چرا باید از دندان های شیری فرزندانمان مراقبت کنیم؟ - دکتر آرزو سیدی

چرا باید از دندان های شیری فرزندانمان مراقبت کنیم؟

چرا باید از دندان های شیری فرزندانمان مراقبت کنیم؟

اهمیت حفظ دندان شیری

شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که چرا باید از دندان های شیری فرزندانمان مراقبت کنیم؟ در حالیکه این دندان ها طول عمر کمی دارند، آیا نگهداری صحیح و مراقبت از این دندان ها اهمیت و ضرورتی دارد؟

دکتر آرزو سیدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر آرزو سیدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عقیده اشتباهی که در جامعه وجود دارد این است که چون دندان های شیری موقتی هستند پس احتیاجی به مراقبت ندارد، اما باید بگیم که این یک باور نادرست است که در اذهان عمومی شکل گرفته. با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت حفظ دندان شیری بیشتر بدانید.

دندان های شیری

دندان های شیری به دندان هایی گفته می شوند که از حدود شش ماهگی از لثه بیرون می زنند. بیشتر افراد 20 دندان شیری دارند که تقریبا تا سه سالگی همه آنها از لثه بیرون زده اند. دندان های شیری مانند دندان های دائمی از چند بخش تشکیل شده است، سطح بیرونی دندان ها که با مینا پوشانده شده و محافظت می شود و در زیر مینا هم عاج قرار دارد. پالپ هم در مرکز دندان قرار دارد که حاوی رگ های خونی  و عصب ها و بافت همبند است. مسئول رساندن مواد مغذی برای رشد دندان، پالپ است. همچنین پالپ وظیفه ارسال سیگنال درد را در صورت آُسیب دیدگی دارد.

فواید دندان های شیری چیست؟

دندان های شیری نه تنها به تلفظ صحیح واژه ها و اصوات کمک می کند، بلکه وجود دندان های شیری باعث تحریک استخوان فک و رشد آن می شود، همچنین این دندان ها به رشد قوس دندانی و پهن تر شدن فضای آن کمک می کنند. علاوه بر موارد گفته شده دندان های شیری، دندان های دائمی را به جایگاه درست هدایت می کنند.

چرا حفظ دندان شیری مهم است؟

پایه سلامت دهان و دندان از کودکی آغاز می شود، چرا که در دوران کودکی می توان بهداشت و سبک زندگی سالم در رابطه با سلامت دهان و دندان را به کودکان آموزش داد تا از بروز مشکلات دهان و دندان پیشگیری کنیم. اغلب والدین بر این باورند که دندان های شیری به علت ماندگاری کمی که دارند نیاز به محافظت ندارند، به همین دلیل با این ذهنیت اشتباه برای معاینات دوره ای کودک به دندانپزشک مراجعه نمی کنند.

اما اگرچه دندان های شیری عمر کمی دارند و در سن مشخصی می افتند اما اگر زودتر از این زمان بیفتند، عملکرد جویدن، صحبت کردن و همچنین وسعت قوس دندانی با مشکل مواجه می شود.

زمانیکه جای دندان شیری خالی بماند، دندان های مجاور خیلی زود جای دندان خالی را پر می کنند و در نتیحه دیگر فضای کافی برای رشد دندان دائمی که در زیر لثه قرار دارد، باقی نمی ماند. در این زمان دندان های فک مقابل از جای خود بیشتر بیرون می زنند زیرا دیگر نیرویی در مقابل خود احساس نمی کنند.

این اتفاقات علاوه بر اینکه باعث چرخش و کج شدن دندان های همسایه می شوند، ممکن است به علت مسدود کردن مسیر رویش دندان های دائمی زیر لثه، باعث گیر کردن آنها در استخوان یا لثه و به اصطلاح نهفتگی آنها شوند.

همچنین ممکن است دندان های دائمی هنگام رویش به علت مسدود بودن مسیر خود، به دندان های مجاور فشار وارد کرده و باعث تحلیل ریشه ها دندان های مجاور، لق شدن یا افتادن آنها شود.

 اگر از دندان های شیری به  خوبی محافظت نکنید و اجازه بدید این دندان ها دچار پوسیدگی و عفونت شدید شوند، ممکن است عفونت گسترش پیدا کند و به محدود استخوان اطراف دهان برسد. در چنین شرایطی آبسه ایجاد می شود که ممکن است کودک دندان درد شدیدی را متحمل شود.

تاثیر دندان های شیری بر سلامت دندان های دائمی

پوسیدگی دندان های شیری می تواند باعث عفونت ریشه دندان های دائمی، ضعیف شدن مینا و عاج آن دندان ها شود. علاوه بر این موراد پوسیدگی دندان های شیری ممکن است باعث تجمع میکروبی در مجاورت دندان های دائمی شود. همه این موارد باعث می شود دندان های دائمی در نوجوانی و بزرگسالی زودتر خراب شوند.

مراقبت از دندان های شیری

         از دادن نوشیدنی های شیرین و گازدار به کودکان پرهیز کنید

         بعد از نوشیدن شیر به کودک آب بدهید، زیرا قند موجود در شیر باعث پوسیدگی دندان می شود.

         با استفاده از دستمال نرم و مرطوب یا تکه گاز پانسمان روزانه لثه و دندان های کودک را پاک کنید.

         به محض مشاهده تغییر رنگ و لکه در دندان های شیری، کودک را نزد دندانپزشک ببرید

         تا زمان بزرگ شدن کودک در مسواک زدن به او کمک کنید.

         اجازه ندهید کودک هنگام خواب با شیشه شیر بخوابد.

         قطره آهن را طوری بدهید که روی دندان ها نریزد.

 

دکتر آرزو سیدی

دکتر آرزو سیدی، جراح دندانپزشک ارایه خدمات دندانپزشکی اطفال وبزرگسالان با۲۲ سال سابقه کاردندانپزشکی ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکانی که همکاری کمی دارند طرف قرارداد بابیمه بانک تجارت  

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
دکتر آرزو سیدی
بستن دکتر آرزو سیدی دکتر آرزو سیدی

سوالات خود را از دکتر آرزو سیدی بپرسید

02188981082