اهمیت سمعک برای کودکان - کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا

اهمیت سمعک برای کودکان

اهمیت سمعک برای کودکان

سمعک برای کودکان

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی و سمعک سانا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگر تشخیص داده شود که فرزندتان مشکل شنوایی دارد، انتخاب سمعک درست به رشد زبان گفتاری و موفقیت آموزشی او کمک می کند. ‌در این مقاله هر آن چه در خصوص سمعک برای کودکان باید بدانید را در اختیارتان قرار خواهیم داد. برای بیشتر خانواده هایی که فرزندانی با مشکل شنوایی دارند، اولین قدم مهم در راستای سلامت شنوایی این است که از سمعک مناسب برای کودک استفاده کنند.

 

سمعک مربوط به کودکان که به سمعک رسیور داخل گوش (receiver-in-the-ear) معروف است.

سمعک مربوط به شنوایی برای کودکان با قالب گوش

از هر ۱,۰۰۰ کودک که در ایالت متحده آمریکا برای مشکل شنوایی معاینه می شوند، حداقل ۲ کودک با ناشنوایی یا اختلال شنوایی به دنیا آمده اند. این اختلالات از طریق غربالگری شنوایی نوزادان تشخیص داده می شوند. سایر کودکان بعدها در طول کودکی به علت عفونت، عوارض جانبی دارو، اختلال ژنتیکی یا قرار گرفتن در معرض صدای زیاد دچار مشکل شنوایی می شوند. اگر شک دارید که فرزندتان دچار مشکل شنوایی شده فورا به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید و از او بپرسید که آیا نیازی به ارجاع به ادیولوژیست کودکان هست یا نه. متخصصان مراقبت از سلامت گوش، در زمینه آزمایش، درمان و مراقبت های بعد از درمان کودکان دچار مشکلات شنوایی تخصص دارند.

سمعک مخصوص کودکان

تمام مدل های سمعک حاوی این مواردند: یک میکروفون برای بلند کردن صدا، یک پردازشگر که صدا را آنالیز می کند (فیلتر کردن صداهای ناخوشایند [همچون صدای اضافی باد] حین تقویت و بالا بردن صداهای مطلوب)، و یک گیرنده (برای بلندگو) جهت انتقال صدای تقویت شده به درون گوش. این ابزار یک باطری دارد که این باطری قابل شارژ یا قابل تعویض است. مدل های به روزتر سمعک به ابزاری همچون تلفن هوشمند، تبلت و لپ تاپ هم وصل می شوند تا امکان انتقال مستقیم صداهای در حال جریان به سمعک فراهم شود.

سمعک های کودکان چه تفاوت هایی دارند؟

سمعک هایی که به طور اختصاصی برای نوزادان و کودکان ساخته شده اند عملکرد مشابهی با سمعک های بزرگسالان دارند. اما سمعک های کودکان تفاوت های کلیدی محدودی با سمعک های بزرگسالان دارند از جمله:

  • سمعک های کودکان به نحوی طراحی شده اند که دوام بیشتری از مدل های مخصوص بزرگسالان دارند. سمعک های کودکان در برابر ساییدگی و فشار مقاومت بالایی دارند.
  • سمعک های کودکان همیشه با سیستم FM و سایر ابزار کمکی سازگارند. این سیستم برای کودکانی که در سن مدرسه اند اهمیت زیادی دارد زیرا به تسهیل ارتباط و یادگیری کمک می کند.
  • روکش باطری سمعک های کودکان مقاوم است. اگر باطری به نادرستی استفاده شود یا بلعیده شود می تواند خطرناک باشد.
  • روکش های سمعک کودکان اغلب شامل نور LED مخصوصی هستند که نشان می دهند دستگاه کار می کند. این ویژگی به والدین و معلم ها امکان بررسی فوری ابزار را می دهد.

بسیاری از سمعک ها عاری از هر گونه آلرژن و مواد شیمیایی هستند. به علاوه سمعک ها رنگ های روشن و متنوعی دارند. بسته به نوع و مرحله اختلال شنوایی کودک، اندازه و شکل سمعک می تواند متفاوت باشد. برخی از کودکان از دستگاه کوچکی که در پشت گوش قرار می گیرد استفاده می کنند، که این ابزار یک لوله باریک و یک پلاستیک کوچک دارد که درون کانال گوش قرار می گیرد. بقیه کودکان از دستگاهی کمی بزرگ تر که پشت گوش قرار می گیرد استفاده می کنند، که این ابزار یک قالب گوش دارد که استخوان صدفه گوش را پر می کند.

کودکان از چه سنی می توانند از سمعک استفاده کنند؟

حتی برای فرزندتان که تنها چند ماه دارد هم می توانید از سمعک استفاده کنید. هر چه کودکان بزرگ تر می شوند به آزمایش های شنوایی و سمعک های جدیدتری نیاز خواهند داشت که این موارد توسط پزشک تعیین می شوند.

