روش های رشد قد حداکثری برای کودکان و نوجوانان قبل از بلوغ - کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی

روش های رشد قد حداکثری برای کودکان و نوجوانان قبل از بلوغ

روش های رشد قد حداکثری برای کودکان و نوجوانان قبل از بلوغ

روش های رشد قد حداکثری برای کودکان و نوجوانان قبل از بلوغ و بسته شدن صفحات رشدی

آیا شما هم دغدغه افزایش قد و چگونگی رشد صحیح کودک را دارید؟ آیا به دنبال روش های رشد حداکثری قد کودک قبل از بسته شدن صفحات رشد هستید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با روش های رشد قد حداکثری برای کودکان و نوجوانان قبل از بلوغ و بسته شدن صفحات رشدی بیشتر آشنا شوید.

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

صفحات رشد چیست؟

صفحات رشد بافت های در حال رشدی هستند که در دو طرف استخوان های بلند کودکان و نوجوانان قرار دارند. این صفحات رشد که اپی فیز نامیده می شوند شامل قسمت های غضروفی هستند. در حقیقت در هر استخوان بلند حداقل دو صفحه رشد در طرفین آن قرار دارد که طول و شکل استخوان بالغ را در آینده تعیین خواهد کرد. صفحات رشد استخوان به رشد استخوان های بدن کمک می کنند.

به عبارت دیگر در طول مراحل رشد یک کودک و نوجوان صفحات رشد مستعد آسیب هستند زیرا این صفحات نرم هستند. گفته شده است که در 30 درصد از شکستگی های استخوانی در کودکان، صفحات رشد آسیب می بینند.

به صورت طبیعی چه زمانی صفحه رشد بسته می شود؟

در حقیقت تعیین دقیق زمان بسته شدن صفحات رشد دشوار است، زیرا صفحه های رشد استخوان های مختلف، در زمان های متفاوت رشدشان متوقف می شود.

رشد قد در دختران و پسران تا چه سنی ادامه دارد؟

در دختران 14 سالگی رشد قد متوقف می شود ولی در حقیقت بستگی به صفحات رشد آنها دارد، گاهی ممکن است زودتر بسته شود. در حالیکه در پسران در حدود سن 15 تا 17 سال صفحه استخوانی شان بسته می شود. با این وجود تعداد کمی از کودکان رشد قدی را تا اواخر نوجوانی تجربه می کنند ولی بیشتر کودکان رشدشان در سنینی که ذکر شد متوقف می شود.

چگونه بفهمیم صفحات رشد بسته شده است؟

با عکس رادیوگرافی از مچ دست زمان بسته شدن صفحات رشد مشخص می شود.

زود بسته شدن صفحات رشد چه عوارضی دارد؟

برخی اوقات در طول نوجوانی رشد بدن کودکان ما مشابه دیگر همسن و سالان شان نیست. این اتفاق زمانی رخ می دهد که صفحات رشد بسته شده اند و توسط استخوان جامد جایگزین شده باشند.

اگر صفحه رشد آسیب ببیند، نمی تواند به درستی به رشد خود ادامه دهد و می تواند باعث  کوتاهی قد، کوتاهی اندام و یا سبب کج شدن استخوان و یا بد شکل شدن بدن کودک شود و حتی گاهی باعث تورم مفاصل کودک می شود.

آیا پس از بسته شدن صفحه رشد، قد باز هم رشد می کند؟

بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که بسیار دشوار است که یک فرد پس از بسته شدن صفحه رشد استخوانی، باز هم رشد کند.

اما چندین کار وجود دارد که می توانید برای رشد قدی حداکثری کودکان قبل از بسته شده صفحات رشدی انجام دهید:

نکاتی برای افزایش رشد طبیعی قد

تاثیر تغذیه بر افزایش قد کودک

تغذیه سالم و مناسب بر رشد و نمو و سلامت قدی کودک نقش مستقیم دارد. به این معنی که می تواند باعث بلند قد تر شدن کودک و رسیدن به پتانسیل قدی منجر به ژنتیک شود و برعکس اگر کودک رژیم غذایی بی کیفیت داشته باشد، از استانداردهای رشدی خود عقب می ماند.

