آیا اوتیسم درمان دارد؟! - مرکز مشاوره تخصصی دکتر شهرزاد رضائیان

آیا اوتیسم درمان دارد؟!

آیا اوتیسم درمان دارد؟!

اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال رشد عصبی است که بر ارتباط و رفتار فرد تأثیر می گذارد. \”توسعه سیستم عصبی\” به این معنی است که این اختلال به پیشرفت سیستم عصبی مربوط می شود.

مرکز مشاوره تخصصی دکتر شهرزاد رضائیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز مشاوره تخصصی دکتر شهرزاد رضائیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

به طور معمول، علائم در اوایل کودکی، عموماً بین 12 تا 24 ماه ظاهر می شود. اما تشخیص ممکن است تا ماه ها بعد هم به وقوع نپیوندد، به خصوص اگر علائم ضعیف باشد.

از آنجا که علائم در افراد مختلف متفاوت است، متخصصان پزشکی در مورد علائم ASD به عنوان طیفی از نشانه ها صحبت می کنند، نه به صورت مجموعه ثابتی از علائمی که در همه افراد مبتلا به این بیماری ثابت است.

اکثر کارشناسان قبول دارند که درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از آنها به ASD به روشی نگاه می کنند که به کنترل علائم یا کمک به پیشرفت مهارت ها و پشتیبانی از این افراد می پردازد، که شامل رفتاردرمانی، روانشناختی و آموزشی است.

درمان های فعلی برای ASD چیست؟

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی که مبتلایان ASD را تحت درمان قرار داده اند، معتقدند که درمان رفتاری و عملکردی این بیماران باید هر چه زودتر و در اسرع وقت انجام شود و این نکته به اثبات رسیده است که مداخله اولیه با بهترین نتایج همراه است.

نیازهای كودكان کم سن و سالی كه به اختلال طیف اوتیسم مبتلا هستند، معمولاً با استفاده از خدمات مداخله زودهنگام ایالتی ارزیابی و برآورده می شوند كه بسیاری از كشورها از آن به عنوان یك برنامه خانوادگی شخصی سازی شده (IFSP) یاد می كنند.

وی گفت، هدف این است كه به کودکان كمك كنیم بهتر ارتباط برقرار كنند، اضطراب و استرس خود را در محیط های اجتماعی به حداقل برسانیم و رفتارهای چالش برانگیزشان را كاهش دهند. این خدمات معمولاً تا سه سالگی ارائه می شوند.

 

استراتژی های درمانی مانند گفتار درمانی، رفتار درمانی و کار درمانی می توانند در این راستا کمک کننده باشند.

با بزرگتر شدن كودكان و ورود به مدرسه، بسياري از آنها مي توانند از برنامه هاي آموزش تخصصي فردي (IEP) با همان اهداف بهبود ارتباط، رفتار، معاشرت و مراقبت از خود بهره مند شوند.

گاهی روانپزشكان ممكن است داروهایی را برای رفع شرایطی كه اغلب در ASD مشاهده می شود از جمله اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD)، اختلال نافرمانی مقابله جویانه (ODD)، اختلال وسواس-اجباری (OCD) یا افسردگی در نظر بگیرند.

در مورد گزینه های درمانی خاص، یک روش درمانی که بسیاری از درمانگران، مدارس و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از آن استفاده می کنند، تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است. هدف، با توجه به منبع قابل اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تشویق رفتارهای مثبت برای آموزش و بهبود مهارت های مختلف است.

سایر روش های درمانی شامل موارد زیر است:

  • آموزش مهارت های اجتماعی
  • درمان ادغام حسی
  • کار درمانی

در حالی که روند یافتن منابع می تواند گاهی برای شخص طاقت فرسا باشد اما به یاد داشته باشید افراد آموزش دیده ای وجود دارند که می توانند به افراد ASD و عزیزانشان کمک شایانی بکنند.

که این برنامه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • برنامه خانوادگی شخصی سازی شده (IFSP)
  • برنامه آموزش انفرادی معلولین (IEP)
  • روانپزشکان و مشاوران
  • متخصصین کاردرمانی
  • متخصصین گفتار و زبان

 

مطالعات تحقیقاتی برای بررسی تأثیر سبک زندگی (محیط های کم تحریک) و اصلاحات رژیم غذایی مانند رژیم های غذایی وگان یا گلوتن بر روی کودکان مبتلا به ASD در حال انجام است. با این حال، جامعه پزشکی منتظر این نتایج است تا ببیند آیا از نظر آماری نتایج قابل توجهی وجود دارد که مربوط به تغییرات فوق باشد.

علاوه بر شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی، محققان همچنین به دنبال چندین مطالعه دیگر از جمله توانایی تشخیص اوتیسم در دوران بارداری، تشخیص احتمال ابتلای فرزندان آتی شما به اوتیسم از روی ژن تان و حتی تشخیص اوتیسم از روی خون بند ناف هستند.

راههای پشتیبانی از شخصی با ASD

اینکه بدانید چگونه می توانید از یک کودک مبتلا به اوتیسم مراقبت و حمایت کنید، می تواند در درمان رفتاری و عملکردی وی بسیار موثر باشد.
در اینجا چند روش برای کمک، پشتیبانی و ترغیب به پیشرفت مهارت ها در این افراد وجود دارد
به آنها کمک کنید احساس امنیت و دوست داشتن کنند
مهمترین و مهمترین چیز در حمایت از شخص مبتلا به ASD، کمک به آنها در احساس امنیت و دوست داشتن است.

