اهمیت نخ دندان کشیدن - دکتر آرزو سیدی

اهمیت نخ دندان کشیدن

اهمیت نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن چه فایده ای برای دندان ها دارد؟ اصلا تا به حال فکر کرده اید که چرا دندانپزشکان توصیه می کنند حتما از نخ دندان استفاده کنید؟ تاثیرات مثبت نخ دندان کشیدن چیست؟ عدم استفاده از نخ دندان عوارض دارد؟ در این مقاله سعی داریم تا شما را با فواید کشیدن نخ دندان آشنا کنیم.

دکتر آرزو سیدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر آرزو سیدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دهان آینه ای برای سایر قسمت های بدن

بسیاری از مردم دارای لثه های بیمار هستند، لثه ها هم زمانی بیمار و ملتهب می شوند که باکتری های موجود در پلاک های تجمع یافته روی دندان باعث تورم ناحیه خط  لثه در جایی که دندان بیرون آمده، شوند. در نهایت این التهاب لثه باعث از دست دادن دندان خواهد شد.

شاید الان برایتان این سوال پیش آمده باشد که چطور می توان مانع از بیمار شدن لثه ها شد؟ پاسخ خیلی شفاف و ساده است، استفاده از نخ دندان را هرگز فراموش نکنید و درست مسواک بزنید.

استفاده کردن از نخ دندان به نظر برخی از افراد شاید کاری غیرضروری و وقت گیر به حساب بیاد. اما لازم است بدانید که عدم استفاده از نخ دندان نه تنها باعث می شود که جرم ها و باقی مانده مواد غذایی از لا به لای دندان ها پاک  نشود بلکه سطوح بین دندان ها هم تمیز نمی شود.

ضرورت استفاده از نخ دندان

بسیاری از کارشناسان، متخصصین دندان‌پزشکی و سازمان‌های مهم جهانی همچون وزارت‌های بهداشت و خدمات درمانی، مراکز مراقبت و پیشگیری از بیماری‌ها و بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه درمان و مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از نخ دندان را توصیه می کنند زیرا استفاده  از نخ دندان می تواند به تمیز شدن فاصله بین دندان ها کمک کند و ریسک ورم و بیماری های لثه و خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

در حقیقت نخ دندان نه تنها دقیق ترین و موثرترین ابزار برای نظافت دندان ها است، بلکه فواید بسیاری برای دهان و دندان دارد. استفاده از نخ دندان به خوشبو شدن دهان کمک می کند زیرا بوی بد ناشی از آلودگی و جرم هایی که در بین دندان ها باقی مانده اند، با کمک نخ دندان از بین می روند .

 

باید بدانید که وقتی از نخ دندان استفاده نمی کنید خود را در معرض دو ریسک مهم قرار داده اید:

  • التهاب یا تورم لثه که در نهایت یا به از دست دادن دندان ختم می شود یا منتهی به بیماری های دیگر
  • ایجاد پوسیدگی بین دندانی

چه زمانی  باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

زمان استفاده از نخ دندان، بعد از هر وعده غذایی است، مخصوصا اگر وعده های غذایی چرب یا شیرین باشد. اما مهم ترین زمان استفاده از نخ دندان، در ساعت پایانی شب و قبل از مسواک زدن است. بهتر است در طول روز سه بار نخ دندان بکشید تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنید.

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

استفاده درست از نخ دندان باعث تمیز شدن نواحی  از دندان می شود که مسواک قادر به تمیز کردن آن ناحیه نیست.

  • در ابتدا باید نخ دندان مناسبی را انتخاب کنید، برای انتخاب آن می توانید از دندانپزشک خود کمک بگیرید.
  • قبل از مسواک زدن، حدود 30 سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید؛ انتهای نخ را به دور انگشتان میانی بپیچید و حدود 3 تا 4 سانتی متر از نخ را برای نخ زدن به دندان باقی بگذارید و باقیمانده را با انگشت میانی و شصت محکم بگیرید.
  • روش کار به این ترتیب است که نخ دندان را به آرامی به صورت حرکت رفت و برگشت بین دندان ها بکشید. انگشت ها باید به حالت موجی و به آرامی حرکت کنند تا نخ بین دندان ها گیر نکند و به بافت لثه آُسیب نزند. حرکت تند یا غیر درست ممکن است باعث صدمه دیدن لثه ها شود.
  • برای هر دندان از قسمت تمیز نخ استفاده کنید. سعی کنید در جهت حرکت عقربه‌های ساعت در دهان حرکت کنید. کار نخ زدن را از دندان‌های آسیاب بالا در سمت چپ شروع کنید و با دندان‌های آسیاب پایین طرف چپ به پایان برسانید. هرچه به جلو پیش می‌روید مقداری از نخ دندان پیچیده شده به دور انگشتان میانی خود را آزاد کنید تا از بخش تمیز نخ برای هر دندان استفاده کنید.
  • زمانی که نخ زدن به تمامی دندان‌ها پایان یافت، کل نخ استفاده شده را دور اندازید و مجدداً استفاده نکنید. در صورت استفاده مجدد، باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که از دهان خارج کرده بودید دوباره به دهان وارد شده و به بافت لثه و دندان صدمه خواهند زد.
  • پس از اتمام نخ زدن به دندان‌ها، بهتر است مسواک بزنید و دهان خود را با آب یا دهان‌شویه شستشو دهید. البته مسواک زدن پس از استفاده از نخ دندان اجباری نیست، اما توصیه شده که انجام دهید. استفاده از نخ دندان را به این دلیل که به مسواک یا محلی برای شستشو دسترسی ندارید، نباید نادیده بگیرید.

 

دکتر آرزو سیدی

دکتر آرزو سیدی، جراح دندانپزشک ارایه خدمات دندانپزشکی اطفال وبزرگسالان با۲۲ سال سابقه کاردندانپزشکی ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکانی که همکاری کمی دارند طرف قرارداد بابیمه بانک تجارت  

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
دکتر آرزو سیدی
بستن دکتر آرزو سیدی دکتر آرزو سیدی

سوالات خود را از دکتر آرزو سیدی بپرسید

02188981082