علل شایع تشکیل سلولیت و رفع آن به روش های مختلف - كلينيك زيبايي آفرنگ

علل شایع تشکیل سلولیت و رفع آن به روش های مختلف

علل شایع تشکیل سلولیت و رفع آن به روش های مختلف

از بین بردن سلولیت

تقریبا شصت درصد از خانم ها تشکیل سلولیت را در طول زندگی خود تجربه می کنند. سلولیت ها در واقع سلول های چربی است که به طرف پوست و بر روی بافت پیوندی قرار می گیرند و ظاهر ناخوشایندی روی پوست ایجاد می کنند. سلولیت بیشتر در قسمت باسن و سمت و پشت ران تشکیل می شود. سلولیت هیچ ارتباطی با اضافه وزن ندارد و ممکن است در افراد لاغر هم دیده می شود.

كلينيك زيبايي آفرنگ نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با كلينيك زيبايي آفرنگ کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در ادامه بررسی موضوع سلولیت و روش های رفع سلولیت می پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر سلولیت

واژه‌ی سلولیت به ظاهر چال‌دار یا فرورفته‌ی پوست که برخی افراد در باسن و ران‌هایشان دارند، اشاره دارد. سلولیت در زنان به دلیل تفاوت در نحوه‌ توزیع چربی، ماهیچه و بافت همبند در پوست آنها بیشتر از مردان شایع است. فرورفتگی‌هایی سلولیت در اثر فشار وارد کردن ذخایر چربی بر بافت‌های پیوندی زیر پوست ایجاد می‌شود، و منجر به تغییراتی در ظاهر پوست می‌ شود.

 

با اینکه سلولیت به نظر می‌رسد یک وضعیت پزشکی خاص باشد، اما در واقع چیزی بیشتر از چربی طبیعی در زیر پوست نیست. دلیل اینکه چربی به صورت ناهموار ظاهر می‌شود، اعمال فشار بر بافت همبند است که موجب چروک شدن پوست روی آن می‌شود. سلولیت مضر نیست، اما بیشتر افراد به دلیل ظاهر ناخوشایند آن تصمیم به درمان می‌گیرند. روش‌های درمان برای از بین بردن سلولیت عبارتند از:

– ماساژ

– اولتراسوند

– درمان رادیوفرکوئنسی (RF)

– مزوتراپی

– درمان لیزری و …

انواع سلولیت

سلولیت اغلب به 3 درجه تقسیم‌بندی می‌شود:

 

سلولیت درجه 1: سلولیت هیچ علائم بالینی ندارد اما معاینه میکروسکوپی سلول‌های ناحیه‌های مورد نظر نشان‌دهنده‌ی تغییرات آناتومیک است.

سلولیت درجه 2: سلولیت موجب رنگ‌پریدگی پوست (حالت خمیری)، کم شدن دمای پوست و کاهش انعطاف‌پذیری آن می‌ شود و علاوه بر آن تغییرات آناتومیک در معاینات میکروسکوپی مشاهده می‌شود.

سلولیت درجه 3: سلولیت علاوه بر علائم موجود در درجه ۲، موجب زبری قابل مشاهده‌ی پوست (مانند پوست پرتقال) می‌شود.

با اینکه سلولیت می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما بیشتر در زنان شایع است که دلیل اصلی آن بیشتر بودن احتمال وجود انواع خاص چربی و بافت همبند در زنان است.

علل شایع تشکیل سلولیت

داشتن سلولیت به این معنی نیست که شما اضافه وزن دارید. حتی افراد لاغر هم می‌توانند مبتلا به این عارضه شوند. هر چند در صورتی که اضافه وزن داشته باشید، کم کردن وزن ممکن است سلولیت را کاهش دهد. سلولیت در زنان شایع‌تر از مردان است. اگر زنان دیگری در خانواده‌ شما سلولیت دارند، احتمال ابتلا به آن در شما نیز بیشتر است.

 

دیگر عوامل موثر بر شدت سلولیتی که دارید و قابل رویت بودن آن عبارتند از:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • رژیم سریع لاغری
  • متابولیسم آهسته‌ بدن
  • عدم فعالیت بدنی
  • تغییرات هورمونی
  • کم شدن آب بدن
  • چربی کل بدن
  • ضخامت و رنگ پوست
  • سلولیت در پوست تیره کمتر قابل توجه است. اگر پوست روشنی دارید و می‌خواهید لباس شنا یا لباس‌های کوتاه بپوشید، استفاده از لوسیون اتو برنز می‌تواند برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های موجود در ران‌ها را کمتر قابل توجه کند.

