کاربردهای مختلف روش مزوتراپی - دکتر ناهید عسکری زاده

کاربردهای مختلف روش مزوتراپی

کاربردهای مختلف روش مزوتراپی

 

دکتر ناهید عسکری زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر ناهید عسکری زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مزوتراپی به طیف وسیعی از درمان‌های تزریقی با حداقل تهاجم گفته می‌شود که کاربردهای بسیاری دارند. مثلا مزوتراپی مو که در این مقاله می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، یکی از کاربردهای این روش درمانی است که باعث توقف ریزش مو و تحریک رشد موها می‌شود. در مزوتراپی، ترکیبی از مواد مختلف تقویتی به درون پوست تزریق می‌شود. این مواد شامل عصاره‌های گیاهی، داروهای مختلف، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، فاکتورهای رشد و دیگر عواملی هستند که می‌توانند به درمان آلوپسی (ریزش مو یا طاسی) کمک کنند.

انواع مزوتراپی و یا کاربرد های مزوتراپی

علاوه بر درمان سلولیت و لاغری موضعی، مزوتراپی در درمان ریزش مو ها، درمان پف زیر چشم با مزوتراپی، درمان کبودی و سیاهی زیر چشم با مزوتراپی، درمان سلولیت با مزوتراپی، روشن نمودن چهره، جوانسازی پوست، در مان آکنه اسکار، درمان تیرگی و پف دور چشم، درمان خطوط باریک چهره و نیز بیماری های مهمی نظیر سندرم تونل کارپ، فیبرومیالژی و بلز پالسی کاربرد دارد.

در چنین بیماری هایی در واقع به جای مصرف خوراکی دارو ها، ۱۰ تا ۲۰ درصد همان دوز به صورت تزریق های ظریف در موضع انجام می گیرد و عموما نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. در بسیاری از موارد مزوتراپی همراه با میکرونیدلینگ انجام می شود که تاثیر آن را دو چندان می کند .

انواع روش تزریق در مزوتراپی

سه روش تزریق در مزوتراپی وجود دارد:

  • روش اول استفاده از دستگاه مزوگان (به این روش مزونیدلینگ گفته می‌شود) که شبیه یک تفنگ است و تزریق با این دستگاه مزوتراپی سرعت بالایی دارد و به خاطر سرعت بالای نفوذ سوزن در پوست، بیمار احساس درد نمی‌کند.
  • روش دوم با استفاده از روش میکرونیدلینگ منافذ ریز و متعددی روی اپیدرم ایجاد می‌شود، البته می‌توان عمق این منافذ را تا ناحیه درمیس نیز افزایش داد، سپس بلافاصله بعد از میکرونیدلینگ مواد و داروهای مزوتراپی روی ناحیه مورد نظر اسپری شده و ماساژ داده می‎شود تا جذب پوست شوند.
  • روش سوم تزریق با سوزن‌های مزوتراپی می‌باشد که بسیار ظریف و نازک طراحی شده‌اند، این روش به اصطلاح همان روش مزوتراپی دستی است.

مواد مزوتراپی

فرمول استانداردی برای مواد تزریقی در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از مواد مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها و آنتی بیوتیک‌ها
  • هورمون‌هایی مانند کلسی تونین و تیروکسین
  • آنزیم‌هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز
  • عصاره‌های گیاهی
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

کاربردهای مختلف روش مزوتراپی

  • حذف چربی در مناطقی مثل شکم، ران، باسن، پاها، بازوها و صورت
  • کاهش سلولیت
  • از بین بردن چین و چروک‌ها
  • سفت کردن پوست شل
  • جوانسازی
  • رفع افتادگی پلک
  • از بین بردن لک پوست
  • درمان آلوپسی (بیماری که باعث ریزش مو می‌شود)

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو در زنان و مردان به عنوان روشی جهت درمان طاسی و کاهش وپیشگیری از ریزش موانجام می‌گردد. در این روش با استفاده از یک دستگاه ویژه که از سوزن‌های خاص تشکیل شده است، داروی مزوتراپی مو که شامل مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز  است و باعث رشد مو و سلامت پوست سر می‌شوند، به سطح سر تزریق می‌شوند.