اهمیت سمعک برای کودکان

اگر ادیولوژیست استفاده از سمعک را برای فرزندتان پیشنهاد داده، فرزندتان باید به طور مداوم از آن ها استفاده کند، خصوصا اگر سن او خیلی پایین است. در این جا به شما دلیل این موضوع را خواهیم گفت:

  •  از زمان تولد تا ۳ سالگی، مغز کودک در دوره رشد سریع قرار دارد. دریافت مداوم داده های صوتی باعث رشد راه های عادی مغز برای شنوایی، گفتار و زبان می شود.
  • شنیدن زود هنگام و صحبت کردن برای رشد زبانی ضروری هستند. وقتی صحبت از یادگیری زبان اول می شود نمی توانیم همان گونه که در مدرسه چیزی را به کودک می آموزیم، آن را به کودک یاد دهیم. بلکه این زبان اکتسابی است. کودکان با قرار گرفتن مداوم در معرض زبان کلمات، ساختار گفتاری و ساختارهای زبانی را می آموزند. برای کودکانی که مشکل شنوایی دارند، این یادگیری اتفاقی باید با گفتار درمانی تکمیل شود. گفتار درمانی روی داده های شنیداری ورودی تمرکز می کند.
  •  شنیدن مکرر برای کودکان (خصوصا اطفال و کودکان نوپا) اهمیت زیادی دارد زیرا باعث برقراری رابطه صمیمی بین آن ها و والدین شان می شود. شنیدن مکرر، باعث ایجاد اعتماد و تجربه دنیای قابل اعتماد و قابل پیش بینی برای کودک می شود.

سمعک برای کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا مغز آن ها ‌در دوره ای از رشد سریع قرار دارد. خوب شنیدن برای یادگیری زبان، گفتار، خواندن و نوشتن ضروری است.

از کجا بفهمم که فرزندم به سمعک نیاز دارد یا کاشت حلزون (cochlear implant)؟

سمعک به بیشتر کودکان دچار مشکلات شنوایی کمک می کند اما برخی از آن ها به کاشت حلزون نیاز دارند. بیشتر کودکان دچار مشکل شنوایی می توانند از سمعک کمک بگیرند، در حالی که کاشت حلزون برای برخی دیگر موثرتر است. ادیولوژیست و سایر متخصصان سلامت، بسته به نوع و شدت مشکل شنوایی و همچنین ساختار و شکل گوش بیرونی تعیین می کنند که سمعک برای کودک مناسب است یا کاشت حلزون.

از آن جایی که اکثرا مشکل شنوایی در اطفال خیلی کم سن تشخیص داده می شود، اغلب اطفال در ابتدا از سمعک استفاده می کنند و سپس بعد از این که سن آن ها بالاتر رفت می توانند گزینه مناسبی برای کاشت حلزون باشند. کودکی که مشکل شنوایی دارد باید مکررا تست های شنوایی سنجی را انجام دهد تا توانایی شنوایی او و مزایای سمعک مشخص شوند. برای برخی از کودکان، نوعی از سمعک که به آن سیستم شنوایی متصل به استخوان می گویند می تواند بهترین گزینه باشد، خصوصا اگر آن ها دچار ناشنوایی تنها در یک سمت هستند.

جاسازی سمعک

صرف نظر از میزان مشکل شنوایی، سمعک های پشت گوشی (BTE) می توانند گزینه مناسبی برای تمام کودکان باشند. BTE های کوچکی هستند که به طور اختصاصی برای کودکان طراحی شده اند تا اطمینان حاصل شود که ابزار به طور ثابت در جای خود قرار می گیرد. سمعک از طریق یک قالب گوش نرم و پلاستیکی که در گوش بیرونی قرار می گیرد، صداها را به گوش منتقل می کند. با بزرگ تر شدن کودک، می توان قالب گوش را عوض کرد بدون این که به عوض کردن خود سمعک نیازی باشد.

در قسمت زیر به خلاصه ای از پروسه جاسازی سمعک برای کودکان اشاره می کنیم.

تهیه ایمپرشن گوش و قالب گوش جدید:

معمولا اولین مرحله برای جاسازی سمعک تهیه ایمپرشن از کانال گوش خارجی است. این مرحله باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که قالب گوش های سمعک فرزندتان کاملا در جای خود قرار می گیرند. متخصصان شنوایی یک سد پنبه ای یا اسفنجی در کانال گوش قرار می دهند و سپس به دقت کانال را با مواد ایمپرشن پر می کنند. برای اطمینان از این که تمام ساختار گوش به طور دقیق نشان داده می شود، مواد ایمپرشن باید کل گوش بیرونی را پر کنند. قرار گرفتن مواد در جای خود چند دقیقه طول می کشد، در نتیجه اغلب والدین را صدا می زنند تا کودک را نگه دارند و مانع از این شوند که گوش های خود را لمس کند و باعث خارج شدن مواد شود.

