افزایش قد حداکثری در کودکان و نوجوانان - کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی

افزایش قد حداکثری در کودکان و نوجوانان

افزایش قد حداکثری در کودکان و نوجوانان

رشد قد هر فرد تحت تاثیر مسائل محیطی و ژنتیکی است. اگرچه برخی از عوامل خارج از کنترل فرد است اما چندین عامل وجود دارد که با مدیریت آنها می توانید، قد بلندتر شوید. در حقیقت افزایش قد تا زمانی انجام می شود که صفحات استخوانی باز و در حال رشد باشند و بعد از آن که صفحات بسته شدند، قد شما ثابت خواهد ماند.

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

به خاطر داشته باشید قبل از پایان زمان رشد قدی با عمل به توصیه های زیر و هم ورزش کردن می توانید ظرفیت رشد قدی خود را افزایش دهید.

چه عواملی بر رشد قد کودکان و نوجوانان تاثیر دارد؟

عوامل ژنتیکی

قد یک فرد تحت تاثیر ژن های مختلفی است، به این معنی که تحت تاثیر طیف وسیعی از ژن ها قرار دارد. با این حال، اگر والدین هر دو قد کوتاه یا بلند داشته باشند به این معنی نیست که فرزند هم به سرنوشت والدین دچار خواهد شد؛ ولی اگر بیشتر افراد فامیل و اقوام پدری و مادری کوتاه قد باشند، احتمال کوتاه قدی در فرزند هم بیشتر است. ولی به هیچ وجه دلسرد نشوید، زیرا هیچکس نمی تواند دقیق بگوید که قد شما تا پایان رشد قدی چقدر خواهد شد.

تخمین قد بر پایه قد والدین:

  • قد پدر و مادر را با یکدیگر جمع بزنید.
  • اگر دختر هستید، 13 سانتی متر از مجموع قد والدین کم کنید، اگر پسر هستید، 13 سانتی متر به مجموع قد والدین اضافه کنید. حال این عدد را بر دو تقسیم کنید.
  • عدد حاصله پیشگویی قد شما با خطای 10 سانتی متر است.

عوامل غیرژنتیکی

سایر عوامل غیر ژنتیکی نیز می توانند در پتانسیل رشد شما تاثیر بگذارند. بیشتر این عوامل توسط محیط تعیین می شود که فرد درحین رشد با آنها در ارتباط است. بنابراین، عواملی که مانع از رشد می‌شوند، تأثیر یکسانی بر قد شما نیز دارند.

برخی از عوامل غیرژنتیکی که بر قد شما تاثیر می گذارند، عبارتند از:

  • کشیدن سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • مصرف داروهای استروئیدی
  • بیماری در دوران کودکی یا بلوغ
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد

نکاتی برای افزایش رشد طبیعی قد

خواب کافی

نتایج تحقیقات بیانگر این است که کودکان و نوجوانان بین 8.5 تا 11 ساعت به خواب شب نیاز دارند. نیاز آنها به این مقدار خواب به این علت است که بافت های بدنشان در زمان استراحت، رشد و احیا می شوند. در حقیقت مغز ما هورمون رشد را به طور خاصی هنگامی که در چرخه عمیق و آرام خواب قرار داریم، آزاد می کند. بنابراین نداشتن خواب کافی می تواند منجر به تولید مقادیر اندک از HCG شود که مانع رشد حداکثر قد می شود.

برای داشتن خواب کافی می توانید چندین کار انجام دهید:

  • وقت را طوری مدیریت کنید که ساعات کافی برای خوابیدن حتی بعد از یک روز طولانی داشته باشید.
  • یک محیط خواب راحت ایجاد کنید تا بتوانید خوابی راحت و عمیق را تجربه کنید.
  • عواملی که باعث اختلال در خواب می شود را از بین ببرید.
  • از مصرف نوشیدنی های کافئین دار قبل از رفتن به رختخواب پرهیز کنید.
  • قبل از خواب چای بابونه بنوشید.
  • حمام گرم قبل از خواب می تواند، کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

 

تغذیه سالم  

باید مطمئن شوید که بدنتان ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد را به دست می آورد تا قد به طور کامل افزایش یابد زیرا تغذیه سالم برای رشد مناسب است. به خاطر داشته باشید نکته اصلی تغذیه سالم پایبندی به یک رژیم غذای متعادل و اجتناب از مصرف غذاهای ناسالم است. در زیر چند گروه غذایی لازم برای رشد معرفی شده است:

دریافت مقدار کافی از کلسیم

کلسیم را می توانید از خوردن فراورده های لبنی، سبزیجات تازه و سبزی خشک به دست آورید. کلسیم برای رشد استخوانی ضروری است و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

دریافت مقدار کافی از ویتامین دی

ویتامین دی را از خوردن ماهی، قارچ و سپری کردن زمان مناسب در زیر آفتاب، به دست آورید. ویتامین D  برای رشد استخوانی و عضلانی در کودکان حیاتی است و کمبود آن منجر به کوتاه شدن قد و سنگین شدن وزن دختران نوجوان می شود. همچنین اگر ماهی دوست ندارید از مکمل های روغن ماهی بدون جیوه استفاده کنید.

