روش های کاربردی در زمینه اصلاح طرح لبخند - مرکز دندانپزشکی هدایت

روش های کاربردی در زمینه اصلاح طرح لبخند

روش های کاربردی در زمینه اصلاح طرح لبخند

لبخندی یک فرد، زیباترین عضو صورت اوست. اما در برخی افراد ممکن است به دلیل وجود مشکلات و ناهنجاری ها در ساختار فک یا دندان ها، از زیبایی لبخند کاسته شده و فرد نتواند راحت‌تر بخندد. اصلاح طرح لبخند یکی از رایج ترین و موثرترین روش ها برای حل مشکلات و ناهنجاری های مربوط به ساختار فک و دندان هاست که موجب افزایش زیبایی و حالت لبخند یک فرد می شود. در ادامه مطلب بیشتر در این باره بخوانید.

مرکز دندانپزشکی هدایت نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز دندانپزشکی هدایت کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ‌ای بر اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند و لبخند لثه ای بیشتر، هدف های زیبایی را دنبال می کند. در این فرایند معمولا دندانپزشک زیبایی، دندان های لب پریده، بی رنگ شده، ترک خورده و … بیمار را به دندان های روشن، درخشان و مرتب تبدیل می کند.

بیشتر افراد در بزرگسالی پی به این مطلب برده اند که با بهبود و ترمیم مجموعه ای از دندان ها اعتماد به نفس مجددی پیدا کرده اند.

در زمان های قدیم اکثرا دندان ها توسط روش های سنتی و فقط در حد ساکت کردن درد دندان درمان می شدند و مباحث زیبایی و زیباشناسی جایگاهی در میان درمان های دندانپزشکی نداشتند. مثلا حتی در صورتی که دندان های جلویی نیاز به ترمیم می داشتند آنها را با استفاده از مواد غیر همرنگ دندان (آمالگام) ترمیم می کردند و فقط اینکه دندان کارآمد باشد کافی بود.

امروزه با اهمیت فراوانی که انسانها به زیبایی می دهند و پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در زمینه های مختلف از جمله دندانپزشکی سبب شده تا علم جدیدی به علوم دندانپزشکی اضافه شود. مبحث طراحی لبخند چند سالی است که به طور گسترده در حال پیگیری و پیشرفت است.

طراحی لبخند شامل هر نوع درمان دندانپزشکی می باشد که تاثیر بر زیباتر شدن لبخند دارند. حدود 60% از زیبایی و جذابیت هر فرد مربوط به صورت دندان های او می باشد و این مهم امروزه با پیشرفت و امکانات دیجیتالی و کامپیوتری قابل بررسی و انجام و از همه مهمتر قابل پیش بینی است.

کاندیداهای اصلاح طرح لبخند

معمولا کاندیداهای اصلاح طرح لبخند باید، بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشند. معمولا افرادی که دندان های مرتب و کاملی ندارند، برای اصلاح طرح لبخند کاندید می شوند. بیمارانی که دندان هایشان آسیب دیده و تعدادی را هم از دست داده اند، علاوه بر ایجاد تغییرات زیبایی، ابتدا باید چند روش ترمیمی را هم پشت سر بگذرانند.

مراحل انجام طرح لبخند

هر شخص، برای انجام و استفاده از طرح لبخند نیاز به موارد خاص و منحصر به فردی دارد. زیرا دهان هر شخص منحصر به فرد است. به همین خاطر در این جا بیشتر مواردی که دندانپزشک زیبایی، برای اصلاح طرح لبخند استفاده می کند را به اختصار توضیح می دهیم. اما همان طور که گفتیم، برای هر شخصی به طور متفاوت از یک یا چند مورد از موارد زیر استفاده می شود.

روکش پرسلن

روکش پرسلن معمولا مانند یک لایه ی نازک است که در جلوی دندان ها و به منظور بهبود ظاهر آن ها استفاده می شود.

این روکش در اکثر مواقع از مواد سرامیک یا باندینگ سرامیک ساخته می شود و برای پوشاندن فاصله دندانی، ترک ها، لکه های پاک نشدنی و لب پریدگی ها استفاده می شود و باعث ایجاد لبخند زیبا و یکپارچه ای می شود.

استفاده از تاچ پرسلن دندان

از این تاچ معمولا برای پوشاندن دندان های لب پریده و پوسیده استفاده می شود. این تاچ زیبایی و عملکرد درست دندان ها را باز یابی می کند.

بریج و کاشت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان، جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته و تقویت اساسی آن ها است. در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید ، یا اینکه دندان شما به شدت آسیب دیده است، احتمالا این روش می تواند یک انتخاب مناسب و مفید برای این شرایط باشد.

