کنترل فشار چشم  از چه طریقی انجام می شود؟ - بینایی سنجی تابان

کنترل فشار چشم  از چه طریقی انجام می شود؟

کنترل فشار چشم  از چه طریقی انجام می شود؟

کنترل فشار چشم  از دو طریق انجام می شود:

بینایی سنجی تابان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با بینایی سنجی تابان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

-contact (تماسی)

– Non contact (بدون تماس)

– نوع تماسی (contact):

کنترل فشار چشم تماسی: در این روش بیمار پشت دستگاه اسلیت می نشیند و در حالی که بیمار روبرو را نگاه می کند دستگاه با چشم  تماس پیدا می کند. دقت این روش خیلی بالا است و می توان گفت یک معاینه با دقت بالا است. یعنی استاندارد gold ما همین دستگاه اپلنیشن  است. دستگاه اپلنیشن روی دستگاه اسلیت قرار دارد که به وسیله این دستگاه فشار چشم گرفته می شود. بیشتر به صورت تماسی است که با ماده فلوئورسئین  میزان فشار چشم اندازه گیری می شود.

از مشکلات این دستگاه می توان به آلودگی و تماس با چشم اشاره کرد، چون تماسی است ممکن است انتقال بیماری ها زیاد باشد. ولی معمولا پزشک این دستگاه را با الکل ضدعفونی می کند بعد میزان فشار چشم را اندازه گیری می کند همکاری بیمار با این دستگاه کم می باشد سریع انجام نمی شود.

-noncontact  (غیرتماسی):

جدیدترین دستگاهی که در کلینیک های مدرن آمریکا و اروپا برای اندازه گیری فشار داخل چشم مورد استفاده قرار می گیرد دستگاهair puff  یا pluse air است که noncontact (غیرتماسی) است که بدون تماس روی سطح قرنیه انجام می شود  هر چشم کمتر از 20 ثانیه قابل اندازه گیری است در این روش معاینه کننده را در فاصله چند سانتی متری بیمار که به صورت پرتابل و ثابت است جلو می آورد و یک فوت یا پاف در چشم بیمار انجام می شود با انجام این فوت یا  پاف  میزان تورفتگی و تغییراتی که در کره چشم ایجاد می شود به واسطه وصل بودن اولتراسوند به دستگاه میزان ضخامت تورفتگی و فرورفتگی را می سنجد (اگر فشار خیلی پایین باشد تورفتگی زیاد است  اگر فشار خیلی بالا باشد تورفتگی کم است) که در این دستگاه بیمار به صورت ثابت و پرتابل قابل انجام است.

این دستگاه حالت اسکرین دارد یعنی تقریبی است می توان گفت که فشار چشم بیمار بالا یا پایین است. ولی در موقعی که تجویز و اندازه گیری دقیق چشم باید انجام شود حتما با دستگاه اسلیت و اپلنیشن این کار انجام شود که پزشک را براساس این دستگاه فشار دقیق را برآورد می کند.

بینایی سنجی تابان

میرصدرالدین رضوی طوسی، اپتومتریست و کارشناس بینایی سنجی جزء اولین دوره فارغ التحصیلان اپتومتریست ایران مسئول بخش اپتومتری وکنتاکت لنز بیمارستان فارابی 1374الی 1387. مسئول بخش اپتومتری و کنتاکت لنز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسین هاشمی

    سلام و عرض ادب من تنبلی چشم دارم توی چشم چپم سوالم اینه که الان توی سن 33 سالگی درمان میشه ؟ با جراحی یا لیزر و ... ؟

  • ا ال احمد

    سلام نسخه عینک دخترم +۱.۵ _۱.۰۰×۱۵ میباشد ایا با عینک این نسخه که مثبت است دور را هم میتواند خوب ببیند یا فقط برای نزدیک استفاد کند

  • مریم نوروزی

    لنزهای هیبریدی دارید؟؟

  • مریم نوروزی

    سلام لنز هیبریدی برای قوز قرنیه دارید ؟چه قیمت؟

  • لغو پاسخ