انواع افتادگی پلک در صورت و درمان آن - گروه متخصصين پوست دیار

انواع افتادگی پلک در صورت و درمان آن

انواع افتادگی پلک در صورت و درمان آن

صورت را می توان مهم ترین بخشی از بدن یک انسان دانست که ظاهر شخص را نشان می دهد. بسیاری از انسان ها سعی می کنند که چهره ای زیبا از خود نشان دهند و مراقبت های زیادی از آن می کنند اما گاهی مشکلاتی در صورت ایجاد می شود که باعث رفع اعتماد به نفس شخص می شود. یکی از این مشکلات افتادگی است. افتادگی پلک و صورت یکی از شایع ترین افتادگی هایی است که در صورت رخ می دهد و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شخص می شود و همچنین می تواند مشکلاتی را در صورت ایجاد کند.

گروه متخصصين پوست ديار نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با گروه متخصصين پوست دیار کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

افتادگی پلک و صورت نوع های مختلفی را دارا است و می تواند به صورت ارثی هم در بدن به وجود بیاید به همین دلیل نمی توان دلیل مشخصی برای رخ دادن آن بیان کرد. حال باید بدانید که درمان ها و روش های خانگی زیادی برای این افتادگی ها وجود دارد و می توان آن را درمان کرد. اغلب اضافه وزن یا کم کردن وزن به طور ناگهانی می تواند افتادگی را در صورت ایجاد کند که نیاز به کرم های مختلف برای کشیده شدن پوست وجود دارد. در بخش های زیر آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد.

انوع افتادگی پلک در صورت

افتادگي پلك دلايل مختلفي دارد كه يكي از آنها مادرزادي است؛ يعني افتادگي پلك در زمان تولد به دليل تكامل نيافتن ماهيچه‌هاي بالا‌برنده ‌پلك، بعضي از بيماري‌هاي خاص، فلج عصب پلك يا به دليل ساير بيماري‌‌هاي مادرزادي به صورت يك يا دو طرف ظاهر مي‌شود. زماني كه كودك به دنيا مي‌آيد به دليل اين ناهنجاري در سر و صورت، عصب صورت يا پلك فلج مي‌شود. البته اين فلج عصبي پس از مدتي در بعضي‌ها به حالت عادي برمي‌گردد، ولي در بعضي‌هاي ديگر به صورت دائم باقي مي‌ماند.

افتادگي پلك به طور مادرزاد
مشكلات پلكي مادرزادي چند نوع است، اما به طور كلي در دو گروه طبقه‌بندي مي‌شود:
الف) قسمتي از پلك تشكيل نمي‌شود؛ در اين شرايط عمل جراحي راحت و موفقيت‌‌آميزتر است.

ب) پلك به طور كامل تشكيل نمي‌شود؛ در اين شرايط به طور معمول خود چشم نيز دچار ضايعه‌اي است ولي با وجود اين، خوشبختانه قابل ترميم است. اگر كودكي با افتادگي پلك متوسط تا شديد متولد شود، ممكن است براي تكامل بينايي نياز به درمان فوري داشته باشد؛ البته افتادگي پلك مادرزادي معمولا با گذشت زمان بهبود نمي‌يابد. اگر والدين با افتادگي چشم مادرزادي در بچه‌‌ها مواجه شدند، بايد حتما به چشم‌‌پزشك مراجعه كنند؛ زيرا اين افتادگي مي‌تواند باعث تنبلي چشم شود. اگرچه افتادگي پلك معمولا يك اختلال مجزاست، ولي در موارد مادرزادي ممكن است با اختلال حركت‌هاي چشمي، بيماري‌‌هاي عضلاني، تومورهاي پلك يا ساير تومورها، اختلال‌هاي عصبي و عيوب انكساري چشم نيز همراه شود.

افتادگي پلك در بزرگسالي
شايع‌‌ترين علت افتادگي پلك در بزرگسالان، كشيدگي يا جدا شدن ماهيچه بالابرنده پلك است. اين مشكل ممكن است بر اثر افزايش سن، پس از جراحي آب‌مرواريد يا ساير جراحي‌‌هاي چشمي و ضربه شديد به چشم بروز پيدا كند. افتادگي پلك بر اثر افزايش سن و كهولت بسيار شايع است؛ در اين شرايط با افزايش سن، پلك بالا دچار فشردگي پوست و چين و چروك مي‌شود و همين پوست اضافه مي‌تواند اشكالاتي را در ديد ايجاد كند.