با تیم مراقبتی و بهداشتی خود ارتباط برقرار کنید
برقراری ارتباط با پزشک، درمانگر، معلمان و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می تواند به آسان تر کردن کار روزانه شما کمک کند.

برای والدین، ​​این می تواند به معنای درخواست پیشنهاداتی برای ادامه مهارتهایی باشد که فرزند شما در درمان می آموزد، و این باعث می شود که موفقیت آنها راحت تر گردد.

محیط را در نظر بگیرید
آنچه در خانه انجام می دهید می تواند بر شدت برخی علائم تأثیر بگذارد. یک پیشنهاد این است که محیط را قابل پیش بینی و آشنا نگه دارید.

کارهای روزمره را انجام دهید
وقتی با یک وضعیت جدید روبرو هستید، همراه با آنچه اتفاق می افتد پیش بروید. این ممکن است باعث شود فرد مبتلا به اوتیسم، راحت تر با شرایط جدید کنار بیاید.

رفتار مثبت کودک تان را مورد تشویق قرار دهید

برای کمک به کودک خود در برنامه ها و کارهای روزانه از وسایل کمکی بصری استفاده کنید. با تقویت شدن تکنیک های رفتاری که در درمان می آموزند، آنها را تشویق کنید. با شناخت و افزایش توانایی ها و نقاط قوت آنها، دور هم جشن بگیرید.

در جریان روندهای فعلی به روز باشید
دانشمندان معتقد اند راه مهمی كه والدین می توانند از كودك مبتلا به ASD حمایت كنند، این است كه خود را با منابع و اطلاعات موثق در مورد اوتیسم مسلح كنند.

یک گروه پشتیبانی از اوتیسم پیدا کنید
دسترسی به سایر افراد جامعه می تواند به شما در یادگیری اطلاعات جدید کمک کند، نکات و راهکارهایی را برای کمک به مدیریت موقعیت ها به اشتراک بگذارید و از تجربیات همدیگر استفاده کنید.

برای خود وقت بگذارید
هر روز لازم نیست تمام وقت خود را برای کودک مبتلا به اوتیسم خود بگذارید. کمی هم برای خودتان وقت صرف کنید حتی اگر زمان کمی فقط برای ورزش، مطالعه یا گذراندن وقت با یک دوست باشد، مراقبت از خود از مؤلفه های مهم مراقبت از فرد اوتیسمی است. هر چه روحیه شما بهتر باشد بهتر می توانید به آنها کمک کنید.

مرکز مشاوره تخصصی دکتر شهرزاد رضائیان

دکتر شهرزاد رضائیان متخصص روانشناسی کودک و نوجوان کار درمانی حرفه ای گفتار درمانی تخصصی پیشگیری از ابتلا به اختلالاتی همچون اتیسم پیش فعالی کودکان و با اقدامات به موقع...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • طلا غفوری

    میشه تلفنی باهاتون صحبت کنم

  • Diana

    سلام امیدوارم که زود جواب بدین اخه خیلییییی نا امیدم😢 من ۱۲ سالمه و این چند روزه همش به فکر خودکوشی هستم من خانواده ی بسیار ثروتمندی دارم اما محبتی در خانواده ام وجود نداره همیشه با هر کسی که توی مدرسه دوست شدم،به نوعی زیر ابم رو زده و بلید بگم که همه قلبم رو شکستن من زیاد احساساتی نیستم ولی واقعا نا امیدم حتی امیدم رو از خدا هم از دست دادم چون فکر میکنم که منو نمیبینه دلم واقعااااا پره من افسردگی شدیدی دارم و اما خانوادم اعتقادی به افسردگی ندارن و به خاطر همینم نمیتونم به راونپزشک، روان شناس و... مراجعه کنم تمام عواقب خودکوشی رو میدونم و خوندم اما دیگه امیدی ندارم مادرم رو یه فرد عقب مونده میبینم که از دنیای تکنولوژی عقبه از پدرم به شدت متنفرم و اون رو یه فرد بدون احساس میبینم ... وقتی فکر میکنم که چرا من به دنیا اومدم و هدف از افرینش من چی بوده ، کاملا احساس پوچی میکنم چون دلیلی نمیبینم یادتون نره که من فقط ۱۲ سال دارم لطفاااا من رو راهنمایی کنین به شدت به کمکتون نیاز دارم

    • مرکز مشاوره تخصصی دکتر شهرزاد رضائیان

      دیانا جان سلام ....دکتر رضائیان هستم ...لطفا با این شماره تماس بگیر صحبت کنیم:۰۹۹۰۸۴۰۳۵۱۳

  • Mahya

    بهم حتما جواب بدید من منتظرتونم ممنون

  • Mahya

    سلام خواهر خواستگارم این بیماری رو داره و من میترسم اگه بله رو بگم ازدواج کنم فردا بچم هم مثل خواهرش بشه من میترسم به نظرتون بچمون سالم میشه یا نه؟

    • مرکز مشاوره تخصصی دکتر شهرزاد رضائیان

      سلام و وقت بخیر حق دارید نگران باشید چون این اختلال زمینه ژنتیکی هم داره ...بهترین کار قبل از ازدواج مشاوره های لازم هست ...قبل از بارداری هم حتما سعی کنید تحت نظر متخصص باشید ..با انجام نکات مهم قبل از بارداری ، حین بارداری نگرانی شما برطرف خواهد شد

  • لغو پاسخ