قالب گوش های رنگارنگ باعث می شوند که استفاده از سمعک برای کودکان جالب باشد بهتر است بدانید که قالب گوش ها را می توان در تنوعی از رنگ ها سفارش داد. والدین اغلب دو رنگ متفاوت قالب گوش را انتخاب می کنند تا بتوانند فورا تشخیص دهند که کدام قالب گوش مربوط به کدام گوش است. با بزرگ تر شدن کودک، به صورت دوره ای به قالب گوش های جدید نیاز است. در نتیجه کودک می تواند به دلخواه رنگ های جدیدی را امتحان کند. معمولا کودکان از انتخاب رنگ لذت می برند. کودک می تواند یک قالب گوش شفاف نیز انتخاب کند. ادیولوژیست ایمپرشن گوش را می فرستد و حدود دو هفته طول می کشد تا قالب گوش بیمار آماده شود.

در اولین پنج سال زندگی، ممکن است هر چند هفته یا چند ماه یکبار کودک به قالب گوش جدید نیاز داشته باشد. والدین باید یاد بگیرند که صدای سوت را تشخیص دهند که نشان دهنده بازخورد سمعک است. این صدا نشان می دهد که قالب گوش دیگر مناسب نیست و وقت خرید یک قالب گوش جدید است.

طبق گفته های Jane Madell ادیولوژیست کودکان “این تکنولوژی به دریافت صداها کمک می کند و همچون یک راه ورودی به سمت مغز است. در نتیجه باید اطمینان حاصل کنیم که این تکنولوژی هر دقیقه به خوبی کار می کند. اگر قالب گوش مناسب نباشد، صدا به مغز نمی رسد”.

جاسازی سمعک:

در طول این مراجعه به پزشک، ادیولوژیست اطمینان حاصل می کند که قالب گوش به درستی در گوش کودک قرار می گیرد و سمعک را با توجه به مشکل شنوایی کودک برنامه ریزی می کند. وقتی سمعک برای اولین بار برنامه ریزی و فعال شود، کودک فورا شروع به شنیدن صداهای جدید می کند. اطفال به صدای پدر یا مادر عکس العمل فوری نشان می دهند و سر خود را با علاقه به سمت کسی که صدای جدید را تولید کرده می چرخانند. اطفال نوپا در جواب به محرک جدید لبخند می زنند. بعد از برنامه ریزی و فعال شدن اولیه، ادیولوژیست یک سری تست های تاییدی انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که صداهای ملایم به اندازه کافی برای کودک بلند هستند، صداهای متوسط به راحتی قابل شنیدن هستند و صداهای بلند خیلی اذیت کننده و بلند نیستند.

متخصصان شنوایی همچنین زمان زیادی صرف می کنند تا به شما بیاموزند چگونه سمعک را در جای خود قرار دهید و آن را در بیاورید، قالب گوش را قطع و وصل کنید و چگونه تفاوت بین سمعک گوش چپ و راست را تشخیص دهید. به علاوه یاد می گیرید که چگونه سمعک را خاموش و روشن کنید، چگونه شنوایی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سمعک کار می کند و چگونه باطری آن را شارژ یا تعویض کنید. به علاوه پزشک به شما یاد می دهد که چگونه سمعک را تمیز کنید و چگونه هر شب آن ها را از گوش کودک در بیاورید و نگه دارید.

مراجعه مکرر به پزشک

این که کودک یاد بگیرد که از صداهای جدیدی که می شنود استفاده کند می تواند زمان بر باشد. گفتار درمانی به اطفال یا کودکان کمک می کند که به همسن و سالان خود برسند و از نظر گفتار، زبان و شنوایی در سطح درستی قرار بگیرند. ملاقات های مکرر با ادیولوژیست برای نظارت وی بر توانایی شنیداری کودک ضروری است. تست های شنیداری مکرر به تعیین کیفیت توانایی شنیداری اطفال در پیچ های مشخص صدا کمک می کنند. وقتی که بیمار، کودک نوپا باشد انجام تست های شنیداری رفتاری آسان تر خواهد بود. بعد از معاینه و بررسی، برنامه ریزی سمعک با توجه به نتایج این تست ها تغییر می کند.

ارتباط با تیم درمان کودک ضروری است. ملاقات های مکرر برای کنترل سمعک و بررسی پیشرفت کودک ضروری هستند.

ملاقات های مکرر به بررسی عملکرد و اندازه بودن ابزار شنوایی نیز کمک می کنند.

