انواع سمعک ها و کاربرد آنها - کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا

انواع سمعک ها و کاربرد آنها

انواع سمعک ها و کاربرد آنها

انواع سمعک ها

سمعک ها یکی از مهم ترین ابداعات بشر برای تقویت قدرت شنوایی هستند. برای افرادی که مشکل شنوایی دارند، سمعک ها یکی از بهترین گزینه ها برای بازگرداندن قدرت شنوایی هستند. در ادامه مطلب به بررسی انواع سمعک ها و ویژگی های یک سمعک خوب می پردازیم.

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی و سمعک سانا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سمعک ها و کاربرد آن

امروزه سمعک ها با توجه به نیاز های افراد، شیوه زندگی، افت شنوایی و ویژگی های فیزیکی افراد ساخته و پردازش می شوند. خوشبختانه سمعک ها راحتی و همچنین شنوایی کاملا طبیعی را در افراد کم شنوا فراهم می کنند و در تمام دنیا توسط متخصص شنوایی شناسی تجویز و تنظیم می شوند.

 

میزان استفاده شما از سمعک به کیفیت سمعک بستگی دارد و امروزه خوشبختانه بجز سمعک برای افراد با شنوایی بسیار کم دستگاه های کاشت حلزون شنوایی نیز ساخته شده اند.

موارد استفاده از انواع سمعک ها

معمولا سمعک برای انواع مختلفی از کم شنوایی های انتقالی و حسی- عصبی استفاده می شود و معمولا توسط متخصص شنوایی شناسی استفاده از سمعک توصیه می شود. معمولا بر اساس ماهیت افت شنوایی و میزان آسیب شنوایی تحت درمان قرار می گیرد.

 

سمعک ها معمولا قادر به درمان حس شنوایی نیستند بلکه باعث بهبود کم شنوایی می شوند. سمعک براي برطرف کردن یا کاهش مشکلات مربوط به افراد دچار آسیب شنوایی طراحی شده است تا بدین وسیله کیفیت زندگی آنها بهبود یابد.

 

چه افرادی باید از سمعک استفاده کنند؟

بهترین راه ارزیابی که به شما نشان دهد آیا نیاز به استفاده از سمعک دارید انجام تست شنوایی سنجی است.

 

ولی ما برای شما یک پرسشنامه قرار داده ایم که شما می توانید با پاسخ به این سوالات متوجه بشوید که آیا نیاز به سمعک دارید یا خیر؟

 

  • بعضی مواقع در هنگام مکالمه با تلفن خوب نمی شنوم؟
  • بعضی مواقع در محیط های شلوغ در شنیدن به مشکل می خورم؟
  • اغلب از افراد می خواهم حرفهایشان را تکرار کنند؟
  • برای اینکه راحت بشنوم صدای تلویزیون را بیش از حد زیاد می کنم؟
  • زمان زیادی را در محیط های پر سر و صدا سپری می کنم؟
  • در گوشم احساس صدای سوت می کنم؟
  • بعضی مواقع فکر می کنم صدا حالت گرفتگی دارد؟
  • بعضی مواقع در فهم صحبت کودکان و صداهای خانم ها مشکل دارم؟
  • در فهم گفتار زمانی که گوینده در روبرویم نباشد به مشکل می خورم؟
  • بعضی مواقع، از محیط های اجتماعی به دلیل خجالت اجتناب می کنم؟

 

اگر در یک یا دو مورد از موارد فوق جواب شما مثبت است حتما باید تست شنوایی سنجی دقیق انجام دهید.

اما اگر شما در سه مورد یا بیشتر از موارد فوق جواب مثبت داشتید باید برای خرید سمعک با متخصص شنوایی شناسی مشورت کنید.

 آشنایی با انواع سمعک ها  و ویژگی های آن ها

سمعک ها را براساس مدار پردازشی و محل قرار گیری بر روی گوش به چند گروه تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی سمعک ها بر اساس مدار پردازشی:

 

  • سمعک آنالوگ (Analog)
  • سمعک قابل برنامه ریزی programmable
  • سمعک دیجیتال digital
  • سمعک هوشمند intelligent
  • سمعک بلوتوث دار wireless
  • سمعک های آنالوگ:
  • تصویر سمعک آنالوگ Analog‏

سمعک آنالوگ (Analog)

سمعک آنالوگ، سمعک هایی هستند که کمیت فیزیکی یعنی صوت را به کمیت فیزیکی دیگر یعنی الکتریسیته تبدیل می کنند. سیگنال های الکتریکی را به تقویت کننده می فرستند و بعد از تقویت به گیرنده یا رسیور تحویل می شود. مدار پردازشی سمعک های آنالوگ عملیات های کمتری را نسبت به نسل جدیدتر انجام می دهد. سمعک های آنالوگ، ولوم کنترل جهت تنظیم صدا دارند و فقط یک برنامه بر روی آنها نصب می شود.

سمعک قابل برنامه ریزی

سمعک  قابل برنامه ریزی یکی از انواع سمعک ها است که به واسطه تقویت کننده ها و فیلتر هایی که دارد، می تواند از منبع دیجیتالی استفاده کند. به وسیله هایپر و به کامپیوتر وصل می شوند و تنظیم می شوند. بیش از یک برنامه بر روی آنها نصب می شود.

سمعک دیجیتال یکی از بهترین انواع سمعک ها

سمعک دیجیتال، به واسطه کامپیوتر برنامه ریزی می شوند. سیگنال ورودی در آنها دیجیتالی می شود. مدارات پردازش دیجیتالی (DSP) در آنها استفاده می شود. بسته به تعداد باند و کانال تعداد برنامه ها نیز متغیر است. هر چه تعداد باند و کانال بیشتر باشد، ادیولوژیست می تواند تنظیمات بهتر و برنامه های بیشتری را اجرا کند. در نتیجه رضایتمندی بیمار بیشتر خواهد بود.

