متخصص داخلی چه نوع پزشکی است؟ - دکتر مسعود رستگاری

متخصص داخلی چه نوع پزشکی است؟

متخصص داخلی چه نوع پزشکی است؟

هنگامی که شما نمی دانید بیماری تان مربوط به کدام بخش بدنتان است و منشا بیماری را نمی دانید، باید به متخصص داخلی مراجعه کنید، این متخصص با سایر پزشکان در ارتباط است و می تواند بیمار را به پزشک مربوطه ارجاع دهد و از بیماران حمایت کند. پزشک داخلی و یا همان متخصص داخلی دارای علم و تجربه بیشتری است. این متخصص می تواند بیماری هایی که بر اندام های مختلف و سیستم بدن تاثیر گذار هستند را بررسی کرده و منشاء بیماری را تشخیص دهد.

دکتر مسعود رستگاری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مسعود رستگاری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

متخصص داخلی چه وظایفی بر عهده دارد؟

این متخصص وظیفه دارد که بیماری های داخلی را تشخیص داده و درمان کند. پزشک متخصص داخلی بعد از تشخیص بیماری، بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می دهد. گاهی اوقات متخصص داخلی با پزشک عمومی اشتباه گرفته می شود، در حالی که آموزش های خاص به متخصصان داخلی کمک می نماید تا آن ها بتوانند بیماری خاص را درمان نمایند. این تخصص به تشخیص و درمان بیماری‌های داخلی می ‌پردازد كه ارگانی از بدن یا همه آن را درگیر می ‌كنند. در گذشته، رشته داخلی زیر شاخه یا فوق تخصص نداشت و متخصصان داخلی همه نوع بیماری را ویزیت می‌كردند اما امروزه این رشته، فوق تخصص‌های متعددی دارد، از جمله:

فوق تخصص گوارش و كبد: این پزشك به بررسی و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش، كبد و پانكراس؛ آندوسكوپی؛ كولونوسكوپی و… می‌پردازد.

فوق تخصص خون و آنكولوژی: مطالعه خون و بافت‌های سازنده خون، تشخیص، درمان و انجام شیمی درمانی برای افراد مبتلا به بیماری‌های خون و تومورهای سرطانی برعهده این پزشكان است.

فوق تخصص كلیه (نفرولوژی): درمان و تشخیص بیماری‌های داخلی كلیه و همچنین انجام و آماده‌سازی بیماران برای پیوند كلیه و دیالیز و نگهداری پیوند كلیه از وظایف این پزشكان است. برای تشخیص و درمان فشار خون نیز می‌توانید به این متخصصان مراجعه كنید.

فوق تخصص رماتولوژی: شناخت و درمان اختلالات مربوط به مفاصل و سایر بافت‌های همبند، عضلات، بیماری‌های رماتولوژی و پوكی استخوان برعهده این پزشكان است.

فوق تخصص غدد: شناخت و درمان بیماری‌های غدد، تیروئید، دیابت، چاقی، اختلالات چربی خون، اختلالات قائدگی و پرمویی، بیماری‌های متابولیك و ارثی، كوتاهی قد و اختلال رشد، كمبود وزن در كودكان، بلوغ زودرس و دیررس، بیماری‌های غدد جنسی و دستگاه تناسلی، بیماری‌های غدد هیپوفیز، تعیین جنسیت و ایهام تناسلی و بیماری‌های غدد فوق كلیوی به این گروه از پزشكان مربوط می‌شود.

فوق تخصص قلب و عروق: درمان بیماری‌های قلب و عروق خونی، انجام آنژیوگرافی، اكو و نیز تعیین موارد لازم برای عمل جراحی قلب به این گروه از پزشكان مرتبط است. عملكرد این رشته كاملا همانند رشته تخصصی قلب و عروق است (متخصصین قلب و عروق) كه پس از دوره پزشكی عمومی به دست می‌آید. این رشته فلوشیپ‌های متعددی مثل اكوكاردیوگرافی (تصویربرداری از قلب با امواج صوتی)، اینترونشنال كاردیولوژی (ترمیم قلب و عروق از طریق كاتتر)، بیماری‌های مادرزادی قلب در بالغین، نارسایی قلب، پیس‌میكر (دستگاه ضربان‌ساز قلب) و…. نیز دارد.

فوق تخصص ریه: بررسی و درمان اختلالات مربوط به شش‌ها و سایر اجزای دستگاه تنفسی برعهده این پزشكان است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری: تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی، تب‌دار و واگیردار ناشی از میكروارگانسیم‌ها (میكروب‌ها، ویروس‌ها و…) به این پزشكان مربوط می‌شود. این رشته تخصص مستقیم هم دارد (متخصص عفونی) كه پس از دوره پزشكی عمومی به دست می‌آید.