يكي از دلايل رايج افتادگي پلك، حوادث و تصادف‌هاست كه بر اثر آنها عصب‌هاي پلك ـ كه مسئول حركت پلك هستند ـ فلج و موجب افتادگي پلك مي‌شود

با توجه به افزايش ميزان اميد به زندگي و افزايش تعداد جمعيت سالمندان در اثر ارتقاي شرايط بهداشت عمومي، بالطبع تعداد افراد مسني كه براي جراحي افتادگي پلك مراجعه مي‌كنند نيز بيشتر ‌شده است.

افتادگي پلك در اشخاص كهنسال به صورت پف و چربي‌هاي اضافه دور چشم، چين و چروك و پوست چند لايه، بخصوص در پلك بالا بروز پيدا مي‌كند. پس از مدتي حجم اين پوست افتاده بيشتر مي‌شود كه مي‌تواند باعث سنگيني پلك بالا و خستگي فرد در زندگي روزمره شود؛ براي مثال فرد هنگام رانندگي، مطالعه، خياطي، تماشاي تلويزيون و ساير فعاليت‌هاي روزمره به مشكل برمي‌خورد.
افتادگي پلك خستگي زودرس پلك و چشم را به دنبال دارد، جلوي ديد را مي‌گيرد و مشكلات پوستي ايجاد مي‌كند. زماني كه خستگي ديد ايجاد شود، فرد مجبور مي‌شود ابروهايش را بالا دهد تا جلوي ديدش باز شود؛ زماني كه اين كار به طور مداوم در طول چند ماه انجام شود، پيشاني دچار چين و چروك مي‌شود، تناسب چشم و ابرو از بين مي‌رود و ماهيچه پلك شل مي‌شود كه همين مساله بعدها مشكلات زيادي را براي فرد به‌وجود مي‌آورد.

افتادگي پلك؛ ناشي از تصادف‌هاي شديد
يكي از دلايل رايج افتادگي پلك، حوادث و تصادف‌هاست كه بر اثر آنها عصب‌هاي پلك ـ كه مسئول حركت پلك هستند ـ فلج و موجب افتادگي پلك ميشود. مشكل بزرگي كه ممكن است افراد گاهي پس از تصادف و سوانح با آن مواجه شوند اين است كه به دليل شرايط اورژانسي ايجاد شده، ممكن است ترميم پارگي پلك و عضلات صورت بدرستي انجام نشود كه همين مساله نيز باعث افتادگي پلك مي‌شود.

افتادگي پلك؛ ناشي از سوختگي‌ها
سوختگي‌‌ها نيز براي سلامت چشم مشكلاتي ايجاد مي‌كند؛ در بعضي انواع سوختگي‌‌ها خود چشم و قرنيه آسيب مي‌‌بيند و در موارد ديگر چشم‌ها سالم بوده ولي به پلك‌‌ها آسيب مي‌رسد. در مواردي كه پلك‌‌ها آسيب مي‌بينند، اگر فرد بموقع براي ترميم پلك اقدام نكند، مشكلاتي جدي‌‌تر براي چشم‌ها ايجاد مي‌شود؛ براي مثال ممكن است پلك آسيب ‌ديده بسته نشود؛ بنابراين سوختگي يا هر بيماري ديگري مانند بعضي از فلج‌‌هاي صورت ـ كه بر اثر آنها پلك بسته نمي‌‌شود ـ نياز به پيگيري جدي دارند.

نشانه های وجود افتادگی پلک و صورت در چهره

واضح ترین نشانه افتادگی پلک، پایین تر بودن پلک ها از حالت نرمال است. علاوه بر مشکلات زیبایی، بسته به مقدار فرو افتادگی پلک ها، ممکن است افراد مبتلا به افتادگی پلک دچار مشکلات بینایی نیز شوند. در این حالت اغلب بیماران برای رسیدن به دید مناسب صورت خود را به بالا متمایل می کنند یا با بالا بردن ابروی خود سعی می کنند تا میدان دید مناسبی بدست آورند.
میزان این عارضه در افراد مختلف متفاوت است. اگر فکر می کنید ممکن است دچار افتادگی پلک باشید ، عکس جدیدی از صورت خود را با یکی از عکسهای 10 یا 20 سال پیش مقایسه نمایید و به احتمال زیاد تفاوت در پلکهایتان را مشاهده خواهید نمود.

