اگر استرس دارید، این خوراکی ها برایتان سم است!

faateme1366
اصلاح رژیم غذایی بر سلامت جسم و روان تاثیر به سزایی دارد.

اگر جزو افراد استرسی هستید به شما پیشنهاد می دهیم که به صورت جدی در انتخاب خوراکی هایی که مصرف می کنید دقت به خرج دهید. چرا که خیلی از خوراکی ها می توانند شما را دچار استرس و اضطراب بیشتری کنند.

 

اگر اضطراب تحت تاثیر قرارتان می دهد نگاهی به آنچه می خورید بیندازید. استرس یکی از عوامل اختلال در بدن و افزایش وزن است با ثبت نام در برنامه غذایی به اندام می توانید به سادگی نوع غذا خوردن خود را اصلاح کرده و علاوه بر استرس وزن را نیز کاهش دهید.

در ادامه به معرفی غذاها و نوشیدنی هایی می پردازم که موجب افزایش اضطراب در افراد می شوند، همچنین جایگزین ها نیز معرفی می شوند.

 

غذاهای تخمیر شده ترشی و شور

غذاهای کاملی مانند گوشت و شیر وقتی تخمیر یا نمک سود می شوند طعم خوبی پیدا می کنند. اما در طول این فرآیند باکتری ها پروتئین های غذا را به آمین های بیوژنیک تجزیه می کنند که یکی از هیستامین ها است. هیستامین یکی از انتقال دهنده های عصبی است که هضم، هورمون ها وسیستم های قلبی عروقی و عصبی را تشدید می کند. در افراد حساس این تغییر می تواند موجب افزایش اضطراب و بی خوابی شود.

برای به حداقل رساندن عدم تحمل هیستامین همیشه غذاهای تازه و کامل را انتخاب کنید. همیشه به تاریخ بسته بندی گوشت و ماهی که می خرید دقت کنید، تاریخ هرچقدر به روزتر باشد بهتر است.

 

غذاهایی که قند اضافه شده پنهان دارند

هیچ راهی نیست که همیشه به صورت 100 درصد از قند ها پرهیز کنید، چون قند به صورت طبیعی در بسیاری از غذاهایی که دوست داریم وجود دارد مانند میوه ها. اما قند اضافه شده نقش اصلی افزایش سطح استرس و اضطراب است. قند اضافه شده باعث می شود سطح قند خون بدن به شدت دچار نوسان شود و به دنبال آن انرژی تان نیز دائم بالا و پایین می رود. وقتی قند خون افت می کند خلق و خو بهم می ریزد و سطح اضطراب ممکن است بالا برود.

بدن انسولین ترشح می کند تا گلوکز اضافی را جمع آوری کند و سطح قند خون را تثبیت کند اما این افزایش ناگهانی قند باعث می شود بدن به سختی کار کند تا به وضعیت عادی برگردد.

 

مراقب صبحانه ای که می خورید باشید

غلات صبحانه از غذاهای مورد علاقه ی کودکان و حتی بزرگسالان برای صبحانه است.

اما اکثر این محصولات، حاوی قند اضافی هستند که باید مراقب آن باشیم. تقریبا هر فنجان آن 10 تا 20 گرم قند اضافه شده دارد.

دریافت مقادیر زیاد غذاهای فرآوری شده می تواند باعث تحریک احساساتی مانند نگرانی، تحریک پذیری و ناراحتی شود. غذاهایی که در گروه قندهای اضافه شده قرار می گیرند را باید محدود کرد و یا حذف کرد. مواردی مانند کچاپ، سس سالاد، پاستا و نان سفید همگی می توانند مقدار زیادی قند اضافه شده داشته باشند.

خوشبختانه کنار گذاشتن غذاهای فرآوری شده برابر با محروم شدن از غذاهای شیرین نیست. شما همچنان می توانید از مواردی مانند استویا که یک شیرین کننده طبیعی بدون کالری است استفاده کنید.

 

الکل استرس را افزایش می دهد

برای خیلی ها این باور نکردنی است اما الکلی که معمولا افرد برای آرام کردن استرس خود استفاده می کنند موجب بدتر شدن اوضاع می شود. با وجود اینکه به نظر می آید الکل باعث آرام شدن اعصاب می شود اما می تواند تاثیری منفی روی آب رسانی به بدن و خواب داشته باشد، هر دوی این موارد وقتی تحریک می شوند می توانند سطح اضطراب را افزایش دهند.

الکل سطح سروتونین و انتقال دهنده های عصبی را در مغز تغییر می دهد که موجب بدتر شدن اضطراب می شود. وقتی تاثیر الکل از بین می رود ممکن است از گذشته نیز بیشتر احساس اضطراب کنید. بهترین راه کنار گذاشتن مصرف نوشیدنی های الکلی است. اما از آنجا که این نوشیدنی ها جایگزینی ندارند بهترین انتخاب شما استفاده از آب جو های غیر الکلی است.

 

مصرف کافئین باعث افزایش استرس می شود

مصرف بالای نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه در طول روز نشان داده با وجود مزایایی که دارد باعث افزایش سطح استرس نیز می شود. در واقع مصرف بالای قهوه در طول روز نه تنها باعث افزایش سطح استرس و اضطراب می شود بلکه موجب کاهش تولید سروتونین ( هورمون احساس خوب ) در بدن نیز می شود. کمبود سروتونین در بدن می تواند به افزایش خطر افسردگی منجر شود.

با این حال هنوز می توانید قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین را به صورت متعادل مورد استفاده قرار دهید. همچنین بسیاری از مکمل ها و داروها نیز حاوی مقدار قابل توجهی کافئین هستند و به همین خاطر بعد از مصرف برخی از آنها فرد استرس و اضطراب را تجربه می کند. بسیاری از چای ها و دمنوش های گیاهی را می توانید جایگزین مصرف بالای قهوه کنید.

منبع: آکا

7مورد برای جذب صد در صد جنس مخالف

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