سفید کردن دندان جهت اصلاح طرح لبخند

گاهی دندان ها به خاطر استفاده از مواد غذایی رنگدانه دار و یا استعمال دخانیات دچار تغییر رنگ می شوند. در این گونه واقع استفاده از بلیچینگ دندان می تواند بسیار مفید باشد.

سفید کردن دندان ها، برای حذف لکه ها و درخشندگی دندان ها به کار می رود. امروزه این روش به دو صورت ( در خانه توسط خود شما – در مطب و توسط دندانپزشک )انجام می شود.

جدای از این مورد، با توجه به شدت لکه ای ایجاد شده، امروزه روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

روکش کردن دندان ها با کامپوزیت

یکی از فرایندهای درمان زیبایی طرح لبخند، استفاده از روکش کامپوزیتی است. رمانی که دندان های بیمار فرم نامناسبی دارند و بیمار تمایل یا فرصت کافی برای انجام ارتودنسی را ندارد، دندانپزشک زیبایی از کامپوزیت استفاده می کند.

 

روکش های کامپوزیتی معمولا تمام نامرتبی دندان ها را تحت پوشش قرار می دهند ، در نتیجه لبخند فرد هالیودی می شود.

ترکیب و فرم دندان ها

در اصلاح طرح لبخند، داشتن دندان های زیبا، مرتب و هم ردیف یک نکته ی بسیار مهم است. در حالی که بسیاری از افراد با وجود داشتن دندان های مرتب ممکن است از وجود فاصله ی بین دندان های خود راضی نباشند.

برخی دیگر از افراد ممکن است از روی هم بودن دندان ها و یا کج بودن آن ها ناراضی باشند. هر دو گروه این افراد می توانند با درمان ارتودنسی از شر این معضلات و نازیبایی ها رهایی پیدا کنند.

 سایر روش های کاربردی در زمینه اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند برای همه به یک صورت نیست. انجام دادن این کار تا حد زیادی بستگی به اجزای صورت شما و نوع پوست، رنگ مو، رنگ دندان، نمای دندان، بافت لثه و موارد بسیار دیگری دارد که دندانپزشک زیبایی باید در نظر بگیرد. برای داشتن یک لبخند زیبا باید این اجزا در بهترین حالت ممکن باشند. روش‌های اصلاح طرح لبخند از دیگر عوامل تأثیرگذار بر روی هزینه ارتودنسی نیز است.

اصلاح طرح لبخند با لمینت

در روش لمینت دندان پوسته‌هایى بسیار نازک روی سطح بیرونی دندان‌ها قرار داده مى‌شود تا مشکلات ظاهرى آن‌ها را اصلاح نماید. این پوسته‌ها کاملاً با سطح دندان هماهنگ و منطبق است و توسط چسب‌هاى مخصوص بطور دائمی به دندان مى‌چسبد و کاملاً با دندان یکى شده و قابل جدا شدن نخواهد بود.

لمینت دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی دارد که لمینت سرامیکی گران‌تر است. هزینه‌ باندینگ کامپوزیت از 300 هزار تومان به بالا و لمینت سرامیکی از 400 هزار تومان به بالا است.

کاشت دندان

مهم ‌ترین مورد در اصلاح طرح لبخند، جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. این کار به دو روش بریج و ایمپلنت قابل انجام است. در ایمپلنت پایه‌ی تیتانیومی مانند ریشه در فک کاشته شده و پروتز روی آن می‌نشیند. در بریج با تراشیدن دندان‌های مجاور، پروتز روی آن‌ها سوار می‌شود. هزینه‌ی ایمپلنت به مراتب بیشتر از بریج خواهد بود، اما به علت مزایای متعدد، دائمی بودن و شباهت بسیار زیاد به دندان واقعی، مقرون به صرفه خواهد بود. قیمت ایمپلنت بسته به روش کاشت و برند و کشور سازنده از 1.5 میلیون تا 5 میلیون تومان و قیمت بریج از 350 هزار تومان به بالا خواهد بود.

 طراحی و اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی

ارتودنسی برای رفع و درمان نامرتبی و فرم بد دندان‌ها به کار می‌رود. در شرایطی که دندان‌ها در محل درست خود قرار نگرفته باشند، مطمئن‌ترین روش برای اصلاح و درمان آن‌ها، روش ارتودنسی است. در ایده‌آل ‌ترین حالت برای اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی زیبایی نیز دندان‌ها با ارتودنسی ردیف می‌شوند و سپس با موادی مانند لمینت، رنگ و شکل دندان‌ها را با هم موزون می‌کنند. هزینه‌ ارتودنسی با توجه به انواع گوناگون آن متفاوت است. هزینه‌ ارتودنسی متحرک از 3 میلیون تا 8 میلیون تومان، و هزینه‌ ارتودنسی ثابت از 2 میلیون تا 5 میلیون خواهد بود.

