آنالیز بدن یا بادی کامپوزیشن چیست؟ - دکتر ناهید عسکری زاده

آنالیز بدن یا بادی کامپوزیشن چیست؟

آنالیز بدن یا بادی کامپوزیشن چیست؟

آنالیز بدن یا بادی کامپوزیشن

امروزه برای ارزیابی تغذیه ای روش های جدیدی ابداع شده است که می تواند برای تشخیص دقیق تربه متخصصان تغذیه کمک کند تا بتوانند روش درمانی موثرتری را برای بیماران خود در نظر بگیرند. آنالیز بدن یعنی سنجش ترکیب بدن. ترکیب بدن (Body Composition) نشان‌دهنده آن است که بدن از چه اجزایی تشکیل‌ شده است.  ترکیبات بدن به مجموعه بافت چربی (Fat)، بافت غیر چربی(Lean)، آب (Water) و مواد معدنی استخوانی (Bone mineral content) اطلاق می‌شود و در پنج سطح اتمی، مولکولی، سلولی، بافت‌ها و کل بدن اندازه‌گیری می‌شود.دستگاه بادی آنالیزور یکی از روش هایی ارزیابی تغذیه ای است که متخصصین تغذیه می توانند وضعیت کنونی بیماران خود را درکمتر ازچند دقیقه بررسی کنند و بتوانند متناسب با آن توصیه های لازم را به بیماران خود بکنند.

دکتر ناهید عسکری زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر ناهید عسکری زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

آنالیز بدن یا بادی کامپوزیشن body composition  دستگاهی برای آنالیز کامل بدن هست و به عنوان پیشرفته ترین و دقیق ترین سیستم برای اندازه گیری ترکیب بدن در جهان شناخته شده و کارایی بسیار بالایی در آنالیز ترکیبات بدن از قبیل درصد چربی، آب، عضلات، استخوان‌ها، املاح، مقدار لاغری و کمبود وزن، چاقی و اضافه وزن، شاخص توده بدنی (BMI)، اندازه‎ گیری چربی موضعی اندام‎ های بدن دارد.

دستگاه بادی آنالیزورکار آنالیز بدن به صورت کامل را انجام می دهد، و کارایی بسیار بالایی در آنالیز ترکیبات بدن از قبیل درصد چربی، آب، عضلات، استخوان‌ها، املاح، مقدار لاغری و کمبود وزن، چاقی و اضافه وزن، شاخص توده بدنی(BMI)، اندازه‎گیری چربی موضعی  به تفکیک اندام‎های بدن دارد. این ابزار مفید می تواند وضعیت سلامتی فرد را به منظور رژیم غذایی بهتر و تحرک بدنی موثرتر با توجه به ترکیب بدنی فرد مشخص کند.

این دستگاه با استفاده از ایمپالس‎های الکتریکی،در بافت بدن مقاومت در برابر جریان الکتریکی را ایجاد می کند.با توجه به مقاوت بدن تمامی نسبت های بدن مشخص خواهد شد و سپس آن را با مقدار نرمالی که برای دستگاه بادی آنالیزور تعریف شده است ،مقایسه می کند.بدین گونه وضعیت کلی و جزیی بدن مشخص خواهد شد.

دستگاه بادی آنالیزور چه مشخصه هایی را مشخص می کند؟

وزن شما متناسب با قد و سن شما در نموداری قرار داده می شود و برای شما یک رنج نرمال و وزن ایده آل مشخص می شود.

وضعیت چربی و قسمت های بدون چربی به تفکیک اندام ها مشخص می شود.

مقدار چربی های احشایی (چربی های که دور با فت ها هستند و مسئول بیماری ها هستند) تعیین خواهد شد.

نسبت دور کمر به باسن

مقدار پروتئین و مواد معدنی در بدن

نسبت عضله و چربی بدن با توجه به جنس و سن

مقدار چربی و توده عضلانی

برای کودکان کمتر از شانزده سال منحنی وزن و قد بر اساس منحنی رشد استاندارد رسم می شود.

