این دختر فوبیای سس کچاپ دارد+ویدیو

mojtaba
معمولاً فشار کارهای دانشگاهی و بدهی فلج‌کننده است که زندگی دانشجویان را تهدید می‌کند. اما لورن داد، دانشجوی دانشگاه نیوکسل - ترسی غیرمنطقی از سس کچاپ دارد.

معمولاً فشار کارهای دانشگاهی و بدهی فلج‌کننده است که زندگی دانشجویان را تهدید می‌کند. اما لورن داد، دانشجوی دانشگاه نیوکسل – ترسی غیرمنطقی از سس کچاپ دارد.
بله، واقعیت دارد و نام درست این فوبیا، مورتوئکوس فوبیاست.
این دختر ۲۱ ساله آن‌قدر از کچاپ می‌ترسد که هر وقت آن را ببیند، حالش بد می‌شود و اگر یکی از همکلاسی‌هایش اتفاقی سس کچاپ روی او بریزد، غش می‌کند.
او می‌گوید: «هر وقت کچاپ می‌بینم زبانم بند می‌آید و آنقدر می‌ترسم که احساس می‌کنم دارم می‌میرم. همان‌طور که انتظار می‌رود مردم تمایلی ندارند که این موضوع را درک کنند، اما برای من کچاپ بدترین چیز در کل جهان است و از همه‌ی فیلم‌های وحشتناک نیز ترسناک‌تر است.»
این دانشجوی روزنامه‌نگاری آنقدر از کچاپ می‌ترسد که وقتی یکی از پنج هم‌خانه‌اش مقداری کچاپ روی غذای شام‌‌اش داشته باشد، اتاق را ترک می‌کند.
عجیب اینکه او خود نمی‌داند ریشه‌ی این فوبیا کجاست؟

ویدیویی درباره دختری که از کچاپ می‌ترسد
فوبیا چیست؟
فوبیا‌ها در دسته اختلالات اضطرابی دسته‌بندی شده‌ و بسیار شایع هستند. انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش کرده است که سالانه تا ۸ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی از یکی از انواع فوبیاها رنج می‌برند.

فرق بین ترس عادی و فوبیا چیست؟
ترس اساساً یک واکنش عادی انسان‌‎ها هنگام مواجهه با خطر است. این واکنش هدف محافظتی دارد. هنگام مواجهه با خطر، سیستم عصبی سمپاتیک با ترشح هورمون آدرنالین واکنش «مبارزه یا فرار» را فعال می‌سازد. تجمع آدرنالین انسان را آماده می‌سازد تا در برابر تهدید، مبارزه یا فرار کند. هم‌چنین آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و جریان بیشتر خون در عضلات بدن می‌شود و در نتیجه فرد می‌تواند در شرایط اضطراری بهتر عکس‌العمل نشان دهد. به علاوه در این حالت قند خون نیز بالا می‌رود و در نتیجه انرژی بدن بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی، جسم و روان گوش به زنگ و آماده‌ی عمل است. پس در موقعیت‌های خطرناک، ترس یک واکنش طبیعی و حتی مفید و نجات‌دهنده است.
از سوی دیگر، فوبیا ترس بیمارگونه‌ای است که به شدت مبالغه‌آمیز و حتی توهمی است؛ به عبارت دیگر، مقدار ترسی که تجربه می‌شود متناسب با آن چه سبب ترس شده نیست و این نه تنها مفید و نجات‌دهنده نیست، بلکه سبب محدودیت‌ فعالیت‌های فرد شده و بر زندگی روزمره او تأثیر منفی به جا می‌گذارد.
(منبع: مترو)

مطلب مرتبط:
چرا فوبیای اجتماعی با آزار دیدن جنسی در کودکی ارتباط دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