روش ها و دستگاه های مورد استفاده برای از بین بردن سلولیت

گرما درمانی و رفع سلولیت

استفاده از گرما برای تحریک جریان خون، گرما درمانی یا حرارت درمانی نام دارد. تاکنون تاثیر گرما درمانی در از بین بردن سلولیت نشان داده نشده است.

رفع سلولیت  با امواج رادیویی

درمان با امواج رادیویی یک روش نسبتا جدید برای درمان و رفع سلولیت است. در این روش با استفاده از گرمای عمیق و کنترل‌شده، بافت چربی گرم می‌شود. امواج رادیویی بافت را سفت می‌کنند و با افزایش گردش خون، میزان تخلیه چربی از سیستم لنفاوی را ارتقا می‌دهند.

 

از بین بردن سلولیت با روش اندرمولوژی

اندرومولوژی یک تکنیک ماساژی- مکشی است که با استفاده از دو غلتک، پوست را ماساژ می‌دهد سپس با استفاده از یک مکش با فشار کم پوست را به داخل ماشین می‌کشاند. تصور می‌شود این تکنیک ساختار چربی زیرپوستی را بهبود می‌بخشد و تخلیه لنفاوی و گردش خون را افزایش می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد که این روش درمانی، ساختار بافت همبند را تغییر می‌دهد اما به نظر می‌رسد در ظاهر سلولیت تاثیر قابل‌توجهی ندارد.

از بین بردن سلولیت با روش کویتیشن اولتراسوند

کویتیشن اولتراسوند این روش غیر تهاجمی برای از بین بردن سلولیت است و توسط سازمان FDA تایید شده است. این روش برای تخریب یا ذوب کردن بافت چربی موردنظر از انرژی متمرکز و با شدت بسیار بالای اولتراسوند استفاده می‌کند و به پوست اطراف ناحیه آسیبی نمی‌رساند.

این روش برای کاهش برآمدگی‌های چربی در شکم استفاده می‌شود و به طور متوسط در هر جلسه درمانی حدود ۵ سانتی‌متر برآمدگی را کاهش می‌دهد. این روش می‌تواند برای ران‌ها و دیگر مناطق بدن که چربی زیادی دارند نیز استفاده شود.

نتایج روش اولتراسوند فوری نیستند و به دو تا سه ماه زمان نیاز است.

از مزایای این روش، می‌توان به بهبود چشمگیر ظاهر سلولیت در ماه‌های بعد از درمان اشاره کرد.

اولتراسوند با تحریک ورید، میزان گردش خون را ارتقا می‌دهد و در نتیجه سلولیت را درمان می‌کند.

کرم‌ها و داروهای مفید و موثر برای از بین بردن سلولیت

آمینوفیلین

ممکن است تاثیر ظاهری این دارو روی سلولیت به دلیل تنگ کردن عروق خونی و گرفتن رطوبت و آب پوست باشد.

متیل گزانتین

وقتی این کرم به صورت موضعی روی پوست اعمال می‌شود، مانند کافئین و تئوفیلین، چربی زیر پوست را تجزیه می‌کند.

پنتوکسی فیلین- تصور می‌شود این دارو گردش خون مناطق خاصی از بدن را افزایش و بنابراین سلولیت را کاهش می‌دهد (مانند بسیاری از روش‌های مکانیکی که گردش خون را افزایش می‌دهند).

بتا آگونیست‌ها

این کرم با تقلید از اثرات اپینفرین و نوراپینفرین، ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد با عمل کردن روی اسیدهای چرب، سلولیت را کاهش می‌دهد.

آلفا آنتاگونیست‌ها (آلفا بلاکر)

این دارو در جهت مخالف کار می‌کند تا اپینفرین و نوراپینفرین را کاهش دهد.

داروهای آمینواسیدها

آمینواسیدها نوعی بلوک‌های پروتئینی هستند. اعتقاد بر این است که این‌ها به ساخت عضله جدید کمک خواهند کرد و فرایندهای متابولیسم که باعث تجزیه چربی می‌شوند را تحریک می‌کنند.

کرم جینکو بیلوبا

گفته شده است که این کرم گردش خون را افزایش می‌دهد و میزان سوخت و ساز چربی‌ها را افزایش می‌دهد.