سپس در پرینتی که به شما داده می شود موارد زیر را می توانید مشاهده کنید:

– حجم توده چربی

– توده عضلانی اسکلتی

– میزان آب بدن

– توده چربی آزاد

– درصد چربی بدن

– نسبت دور کمر به باسن (WHR)

– میزان متابولیسم پایه (BMR)

– آنالیز چربی و عضله

نتایج این دستگاه برای همه افرادی که قصد رژیم درمانی دارند مناسب است  بخصوص برای  ورزشکاران می تواند بسیار مفید واقع شود زیرا می توانند با آنالیز کامل بدن برنامه مناسبی را متناسب با رشته ورزشی خود ترسیم کنند و بعد از هر گونه تمرین و کاهش وزن و یا افزایش وزن می توانند از درصد چربی و عضله خود آگاه شوند.

میزان آب بدن

بدن انسان از مقدار قابل توجهی آب تشکیل شده و میزان آن بسته به تعدادی از عوامل مانند سن و جنسیت متفاوت است. این حجم از آب به تنظیم دمای داخلی بدن کمک می‌کند، عضلات را تقویت کرده و پوست را مرطوب می‌کند. شما می‌توانید میزان و مقدار حجم آب بدنتان را با تست بادی کامپوزیشن بسنجید.

تجزیه و تحلیل چربی و عضلات

این بخش از برگه آنالیز، مقایسه توده عضلانی اسکلتی و توده چربی نسبت به کل وزن بدن شماست. هرچه نوار  Skeletal Muscle Mass طولانی تر از نوارBody Fat Mass  باشد، از بدن قویتری برخوردارید.

توده عضلانی اسکلتی

توده عضلانی اسکلتی که با عنوان SMM نیز شناخته می‌شود. در یک تعریف کلی این توده مقدار عضلات متصل به استخوان‌ها است که به راحتی از طریق ورزش تحت تأثیر قرار می گیرند.

ماهیچه‌های اسکلتی یا مخطّط گروهی از عضلات بدن هستند که اصطلاحاً حرکات ارادی را انجام می‌دهند. ماهیچه‌های اسکلتی از هزاران تار ماهیچه‌ای انقباض‌پذیر تشکیل شده‌ که به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته و توسط غلافی از بافت همبند احاطه شده‌‌اند. این عضلات حدود دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهند.

توده چربی بدن

در این بخش کل توده چربی بدن قابل مشاهده است، به عبارت دقیق‌تر مجموع چربی‌های زیر جلدی، چربی احشایی و چربی‌های اطراف عضلات. چربی زیر جلدی، چربی‌های موجود در زیر پوست است و چربی احشایی، چربی‌های موجود در اندام‌های داخلی محدوده شکم است.

دستگاه بادی آنالیزور برای کودکان چه مشخصه هایی را مشخص می کند؟

  • منحنی رشد (قد، وزن)
  • جدول تناسب بدن
  • میزان کل آب بدن
  • اندازه گیری پروتئین و مواد معدنی
  • توده چربی بدن
  • توده عضلات اسکلتی
  • اندکس توده بدن (BMI)
  • درصد توده چربی بدن
  • تعیین درجه چاقی و کنترل وزن
  • میزان متابولیسم پایه BMR
  • ارزیابی وضعیت تغذیه ای
  • امتیاز رشد

در قسمت دیگری از نتیجه تست آنالیز بدن، وزن ایده آل بر اساس وزن فعلی، قد، میزان توده عضلانی و چربی فرد محاسبه می شود و هدف ها بر اساس شرایط فعلی فرد مشخص می شود:

  • کاهش وزن همراه با کاهش توده  چربی
  • کاهش وزن همراه با کاهش توده چربی و افزایش توده عضلانی
  • افزایش وزن همراه با افزایش توده چربی و افزایش توده عضلانی
  • حفظ وزن همراه با کاهش توده ی چربی و افزایش توده ی عضلانی (قابل توجه اکثر افراد لاغر)

متخصص تغذیه بر اساس اینکه فرد در کدام دسته قرار می گیرد و بر اساس نوع هدفی که دارد با توجه به وزن فعلی، وزن ایده آل و شرایط اختصاصی هر فرد، برنامه ی غذایی متناسب او را تنظیم می کند.‌

از طرفی مربی ورزش هم با در دست داشتن اطلاعاتی راجع به میزان توده عضلانی و چربی، با دید دقیق تری روی نوع فعالیت های ورزشی فردبرنامه ریزی می کند.

