مراقبت‌های بعد از انجام ایمپلنت؟ - دندانپزشکی آراد

مراقبت‌های بعد از انجام ایمپلنت؟

مراقبت‌های بعد از انجام ایمپلنت؟

در رابطه با مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دو مرحله وجود دارد: مرحله از زمان انجام جراحی  تا زمان تحویل  پروتز و روکش ایمپلنت بوده و مراقبت های خاص خود را دارد و مرحله دوم زمانی است که بیمار روکش و یا پروتز را تحویل گرفته و قرار است بیمار از ایمپلنت کاشته شده مراقبت کند تا عمر بیشتری داشته باشد.

دندانپزشکی آراد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی آراد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در صورتی که بعد از جراحی ایمپلنت بخیه زده شود، بعد از ۷ تا ۱۰ روز بیمار باید برای کشیدن بخیه به پزشک مراجعه کند. اگر بخیه جذبی باشد حتماً باید چکاپ صورت گیرد ولی نیازی به کشیدن بخیه وجود ندارد. برای مراقبت ایمپلنت، در مواردی که ایمپلنت کار گذاشته می شود؛ حتی مواردی که پیوند استخوانی انجام نگرفته باشد و شرایط استخوان خیلی خوب باشد توصیه می شود تا یک ماه غذاهای نرم و آبکی خورده شود. مسلماً بهداشت اگر رعایت شود ایمپلنت ماندگاری بیشتری دارد. گاهی اوقات ایمپلنت کار گذاشته می شود و لثه کاملا بسته می شود و مسواک زدن خیلی مطرح نیست، ولی مسواک های خیلی نرمی وجود دارد که بیمار در این گونه موارد می تواند کنترل شده سطح لثه را آرام تمیز کند، ولی اگر یک قطعه فلزی روی ایمپلنت وجود باشد که  هیلینگ اسکرو می گوییم در این موقع مسواک باید یک مقداری سفت تر روی هیلینگ اسکرو کشیده شود تا کاملا تمیز بماند. توصیه ما این است که دهانشویه استفاده شود. کلرهگزیدین دهانشویه مناسبی برای بعد از جراحی است ولی باید بعد از ۲۴ ساعت بیمار استفاده کند. مهمترین مسئله چکاپ دندان است، مثلا یک جراحی انجام می شود که ۶ ماه بعد باید روکش کار گذاشته شود و بیمار باید طی این ۶ ماه سعی کند حداقل هر ماه یک بار مراجعه کند و دندانپزشک چکاپ انجام دهد، شاید لازم باشد که عکس گرفته شود، شرایط را کنترل و مشاهده کند تا مشکل خاصی پیش نیامده باشد. اینها مواردی هستند که قبل از گذاشتن روکش باید انجام شود.

بعد از اینکه روکش کار گذاشته شد چکاپ سالیانه و بهداشت ایمپلنت باید حتما انجام شود. در حال حاضر مقالات جدید در مورد بهداشت ایمپلنت تاکید زیادی دارند و هر چقدر بهداشت بهتر باشد، هر چقدر پلاک های میکروبی و مواد غذایی دور روکش و ایمپلنت کمتر وجود داشته باشد و تمیزتر باشد قطعاً عمر ایمپلنت بیشتر خواهد شد. هر چقدر این شرایط ضعیف تر باشد به احتمال خیلی زیاد در اطراف ایمپلنت تحلیل استخوان به وجود می آید و نیاز به جراحی های بعدی پیدا می کند. حتما هر سال یک بار بیمار به پزشک مراجعه کند و چکاپ انجام شود که اگر نیاز به تداخلی وجود دارد انجام شود و اگر بهداشت ضعیف باشد و دندان پزشک تاکید بر این موضوع دارد که باید اقدام دیگری انجام گیرد حتما انجام شود تا نتیجه بهتری بگیریم  و با این توصیه ها شاید بیمار بیشتر بهداشت را رعایت کند. اینها مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت هستند که توجه به آنها سلامت ایمپلنت را تضمین خواهد کرد.

آنتی بیوتیک

به عنوان گام اول در مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی، بیمار باید تمام آنتی بیوتیک های تجویز شده را برای جلوگیری از عفونت در محل جراحی مصرف کند؛ مگر اینکه آنتی بیوتیک تجویز نشود. پس از ۲۴ ساعت، بیمار باید استفاده از دهانشویه تجویز شده توسط پزشک را دو بار در روز در کنار شستشو با آب نمک ولرم ۴-۵ بار در روز آغاز کند (ترجیحا بعد از هر وعده غذا/میان وعده).

پری ایمپلنتایتیس

به عفونت بافت اطراف ایمپلنت اطلاق می شود. این عارضه در اثر عدم رعایت توصیه های بهداشتی پس از درمان و عدم مصرف داروهای تجویز شده به وجود می آید. عدم درمان به موقع می تواند به شکست درمان بیانجامد. شکست درمان موجب وارد شدن هزینه اضافه و افزایش طول دوره درمان می شود.

