رفع مشکلات ظاهری دندان با کامپوزیت - مرکز دندانپزشکی هدایت

رفع مشکلات ظاهری دندان با کامپوزیت

رفع مشکلات ظاهری دندان با کامپوزیت

در صورتی که دندان های یک فرد دچار ترک خوردگی، شکستگی و یا بد رنگی و یا سایر مشکلات مربوط به زیبایی ظاهری دندان ها باشد، کامپوزیت ها یکی از بهترین گزینه ها برای زیباسازی دندان ها و ایجاد یک لبخند جذاب هستند. در ادامه مطلب به موضوع کامپوزیت های دندانی و مسائل مهم مربوط به آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

مرکز دندانپزشکی هدایت نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز دندانپزشکی هدایت کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کامپوزیت های دندانی چه نوع موادی هستند؟

کامپوزیت دندان از ترکیب چند مواد که بر اثر ترکیبات شیمیای ذره ای به نام فیلر که استحکام بالا دارد درست می شود. در واقع کامپوزیت ونیر یک ترکیب خمیری است که بر اثر تابش نور یووی در طول موج خاص سفت و سخت می شود. بعد این که کامپوزیت سفت شد به وسیله پولیش به آن فرم و شکل مناسب می دهند و این شکل و فرم بستگی به سلیقه ی بیمار دارد که بخواهد به شکلی در بیاید.

انواع کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت ونیر لایه ای است از مواد همرنگ دندان که توسط دندانپزشک ساخته و تهیه می شود که رنگ توسط بیمار انتخاب می شود. دو نوع کامپوزیت وجود دارد ونیر Direct یا مستقیم ونیر Indirect یا غیر مستقیم.

ونیرهای مستقیم را در یک جلسه با ترکیب کردن کامپوزیت ونیر می توان استفاده کرد. زمانی که بخواهید تعداد کمی از دندان هایتان را ونیر کنید از روش ونیر غیر مستقیم استفاده می شود.

مشکلات و ناهنجاری های دندانی به وسیله ی کامپوزیت دندان در یک تا دو جلسه قابل درمان است. جهت اصلاح فرم و رنگ دندان ها استفاده از کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت سرامیکی دارای مزایایی از جمله قیمت کمتر، دوره درمان کوتاهتر و قابلیت ترمیم و شکل دهی پس از چسباندن بر روی دندان است. مهم ترین مزیت کامپوزیت ونیر دندان این است که نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. کامپوزیت ونیر دندان دارای رنگ بندی های متفاوت است که با توجه به سلیقه ی بیمار، رنگ پوست و پیشنهاد دندانپزشک انتخاب می شود.

کامپوزیت ها در برای رفع چه نوع مشکلات مربوط به دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند؟

استفاده از ونیر کامپوزیت جهت درمان یک بخش گسترده از معایب زیبایی دندان می باشد و در این زمینه ونیر کامپوزیت مثل ونیر پرسلاین است. برای عارضه های معمول درمان با کمک روکش های ونیر از این قرار است:

دندان های کج و منحرف شده

در صورتی که دندان ها منحرف شده و کج باشند، روکش ونیر نوعی روش درمانی مناسب  برای به دست آوردن دندان های سفید و صاف برای شما خواهد بود. این روش درمانی را به راحتی می توانید با دیگر روش های درمانی مرتبط با  ارتودنسی و سفید کننده دندان ها استفاده کنید تا بتوانید در زمانی شش ماه به مناسب ترین نتیجه ها در این زمینه دست یابید در هر صورت، این روزها ترکیب شیوه های درمانی جزو سیاست های دندان پزشکان به صورت وسیع جهت درمان عارضه های دندان بکار برده می شود.

 پوشش لک های روی دندان ها

زمانی که سطح دندان های شما را لکه های تیره یا سفید فرا گرفته باشد و بکار بردن شیوه های رایج تمیز کننده و سفید کننده حرفه ای دندان اثری بر این مشکل ندارند، بکار بردن ونیر کامپوزیت روشی ویژه جهت برطرف کردن این عارضه است.

آسیب دیدگی دندان ها

زمانی که دندان هایتان به مرور زمان اسیدی شود یا به خاطر خوردن غذا یا نوشیدنی های مختلف آسیب ببیند یا به دلیل تروما یا ضربه دچار شکستگی شود، ونیر کامپوزیت (باندینگ زیبایی) بهترین گزینه جهت رفع این عارضه هاست که در آن با  کمترین میزان آسیب به بافت دندان و همچنین با پرداخت مقداری هزینه بسیار مناسب قادر به تغییر وضعیت دندان ها خواهید بود.