روش های درمانی افتادگی پلک

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی با لیزر

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی با لیزر ، یک روش جراحی ایمن ، مطمئن و موثر میباشد که در آن توسط اشعه ی لیزر ، پوست اضافه و چربی اطراف پلکها برداشته میشود. بلفاروپلاستی یکی از رایج ترین و مطمئن ترین روشهای جوان سازی صورت می باشد.
در این روش به کمک اشعه ی لیزر بدون نیاز به جراحی به روشهای پیشین، میتوان مشکلاتی نظیر افتادگی پلک بالا ، پف و یا ورم زیر چشم ، پف اطراف چشم ها و پوست چروک اطراف چشم ها ، و اصطلاحا نگاههای فرتوت و خسته را به طور موثر ، ایمن و قابل قبولی برطرف نمود.

جلوگیری از رخ دادن افتادگی پلک و صورت

براي پيشگيري از افتادگي پلك بايد از بيست و شش سالگي اقدام كنيد، ولي اگر از اين سن گذشته‌ايد هم خيلي نگران نباشيد و از همين الان شروع كنيد و نكته‌هاي زير را به خاطر بسپاريد:

بيش از حد در معرض پرتوي مستقيم آفتاب قرار نگيريد، ولي اگر مجبور شديد حتما از كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده كنيد.

از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر از چشم‌هايتان محافظت كنيد؛ براي مثال از عينك آفتابي و كلاه لبه‌دار استفاده كنيد.

براي كاهش استفاده از نورهاي مصنوعي، بخصوص در شب بهتر است به مدت زياد بيدار نمانيد، تا ديروقت مطالعه نكنيد، تلويزيون را براي مدت طولاني در نيمه‌شب نگاه نكنيد يا حداقل از نوراني كردن اتاق بپرهيزيد. مطالعه با
نور زياد باعث خستگي و آسيب ديدن چشم و در نهايت به پلك مي‌شود و پيري زودرس چشم را به همراه دارد. هرچه شخص بعد از غروب زودتر بخوابد، ديرتر به افتادگي پلك دچار مي‌شود.

تغذيه نامناسب نيز در افتادگي پلك تاثير دارد؛ خوردن غذاهاي سنگين در آخر شب، غذاهاي پرچرب، پرنمك و ترش از مواردي است كه باعث التهاب دور چشم مي‌شود. صبح‌ها بعد از بيدار‌ شدن، اين پف دور چشم به طور كامل قابل مشاهده است و اگر اين بي‌احتياطي‌ها بيشتر شود بعد از مدتي افتادگي پلك نيز ايجاد مي‌شود.

خطرات و عوارض جراحی پلک و صورت

عوارض جراحي افتادگي پلك مي‌تواند شامل عفونت، خونريزي و كاهش بينايي ‌باشد ولي وقوع اين عوارض بسيار نادر است.

اگرچه ظاهر پلك به طور قابل‌توجهي اصلاح مي‌شود، اما ممكن است پلك‌‌ها كاملا قرينه به نظر نرسند.

در بيشتر موارد بعد از جراحي، هنگام نگاه كردن به پايين، پلك عمل شده نسبت به طرف مقابل، مختصري بالاتر قرار مي‌گيرد و شب‌ها نيز مختصري باز مي‌ماند كه اين دو عارضه مشكل‌آفرين نيستند. در بعضي موارد نيز ممكن است بيش از يك بار به عمل جراحي نياز باشد.براي اصلاح نهايي پلك در 10 تا 20 درصد موارد، بعد از جراحي نياز به يك عمل روتوش وجود دارد كه اين كار معمولا چند هفته تا چند ماه بعد از عمل جراحي اصلي انجام مي‌‌شود و هدف آن تنظيم نهايي عضله در محل مناسب است. جراحاني كه در اين عمل مهارت دارند، مي‌توانند جراحي را با بي‌حسي موضعي انجام دهند، اما گاهي بيهوشي عمومي نيز صورت مي‌گيرد و با اين عمل اتصال عضله بالا برنده پلك با محل اتصال‌شان روي پلك دوباره برقرار مي‌شود، ولي به طور شايع‌تر در نوع مادرزادي عضله را كوتاه مي‌كنند.عمل اصلاح افتادگي پلك، عمل بسيار ظريفي است و مدت زمان آن براي هر چشم ۴۵ دقيقه تا يك ساعت است. در بيشتر موارد در عمل‌هاي افتادگي پلك ناشي از افزايش سن، نياز به برداشتن پوست اضافه پلك نيز وجود دارد.

