چگونه گام‌هایتان خبر از بیماری می‌دهد؟

مهرناز زاوه
گاهی حتی نیازی نیست که کارشناسان بدنتان را در حال راه درفتن ببینند، آنها از صدای قدم‌هایتان پی به حقیقت می‌برند.

پیاده روی روی تردمیل در عرض چندثانیه اطلاعاتی در مورد وضعیت جسمی‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد. اما جهش، گام برداشتن و وضع بدن در حال راه رفتن اطلاعات شگفت‌انگیزی در مورد بدن در اختیار ما قرار می‌دهد. چارلزبلیتز، جراح ارتوپد آمریکایی می‌گوید: «بسیاری از پزشکان وقتی افراد را در حال راه رفتن می‌بینند می‌توانند بیماری‌شان را تشخیص دهند، و یا بگویند در چه شرایط جسمی قرار دارند و اگر وضعیت فرد رضایت‌بخش نیست با چه مشکلاتی روبه‌روست».
حرکت لاک‌پشتی‌ می‌تواند نشان‌دهنده‌ی طول عمرکوتاه باشد‌. 
طبق نتایج تحقیقات دانشگاه پتزبورگ، سریع راه رفتن می‌تواند نشانه‌ی قابل اعتمادی برای افزایش طول عمر باشد. از بین ۳۶هزار نمونه که همگی بالای ۶۵ سال داشتند، با در نظر گرفتن شرایط بیماری‌های مزمن، سیگارکشیدن، حجم ماهیچه‌ها و وضعیت عمومی، کسانی که میانگین سرعت‌شان ۲ قدم در ثانیه بود احتمال مرگشان نسبت به افرادی که میانگین سرعت‌شان ۳.۳ قدم در ثانیه بود بیشتر بود.
ثابت نگه داشتن دست‌ها در هنگام راه رفتن نشان دهنده‌ی دردهای پشت و سکته است.
استیوبالی، فیزیوتراپیست می‌گوید: «روشی که ابداع کرده‌ایم واقعا شگفت انگیز است. وقتی که پای چپ به جلو می‌رود، ستون فقرات به راست می‌چرخد و در این موقع دست راست به عقب می‌رود. هماهنگی ماهیچه در دو طرف سبب تقویت قسمت پشت می‌گردد. اگر فردی بدون چرخش دست راه برود، نشان دهنده‌ی این امر است که ستون فقرات او به خوبی حمایت نمی‌شود و برخی موانع حرکتی در پشت او وجود دارد. این مسئله منجر به درد در ناحیه‌ی پشت فرد می‌شود».
قدم افتاده‌ نشانه‌ی فاصله‌ی دیسک و احتمال بروز سکته است. 
گاهی نیازی نیست که کارشناسان بدنتان را در حال راه درفتن ببینند، آنها از صدای قدم‌هایتان پی به حقیقت می‌برند. وقتی در حال راه رفتن پایتان روی زمین می‌لغزد به آن قدم افتاده می‌گویند. جین اندرسون، رئیس پیشین موسسه‌ی سلامت زنان آمریکا می‌گوید: «این امر نشانه‌ی ضعف ماهیچه‌ی جلویی استخوان درشت‌نی است. یک قدم سالم با ضربه‌ی پاشنه‌ی پا شروع می‌شود، سپس پا آهسته روی زمین می‌آید، پس از آن نوک پنجه بلند می‌شود و نوبت دوباره به پاشنه می‌رسد. اما در گام افتاده‌،کنترل ماهیچه وجودندارد و پا نمی‌تواند به آهستگی روی زمین برگردد. در عوض روی زمین می‌لغزد و سر می‌خورد». این شرایط می‌تواند نشانه‌ی سکته، صدمه‌های عصب ماهیچه و یا به‌هم فشردگی عصبی باشد. 
(منبع: گاردین)

مطلب مرتبط:

چرا کودک من روی انگشتان پا راه می‌رود؟

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