رفع فاصله میان دندان ها با کامپوزیت

از جمله  مشکلات زیبایی میان افراد در زمینه فاصله  میان دندان ها (دیاستما) نواحی پیشین یا دیگر دندان ها هستند که با بکار بردن باندینگ کامپوزیت قادر خواهید بود فاصله بین دندان ها را  برطرف کنید تکمیل این روش درمانی جهت پر نمودن فاصله میان دندان ها در 1 جلسه ویزیت با دندان پزشک انجام می شود و از حیث هزینه در برابر با روش های ارتودنسی یا ونیر پرسلاین مقرن به صرفه تر خواهد بود.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

برای‌ استفاده‌ از روکش ونیر کامپوزیت لازم‌ است ابتدا دندان ها بطور کامل‌ تمیز شوند تا‌به این‌ ترتیب هرگونه جرم یا‌ پلاک ارتودنسی ایجاد شده‌ در سطح دندان ها پاک شده‌ و یک سطح تمیز برای‌کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود.

در ادامه دندان ها‌ بطور کامل خشک شده‌ و پاک میشود تا به‌ این ترتیب اطمینان حاصل‌ شود هیچگونه رطوبت‌ یا بزاقی در محل وجود ندارد که‌ بتواند در عملکرد مواد باندینگ اختلال ایجاد کند. سپس سطح جلوی دندان ها به وسیله مواد اسیدی متخلخل می شود تا به این‌ترتیب یک سطح مناسب برای‌ کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود. در حقیقت این‌ سطح به‌چسبیدن ونیر کامپوزیت به‌سطح دندان کمک موثر می کند.

در نهایت، از مواد باندینگ مخصوص (چسب) بر روی سطح دندان استفاده شده‌ و مواد ونیر کامپوزیت به‌ آرامی بر روی دندان قرار می گیرد. در این مرحله فرآیند اضافه کردن، برداشتن و آماده کردن مواد ونیر کامپوزیت به‌همراه صیقل زدن آن‌تکرار میشود تا به‌ این ترتیب بتوان روکش ونیر نهایی‌ را ایجاد کرد. به‌ هرحال نتایج نهایی بدست آمده‌ در این حالت بستگی زیاد به تجربه هنری دندانپزشک زیبایی و توانایی های‌ وی‌ دارد.

در انتهاى کار، لایه نازک ونیر کامپوزیت روي سطح دندان پولیش و صیقلی میشود. از آن جا که لایه ونیر کامپوزیت بسیار نازک‌ است، لذا براى جبران ضخامت آن لزومي به تراش دندان نیست و در روش ونیر کامپوزیت دندان ها تراش داده نمی شوند مگر برای اصلاح نامرتبي دندان و یا کوچکتر کردن سایز دندان در اصلاح طرح لبخند.

مراقبت ها و اقدامات ضروری بعد از انجام کامپوزیت

  • لازم است‌ برای دوام و پایداری دندان هایتان به‌ طور منظم مسواک بزنید.
  • جویدن یا گاز زدن غذا بعد از کامپوزیت مشکلی ندارد.
  • خوردن آجیل های‌ سخت و شکستن پوست دانه‌هایی چون پسته و بادام‌ برای لمینت ها آسیب رسان بوده‌ و ممکن‌ است بخش های‌ مذکور را ساییده کنند.
  • هرچند که میتوان ونیر کامپوزیت را دوباره اصلاح و ترمیم نمود. اما لمینت پرسلن و لمینت سرامیکی باید تعویض شوند.
  • لازم است اشخاص دارای کامپوزیت پس‌ از صرف قهوه، چای یا هرگونه مواد خوراکی رنگ دار، حتما از مسواک استفاده کرده‌و به خوبی دندان هایشان‌ را پاک کنند زیرا مواد کامپوزیتی همچون دندان های‌ طبیعی بوده و خاصیت رنگ پذیری دارند؛ چنانچه در مراقبت‌ از آنها کوتاهی کنید، بروز لکه‌های رنگی یا تغییر رنگی کلی‌ را شاهد خواهید بود. البته ذکر این‌ مطلب نیز ضروری است‌که تغییر رنگ به‌ مرور زمان در همه دندان‌ها رخ داده و بهتر است‌هر چند وقت یکبار آنها را پولیش نمود.
  • علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان و استفاده مرتب‌ از مسواک، استفاده‌ از نخ دندان هم ضروری‌ است همچنین مراجعه مرتب‌ به دندانپزشک در تاریخ‌های مشخص برای‌ حفظ سلامت دندان ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

عوارض جانبی شایع بعد از انجام کامپوزیت دندان

عوارض ونیر کامپوزیت دندان را باید بیشتر مربوط‌به نحوه نگهداری از آن‌دانست تا عملکرد و سازگاری با بدن انسان، شایع ترین عوارض ونیر کامپوزیت دندان شامل:

شکستن دندان های کامپوزیت شده

به‌منظور دوام و پایداری بیشتر دندان هایی‌که تحت درمان ونیر کامپوزیت قرار گرفته‌اند توصیه میشود فرد از مصرف زیاد غذاهای سخت و خشک تا حد امکان خوددارى‌ کند. برای مثال عادت تخمه شکستن‌ و یا ناخن جویدن میبایست ترک شود و یا فرد مراقب هسته میوه‌ها باشد ک ه‌در حین جویدن روی دندان ها فشار زیادی وارد نشود و البته بایست توجه داشت‌که چنانچه دندان ونیر کامپوزیت شده دچار شکستگی و یا آسیب شود به راحتی قابل ترمیم است.