عوارض خطرناک بعد از کاشت دندان

عوارض اولیه بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت همانند دیگر جراحی هاست که شامل: درد، ورم کردن محل جراحی و همچنین احساس سوزش در آن ناحیه میشود. اما در صورت نا دیده گرفتن  ساختار فک و ناحیه قرارگیری سینوس‌ها‌ از دید دندانپزشک، ایمپلنت ممکن است وارد محل سینوس شود که علاوه بر درد و ورم کردن باعث می شود فرد دچار سینوزیت حاد نیز ‌شود.

 

در فک پایین نیز در نواحی خلفی، هنگام  جراحی ایمپلنت ممکن است به عصب این محل صدمه وارد شود که علائم آن معمولاً بی‌ حس شدن لب پایین و چانه و حتی در مواقعی درد‌های غیر معمول و بیش از حد می باشد. در مواردی، اگر صدمه وارده شدید باشد، عوارض بی‌حس شدن غیر قابل بازگشت و نیازمند به جراحی‌های میکروسکوپیک به سبب پیوند عصب این ناحیه خواهد بود.

باید به تمام نکات ذیل در چند روز بعد از جراحی دقت فراوان داشت. نتیجه کاشت ایمپلنت دندان با مراقبت های بعد از جراحی آن کاملا رابطه مستقیمی دارد

  • در ساعت هایی از روز که بعد ازجراحی باقی مانده است در مکانی که سکوت باشد دراز کشیده و استراحت کنید . بیمار باید سر خود را اندکی بالاتر قرار دهد.
  • برای اینکه از سرگیجه جلوگیری شود همیشه به آرامی از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت کنید به طور نمونه اگر بیمار در حالت خواب می باشد و می خواهد بلند شود اول به آرامی چند لحظه در جای خود ببنشیند و بعد به آرامی بایستد .
  • بیمار باید پس از جراحی ایمپلنت استراحت کرده و از فعالیت های بدنی اجتناب کند و از انجام دادن فعالیت های ورزشی به مدت ۴۸ ساعت بعد از جراحی ایمپلنت دندانی پرهیز شود.
  • برای اینکه هر چه سریعتر محل جراحی بهبود یابد بهترین کار استراحت است.
  • بدون هیچگونه فاصله زمانی یک کیسه یخ را روی صورت خود دقیقا بر روی محل عمل قرار دهید. به مدت ۵ دقیقه یخ را برروی صورت خود نگه داشته و ۵ دقیقه هم  آن را بردارید و این کار را تکرار کنید. یخ نباید مستقیماً رو صورت گذاشته شود؛ بهتر است درون پلاستیک فریزر گذاشته شده و سپس با پارچه ای نازک پوشانده شود. ۲۴ تا ۴۸ ساعت از کیسه یخ استفاده شود و سه روز پس از جراحی، حوله گرم و مرطوب باعث کمتر شدن درد می شود.
  • بیمار نباید تحت هیچ شرایطی از مسواک و نخ دندان در روز اول بعد از جراحی استفاده کند و یا دهان خود را بشوید و تف کند.
  • بیمار می تواند قسمت هایی از دهان را که تحت عمل جراحی قرار نگرفته است یک روز بعد از جراحی مسواک کند.
  • مسواک زدن ناحیه را بیمار می تواند هفت روز پس از عمل جراحی شروع کند.
  • تا زمانی که اثر مواد بی حسی از بین نرفته است بیمار باید از خوردن هرگونه ماده غذایی اجتناب کند.
  • بعد از اینکه اثرات بی حسی برطرف شد می تواند از مواد غذایی سرد مانند بستنی استفاده کند اما به مدت ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی بیمار نباید مواد غذایی گرم استفاده کند.

سوالات خود را از بپرسید
  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • ربابه رستمی

    سلام شبتون بخیر آقای سلطانی رستمی هستم سه شنبه ایمپلنت کردم زیر چونه پایین لپم ورم کرده وکبود شده درد هم دارم این طبیعیه دسترسی وشماره ای هم ندارم که عکس گرفتم بفرستم براتون راهنمایی کنید ممنون

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

    • دندانپزشکی آراد

      با سلام در صورت تشخیص مشکل لثه؛ حتماً درمان را کامل کنید. ممنون

  • alo_admin

    با سلام و درود خدمت دکتر عزیز خواستم راهنمایی بفرمایید ایمپلنت کره‌ای بهتر است یا سوئیسی. ممنون از لطف شما و پاسخ تون

    • دندانپزشکی آراد

      سلام؛ ایمپلنت ها رو نباید بر اساس کشور سازنده طبقه بندی کرد. شاید یک برند کره ای از یک برند سوییسی بهتر باشد. ولی به طور کلی ایمپلنتهای سوییسی کیفیت بالاتری دارند. ممنون

  • لغو پاسخ