مزوتراپی صورت چیست؟

مزوتراپی صورت به تزریق‌های کوچکی که شامل سرم است، گفته می‌شود که توسط یک دستگاه مخصوص به لایه دومی پوست انجام می‌شود. (این سرم شامل مواد مغذی است که توسط مزودرم به صورت مستقیم وارد پوست شده و موجب قوی‌تر و هیدراته شدن پوست می‌شود.) این روش برای اولین بار در دهه 50 توسط یک پزشک فرانسوی به نام میشل پیستور معرفی و اجرا شد.

از مزوتراپی برای لاغری در کدام یک از قسمت‌های بدن می‌توان استفاده کرد؟

مزوتراپی غبغب

غبغب یا زیر چانه معمولا با گذر زمان حتی با گرفتن رژیم‌های مختلف نیز به سختی چربی اضافه خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل است که معمولا استفاده از روش‌های جایگزین مانند مزوتراپی غبغب اثر بهتری جهت لاغری دارند.

مزوتراپي لاغري شكم

برایاز بین بردن چربی‌های اضافی شکم می‌توان از مزوتراپی لاغری شکم استفاده کرد. با تزریق مواد مخصوص به صورت سطحی به شکم می‌توان چربی‌های این ناحیه را شکست و از بین برد. با از بین بردن چربی‌های شکم، مسیر عبور جریان خود بهبود پیدا کرده و با رعایت یک رژیم مناسب، نتیجه بعد از چند ماه مشخص می‌شود.

مزوتراپی دست (بازو)

بازو و دست معمولا یکی از قسمت‌های بدن هستند که در برابر از دست دادن چربی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از افتادگی بازوهایتان به دلیل چربی بیش از اندازه رنج می‌برید، می‌توانید از این روش جهت از بین بردن چربی اضافه و عضله سازی استفاده کنید.

مزوتراپی بینی

با وجود اینکه در چندین سال گذشته تب جراحی بینی در بین افراد فراگیر شده بود، در سال‌های اخیر روش‌های دیگری برای رفع مشکلات ظاهری بینی پیشنهاد شده است که یکی از آن‌ها مزوتراپی بینی است. اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر از جراحی بینی و عوارض بعدی آن هراسان هستید، می‌توانید از این روش جهت از بین بردن انحراف بینی، مشکلات بعد از جراحی بینی مانند عدم تقارن و … استفاده کنید.

مزوتراپی دور چشم

یکی از مشکلات ظاهری که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند، کبودی و گودی زیر چشم است. برای درمان این مشکل روش‌های مختلفی مانند تزریق ژل و بوتاکس است در حالی که اخیراً مزوتراپی زیر چشم یکی از بهترین روش‌های از بین بردن تیرگی زیر چشم است. نتیجه انجام این کار که معمولا بعد از 4 الی 6 جلسه ظاهر می‌شود، معمولاً با از بین رفتن کیسه‌های چربی و روشن شدن تیرگی زیر چشم همراه است.

درمان آلوپسی با مزوتراپی مو

مهم‌ترین کاربرد مزوتراپی مو، درمان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه است. از مزوتراپی می‌توان به عنوان درمان پیشتیبان یا مکمل، همزمان با سایر روش‌های درمانی ریزش مو استفاده کرد. بیشتر متقاضیان مزوتراپی افرادی هستند که از دو داروی مهم ریزش مو، یعنی مایندوکسیدیل و قرص فیناستراید استفاده می‌کنند و می‌خواهند نتایج بهتری بگیرند. البته مزوتراپی مو به تنهایی هم می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو و بهبود کیفیت مو داشته باشد.

در گذشته به ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه، آلوپسی آندروژنی می‌گفتند؛ چون دانشمندان تصور می‌کردند که هورمون‌های آندروژنی (مانند تستسترون) علت این شکل ریزش مو هستند. امروزه می‌دانیم که علاوه بر هورمون‌ها، عوامل ژنتیکی و محیطی هم می‌توانند تاثیر چشمگیری بر آلوپسی آندروژنی داشته باشند. به همین دلیل داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید که عملکرد اصلی‌شان مهار هورمون‌های آندروژنی است، برای تمام افراد جواب نمی‌دهند. تنها در ۴۰ تا ۶۰ درصد از مصرف‌کنندگانِ این دو دارو، بهبود وضعیت موها مشاهده می‌شود. حال این اثر می‌تواند به شکل قطع ریزش مو، افزایش رشد موها یا بهبود کیفیت و ضخامت‌ تارهای مو باشد.