داشتن خواب کافی

داشتن خواب خوب و کافی عامل مهمی برای رشد بدن شما به شمار می رود، زیرا هنگامی که بدن در حال استراحت است تا حد زیادی به بازسازی بافت ها کمک می کند. در حقیقت محققان عقیده دارند که هورمون رشد انسان به طور طبیعی در طول یک موج خواب آهسته، عمیق و سالم ایجاد می شود. به همین دلیل بهتر است کودکان و نوجوانان در حال رشد هشت تا یازده ساعت در شبانه روز بخوابند.

نوشیدن شیر

شیر و فراورده های لبنی، منابع غنی از مواد معدنی ضروری برای رشد قد استخوان هستند. کلسیم هم به عنوان تقویت کننده قد نقش اصلی را در این میان ایفا می کند. همچنین ویتامین A موجود در شیر عمدتا به رشد کلی بدن کمک می کنند.

تاثیر نور خورشید بر افزایش قد

بدن به نور آفتاب نیاز دارد تا ویتامین D را بهتر جذب کند، زیرا نور خورشید بهترین منبع طبیعی ویتامین D شناخته شده است. بدون شک ویتامین D در رشد بدن ما نقش کلیدی ایفا می کند و در ساخت اسکلت استخوانی و افزایش قد دخیل است.

نوشیدن آب

نوشیدن حداقل دو لیتر آب به عملکرد بهتر بدنی کمک می کند. آب به سم زدایی بدن و بهبود گوارش کمک می کند. همچنین نوشیدن آب میزان متابولیسم بدن را افزایش داده که تاثیر مستقیمی در افزایش قد دارد.

مصرف سبزیجات

آهن وظیفه حمل اکسیژن خون به سمت سلول های بدن را به عهده دارد و فیبرها هم از ترکیبات مفید موجود در سبزیجات هستند که برای هضم بهتر غذا لازم هستند. این ترکیبات مغذی در حین رشد و هم در تمام سال های زندگی برای تغذیه عضلات مغز و همچنین داشتن بدنی سالم مورد نیاز است.

بنابراین برای داشتن قدی بلند مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و فیبرها مانند بروکلی، اسفناج، عدس و …. را افزایش دهید. در حقیقت از هر فرصتی برای مصرف میوه  و سبزیجات استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد را کسب کنید.

کاهش مصرف تنقلات

تنقلاتی مانند چیپس، پفک و … به نوعی آفت قد کودکان به حساب می آیند. این مواد سبب افزایش سدیم خون می شوند. همچنین دفع سدیم اضافی سبب دفع متعاقب کلسیم و کاهش باز جذب آن از کلیه می گردد که ادامه این روند سبب تامین نشدن کلسیم مورد نیاز برای رشد استخوانی می شود.

با به حداقل رساندن میان وعده ها، اسنک ها و تنقلات شور و نوشیدنی شیرین و گازدار و جانشینی آنها با میان وعده های با ارزش مانند نان، گردو، آلوچه ها و لواشک های بهداشتی سبب افزایش قد کودک شوید.

 

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی

کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی دکتر اسماعیل توکلی متخصص بیماری های داخلی غدد رشد متابولیسم، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای مقالات علمی متعدد و سابقه ۱۶...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Raha

    آیا بعد از 36 سالگی امکان افزایش قد وجود دارد 154 قدم

  • سهراب

    سلام من قدم ۱۶۵ است امیدی هست که به ۱۷۰ برسه

  • بهارگلستانی

    سلام وقت بخیر بهار هستم من 17 سالمه و قدم 160cm است و خیلی نگران قدم هستم مدتی آرارژنین مصرف کردم ولی تاٍثیری روی قدم نداشت واز سن 5و6ابتدایی به سن بلوغ رسیدم و پریود شدم چون از شهرستان هستم امکان حضور در مطب رو ندارم و میخواستم اگر میشه من رو انلاین ویزیت کنید و امسال هم کنکور دارم و متاسفانه نمیتونم شب ها زود بخوابم و قد پدر و مادرم هم متوسط است و پدرم 166و مادرم 155 است و خودم کلا ادم استرسی هستم و خیل نگران قدمم در گذشته دکتر رفتم ولی گفتن چون از سن بلوغت گذشته فایده نداره و دوست دارم 10سانت بلند بشه قدم لطف کنید برام دارو تجویز کنید

  • شریفی

    سلام من چیکار کنم تا قدم بلند بشه 25سالمه قدم الان 150,هست لطفا کمکم کنید

  • لغو پاسخ
کلینیک افزایش قد دکتر اسماعیل توکلی