لازم به ذکر است همواره افزایش توده عضلانی امتیازی مثبت در این تست به شمار می رود.

یکی از اطلاعات دیگری که این تست به ما می دهد اندازه گیری میزان متابولیسم پایه یا همان سوخت و ساز پایه است و با توجه به میزان آن می توان بررسی کرد که میزان متابولیسم یک فرد خوب است یا خیر.

اگر میزان متابولیسم فردی پایین باشد، با رژیم ها و‌‌راهکارهایی که مشاور تغذیه ارائه می دهد می توان متابولیسم فرد را اصلاح کرد.

هم چنین نتیجه تست آنالیز بدن کالری مصرفی در فعالیت های بدنی مختلف را بر حسب ۳۰ دقیقه به طور کاملا اختصاصی برای هر فرد جداگانه محاسبه و گزارش می کند.

تست بادی کامپوزیشن یا آنالیز بدن تستی بسیار کاربردی و دقیق است که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار فرد، مشاور تغذیه و مربی ورزشی او قرار می دهد و بر اساس این گزارش، خیلی دقیق تر و علمی تر می توان برنامه ی غذایی و نوع برنامه ی ورزشی فرد را مشخص کرد.

 

دکتر ناهید عسکری زاده

دکتر ناهید عسکری زاده متخصص پوست و مو دکتر ناهید عسکری زاده با ۲۲ سال سابقه کار که از این مدت لااقل ۱۲سال در زمینه پوست، مو و تناسب اندام...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • وحیدخدری میرقائد

    سلام وقت بخیر.من ۲۱ سالمه بعد حدودا ۸ ماه پیش موهام ریزش پیدا کرد دیگه رفتم دکتر بعد prpانجام دادم دوبار وگفتن که ماینوکسیدیل۵%باید استفاده کنی با شامپوی ماینوکسیدیل ۱%الان بعد ۸ ماه موهام برگشته اونجوری که میخواستمم شد ولی بازم بعضی مواقع زیاد ریزش داره واینکه الان نزدیک یه هفتس کف سرم خیلی میخاره واقعا دلیلشو نمی دونم

  • وحیدخدری میرقائد

    سلام وقت بخیر.من ۲۱ سالمه بعد حدودا ۸ ماه پیش موهام ریزش پیدا کرد دیگه رفتم دکتر بعد prpانجام دادم دوبار وگفتن که ماینوکسیدیل۵%باید استفاده کنی با شامپوی ماینوکسیدیل ۱%الان بعد ۸ ماه موهام برگشته اونجوری که میخواستمم شد ولی بازم بعضی مواقع زیاد ریزش داره واینکه الان نزدیک یه هفتس کف سرم خیلی میخاره واقعا دلیلشو نمی دونم

  • امیر محمد دیناری

    سلام پوست سر من شوره دارد و هنگام گرما و استرس خارش میدهد آیا درمانی دارد و اگه دارد چیست

    • دکتر ناهید عسکری زاده

      باید ویزیت بشید با این شماره تماس بگیرید ۰۹۱۲۹۵۶۴۸۶۴

  • مهدی

    سلام خانم دکتر بسیار ممنونم از زحمات شما لطفا بجز شماره مطب که پاسخگو نیست شماره دیگری رو واسه تماس بگذارید ممنونم

    • دکتر ناهید عسکری زاده

      ۰۹۱۲۹۵۶۴۸۶۴

    • دکتر ناهید عسکری زاده

      سلام ۰۹۱۲۹۵۶۴۸۶۴

  • لغو پاسخ