چرا و چه زمانی بهتر است به متخصص داخلی مراجعه کرد؟

به کرات با افرادی برخورد می کنیم که دچار چند نوع بیماری بوده و برای کنترل این امراض تحت نظر چندین پزشک هستند. چه بسا در نتیجه مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشکان متعدد به علت تداخلات دارویی و یا عدم توجه به سایر بیماری های زمینه ای، مریض متحمل عوارض فراوان شده و دچار یک سیکل معیوب می ‌شود. نتیجه این امر صرف هزینه فراوان، اتلاف وقت و انرژی و ضرر و زیان های جسمی و روحی عدیده است.

به جرات می توان گفت که در حرفه پزشکی تنها گروهی که می توانند بیماری های متعددی را به صورت کاملا تخصصی ارزیابی و درمان نمایند متخصصین داخلی هستند و دقیقا به همین علت این گروه از پزشکان می‌ توانند یک بیمار مبتلا به چندین نوع بیماری را تحت درمان داشته باشند.

اگر دچار بیماری خاصی شده اید و نمی ‌دانید باید به کدام متخصص مراجعه کنید، بهتر است در مرحله اول از یک پزشک عمومی مشاوره بخواهید. پس از آن هم اگر به نتیجه نرسیدید، می‌توانید از یک متخصص داخلی وقت بگیرید. این متخصصان در صورت لزوم شما را به فوق تخصص مربوطه ارجاع می‌دهند.

این گروه از پزشکان تخصص در پیشگیری تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها را دارند. این ها شامل بیماری ‌های مربوط به ارگان های مختلف به شرح زیر هستند:

  • فشار خون بالا، دیابت، چربی خون، سیگار، چاقی، افسردگی، اضطراب
  • کنترل وزن
  • دستگاه گوارش و کبد (مثل: درد شکم، سو هاضمه، کبد چرب …)
  • دستگاه تنفس (مثل تنگی نفس، آسم برونشیت مزمن)
  • غدد، دیابت، تیروئید
  • قلب و عروق
  • کلیه
  • پیشگیری، غربال گری و تشخیص زودرس انواع سرطان
  • کم خونی
  • بیماری های عفونی
  • بیماری های رماتیسمی
  • طب نوجوانان وجوانان
  • طب سالمندان

دکتر مسعود رستگاری

دکتر مسعود رستگاری متولد ۱۳۴۶ در شهر اراک. فارغ التحصیل پزشکی عمومی سال ۱۳۷۳ از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ التحصیل تخصص داخلی سال ۱۳۹۵از دانشگاه علوم پزشکی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسین شکارچی

    سلام آقای دکتر من بابام مریضه درکل این پدر ما بیماری صرع داره و سیگار و زیاد مصرف میکنه و بدنش هم ضعیفه و از زمانی ک شب ها تریاک مصرف میکنه علائم صرع سراغش نیومده یا کم ولی چند مدت هست حالش خوب نی اوایل میگفت کلیم درده بردیم دکتر آزمایش گرفت گفتن عفونت کرده چند تا سرم و قرص داد بعد آزمایش گرفتن گفتن عفونتش خوب شده ولی هنوز میگه کل بدنم درده تب دارم نفس نداره نمیدونم دیگه چ دکتری ببرم غذا هم نمیخوره ممنون میشم راهنماییم کنید

  • گل اطلسی

    سلام خسته نباشسد برای درمان کبد چرب چه راهکاری وجود داره؟

  • Mahdi

    با سلام.آقای دکتر آیا داروی ملوکسیکام و باکلوفن در افراد دارای فشار خون باعث بالا رفتن می شود.به محض اینکه خوردم فشارم بالا رفت به حدی رسید که سابقه نداشت.لوزارتان اچ مصرف میکنم

  • ناصر طاهری

    باسلام وتشکر. ۵۵ ساله هستم، دوسه روزه علایم سرماخوردگی داشتم ولی بیشتر بی حسی وبی حالی و سرفه اذیت میکرد، دیشب دکتر رفتم فشارم رو گرفتن وگفتند۱۶ روی ۸ است، موقعی که فشارم بالا میرود شروع به عرق کردن میکنم.زیرزبانی گذاشتن که خوب شدم. حال سوال اینست با توجه به اینکه بنده گرید ۲ کبدچرب بوده وسابقه سنگ سازی کلیه دارم، علت فشار سرماخوردگی بود یا کلیه سنگ ساز. آخرین بار که فشارم بالا بود سه سال قبل در ماه رمضان بود

  • لغو پاسخ