نحوه مصرف قرص کلیدینیوم سی و عوارض آن

atoosamirzavandi
قرص کلیدینیوم سی دارویی است برای درمان مشکلات گوارشی و روده ای. در این مقاله به نحوه مصرف و عوارض آن پرداخته شده است.

قرص کلیدینیوم سی برای مشکلات گوارشی و روده ای تجویز می گردد اما این مصرف هر دارو باید طبق تجویز دکتر صورت بگیرد. در این مقاله نحوه ی مصرف قرص کلیدینیوم سی و عوارض آن مورد بررسی قرار گرفته است.

نحوه مصرف قرص کلیدینیوم سی

هر زمان که دارو را برای بار اول یا حتی چندم، از داروخانه تهیه می‌کنید، راهنمای مصرف آن را از داروخانه بپرسید. هر سؤالی در رابطه با این دارو دارید از داروخانه یا دکترتان بپرسید.این دارو را حداکثر ۳ تا ۴ بار در روز (نیم ساعت تا یک ساعت قبل از غذا و زمان خواب) بخورید؛ یا مطابق دستور پزشک‌تان مصرف کنید.

اگر داروی ضداسیدی مصرف می‌کنید، آن را بعد از غذا و کلیدینیوم سی را قبل از غذا مصرف کنید. دُز مصرفی این دارو بستگی به سن، شرایط سلامت بدن و واکنش بدن شما نسبت به دارو دارد. میانسالان معمولا به خاطر پرهیز از عوارض جانبی دارو، آن را از دُزهای پایین‌تر شروع می‌کنند.

به هیچ عنوان دُز دارو را بدون مشورت با پزشک بالا نبرید؛ زیرا با این‌کار نه‌تنها حال‌تان سریع‌تر خوب نمی‌شود، بلکه احتمال ابتلا به عوارض جانبی آن نیز برای شما بیشتر می‌شود.

این دارو ممکن است اثراتی مثل اثر داروهای مخدر داشته باشد، بخصوص اگر برای مدت زمان طولانی یا با دُز بالا مصرف شود؛ یعنی با قطع ناگهانی دارو ممکن است علائمی مثل لرزش، تعریق، تهوع و تشنج رخ بدهد. برای جلوگیری از پیدایش این علائم، ممکن است دکترتان به‌تدریج دُز دارو را کاهش بدهد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک‌تان تماس بگیرید و در صورت مشاهده‌ی هریک از این علائم سریعا به دکتر مراجعه کنید.

مصرف طولانی‌مدت این دارو ممکن است اثر آن را کم کند. بنابراین شاید احتیاج باشد دُز دارو را بالا ببرید یا داروی خود را عوض کنید. اگر دارو تأثیر اولیه‌ی خود را از دست داد با دکترتان صحبت کنید.

با اینکه این دارو باعث بهبود حال بسیاری از افراد شده است، ولی ممکن است اعتیاد‌آور باشد. اگر اختلال مصرف مواد (مثل مصرف بیش از اندازه‌ی الکل و مخدر‌ها یا اعتیاد داشتن به آنها) داشته باشید، این احتمال افزایش پیدا می‌کند. دارو را دقیقا مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با او در تماس باشید.

اگر حال‌تان بهتر نشد یا حتی بدتر شد دکترتان را در جریان قرار بدهید.

عوارض جانبی قرص کلیدینیوم سی

ممکن است با مصرف کلیدینیوم سی سرگیجه ، خواب آلودگی، ضعف، تاری دید، خشکی چشم‌ ها، خشکی دهان ، تهوع، یبوست و نفخ شکم رخ بدهد. اگر هریک از این حالات ادامه داشت یا بدتر شد، به‌سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.
برای رفع خشکی دهان می‌توانید این کارها را انجام بدهید: آب‌نبات یا یخ بمکید، آدامس بدون شکر بجوید و آب بنوشید. برای رفع خشکی چشم‌ها نیز از داروخانه اشک مصنوعی یا سایر روان‌کننده‌های چشم تهیه کنید.
برای بهبود یبوست، از مواد غذایی فیبر‌دار استفاده کنید، آب زیاد بنوشید و ورزش کنید. برای انتخاب ملین مناسب هم با داروخانه مشورت کنید.

منبع الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