سمعک های هوشمند

سمعک هوشمند از انواع سمعک های دیجیتال هستند. نسل دوم سمعک های دیجیتال را با نام سمعک هوشمند می شناسند.

 

به طور کلی در نسل دوم سمعک های دیجیتال در همه بخش های سمعک پیشرفت حاصل شد و مدارات پردازشي نیز کارآمد تر شدند. این سمعک ها به واسطه میکروفون های ویژه ای که دارند می توانند گفتار را از نویز زمینه تشخیص دهند و آن را تقویت کنند. در نتیجه نسبت سیگنال به نویز بالاتر خواهد رفت و وضوح گفتار بیشتر خواهد شد. سمعک های هوشمند محیط را می شناسند و متناسب با محیط تقویت لازم را اعمال خواهند کرد.

سمعک وایرلس:

سمعک وایرلس از نوع سمعک های هوشمند است و تمامی امکانات سمعک های هوشمند از جمله ردیابی گفتار در حضور نویز زمینه را دارد. ویژگی منحصر به فرد سمعک وایرلس دار شنوایی دو گوشی است. این تکنولوژی به واسطه ارتباط دادن دو سمعک هر دو گوش و اشتراک گذاری ورودی های هر دو گوش به مغز کمک می کند تا اطلاعات هر دو گوش را به صورت همزمان دریافت کند. همچنین ارتباط از طریق بلوتوث با موبایل، تلویزیون و یا وسایل شنیداری از دیگر ویژگی های این سمعک است.

 طبقه بندی انواع سمعک ها بر اساس جایگاه  قرارگیری بر روی گوش

سمعک های جیبی (body worn)

با وجود انواع سمعک پشت گوشی دیگر کاربردی ندارند. در افراد مسن یا کسانی که اختلال دارند یا کودکانی که نمی توانند سر خود را حفظ کنند مناسب بودند.

سمعک های عینکی (spectacle)

سمعک عینکی، سمعک در ترکیب با عینک است. مناسب افرادی است که مشکل بینایی نیز دارند.

سمعک های پشت گوشی (BTE)

سمعک پشت گوشی، سمعک دو تکه است. قسمت میکروفون، رسیور و اجزای الکترونیک در ساختمان موزی شکل قرار گرفته اند و در پشت گوش قرار می گیرند. در سمعک پشت گوشی، صدا از طریق یک تیوب و قالب سفارشی به گوش می رسد. برای همه افت های شنوایی کاربرد دارند و تقریبا پرفروش ترین سمعک ها هستند.

از انواع سمعک ها که پشت گوشی هستند، می توان به Mini BTE و سمعک های گیرنده درون گوش (RITE) و یا گیرنده درون کانال (RIC) را نام برد.

انواع سمعک های داخل گوشی (ITE)

سمعک های داخل گوشی، در داخل گوش قرار می گیرند و تقسیم بندی های متعددی دارند.

سمعک های IIC (سمعک های نامرئی داخل گوش)

این سمعک ها کوچکترین نوع سمعک ها هستند. در داخل مجرای گوش قرار می گیرند.ویژگی این سمعک نامرئی بودن آنهاست.

سمعک های داخل کانال گوش (CIC)

این سمعک ها نیز در رده سمعک  نامرئی هستند. در واقع تفاوت آنها با IIC در فاصله از پرده گوش است.

سمعک های داخل کانال(ITC)

محل قرار گیری این سمعک ها در بخش کوچکی از کانال و ابتدای مجرا است. استفاده از این نوع سمعک راحت تر است. نسبت به دو نوع دیگر افت های شنوایی بالاتر را پوشش می دهند.

سمعک های که تمام صدفه گوش را می پوشانند (Full Concho) یا نیم صدفه را می پوشانند (Half-Concho)

ویژگی‌های یک سمعک خوب و انتخاب یک سمعک خوب از بین انواع سمعک ها

ضدآب بودن

ضدآب بودن سمعک یکی از ویژگی‌های مهم آن است. اکثر سالمندان و افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند از خرابی سمعک پس از خیس شدن در برف و طوفان یا حتی استخر شاکی هستند. ضدآب بودن باعث می‌شود سمعک کارایی بسیار بهتری برای افراد داشته باشد.

سمعک‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع و شدت ناشنوایی در هر فرد متفاوت است. برای تقسیم بندی انواع سمعک دو معیار نوع مدار پردازشی و نحوه قرارگیری بر روی گوش را مد نظر قرار می‌دهند.

تنوع در شکل ظاهری

هرچه شکل ظاهری سمعک‌ها متنوع‌تر باشد، شما راحت‌تر می‌توانید سمعک مناسب برای گوش خود را انتخاب کنید.

 طول عمر باتری

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید به آن دقت کنید. نوع باتری و طول عمر آن است. باتری‌های بی کیفیت علاوه بر اینکه زودبه‌زود خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند، ممکن است سمعک را هم خراب کنند.

 سمعک‌های مجهز به بلوتوث

سمعک‌های بولوتوث‌ دار، قابلیت اتصال به هر ابزار دیگر دارای بلوتوث را برای شما فراهم می‌کنند و همچنین باعث آسان‌تر شدن استفاده از تلفن همراه می‌شوند.

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی و سمعک سانا

خدمات کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا: ارزیابی کامل سیستم شنوایی سالمندان، بزرگسالان، کودکان و نوزادان  مشاوره، ارزیابی، تجویز و تنظیم سمعک تجویز انواع سمعک های دیجیتال، هوشمند، ضدآب با پوشش...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