اولویت افزایش قد در بزرگسالان بعد از بسته شدن صفحات رشد - کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی

اولویت افزایش قد در بزرگسالان بعد از بسته شدن صفحات رشد

اولویت افزایش قد در بزرگسالان بعد از بسته شدن صفحات رشد

بسیاری از افراد از رشد قدی خود راضی نیستند و اکثرا به افراد قدبلند حسادت می کنند و آرزو می کنند ای کاش آنها هم قد بلندی داشتند، زیرا قد بلند در میان افراد به دلایل مختلف از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما آیا در بزرگسالی کاری از دستتان بر می آید؟ آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بلندی قد افراد چگونه تعیین می شود؟

ژنتیک، جنسیت، تغذیه و ورزش و سایر عوامل دیگر مانند وضعیت های پزشکی تعیین کننده قد افراد هستند. اما در این بین ژنتیک تعیین کننده طول قد اکثر افراد است. همچنین جنسیت بعد از ژنتیک از دیگر عواملی است که در تعیین طول افراد نقش دارد و زنان در مجموع ظرفیت کمتری برای بلند قدی در قیاس با مردان دارند.

گاهی برخی از وضعیت های پزشکی مانند آرتریت، کوتولگی، سرطان و سندروم داون، سندروم ترنر می تواند در تعیین قد افراد نقش داشته باشد.

تغذیه نیز می تواند بر قد افراد تاثیر بگذارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب که سرشاراز ویتامین ها و مواد معدنی است به رشد قد کمک می کند. برعکس، افرادی که تغذیه سالمی ندارند ممکن است قد آنها به اندازه کافی بلند نشود.

نتایج مطالعات حاکی از این است که با تقویت تغذیه در طول زمان افراد بلند قد تر می شوند. همچنین فعالیت فیزیکی نیز در رشد و افزایش قد در دوران کودکی نقش دارد. در حقیقت فعال بودن و داشتن یک فعالیت فیزیکی باعث تحریک آزاد شدن هورمون رشد می شود. زمانی که این هورمون آزاد می شود، کودکی که صفحات رشد در استخوان هایش بسته نشده، از رشد بیشتری در قیاس با زمانی برخوردار خواهد شد که از لحاظ فیزیکی فعالیتی نداشته باشد.

اما زمانی که این صفحات در استخوان ها بسته می شود، شخص معمولا بلندتر نمی شود. در دختران، حداکثر دو سال بعد از اولین قاعدگی، یعنی حدود 14 تا 15  سالگی، صفحات رشد بسته می‌شود. پسران معمولا تا سن 16 سالگی قد می‌کشند. البته در موارد نادر تا 19  سالگی هم رشد قدی گزارش شده است.

راهکارهایی برای افزایش قد در بزرگسالی

تمرین درست ایستادن و نشستن:

درست ایستادن و نشستن باعث می شود که افراد بلند قد تر به نظر برسند. همچنین این تمرین به پیشگیری از ابتلا به سردردها و کمردردهایی که اغلب با خمیده راه رفتن همراه است، کمک می کنند.

برای درست ایستادن لازم است که:  اول از همه شانه ها را عقب نگه دارید، سپس شکم را به سمت ستون فقرات بکشانید که برای این کار باید از عضلات شکم استفاده کنید؛ بعد از آن سر را مستقیم در راستای بدن و پاها را به اندازه عرض شانه باز نگاه دارید. یادتان باشد از خم کردن زانوها اجتناب کنید و اجازه دهید که دست ها به طور طبیعی در کنار بدن آویزان باشد.

برای تمرین درست نشستن لازم است که در هنگام نشستن کف پاهای خود را بر زمین بگذارید، بلندی صندلی را تنظیم کنید به طوری که ران ها در هنگام نشستن با زمین موازی باشند  و پاها بر زمین قرار داشته باشد. فراموش نکنید هیچ وقت پاها را روی هم قرار ندهید و با استفاده از یک بالشتک کمر خود را در وضعیت راحت نگاه دارید و بگذارید که شانه ها راحت بمانند.

به خاطر داشته باشید حفظ وضعیت درست نشستن کمک می کند تا فضای مناسب میان مهره ها حفظ شود و فرد بلند قدتر به نظر برسد.

تقویت عضلات مرکزی یا درونی بدن

تقویت ستون فقرات نه تنها به فرد در حفظ حالت بدنی کمک می کند بلکه باعث می شود فرد قد بلندتر به نظر برسد. این عضلات به حمایت از ستون فقرات کمک می کنند. پس به خاطر داشته باشید زمانیکه این عضلات ضعیف شوند، ستون فقرات به درستی حمایت نمی شوند و ممکن است فشرده شوند، همچنین این وضعیت می تواند به خم شدگی منجر شود.

برای تقویت عضلات کمر چه ورزشی باید انجام داد؟

حرکت پلانک: کف دست‌ها و همچنین نوک انگشتان پا به عنوان تکیه‌گاه‌های بدن استفاده شود. بدن شما به صورت کشیده از نوک انگشتان پا تا سر باید صاف نگه داشته شود. سر عموما در این حرکت رو به جلو است. البته در مواردی که شما نمی‌توانید فشار زیادی روی کف دست را تحمل کنید یا اینکه توان کافی برای بلند شدن را ندارید، می‌توانید از ساعد و آرنج خود نیز به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. زمانی که حرکت پلانک را انجام می‌دهید، نفس کشیدن را فراموش نکنید.

-حركت سوپرمن: بايد به شكم خوابيد و دست ها، پاها و سر را صاف و كشيده از زمين بالا گرفت و نگاه داشت.

كرانچ شكمي: براي انجام اين حركت بايد به پشت خوابيد و زانوها را خم كرد به طوري كه كف پاها روي زمين قرار گيرند و بعد با استفاده از عضلات مركزي شانه ها و سر را بلند كرد

 

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی دکتر اسماعیل توکلی متخصص بیماری های داخلی غدد رشد متابولیسم، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای مقالات علمی متعدد و سابقه ۱۶...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Raha

    آیا بعد از 36 سالگی امکان افزایش قد وجود دارد 154 قدم

  • سهراب

    سلام من قدم ۱۶۵ است امیدی هست که به ۱۷۰ برسه

  • بهارگلستانی

    سلام وقت بخیر بهار هستم من 17 سالمه و قدم 160cm است و خیلی نگران قدم هستم مدتی آرارژنین مصرف کردم ولی تاٍثیری روی قدم نداشت واز سن 5و6ابتدایی به سن بلوغ رسیدم و پریود شدم چون از شهرستان هستم امکان حضور در مطب رو ندارم و میخواستم اگر میشه من رو انلاین ویزیت کنید و امسال هم کنکور دارم و متاسفانه نمیتونم شب ها زود بخوابم و قد پدر و مادرم هم متوسط است و پدرم 166و مادرم 155 است و خودم کلا ادم استرسی هستم و خیل نگران قدمم در گذشته دکتر رفتم ولی گفتن چون از سن بلوغت گذشته فایده نداره و دوست دارم 10سانت بلند بشه قدم لطف کنید برام دارو تجویز کنید

  • شریفی

    سلام من چیکار کنم تا قدم بلند بشه 25سالمه قدم الان 150,هست لطفا کمکم کنید

  • لغو پاسخ
کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی