خشکی و گرفتگی گردن:درمان اسپاسم گردن با حوله گرم،ماساژ،فیزیوتراپی - دکتر امیر مؤیدنیا

خشکی و گرفتگی گردن:درمان اسپاسم گردن با حوله گرم،ماساژ،فیزیوتراپی

خشکی و گرفتگی گردن:درمان اسپاسم گردن با حوله گرم،ماساژ،فیزیوتراپی

خشکی گردن به معنای واقعی کلمه درد در گردن است، اما اجازه دهید کمی علمی‌تر صحبت کنیم. خشکی گردن معمولاً به درد و دشواری در حرکت دادن گردن از یک طرف به طرف دیگر اشاره می‌کند. در حقیقت، در این بیماری اگر بخواهید از بالای شانه خود به اطراف نگاه کنید، مجبور خواهید بود تمام بدن خود را بچرخانید. این درد (گردن درد) ممکن است با سردرد، شانه درد (شانه درد) یا درد بازو همراه باشد. برای کشف نحوه خلاص شدن از خشکی گردن، بهتر است ابتدا در مورد اینکه چه چیزی باعث بروز خشکی گردن می‌شود، صحبت کنیم. بسیاری از انواع تکنیک‌های فیزیوتراپی به عنوان یک درمان مؤثر برای خشکی گردن و اسپاسم شناخته می‌شوند.

دکتر امیر مؤیدنیا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر امیر مؤیدنیا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگر درد گردن شما بیش از یک هفته طول بکشد، ممکن است که یک بیماری نهفته در زمینه داشته باشید که باعث خشکی گردن شود. شما باید توسط پزشک خود مورد بررسی قرار گیرید تا مطمئن شوید که هر گونه مشکل جدی به سرعت شناسایی شده است، بعد از شناسایی می‌توانید به دنبال درمان باشید. پس از انجام معاینه، دکتر مویدی نیا یک طرح درمان برای شما ایجادمی‌کند. برنامه درمان انواع درمان‌هایی که برای بیماری شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت را لیست می‌کند. این طرح نشان می‌دهد که چند جلسه معاینه برای شما لازم است و شما چه مدت نیاز به درمان خواهید داشت. این طرح همچنین شامل اهدافی است که شما و پزشکتان فکر می‌کنید برای کمک به انجام فعالیت‌های شما با خیال راحت و با کمترین درد، مفید خواهد بود. در نهایت، طرح درمانی شامل یک پیش شناخت است، که در آن بیان می‌شود درمانگر شما احساس می‌کند درمان به بهبود شما چه کمکی خواهد کرد.

علل خشکی گردن
علل شایع خشکی گردن عبارتند از:

کشیدگی ماهیچه بالابرنده کتف
شایع‌ترین علت خشکی گردنی، رگ به رگ شدن عضله یا بافت نرم است. ستون فقراتی که در داخل گردن قرار دارد، شامل هفت مهره است که در حین اتصال جمجمه به پشت و مهره‌های سینه ای، از نخاع محافظت می‌کند.

در پشت و کنار گردن، ماهیچه بالابرنده کتف قرار دارد که گردن را به شانه متصل می‌کند و این عضله است که در معرض هر گونه کشیدگی قرار دارد و آسیب پذیر است.

کشیدگی ماهیچه بالابرنده کتف دارای علل بالقوه زیادی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سقوط یا ضربه ناگهانی که باعث حرکت سر از یک طرف به طرف دیگر می‌شود؛
خواب در شرایطی که گردن در یک وضعیت غیر معمول قرار دارد؛
نگه داشتن سر در یک زاویه غیر طبیعی برای مدت زمان طولانی – به عنوان مثال، نگهداشتن گوشی بین گوش و شانه یا نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر به مدت طولانی؛
وضعیت بد بدن؛
استرس یا اضطراب؛
فعالیتی که در آن شما مجبور می‌شوید به طور مداوم بارها و بارها سر خود را از یک سمت به سمت دیگر حرکت دهید مانند حرکت کرال در شنا.
اگر درد در مدت زمان کمی پس از سقوط ظاهر شود، علت واضح خواهد شد. در غیر این صورت، شما ممکن است قادر به شناسایی دقیق علت واقعی نباشید؛ و استفاده بیش از حد و نامناسب از عضلاتتان در طول زمان می‌تواند یک اثر تجمعی داشته باشد.

اختلال ستون فقرات گردنی
علاوه بر این، اختلالاتی نیز در ستون فقرات گردنی وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد خشکی گردن شوند، از جمله:

استئوآرتریت گردنی. شکستگی مفاصل بین استخوان‌های مهره‌ها.
فتق دیسک بین مهره‌ای. شکستگی یک لایه بیرونی دیسک سبب می‌شود مایعات نشت کنند و باعث التهاب و فشرده سازی در بافت‌های اطراف شوند.
بیماری تخریبی دیسک بین مهره‌ای گردنی. با گذشت زمان، ارتفاع و هیدراتاسیون دیسک‌ها کم می‌شود، و به طور بالقوه روی بافت نرم، مفاصل و اعصاب فشار وارد می‌شود.
به طور کلی، خشکی گردن ناشی از فشار عضلانی، باید ظرف یک هفته خود به خود برطرف شود. با این حال، اگر درد و خشکی در گردن باقی ماند، وقت آن است که با یک پزشک مشورت کنید تا تعیین کنید که آیا یک اختلال نخاعی عامل اصلی این ناراحتی است یا خیر.

چهار علامت اصلی که خشکی گردن در شما ممکن است موجب شده باشد
خشکی گردن ممکن است به جز درد گردن علایم مختلف دیگری را نیز ایجاد کند. این علائم ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشند:

سردرد
سردرد یکی از علائم رایج خشکی گردن است. مفاصل بالایی گردن معمولاً سفت هستند و می‌توانند درد را از طریق اعصاب به سر شما ارسال کنند و باعث سردرد و میگرن مرتبط با گردن شوند. وضعیت و ارگونومی بد بدن، عضلات گردنی و پشتی ضعیف و با کنترل بد، التهاب در مفاصل گردن و یا کشیدگی بافت نرم می‌تواند منجر به سردرد شود.

درد بازو
عضلات سفت گردن و شانه (تنش عضلانی) می‌توانند نقاطه ماشه‌ای حساسی را در عضلات گردن و شانه ایجاد کنند که می‌توانند منجر به درد بازو شوند. نقاط ماشه‌ای حاصل از استفاده نادرست از عضلات خاص گردن یا از کمبود یا ضعف دیگر عضلات گردنی عمیق‌تر، باعث می‌شوند عضلات کشیده شوند.

گزگز کردن دست و بازو
گزگز کردن دست و بازو (گزگز) همیشه به دلیل درگیری عصبی است. در مورد گزگز کردن یا بی حسی، باید در اسرع وقت به مشاوره و درمان بپردازید تا از لطمه خوردن به اعصاب جلوگیری شود. دیسک‌های گردنی برآمده اغلب در گزگز کردن یا بی حسی دست و بازو دخیل هستند.

راه‌های درمان خشکی و گرفتگی عضلات گردن
دارو

بسیاری از افراد، وقتی که درد را در گردن خود احساس کردند، اول از همه به سراغ دارو می‌روند. اگر معده شما داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروسین را تحمل می‌کند، هر چه سریع‌تر آنها را طبق دستورالعمل داخل بسته مصرف کنید.

روش‌های ذکر شده در قسمت زیر از مؤثرترین راه‌های درمان خشکی و گرفتگی عضلات گردن می‌باشند:

روش‌های پیشگیرانه را یاد بگیرید

اکثر مردم فقط پس از تجربه آنها، در مورد خشکی گردن و سفتی عضلات صحبت می‌کنند. علاوه بر انجام درمان لازم، برای جلوگیری از حملات و علائم بیشتر، باید اطلاعات لازم را کسب کنید.

یک گام اولیه این است که به چگونگی حرکت بدن خود در فعالیت‌های روزانه تان توجه کنید. چیزهای ساده مانند وضعیت بد بدن و قدرت عضلانی ضعیف می‌توانند شاخص‌های جدی برای درد‌های مداوم باشند که تحقیقات بیشتری را ایجاب می‌کنند.

اگر شما در تمام طول روز، روی یک صندلی در محل کار خود می‌نشینید، یا وقتی شما به طرف کامپیوتر خود خم شده‌اید، عضلات گردن شما ممکن است ساعت‌ها به طور نامناسبی پیچ بخورند. یا اگر بیشتر وقت خود را بدون حرکت‌ها یا تمرینات کششی مناسب، سرپا می‌ایستید، حرکت می‌کنید و می‌چرخید، شما ممکن است ناخواسته موجب ایجاد فشار و سفتی در گردن خود شوید که اثرات آن صبح روز بعد می‌تواند ظاهر شود. در این بیماری، بر هماهنگی مناسب و انعطاف پذیر نگه داشتن عضلات گردن با حرکات کششی لازم یا ماساژ قبل از خواب تمرکز کنید.

یخ

یخ باعث می‌شود رگ‌های خونی در ناحیه دردنازک‌تر شوند که آن را انقباض عروق می‌نامند. این کار کمک می‌کند تا خشکی که باعث ایجاد درد می‌شود، کنترل شود. برخی از راه‌های قرار دادن یخ شامل بسته‌های سرد، یخ کیسه ای یا ماساژ یخی است. کیسه‌های آب سرد یا کیسه یخ معمولاً به مدت 10 تا 15 دقیقه در ناحیه درد قرار می‌گیرند. ماساژ یخ با مالیدن تکه‌های یخ روی نقطه درد یا نقطه حساس انجام می‌شود. این کار به اندازه یخ زدن یک فنجام کاغذی پر از آب آسان است. هنگامی که آب یخ می‌زند، قسمت بالایی فنجان را به راحتی پاره کنید و یخ موجود در این قسمت را به مدت سه تا پنح دقیقه، یا تا زمانی که بی حس شود، به نقطه دردناک بمالید.

گرما

گرما باعث می‌شود عروق خونی بزرگ‌تر شوند، این اتفاق را اتساع عروق می‌نامند. این عمل کمک می‌کند تا مواد شیمیایی که باعث زخمی شدن گردن شما شده‌اند، از بین ببرید. این کار همچنین کمک می‌کند تا مواد مغذی و اکسیژن را که به بهبود زخم کمک می‌کند، به محل درد برسانید. گرمای واقعی به شکل یک کیسه آب گرم، پد گرم، یا دوش یا حمام آب گرم بسیار مفیدتر از کرم‌هایی است که صرفاً احساس گرما را به شما می‌دهند. کیسه‌های داغ معمولاً در ناحیه زخم به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار می‌گیرند. در ضمن، در حین استفاده از کیسه های آب گرم و … مراقبت‌های ویژه نیز باید صورت گیرند تا مطمئن شوید که پوست شما بیش از حد گرم نمی‌شود و نمی‌سوزد. همچنین اینکه شب با یک پد الکتریکی گرم بخوابید، یک ایده خوب نیست.

تأثیر فیزیوتراپی در درمان خشکی گردن
فیزیوتراپیست (فیزیوتراپی) با بررسی طرز قرار گیری بدن شما شروع خواهد کرد تا ببیند که آیا درد شما از تغییر در طرز قرار گیری بدن هنگام نشستن یا ایستادن است یا خیر. عدم تعادل در طرز قرارگیری ستون فقرات شما می‌تواند بر روی مفاصل دردناک، اعصاب و عضلات فشار وارد کند. طرز قرار گیری که برای مدت طولانی در مدرسه، هنگام انجام سرگرمی‌ها، و یا هنگام کار استفاده می‌شود می‌تواند تعادل قدرت عضلانی و انعطاف پذیری بدن را تغییر دهد. عضلاتی که در طول زمان دچار کشیدگی شده‌اند، ضعیف‌تر می‌شوند، در حالی که عضلاتی که در موقعیت‌های کوتاه‌تر قرار می‌گیرند، می‌توانند شروع به استیلا یافتن بر عضلات ضعیف‌تر نمایند. این ممکن است فشار بیشتری را در ناحیه گردن ایجاد کند و ممکن است باعث ایجاد یک مشکل یا بدتر شدن ناحیه دردناک شود. کمک به بهبود طرز قرار گیری شما اغلب می‌تواند در کاهش درد خشکی گردن تغییر زیادی ایجاد کند. درمانگران فیزیکی (فیزیوتراپیست‌ها)برای به حرکت درآوردن عضلات گردن، دوره‌های آموزشی خاصی را به روش‌های مختلف می‌گذرانند. بعضی از درمان‌های رایج فیزیوتراپی و توصیه‌های خشکی گردن به شرح زیر است:

التراسوند

یک دستگاه التراسوند، امواج صوتی با فرکانس بالا را تولید می‌کند که به سمت ناحیه دردناک و خشک گردن هدایت می‌شوند. این امواج با عبور از بافت‌های بدن، مولکول‌ها را می‌لرزانند. این کار باعث ایجاد اصطکاک و گرما می‌شود زیرا صدا از طریق بافت عبور می‌کند. بقیه صدا در بافت‌های عمیق‌تر بدن به گرما تغییر می‌کند. این اثر حرارتی کمک می‌کند تا ناحیه زخمی برافروخته شود و یک منبع جدید از خون حاوی مواد مغذی و غنی از اکسیژن به ناحیه زخمی برسد. درمان‌های التراسوند یک روش برای درمانگر شما برای رسیدن به بافت‌هایی است که بیش از دو اینچ زیر سطح پوست هستند.

تحریک الکتریکی

این درمان با ارسال جریان الکتریسیته به آرامی از طریق پوست، اعصاب را تحریک می‌کند. بعضی از مراجعین می‌گویند که در این حالت، احساس ماساژ (ماساژ) بر روی پوستشان دارند. تحریک الکتریکی می‌تواند با ارسال تغییرات ناگهانی ولتاژ که به جای درد احساس می‌شوند، خشکی و درد گردن را تسکین دهد.

حرکت دادن / ماساژ بافت نرم

اشکال مختلف ماساژ (ماساژ) و روش‌های ایجاد تحرک در عضلات و بافت‌ها برای درمان گردن، به فیزیوتراپیست‌ها یاد داده می‌شود. ثابت شده است که ماساژ با کمک به استراحت عضلات، با رساندن منبع خونی غنی از اکسیژن و مواد مغذی و یا پاک سازی ناحیه دردناک از مواد شیمیایی تحریک کننده که از التهاب ناشی می‌شوند، به کاهش درد و اسپاسم کمک شایانی می‌نماید. درمان‌های بافت نرم می‌توانند به آرامش عضلات خشک و سفت کمک کنند، و آنها را به طول طبیعی خود بازگردانند. این کار کمک خواهد کرد که شما شروع به حرکت با درد کمتر و سهولت بیشتر نمائید.

مانیپولاسیون مفصل

فشارها و حرکات مرحله‌ایوجود دارند که توسط فیزیوتراپیست‌های ماهر انجام می‌شوند. فشارهای مرحله‌ای ملایم (درمان دستی) به روانکاری سطوح مفصل کمک می‌کند، خشکی و سفتی را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند با درد کمتری حرکت کنید. دردی که تشخیص داده نشود، می‌تواند به سرعت به یک “چرخه ناراحت کننده درد و حفاظت از عضلات” تبدیل شود. به عبارت دیگر، درد می‌تواند باعث شود عضلات شما دچار اسپاسم شوند، که در آن عضلات تلاش می‌کنند از مفاصل دردناک و آسیب دیده محافظت کنند و شما را از انجام هر گونه حرکت در گردن باز می‌دارند. هنگامی که حرکت متوقف می‌شود، مغز شما یک جریان بی وقفه از احساس درد را دریافت می‌کند. آخ!! این مسئله حتی منجر به یک چرخه اسپاسم عضلانی و درد بیشتر می‌شود، زیرا عضلات شما سعی می‌کنند از شما در برابر حرکت دردناک “محافظت کنند”. درمانگر با استفاده از فشارها و یا حرکت‌های ملایم، شروع به متوقف کردن جریان اطلاعاتی درد خواهد کرد، که باعث می‌شود عضلاتتان آرام شوند. هنگامی که عضلات شروع به آرامش می‌کنند، حس‌های دیگری به غیر از درد تجربه خواهید کرد. وقتی دردتان کاهش می‌یابد، می‌تواند از حرکت‌های شدیدتری برای افزایش طول بافت در اطراف مفصل استفاده شود تا به بهبود حرکت بهتر گردن کمک کند.

کشش

مفاصل و عضلات گردنی خشک و دردناک اغلب هنگامی که از یک حرکت “کششی” استفاده می‌شود، احساس بهتری می‌کنند. درمانگر شما ابتدا آزمایش خواهد کرد تا ببیند آیا این نوع درمان می‌تواند در تسکین درد برایتان مفید باشد یا خیر. کشش را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد. دستگاه‌های کششی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند با یک هالتر یا کوسن که پشت گردنتان قرار دارد، به راحتی استراحت نمائید. این دستگاه طوری تنظیم شده است که در یک مدت زمان خاصی این هالتر یا کوسن را کشیده و فشار دهد. کشش دستی یک روش دیگر برای درمانگر است که یک کشش درجه‌ای را روی گردن شما اعمال کند. همچنین دستگاه‌های کششی وجود دارند که شما می‌توانید در خانه خود از آنها استفاده نمائید. مقدار کشش استفاده شده بستگی به بیماری شما دارد. اعمال فشار ملایم به صورت روشن/خاموش ممکن است در اوایل برای کمک به کنترل درد و یا اگر درد ناشی از آرتریت است، بهتر باشد. در صورتی که مفصل تا حد زیادی دچار درد یا خشکی است، کشش قوی تر می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

ورزش
برخی از تمرین‌ها برای کمک به کاهش خشکی گردن و درد طراحی شده‌اند. پس از انجام مراحل درمان فیزیوتراپی خود، درمانگر شما ایده‌ی خوبی را در مورد اینکه چه نوع ورزشی می‌تواند به کنترل درد کمک کند، به دست آورده است. او تمریناتی را که به شما می‌دهد تا در صورتی که دوباره دچار درد شَدید گشتید از آنها استفاده نمائید با شما مرور خواهد نمود. فقط به یاد داشته باشید که این تمرینات را دقیقاً به نحوی که پزشک به شما گفته است، انجام دهید. انجام بیش از حد این تمرینات ممکن باعث شدیدتر شدن درد گردنتان گردد. تمرینات خانگی زیر را برای کاهش درد ناشی از اسپاسم گردن انجام دهید.

کشش گردن

شما باید این تمرین را به صورت نشسته یا ایستاده، تا زمانی که وضعیت خوب و راحتی داشته باشید، انجام دهید. برای حرکت از دست خود استفاده کنید و سر خود را از چپ به راست به آرامی بچرخانید. با استفاده از دستان خود، چانه خود را به سمت چپ و سمت راست سینه خود فشار دهید. به حالت استراحت برگردید و این حرکت را دو یا سه بار تکرار کنید.

کشش ماهیچه‌های نردبانی یا عضله‌های اسکالن

در یک موقعیت راحت بنشینید یا بایستید و دستان خود را در پشت کمر خود قرار دهید. شانه خود را به طرف بالا بکشید در حالی که گردن خود را در جهت مخالف می‌کشید. این کار را با شانه دیگر نیز تکرار کنید. در هر بار تمرین، شانه خود را حدود 20 تا 30 ثانیه بالا نگهدارید.

دکتر امیر مؤیدنیا

دکتر امیر مؤیدنیا متخصص طب فیزیکی و توان بخشی، دارای بورد تخصصی، متولد بهمن ماه 1362 و ساکن اصفهان است. دوره تحصیلات متوسطه را در دبیرستان امام محمدباقر (ع) طی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فاطمه شاه ورزی

    باز کردن و بستن انگشتان ماشه ای کودک به همراه ماساژ؛ایا کمک کننده هست در درمان یان؟

  • فاطمه شاه ورزی

    سلام آقای دکتر پسر ۱ساله من مبتلا به تیگر فینگر هست ارتوپد اطفال تشخیص داده که ماساژ بدیم و در صورت بهبود نیافتن در ۲سالگی مورد جراحی قرار بدن؛از نظر شما فیزیوتراپی روش بهتری هست یان؟شما چه راهکاری رو توصیه میکنید؟

  • اکبرحاتمی

    آقای دکتر سلام خسته نباشید بنده ساکن تهرانم و معاون مدرسه نیز می باشم و چندین سال هست که دچارنقرس هستم و سطح اوره خونم بالاست و این باعث تولید سنگهای کلیه و از بین رفتن غضروف زانو می گردیده است که یکبار برای تخلیه سنگهای کلیه و جالب تحت عمل جراحی قرارگرفته ام و باز هم سنگ کلیه تولید میشود و برای درمان آرتروز زانو تحت درمانم و قرص غضروف ساز و ویتامین e مصرف می کنم و مکرر قرص آلوپورینول نیز مصرف می کنم و این درحالیست که ورزش مکرر باشگاهی نیز دارم،لطفا اگر مقدور هست یک برنامه غذائی و داروی قوی رفع نقرس و سنگ کلیه برای تجویزکنید تا آن شاالله مصرف کنم،بابت هزینه به روی چشم زیرا بابت کارم نمی توانم تا اصفهان بیایم ممنون یاعلی مدد

  • رزمریم

    سلام دکتر خسته نباشید. میشه یک سایت خوب ومعتبر فارسی معرفی کنید خدا حاجت دلت رو بده لطف میکنید توضیح بدید اینکه فرد در وضعیت چمباتمه به عقب میفته چیه واینکه در وضعیت چمباتمه کیپ میشینه ودیگه اینکه موقع چارزانو نشستن زانو خیلی با زمین فاصله داره عکسهای مفاصل لگن شکر خدا سالمه میشه یه نسخه درست فیزیوتراپی برام بدی پیشاپیش از الطاف وتوضیحات حضرتعالی سپاسگزارم

  • لغو پاسخ