اصلاح طرح لبخند با روش اصلاح خط لثه

در بعضی از افراد که طول تاج دندان‌هایشان کوتاه است، در حین لبخند و صحبت مقداری از لثه هایشان دیده میشود که به آن لبخند لثه‌ای گفته می‌شود. این مشکل با یک جراحی بسیار آسان و ساده رفع می‌گردد و با بی‌حسی موضعی مقداری از لثه ها بالا برده شده و سپس با کمک لمینت ظاهر لبخند بازسازی می‌شود. هزینه‌ی جراحی افزایش طول تاج برای یک دندان در حدود 200 هزار تومان خواهد بود. انجام این جراحی از طریق لیزر مقرون به صرفه‌تر است.

اصلاح طرح لبخند با استفاده از جراحی فک

گاهی مشکل لبخند لثه‌ای مربوط به فرم وراثتی فک‌ها و استخوان‌های صورت است. در این موارد طول یک سوم میانی صورت بلند است. گاهی نیز به طور کلی نامناسب بودن شرایط فکین در زیبایی لبخند ایجاد خلل نموده است. مشکل زیبایی این بیماران با انجام جراحی فک و جابه‌جایی آن حل می‌شود. هزینه‌ی جراحی فک بسته به نوع آن از 2 میلیون تومان به بالا خواهد بود

روش های نوین و موثر در حوزه دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و همچنین افزایش انواع روش ها و درمانهای زیبایی در سال های اخیر مقوله دندانپزشکی نیز از این مهم بی تاثیر نبوده است.

اصلاح طرح لبخند و طراحی دیجیتالی لبخند با روش(Digital Smile Design (DSD

سيستم DSD یا طراحی دیجیتال لبخند يک سيستم کاملا منحصر به فرد می باشد که براي اولين بار طراحی لبخند بيمار به صورت دیجیتالی و توسط کامپیوتر انجام مي گيرد. قبل از هرگونه عمليات دندانپزشکی می توان نتيجه درمان را به فرد نشان داد و همچنين شما می توانيد با توجه به سليقه شخصی خود و يا عکس و خاطرات گذشته در مورد طراحی لبخند خود اظهار نظر کنید. اين سيستم طراحی لبخند کاملا واقعی و طبیعی طراحی می شود و بهترين راهنما برای مراجعه کنندگانی است که به زیبایی دندان ها و طرح لبخند اهميت ويژه اي مي دهند.

 

اندازه گيری دقيق طرح لبخند با استفاده از تناسب هاي مختلف و تنظيم پارامترهای طراحی صورت شامل فاصله و دو مردمک فاصله گوشه های لب،‌ارتفاع صورت و … انجام می پذیرد. استفاده از نرم افزار پيشرفته GPS و قابليت منحصر به فرد آن در آنالیز زيبايي صورت و دندان، این امکان را به ما می دهد که به سادگی و با دقت بالا پارامترهای مورد نظر را بررسی و دستورات لابراتواری و کلینیکی را صادر کنيم. با استفاده از نرم افزار بررسی عکس دیجیتالی صورت تغييرات لازم شامل اندازه، شکل، تناسب دندان ها،‌ ارتفاع و ديگر مشخصات در لبخند شما اعمال مي شود.

 

مرکز دندانپزشکی هدایت

مرکز دندانپزشکی هدایت در مرکز دندانپزشکی هدایت اکثر خدمات دندانپزشکی مانند ارتودنسی، ایمپلنت، لمینت، کشیدن و پرکردن دندان ها انجام می شود. در این مرکز همچنین متخصص ریشه و کودکان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فائزه شکری

    سلام برای یه خانم 60 ساله میشه تمام دندون های بالا رو ایمپلنت کرد؟ بر اثر تصادف ۴ تا از دندوناش شکسته و ۶ تا هم قبلا کشیده شده بود

  • سیما مهرابی

    هزینه ایمپلنت دیجیتالی رو بفرمایید درضمن من شهرستان هستم نوبت دهی در این ایام چطور هست؟

  • الناز

    سلام من خانومم و۲۴سالمه،۱دونه ازدوندونای نیش بالام سمت چپ پایین دندون به جااینکه صاف بیادپایین رفته به سمت داخل وبه سمت دندون بغلی سمت راستش میخواستم ببینم بایدارتودنسی انجام بدم یاباکامپوزیت هم حل میشه اگه حل میشه چندواحدبایدکامپوزیت کنم؟ممنون میشم جواب بدید

  • لغو پاسخ