات کبدی دارند، مناسب بوده، از دیگر خواص این میوه خاصیت اشتها آوری آن است. برای این منظور باید پیش از غذا کمی میل شود.

سیر
یک حبه سیر را پوست گرفته و به سه قسمت تقسیم کنید و با یک لیوان آن به صورت ناشتا میل کنید. اگر نگران بوی بدن آن هستید کمی آب لیموترش میل کنید. جویدن آدامس نیز برای رفع بو و طعم سیر از دهان موثر است. مصرف سیر به صورت ناشتا یک روش فوق العاده برای زدودن سموم و فلزات سنگین از کبد هستند.

پاکسازی کبد با چایزردچوبه

 چای زردچوبه، یکی از مهمترین روش های سم زدایی از کبد است. این ماده، کیسه صفرا را تحریک می کند و سبب تولید صفرا می شود. کبد از مایع صفرا برای سم زدایی استفاده می کند.زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و در برخی از کشورها مانند هند، بیشترین کاربرد را دارد. رنگ زرد زردچوبه به دلیل ماده ای به نام کورکومین است که سبب تحریک صفرا می شود. معمولا برای تهیه چای زردچوبه از زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می شود که هریک خواص فوق العاده ای دارند.

سم زدایی و پاکسازی کبد با مخلوط آبلیموو روغن زیتون

یک معجون جادویی برای پاکسازی کبد داریم. معجونی از ترکیب روغن زیتون و آب لیمو. مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو با معده خالی قبل از صبحانه توصیه می شود.

 روغن زیتون دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و توانایی تنظیم کار سلول کبد برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن را دارد. تحقیقات جدید توسط دانشمندان هندی نشان داد که هسپریدین (بیوفلاونوئید موجود در لیمو) برای محافظت از کبد خوب است یعنی از ورود مواد سمی به کبد جلوگیری میکند

چای سبز بنوشید

چای سبز غنی از کاتچین،نوعی گیاه آنتی اکسیدان است که عملکرد کبد را بالا میبرد و به کاهش ذخایر چربی در کبد چرب کمک میکند.

سبزیجات بخورید

سبزیجات خاصی حاوی مواد مغذی مانند بتاکاروتن هستند که سلولهای کبد را تحریک می کنند و از آنها در برابر سموم کبد محافظت می کنند.سبزی های سبز تیره و برگ دار مانند اسفناج باعث رشد سلولها و تحریک کبد میشوند در حالیکه چغندر از مجاری صفرا در کبد در برابر آسیب سموم،محافظت می کند.روزانه ۵ وعده سبزیجات بخورید و از سبزیجاتی استفاده کنید که حاوی مواد مغذی برای کمک به کبد هستند.

سبزیجاتی که به سلامت کبد کمک می کنند شامل قاصدک،خیار چنبر تلخ،شابانک،برگ خردل،کاسنی و اسفناج هستند.

تقویت کبد و کلیه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