کرم روتین

اعتقاد بر این است که این دارو یک آنتی اکسیدان است و با از بین بردن سموم بدن، سلولیت را کاهش می‌دهد.

روش های ساده برای از بین بردن سلولیت

بدن شما مواد سمی را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند تا میزان آنها در ارگان‌های حیاتی کاهش یابد. یکی از کلیدهای درمان سلولیت این است که مواد سمی را از درون بدن خود پاک کنید و همچنین احتمال ورود مجدد آنها را کاهش دهید. البته با جلوگیری از ورود مواد سمی به بدن علاوه بر کاهش سلولیت، به سلامت بیشتر خود نیز کمک بزرگی کرده‌اید. باید این مژده را به شما بدهیم که برای درمان سلولیت بدن راهکارهایی وجود دارد که با پیش گرفتن آنها می‌توانید تا درصد بسیاری موفق به رفع سلولیت شوید.

 

رعایت رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی خود را به سمتی پیش ببرید که از میوه‌های تازه، سبزیجات، مواد پروتئینه سالم و غلات بیشتر مصرف کنید و خوردن غذاهایی مانند نوشیدنی و خوراکی‌های فرآوری شده مانند نان سفید و نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا و البته شکر را به حداقل برسانید. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین به دلیل آنکه جریان خود و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث بدتر شدن وضعیت سلولیت بدن می‌شود. سیگار کشیدن را ترک کنید چرا که باعث ورود مواد سمی و خطرناک به بدن می‌شود.

 

خوردن غذاهایی که میزان زیادی نمک دارند و شور هستند، باعث تورم و باد کردن بیشتر سلول‌های چربی می‌شوند و به دنبال آن باعث می‌شوند که سلولیت‌ها بیشتر به چشم بیایند. پس بهتر است که میزان مصرفی سدیم خود را کنترل کنید و با خوردن حجم زیادی از غذاهای فیبردار مانند سبزی و جو دوسر، جذب پتاسیم را تنظیم کنید. همچنین خوردن غلات مانند میوه و سبزی باعث از بین بردن و دفع مواد سمی و بیهوده از روده‌ها می‌شود.

 

نوشیدن آب فراوان

آب زیادی بنوشید و تلاش کنید تا این میزان به ۲-۴ لیتر در روز برید. نوشیدن آب کافی موجب می‌شود مواد سمی از بدن دفع شوند و به تمیز شدن بدن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در دفع چربی هم اثرگذار باشد. آب باعث استحکام بیشتر کلاژن و بافت‌های ارتباط دهنده پوست می‌شود و در نتیجه آن پوست سفت‌تر می‌شود. همچنین نوشیدن آب کافی بر کاهش چروک روی پوست هم تأثیر مثبت دارد. هم زمانی که آب کافی در بافت و درون بدن شما وجود نداشته باشد، وضعیت سلولیت بدتر می‌شود. کمبود آب باعث نازک شدن پوست و ضعیف شدن آن می‌شود؛ زمانی که پوست نازک باشد، سلولیت بیشتر نمایان می‌شود.

از بین بردن سلولیت با ورزش و حرکات ورزشی موثر برای رفع سلولیت

از آنجایی که سلولیت چربی است، اضافه وزن باعث بیشتر شدن سلولیت می‌شود و اگر می‌خواهید بدانید بهترین روش از بین بردن سلولیت چیست باید به دنبال انجام حرکات ورزشی مانند پیاده‌روی، دوی آهسته، شنا، یوگا و غیره باشید. به طور منظم ورزش کنید و سعی کنید این دوره زمانی سه بار در هفته و یا حتی بیشتر تکرار شود. با عرق کردن در حین انجام ورزش، مواد سمی را هم از طریق پوست خود دفع می‌کنید.

 

بهتر است چند حرکت ورزشی که به از بین بردن سلولیت بدن کمک می‌کند را بشناسید. در مورد این حرکات آنچه اهمیت دارد این نکته است که باید به تعداد زیاد و برای هر دو پا انجام شود. با انجام مداوم این حرکات آثار کاهش سلولیت بدن را مشاهده می‌کنید. ورزش کردن یک درمان قطعی سلولیت به شمار می‌رود.

حرکت اسکوات پا باز برای از بین بردن سلولیت

بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و پنجه پا را رو به بیرون ببرید. زانوها را خم کنید و بالا تنه را به سمت پایین بکشید، فراموش نکنید که ستون فقرات شما باید کاملاً صاف باشد و شکم را هم سفت کنید. عضلات سرینی را سفت کنید، دوباره بالا بروید و بایستید.