حساسیت دمایی پس از انجام کامپوزیت دندان

در ابتداى درمان ممکن‌است دندان ونیر کامپوزیت شده اندکی در مقابل تغییرات دمایی شدید احساس شود که البته گذرا بوده و بعد از مدت كوتاهي حساسیت کاملا از بین میرود و لازم است‌ در ابتدا بیمار مراقبت‌های لازم را انجام‌ داده و از مصرف مواد بسیار سرد یا گرم خودداری‌ کند.

تغییر رنگ دندان های کامپوزیت شده

اگر فرد پس‌از درمان ونیر کامپوزیت در مصرف نوشیدنی‌های رنگ دار و دخانیات، سیگار، قلیان و . . . افراط کند و یا عاداتی همچون مصرف زیاد چای یا قهوه را داشته‌ باشد، ممکن‌است بخش‌هایی از لبه دندان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهند.

هر چقدر فرد در مصرف این مواد بیشتر زیاده روی داشته باشد ، تغییر رنگ دندان نیز بیشتر است ولى در صورت بهداشت مناسب و مراقبت، تغییر رنگ کامپوزیت ونیر مشابه دندان طبیعی است و هر زمان لازم باشد می توان کامپوزیت دندان را پالیش و پرداخت کرد تا رنگ اولیه خود را حفظ کند.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت دندان با توجه به عوامل مختلف، تعیین می شود. از جمله مهمترین عامل هزینه کامپوزیت دندان، کیفیت و برند کامپوزیت ونیر استفاده شده، می باشد. بهترین برندهای کامپوزیت ونیر دندان، کامپوزیت های آمریکایی، آلمانی و ژاپنی هستند. از دیگر عوامل تعیین کننده هزینه کامپوزیت دندان، نوع ناهنجاری دندان ها و مقدار حجم کامپوزیت ونیری است که استفاده شده است. دستمزد دندانپزشک نیز در تعرفه ی هزینه کامپوزیت دندان لحاظ شده است.

 

جهت تعیین هزینه کامپوزیت دندان، لازم است که دندان های بیمار در یک جلسه توسط دندانپزشک معاینه شود. پس از بررسی های لازم، دندانپزشک مشاوره های لازم را داده و سپس تعیین هزینه کامپوزیت دندان انجام می گیرد.

 

هزینه کامپوزیت دندان نسبت به لمینت سرامیکی به مراتب پایین تر است. در صورتی که قیمت مناسب از اولویت های شما در انتخاب روکش مناسب برای زیبایی و اصلاح دندان هایتان می باشد، کامپوزیت ونیر دندان بهترین گزینه برای شماست. هزینه کامپوزیت دندان با توجه به برند و کیفیت کامپوزیت و حجم کامپوزیت مورد استفاده، در بازه ی 550 هزار تومان تا 900 هزار تومان است.

 

مرکز دندانپزشکی هدایت

مرکز دندانپزشکی هدایت در مرکز دندانپزشکی هدایت اکثر خدمات دندانپزشکی مانند ارتودنسی، ایمپلنت، لمینت، کشیدن و پرکردن دندان ها انجام می شود. در این مرکز همچنین متخصص ریشه و کودکان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فائزه شکری

    سلام برای یه خانم 60 ساله میشه تمام دندون های بالا رو ایمپلنت کرد؟ بر اثر تصادف ۴ تا از دندوناش شکسته و ۶ تا هم قبلا کشیده شده بود

  • سیما مهرابی

    هزینه ایمپلنت دیجیتالی رو بفرمایید درضمن من شهرستان هستم نوبت دهی در این ایام چطور هست؟

  • الناز

    سلام من خانومم و۲۴سالمه،۱دونه ازدوندونای نیش بالام سمت چپ پایین دندون به جااینکه صاف بیادپایین رفته به سمت داخل وبه سمت دندون بغلی سمت راستش میخواستم ببینم بایدارتودنسی انجام بدم یاباکامپوزیت هم حل میشه اگه حل میشه چندواحدبایدکامپوزیت کنم؟ممنون میشم جواب بدید

  • لغو پاسخ