بیماری hpv چیست؟

مهرناز زاوه
بیماری hpv چیست؟ به پاپیلوویروس انسانی (HPV) بیماری شایع مقاربتی هم می‌گویند، و اگر شما به لحاظ جنسی فرد پرتحرکی باشید، احتمالا به یکی از ۱۰۰ نوع ویروس آن مبتلا خواهید شد

به پاپیلوویروس انسانی (HPV) بیماری شایع مقاربتی هم می‌گویند، و اگر شما به لحاظ جنسی فرد پرتحرکی باشید، احتمالا به یکی از ۱۰۰ نوع ویروس آن مبتلا خواهید شد- که بیش از ۳۰ نوع آن از راه جنسی منتقل می‌شود. واکسن جدید باعث شده که میزان این نوع ویروس در آینده کم شود، اما HPV هنوز علت اصلی سرطان رحم و زگیل‌های تناسلی است.
در واقع خود HPV برای بسیاری از افراد بی‌خطر است و مثل بروز استافیلوکوکوس یا استریپوکوکوس روی پوست است، شایع، غیر قابل اجتناب و معمولاً هم بی‌خطر. اما آسیب‌های شدید می‌تواند به سرطپان دهانه‌ی رحِم بینجامد، بنابراین تمام زنان باید سالانه آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا تغییرات مربوط به سرطان خود را چک کنند. زگیل‌ها در مناطق تناسلی ‌فرم زشت و آزاردهنده‌ای داشته، و از بین بردن آنها می‌تواند دردناک باشد.

واکسن بیماری hpv
واکسن گارداسیل


واکسن HPV به نام گارداسیل که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد، در برابر دو نوع آسیب ویروسی که به احتمال زیاد به سرطان می‌انجامد و نیز دو نوع آسیب ویروسی که در اکثر زگیل‌های ناحیه‌ی تناسلی نقش عمده دارند، بدن را محافظت می‌کنند.
توصیه می‌شود که دختران برای پیشگیری از HPV در سنین ۱۱ و ۱۲ سالگی واکسینه شوند، در واقع پیش از آن‌که به لحاظ جنسی فعالیت خاصی انجام دهند؛ اما دختران و زنان ۹ تا ۲۶ ساله هم می‌توانند این واکسن را بزنند، با این امید که به آسیب‌های ناشی از ویروس مربوطه مبتلا نشده باشند.

استفاده از کاندوم برای پیشگیری از HPV

اگرچه استفاده از کاندوم و سایر وسایل لاستیکی می‌تواند به پیشگیری از بروز عفونت HPV کمک کند، اما به طور کامل نمی‌توانند تأثیرگذار باشند چرا که ویروس در نقاطی از پوست می‌تواند بروز کند که با کاندوم یا هر نوع پوششی، پوشانده نشده باشد. بنابراین بهترین روش همان واکسن است.

چگونه سرطان دهانه رحم را تشخیص دهیم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