نکات مربوط به سمعک برای والدین

قرار دادن سمعک در گوش کودکان:

قرار دادن سمعک در گوش کودکان می تواند دشوار باشد، خصوصا برای اطفال نوپا و کودکانی که از سنین کم به طور مکرر از سمعک استفاده نکرده اند. اگر فرزندتان در برابر استفاده از سمعک مقاومت می کند یا به طور مکرر سمعک ها را از گوش خود در می آورد، راه هایی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید تا فرزندتان با سمعک راحت تر باشد:

  • وقتی در حال انجام یک فعالیت جالب با فرزندتان هستید سمعک را در گوش او قرار دهید، در این شرایط احتمال این که کودک سمعک را در بیاورد کمتر است.
  • از یک هدبند نرم برای پوشاندن سمعک استفاده کنید، اما اطمینان حاصل کنید که میکروفون را نپوشانده اید.
  • از گیره های مخصوص برای وصل کردن سمعک به لباس کودک استفاده کنید. در این شرایط حتی اگر کودک سمعک ها را در بیاورد، به آن ها صدمه ای وارد نمی شود.

ادیولوژیست کودک می تواند در انتخاب هدبند و گیره مناسب کودک به شما کمک کند.

روتین استفاده از سمعک:

بهتر است برای قرار دادن سمعک در گوش کودک یک روتین روزانه داشته باشید. از زمانی که کودک را بغل می کنید و نگه می دارید تا سمعک را در گوش او قرار دهید به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط مثبت با او استفاده کنید. وقتی فرزند کنجکاوتان سمعک ها را از گوش خود در می آورد، هر دفعه به آرامی آن ها را در جای خود قرار دهید تا فرزندتان بداند که جای آن ها کجاست.

اگر فرزندتان به طور مکرر سمعک ها را در می آورد یا گوش های خود را می کشد، این می تواند نشان دهنده این باشد که به علت جاسازی نامناسب قالب گوش، گوش کودک در حال اذیت شدن است. در این شرایط فورا به پزشک مراجعه کنید تا ببینید آیا زمان آن رسیده که از قالب گوش های جدید استفاده کنید یا نه.

بررسی روزانه:

سمعک های کودک باید روزانه بررسی شوند، خصوصا در کودکانی که خیلی کم سن هستند، تا ببینید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. باید هر روز تست شنوایی انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که باطری در حال کار کردن است و سمعک را برای وجود آشغال یا رطوبت بررسی کنید. به یاد داشته باشید که اگر نمی توانید صداهای تقویت شده را از سمعک بشنوید، پس فرزندتان هم نمی تواند با آن سمعک صداها را بشنود.

علاوه بر این، هر بار قبل از قرار دادن سمعک یک بررسی بصری نیز انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که سمعک و قالب گوش ها تمیز و عاری از رطوبتند. اگر قالب گوش کثیف است آن را از سمعک جدا کنید. از یک سرنگ برای برطرف کردن رطوبت قالب گوش استفاده کنید. از یک پارچه ضدعفونی شده برای پاک کردن آشغال ها استفاده کنید. وقتی قالب گوش خشک شد، آن را دوباره به سمعک متصل کنید و در گوش کودک قرار دهید.

ایمنی:

برای کودکان و اطفال سمعکی را انتخاب کنید که دریچه امنی برای باطری دارد در نتیجه خودشان نمی توانند باطری سمعک را در بیاورند. کودکان دوست دارند هر چیزی را در دهان قرار دهند پس همیشه باطری ها را جایی امن، دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

یک سمعک مناسب می تواند باعث ایجاد تفاوت زیادی در رشد اجتماعی، آموزشی و ارتباطی کودک شود. با ادیولوژیست، متخصص و مربی کودک در ارتباط باشید تا از تجربیات آن ها بهترین استفاده را ببرید.

نکته: اگر کودک باطری سمعک را بلعید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

تقویت شنوایی در کلاس

بسیاری از تولیدکنندگان سمعک که در زمینه فروش سمعک کودکان و کاشت حلزون فعالیت دارند، سایر ابزار شنیداری کمکی را نیز تولید می کنند تا یادگیری فرد در کلاس را تقویت کنند. یکی از معروف ترین این گزینه ها سیستم FM است. در این شرایط معلم از یک میکروفون استفاده می کند که گیرنده آن به سمعک کودک متصل است.

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی و سمعک سانا

خدمات کلینیک تخصصی شنوایی شناسی سانا: ارزیابی کامل سیستم شنوایی سالمندان، بزرگسالان، کودکان و نوزادان  مشاوره، ارزیابی، تجویز و تنظیم سمعک تجویز انواع سمعک های دیجیتال، هوشمند، ضدآب با پوشش...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