تفاوت میکرونیدلینگ و مزوتراپی چیست؟

در میکروندلینگ برای درمان مشکل پوستی، از دستگاهی استفاده می‌شود که خراش‌های سطحی در سطح پوست ایجاد کرده و بعد از مدتی از بین می‌روند. در این روش شیوه درمان تنها روی لایه سطحی پوست اعمال می‌شود در حالی که در این جراحی زیبایی با استفاده از سوزن‌های خاص، هدف دسترسی به لایه دوم و داخلی پوست است.

توصیه های بعد از مزونیدلینگ

به طور کلی، پوست در طی سه تا پنج روز بهبود می یابد و شما می توانید فعالیت های طبیعی و روزانه خود را از سر بگیرید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، لازم است محصولات مراقبت از پوست را با توصیه پزشک مصرف کنید. مزونیدلینگ به صورت معمول می بایست 6 جلسه با فواصل چهار هفته یکبار برای حصول بهترین نتیجه انجام پذیرد.

این‌گونه درمان ‌ها در ماه ‌های سرد سال اثر بخش ‌تر هستند، زیرا:

  • در ماه های سرد نسبت ماه های گرم سال؛ مقدار تابش آفتاب کمتر است.
  • قسمت ‌هایی از پوست را که تحت درمان قرار گرفته ‌اند، بهتر می ‌توان پوشاند.
  • در هوای سرد، عوارض جانبی برخی درمان ‌ها (مانند قرمزی و التهاب) کاهش می یابد و شما را زودتر به نتیجه دلخواهتان می رساند.

 

 

تعداد جلسات مورد نیاز مزوتراپی برای لاغری موضعی

برای بهبودی کامل در لاغری موضعی با مزوتراپی و مشاهد نتایج بهتر و نیز حفظ تاثیرات تعداد جلسات با فواصلی که پزشک متخصص تعیین می کند متغیر می باشد. که فواصل بین ۶ تا ۸ هفته است.

 

 

دکتر ناهید عسکری زاده

دکتر ناهید عسکری زاده متخصص پوست و مو دکتر ناهید عسکری زاده با ۲۲ سال سابقه کار که از این مدت لااقل ۱۲سال در زمینه پوست، مو و تناسب اندام...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • وحیدخدری میرقائد

    سلام وقت بخیر.من ۲۱ سالمه بعد حدودا ۸ ماه پیش موهام ریزش پیدا کرد دیگه رفتم دکتر بعد prpانجام دادم دوبار وگفتن که ماینوکسیدیل۵%باید استفاده کنی با شامپوی ماینوکسیدیل ۱%الان بعد ۸ ماه موهام برگشته اونجوری که میخواستمم شد ولی بازم بعضی مواقع زیاد ریزش داره واینکه الان نزدیک یه هفتس کف سرم خیلی میخاره واقعا دلیلشو نمی دونم

  • وحیدخدری میرقائد

    سلام وقت بخیر.من ۲۱ سالمه بعد حدودا ۸ ماه پیش موهام ریزش پیدا کرد دیگه رفتم دکتر بعد prpانجام دادم دوبار وگفتن که ماینوکسیدیل۵%باید استفاده کنی با شامپوی ماینوکسیدیل ۱%الان بعد ۸ ماه موهام برگشته اونجوری که میخواستمم شد ولی بازم بعضی مواقع زیاد ریزش داره واینکه الان نزدیک یه هفتس کف سرم خیلی میخاره واقعا دلیلشو نمی دونم

  • امیر محمد دیناری

    سلام پوست سر من شوره دارد و هنگام گرما و استرس خارش میدهد آیا درمانی دارد و اگه دارد چیست

    • دکتر ناهید عسکری زاده

      باید ویزیت بشید با این شماره تماس بگیرید ۰۹۱۲۹۵۶۴۸۶۴

  • مهدی

    سلام خانم دکتر بسیار ممنونم از زحمات شما لطفا بجز شماره مطب که پاسخگو نیست شماره دیگری رو واسه تماس بگذارید ممنونم

    • دکتر ناهید عسکری زاده

      ۰۹۱۲۹۵۶۴۸۶۴

    • دکتر ناهید عسکری زاده

      سلام ۰۹۱۲۹۵۶۴۸۶۴

  • لغو پاسخ