 

اسکوات پیستول یا تپانچه‌ای: بایستید و کمی پاها را از هم باز کنید. یکی از پاها را به سمت جلو بیاورید ولی زانو را خم نکنید. دو دست خود را به سمت جلو بیاورید و به هم برسانید تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید. بدن را به صورت نشسته درآورید و به پایین بیایید، وزن خود را روی پاشنه پا بیندازید. سپس مجدد با سفت کردن عضلات سرینی بایستید. این حرکت را برای هر دو پا و به تعداد زیاد انجام دهید.

لانج به طرفین

بایستید و پاها را بیشتر از عرض شانه باز کنید و پنجه‌ها را به سمت روبرو قرار دهید. یکی از زانوها را با زاویه ۹۰ درجه خم کنید و سعی کنید با کشیدن بدن خود به سمت همین زانو، وزن بدن خود را روی همین پا بیندازید و پای دیگر را صاف نگه دارید و فراموش نکنید که عضلات سرینی را سفت کرده باشید. بعد از چند ثانیه بلند شوید، به وسط بیایید و به روی پای دیگر بروید.

حرکت پل تک پا

به پشت روی زمین بخوابید. هر دو زانو را خم کنید و پاشنه را تا نزدیکی باسن بیاورید. یکی از پاهای خود را بالا بیاورید و زانو را صاف کنید. پای خود را به شکل عمودی نگه دارید و با سفت کردن عضلات سرینی، باسن خود را از روی سطح زمین بلند کنید تا به شکل پل در بیاید و مجدد روی زمین قرار دهید.

 

شاید تصور کنید که از دست دادن وزن و کاهش سلول‌های چربی پوست می‌تواند به از بین بردن سلولیت‌ها کمک کند و ظاهر حفره‌دار و آزاردهنده پوست را برای همیشه پاک کند. ولی باید بدانید که رژیم لاغری و کاهش وزن موجب شل شدن و افتادگی پوست می‌شود، به دلیل اینکه حجمی از سلول‌های چربی از دست رفته که پیش از آن زیر پوست را پر کرده است. می‌توان تا جدی آن را مشابه بادکنک باد شده تصور کرد که با از دست دادن حجم چربی، شل شدگی و افتادگی پوست به چه شکل ظاهر می‌شود. پس بسیار مهم است که در کنار کاهش وزن، ورزش کردن را هم در پیش بگیرید تا به سفت شدن پوست خود کمک کنید.

ماساژ ضد سلولیت و از بین بردن سلولیت ها با انجام این ماساژ

ناحیه‌ای از بدن که دارای سلولیت است را روزانه ماساژ دهید تا جریان خون در آن نواحی بیشتر شود و مایع میان بافتی کاهش یابد و تنظیم شود. در این حالت است که پوست به مرور زمان سطح صاف‌تری پیدا می‌کند همچنین جریان لنفاوی در پوست باعث از بین بردن مواد سمی در لایه چربی می‌شود که ممکن است باعث التهاب و تورم بیشتر سلولیت شود. ماساژ سلولیت را می‌توانید با برس مخصوص و یا با کمک دست انجام دهید. منظور از برس مخصوص یا همان ماساژور سلولیت، مدل‌هایی است که روی بدنه خود دارای برجستگی‌های متعددی هستند که باعث ماساژ چربی‌ها می‌شود.

 

تصور نکنید که ماساژ دادن راهکار بیهوده‌ای است، در واقع این روش برای از بین بردن سلولیت‌ پا و باسن موثر است و زمانی که به صورت مداوم و طی چندین هفته ماساژ را ادامه دهید، تاثیرش را مشاهده می‌کنید. گفته می‌شود که بهتر است ماساژ دادن را قبل از حمام کردن انجام دهید. یکی دیگر از راهکارهای ضد سلولیت این است که هنگام حمام کردن را با چند دقیقه آب گرم و چند دقیقه آب سرد انجام دهید. این راهکار باعث گردش بیشتر خون می‌شود و در نتیجه جایگزین شدن بهتر سلول‌ها و بهبود متابولیسم بدن می‌شود.

 

كلينيك زيبايي آفرنگ

ما در این مجموعه با کمک متخصصین و بهترین های ورزش، ناسب اندام، زیبایی و مراقب از سلامت شما عزیزان هستیم. خدمات: خدمات پوست، مو و زیبایی لاغری تضمینی با...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