روی

زینک بیشتری مصرف کنید. زینک در شکلات، بادام زمینی، تخم مرغ، نخود فرنگی و مکمل های غذایی وجود دارد. کمبود زینک، رشد کودکان را کند می کند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید روزانه نیاز زینک شما برآورده شده است این است که روزانه، مکمل ویتامینی حاوی زینک مصرف کنید.

داشتن برنامه غذایی سالم

در رژیم غذایی خود مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید. پروتئین را از منابعی مانند گوشت و تخم مرغ به دست آورید. پروتئین نیازهای اساسی برای رشد ساختمانی بدن را فراهم می کند. حداقل یک وعده از غذای روزانه شما بایستی حاوی پروتئین بالا باشد. همچنین مقدار زیادی کربوهیدرات و کالری برای کسب انرژی لازم برای رشد نیاز است.

تقویت سیستم ایمنی

با خوردن مقدار زیادی ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. ویتامین C را از مرکبات مانند پرتقال می توانید دریافت کنید. همچنین سیستم ایمنی خود را با خوردن غذاهای تازه و سالم بالا ببرید.

تمرینات ورزشی و کششی انجام دهید

ورزش همراه با تغذیه سالم و خواب کافی به رشد بهتر قد کمک می کند. حرکات کششی اثر خوبی در رشد قدی دارند. در حقیقت این حرکات طرز درست ایستادن و حالت درست قرارگیری ستون مهره ها را بهبود می بخشد.

تمرین کنید تا درست بایستید و بنشینید.

گرد شدن شانه ها به جای چهار شانه بودن و گوژپشت بودن اثر منفی روی ستون فقرات می گذارد. شانه ها را همیشه به عقب متمایل نگه دارید. چانه را به سمت بالا و کفل کاملا مستقیم روی پاها قرار داشته باشد، بعضی افراد با کفل متمایل به عقب و زاویه دار روی پا، حرکت می کنند یا می ایستند. سعی کنید راست و مستقیم روی صندلی بنشینید. حتی اگر قد بلندی هم ندارید، درست نشستن و درست راه رفتن و ایستادن، شما را بلند قدتر نشان می دهد.

آیا راهی برای کمک به افزایش قد وجود دارد؟

اگر کودکی رشد طبیعی نداشته باشد، باید دلیل آن بررسی شود. معمولا برای آنکه کودک بتواند به اندازه پتانسیل ژنتیکی خود رشد کرده یا قدی نزدیک به آن داشته باشد، باید عارضه پزشکی زمینه ای یا نقص هورمونی او درمان شود. بعد از توقف رشد اسکلت بدن، با هیچگونه درمان دارویی نمی توان قد را افزایش داد. اما یک روش جراحی وجود دارد که در آن استخوان پا بریده شده، سپس به بتدریج از هم دور می شوند.  و سپس به تدریج از هم دور می‌شوند، که به این ترتیب طول استخوان‌ها و در نتیجه قد افزایش می‌یابد. البته، به دلیل وجود خطر عوارضی مثل شکستگی و عفونت، معمولاً از این روش برای افزایش قد بزرگسالان استفاده نمی‌ شود.

چه کسانی باید برای قدشان به پزشک مراجعه کنند؟

اگر کودک بسیار سریع ‌تر یا کندتر از حد معمول رشد کرده یا در مقایسه با همسالانش بسیار کوتاه یا بلند قدتر است، باید به پزشک مراجعه شود.

 

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی دکتر اسماعیل توکلی متخصص بیماری های داخلی غدد رشد متابولیسم، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای مقالات علمی متعدد و سابقه ۱۶...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Raha

    آیا بعد از 36 سالگی امکان افزایش قد وجود دارد 154 قدم

  • سهراب

    سلام من قدم ۱۶۵ است امیدی هست که به ۱۷۰ برسه

  • بهارگلستانی

    سلام وقت بخیر بهار هستم من 17 سالمه و قدم 160cm است و خیلی نگران قدم هستم مدتی آرارژنین مصرف کردم ولی تاٍثیری روی قدم نداشت واز سن 5و6ابتدایی به سن بلوغ رسیدم و پریود شدم چون از شهرستان هستم امکان حضور در مطب رو ندارم و میخواستم اگر میشه من رو انلاین ویزیت کنید و امسال هم کنکور دارم و متاسفانه نمیتونم شب ها زود بخوابم و قد پدر و مادرم هم متوسط است و پدرم 166و مادرم 155 است و خودم کلا ادم استرسی هستم و خیل نگران قدمم در گذشته دکتر رفتم ولی گفتن چون از سن بلوغت گذشته فایده نداره و دوست دارم 10سانت بلند بشه قدم لطف کنید برام دارو تجویز کنید

  • شریفی

    سلام من چیکار کنم تا قدم بلند بشه 25سالمه قدم الان 150,هست لطفا کمکم کنید

  • لغو پاسخ
کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی