چه کسانی کاندید ایمپلنت هستند؟ - دندانپزشکی آراد

چه کسانی کاندید ایمپلنت هستند؟

چه کسانی کاندید ایمپلنت هستند؟

خیلی کلی و علمی تر بخواهیم در مورد ایمپلنت صحبت کنیم می توان گفت همه کسانی که دندانهایشان را از دست داده اند کاندید ایمپلنت هستند.

دندانپزشکی آراد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی آراد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 مواردی که در کاشت ایمپلنت تاثیر گذار است کدامند؟

بعضی اوقات دندانپزشک در جراحی ایمپلنت با یک سری بیماری های سیستمیک برخورد می کند که کنترل نشده هستند و نمی توانند کاندید ایمپلنت باشند یا کسانی که پوکی استخوان دارند و داروهای بیسفوسفونات استفاده می کنند کاندید جراحی ایمپلنت نیستند ولی برخی از جراحان این کار را انجام می دهند ولی ریسک آنها بالا است. کسانی که دیابت نوع دو دارند و انسولین مصرف می کنند  تحت شرایط خاصی باید سراغ ایمپلنت بروند ولی به طور کلی بخواهیم اشاره کنیم،  برای همه کسانی که دندانهایشان را از دست داده اند می توان ایمپلنت انجام داد و عدم تجویز نداریم مگر اینکه شرایط کنترل نشده داشته باشند که می توانند تحت نظر پزشک آن را کنترل کنند و این کار را انجام دهند. اگر شرایط استخوان خوب باشد، اگر استخوان کافی داشته باشند.

برای تعیین اینکه آیا ایمپلنت برای شما مناسب است، مشاوره با دندانپزشک، جراح دهان و یا جراح پروتز دندان مورد نیاز است. دندانپزشک دندانها و لثه های شما را کاملا بررسی کرده و چگالی و مقدار استخوان را ارزیابی خواهد کرد.

زنان باردار و شیرده آیا کاندید ایمپلنت هستند؟

برای زنانی که شیردهی دارند، محدودیتی وجود ندارد. ولی برای خانم های باردار نباید در دوران ۹ ماه بارداری اقدام به انجام ایمپلنت کنند. جراحی و پوزیشنی که در آن خانم های باردار قرار است تحت جراحی باشند، چون طولانی است برای آنها مضر است و مواد بی حسی برای جنین مناسب نیست و هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. معمولا برای خانم های باردار کارهای اورژانسی انجام می دهند و سعی می کنیم کمتر تداخل درمانی داشته باشیم. در انجام ایمپلنت زمانی که جراحی صورت می گیرد ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک داشته باشند و مناسب خانم های باردار نیست. بنابراین در حد امکان انجام ایمپلنت برای خانم های باردار توصیه نمی شود مگر در موارد خاص.

چه چیزی برای زنان باردار در دندانپزشکی ایمن است؟

گاهی اوقات روش هایی مثل ترمیم ریشه، پرکردن و کشیدن دندان در دوران بارداری ممنوع می شود. در این موارد، بهتر است بدانید که چه روشی برای مادر و جنین در بارداری ایمن تر است.

برخی داروهای بی حسب بی خطر هستند. بستگی به خواص بی حسی، PH مادر و PH جنین دارد. در این باره از دندانپزشک بپرسید که در چنین وضعیتی چه باید کرد.

آنتی بیوتیک هایی مثل پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین. این ها به لیست گروه داروهای B تعلق دارند که در بارداری ایمن هستند. در صورتی که نیاز باشد، ممنوع نیست.

لیدوکائین ـ این هم دیگر دارو از لیست گروه داروهای B می باشد که در طی پروسه های دندانپزشکی استفاده می شود. ممکن است از طریق جفت هم عبور کند؛ اما در حالت کلی ایمن است. برای بررسی تمام این خطرات، باید با دندانپزشک قبل از استفاده از آن ها مشورت کنید.

رویه های لازم و ضروری ـ پرکردن حفره های دندانی و روکش ها می توانند شانس عفونت را کمتر کنند. ترمیم ریشه دندان و کشیدن دندان، در صورتی که اجتنابی در آن نباشد، باید بعد از بررسی خطرات استفاده از داروی بی حسی به دقت انجام شود.

مراجعه به دندانپزشک در طول حاملگی

  • زنان باردار در طول حاملگی باید حداقل سه مرتبه به دندانپزشک جهت معاینه مراجعه کنند.
  • درمان دندانپزشکی در طول مدت بارداری شامل درمان های ساده و پیشگیرانه مثل جرمگیری و ترمیم پوسیدگی هاست و انجام درمان های پیچیده از جمله جراحی ها معمولا به بعد این دوران موکول می شود.
  • بهترین زمان برای انجام درمانهای دندانپزشکی در زنان باردار سه ماهه دوم حاملگی است.
  • در سه ماهه اول بارداری چون جنین در حال شکل گیری است، مصرف دارو و بروز عفونت روی روند رشد و تکامل اثر می گذارد لذا به زنان باردار توصیه می شود در صورتی که مشکلات دهان و دندانشان اورژانسی نیست ترجیحا در سه ماهه اول هیچ اقدامی نکنند. در سه ماهه سوم نیز تحمل مادر برای نشستن روی صندلی دندانپزشکی کاهش می یابد لذا بهتر است فقط درمانهای کوتاه مدت و اورژانسی در این دوره انجام شود.

بهترین زمان برای قرار دادن ایمپلنت پس از به دنیا آمدن نوزاد است

هنگامی که نوزاد متولد شد، می‌توانید به محض اینکه احساس آمادگی کردید برای ایمپلنت دندان به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر سالم و سر حال هستید، هیچ دلیلی برای تأخیر وجود ندارد. در صورتی که شیرده هستید دندانپزشک به شما بهترین راه حل را توصیه خواهد کرد. بعد از جراحی و دوره بهبودی، دندان مصنوعی شما توسط تکنسین‌های ماهر با کمک تکنولوژی مدرن ساخته می‌شود. رنگ، شکل و اندازه و همچنین عملکرد دندان جدید شما یک جایگزین عالی خواهد بود و به زودی اطمینان شما را باز می‌گرداند. با اولین لبخند کودکتان، شما نیز لبخند می‌زنید.

هرگز فراموش نکنید

اگر چه برای انجام کاشت ایمپلنت‌ دندانی بهتر است که تا بعد از تولد کودک خود صبر کنید اما در دوران بارداری نباید از سلامت دهان و دندان غافل شد زیرا این موضوع در سلامت مادر و نوزاد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

سوالات خود را از بپرسید
  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • ربابه رستمی

    سلام شبتون بخیر آقای سلطانی رستمی هستم سه شنبه ایمپلنت کردم زیر چونه پایین لپم ورم کرده وکبود شده درد هم دارم این طبیعیه دسترسی وشماره ای هم ندارم که عکس گرفتم بفرستم براتون راهنمایی کنید ممنون

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

    • دندانپزشکی آراد

      با سلام در صورت تشخیص مشکل لثه؛ حتماً درمان را کامل کنید. ممنون

  • alo_admin

    با سلام و درود خدمت دکتر عزیز خواستم راهنمایی بفرمایید ایمپلنت کره‌ای بهتر است یا سوئیسی. ممنون از لطف شما و پاسخ تون

    • دندانپزشکی آراد

      سلام؛ ایمپلنت ها رو نباید بر اساس کشور سازنده طبقه بندی کرد. شاید یک برند کره ای از یک برند سوییسی بهتر باشد. ولی به طور کلی ایمپلنتهای سوییسی کیفیت بالاتری دارند. ممنون

  • لغو پاسخ