چشم‌ها بعد از هفت تا ده روز بعد از عمل جراحي نياز به مراقبت دارند، ولي اگر عمل جراحي به دست فرد متخصص صورت بگيرد هيچ عارضه‌اي به همراه ندارد.

درمان افتادگی پلک با پلکسر

روش پلکسر نسبت به جراحی‌های زیبایی مزایای فراوانی دارد که همین مزایا آن را به یک روش درمانی محبوب مبدل کرده است. در این روش هیچ نوع برشی وجود ندارد و به دنبال آن نیز نیازی به بخیه نیست. در اغلب موارد بیمار می‌تواند پس از درمان و در همان روز به کارهای روزانه خود ادامه دهد. در این روش نیازی به استفاده از بی‌حس کننده‌های تزریقی نیست، بنابراین خیلی سریع‌تر از روش‌های جراحی انجام می‌شود.

نتایج پلکسر چه مدت باقی می‌مانند؟

از آنجایی که پلکسر بیش از یک روش ساده سفت کننده است و در آن واقعا پوست برداشته می‌شود، نتایج حاصل از آن به اندازه جراحی‌های تهاجمی باقی می‌ماند. البته مانند دیگر جراحی‌های زیبایی، پلکسر نیز نمی‌تواند در برابر سالخوردگی مقابله کند و تاثیرات آن به طور کامل دائمی نیست، ولی نتایج مثبت حاصل از آن بین چند ماه تا چند سال باقی می‌ماند. علاوه بر افزایش سن، سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و تابش طولانی مدت نور خورشید نیز می‌تواند باعث کاهش اثرات حاصل از پلکسر شود. ژنتیک و قومیت بیمار از دیگر عواملی هستند که روی نتایج درمان تاثیر می‌گذارند.

مزایای استفاده از دستگاه پلکسر Plexer

  • در این روش هیچ نوع برشی وجود ندارد.
  • نیازی به بخیه ندارد.
  • دوران نقاهت ندارد و پس از درمان می توانید به کارهای روزانه خود برسید.
  • از بی‌حس کننده‌های تزریقی در این روش استفاده نمی شود.
  • پلکسر بسیار دقیق است و برای نقاط حساس مثل اطراف چشم بسیار کاربردی است زیرا به بافت های اطراف آسیب نمی رساند.
  • این دستگاه یکسری نقاط کوچک در ناحیه درمان ایجاد می کند که این نقاط باعث انقباض و سفت شدن فوری فیبرهای پوست می شود . از طرفی گرمای حاصل شده در محل به عمق پوست نفوذ کرده و جریان کلاژن سازی پوست را فعال می کند .
  • جای اسکار و زخم پس از درمان وجود ندارد و ورم ناشی از درمان طی چند روز برطرف می شود .
  • پلکسر، یک درمان فوری و ماندگار است.

گروه متخصصين پوست ديار

خدمات گروه متخصصین پوست دیار   ليزر موهای زائد كندلا تزريق ژل تزريق بوتاكس تزريق چربي مزوتراپي ميكرونيدلينگ PRP جراحي خال كرايوتراپي هايفو كاشت مو و ابرو ميكرودرم و پاكسازي...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ندا ایمانی

    برای از بین رفتن قرمزی و گزیدگی حشرات چه پمادی باید بزنم که لکه های قرمز کاملا محو شوند

  • ارش عباس زادگان

    سلام مدتی است ۴ تا انگشت دست چپم تا بند اول در صورت فشار درد و خارش دارد. خواهشا راهنمایی فرمایید

  • هاجر جهانشاهلو

    سلام روز خوش من صورتم هراز گاهی خیلی شفاف میشه ولکهام واقعا کمرنگ بنظر میرسه و گاهی اوقات پوستم تیره میشه وهمه لکهای صورتم میزنه بیرون مخصوصا پیشونیم اف افتضاح میشه از کرم های مراقبتی و ضد افتاب هم استفاده میکنم . موی سرم م هم خیلی ریزش داره هر کاری هم میکنم فایده نداره واقعا دارم کچل میشم لطفا راهنماییم کنیید

  • Davood

    من یک خال روی صورتمه از بچگی گوشتیه میگن برداری سرطان زاست میترسم بردارم نظر شما چیه و با چ‌روشی بردارم

  • لغو پاسخ