بهترین راه‌ها برای «نه» گفتن به فرزندتان

مهرناز زاوه
دکتر تانیا آلتمن: هنر «نه» گفتن زمانی خود را نشان می‌دهد که فرزندتان هنوز بچه است.

دکتر تانیا آلتمن، متخصص کودکان
«نه» گفتن، تأثیر زیادی دارد. اغلب بدون آن‌که بدانیم چرا گفته‌ایم از آن استفاده می‌کنیم. معمولا به بچه‌هایمان می‌گوییم: «نه، به آن دست نزن! نه. نباید قبل از شام، شیرینی بخوری. نه. حق نداری یکی دیگر بخوری.»
بچه‌ها که بزرگ می‌شوند، به آنها یاد می‌دهید که وقتی با چیزی احساس راحتی نمی‌کنند «نه» بگویند، مثل ما بزرگ‌ترها که وقتی نمی‌خواهیم کارهای بیشتری به کارمان اضافه کنیم «نه» می‌گوییم. خیلی مهم است که در زمان مناسب به بچه‌هایمان «نه» بگوییم. البته وقتی باید بگوییم که باعث نشود ارتباطش با ما خدشه‌دار شده یا قطع شود.
نحوه‌ی برخورد با بچه‌ها، که منظور شما را از «نه» می‌دانند
هنر «نه» گفتن زمانی خود را نشان می‌دهد که فرزندتان هنوز بچه است. در آغاز، اکثر والدین به همه‌چیز «بله» می‌گویند. هر چه فرزندتان نیاز دارد به او می‌دهید. این کاری طبیعی و منصفانه است. وقتی حدودا ۹ ماهه شد، کم‌کم بچه‌ی شما معنای «نه» گفتن‌تان را تشخیص می‌دهد. متوجه می‌شوید که زمانی که «نه» شما را می شنود هنگام بازی می‌ایستد و مکث می‌کند. این حول و حوش زمانی است که کم‌کم تحرک بچه‌ها بیشتر می‌شود. در همین زمان است که کم‌کم «بله» های ملایم و توأم با محبت والدین، به گفتن «نه» تبدیل می‌شوند. 
برای بچه‌ی نوپای شما، هر «نه» حائز اهمیت است
کاری نکنید که مدام در خانه «نه» گفته و شنیده شود. سعی کنید مراقب وسایل یا جاهایی باشید که نمی‌خواهید بچه‌تان به آن دست بزند، مانند سوکت‌های برقی و راه‌پله. سعی کنید چیدمان خانه طوری باشد که مجبور نباشید مدام «نه» بگویید و فرزندتان هم آزادانه بتواند بگردد. به خاطر داشته باشید که فرزندتان می‌تواند بی‌آنکه زور بالا سرش باشد یا امر و نهی شود همه چیز را درباره محیط پیرامونش یاد بگیرد.
دکتر تانیا آلتمن، متخصص کودکان
در این سن، بچه شما هم خیلی زود یاد می‌گیرد که «نه» بگوید. سعی کنید خلاق باشید و از عبارت‌هایی مثل «امن نیست» یا «بگذارش زمین» به جای «نه» استفاده کنید. سعی کنید جملاتی را که بار منفی دارند به جملات مثبت تبدیل کنید. به جای گفتن «ما وسایل را پرت نمی‌کنیم» سعی کنید چیزی مثل این جمله بگویید که «ما چیزهای به‌دردنخور را پرت می‌کنیم بیرون».
وقتی به بچه‌ای که هنوز مدرسه نرفته «نه» می‌گویید، منظورتان را به او بگویید
وقتی فرزندتان یاد می‌گیرد که غلبه بر خشم می‌تواند «نه» شما را به «بله» تبدیل کند، «نه» شما قدرت خود را از دست می‌دهد. به یاد داشته باشید که هر لحظه می‌تواند نکته‌ای برای یادگیری داشته باشد. بنابراین درباره «نه» خود توضیح دهید و گزینه‌های بهتری را پیشنهاد بدهید، مانند «نه، وقت تلویزیون تماشا کردن نیست. امروز روز زیبایی است و مامان دوست دارد با تو کمی قدم بزند و ورزش کند».
* دکتر تانیا رمر آلتمن (مشهور به دکتر تانیا) متخصص بیماری‌های کودکان، در دانشگاه یو سی ال ای تحصیل کرده و نویسنده‌ی کتابی پرفروش است و به عنوان کارشناس سلامت در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی معروف حاضر می‌شود. دکتر تانیا سخنگوی آکادمی آمریکایی بیماری‌های کودکان است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