چطور بدانیم کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان هستیم؟ - دکتر اکرم شیرازی

چطور بدانیم کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان هستیم؟

چطور بدانیم کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان هستیم؟

 کامپوزیت

خوشبختانه امروزه با توجه به ‌پیشرفت‌هایی که‌ در علم و تکنولوژی و به خصوص‌ در زمینه زیباسازی دهان و دندان صورت‌گرفته، یکی ‌از متداول‌ترین ‌روش‌هایی که ‌برای ‌داشتن لبخندی زیبا به‌کار می‌رود…

دکتر اکرم شیرازی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر اکرم شیرازی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

روکش کردن دندان ها، کاری است که ‌جلوه ظاهری دندان و لبخند فرد را بسیار زیباتر می سازد. به‌طوری که‌ در دو دهه اخیر شاهد آن ‌بودیم که ‌هر روز مواد جدیدتری برای ترمیم و زیبایی دندان ها ساخته می شود. یک روکش کامپوزیت دندان از ماده پر کننده رزین کامپوزیت ساخته شده است. مواد کامپوزیت توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی بر روی کل سطح جلوی دندان قرار داده می شود  تا زشتی های دندان را بپوشاند و یک لبخند زیبا و درخشان را بدست دهد.

مشابه با روکش لمینت دندان، از روکش های کامپوزیت دندان نیز می توان در بهبود بسیاری از مشکلات دندانپزشکی استفاده کرد:

  • دندان های خرد شده می توانند با روکش های کامپوزیت اصلاح شوند.
  • کامپوزیت ونیر می تواند دندان هایی با شکل نادرست را اصلاح کند و زشتی دندان ها را بپوشاند.
  • اگر دندان ها خارج از خط و یا خیلی نزدیک به هم باشند و به اصطلاع شلوغ باشند، کامپوزیت دندان می تواند جایگزینی برای ارتودنسی باشد.
  • کامپوزیت دندان در بستن شکاف و فاصله بین دندان ها بسیار عالی هستند. نسبت دندان ها در این روش می تواند کامل شود.

تا حالا به دندان های پوسیده و خراب و خالی شده خود دقت کرده اید؟ همان هایی که به محض خوردن شیرینی و آب سرد و چای داغ، اشک در چشمان شما جمع کرده و باعث احساس درد ناخوشایندی در دندان های شما می شوند.

اگر توجه کرده اید و برای درمان آن ها به دندانپزشکی مراجعه کرده اید، اولین تبریک را به شما می گویم! شما به سلامتی خود اهمیت داده اید.

حالا به سراغ بحث ترمیم دندان های شما می رویم.

دندانپزشک در این حالت معمولا دو گزینه رایج را به شما پیشنهاد می دهد:

  • پر کردن دندان با آمالگام
  • پر کردن دندان با کامپوزیت

البته مواد دیگری همچون گلاس آینومر، طلا و … هم می تواند استفاده شود.

آمالگام همان موادی که اکثرا با نام مواد سیاهرنگ پر کردن دندان است که از آلیاژ جیوه و نقره و مس و … تشکیل شده است.

 مزایای کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان به هیچ و یا حداقل آماده سازی دندان نیاز دارند ، از این رو دندان شما تا حد امکان حفظ می شود.
  • کامپوزیت ونیر همچنین یک جایگزین ارزان تر برای روکش لمینت دندان هستند.
  • کامپوزیت دندان فقط در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام است.
  • در صورت آسیب دیدن، کامپوزیت به راحتی قابل ترمیم و یا تعویض است.
  • قیمت کامپوزیت دندان مقرون به صرفه است و یک گزینه مناسب برای کسانی هست که بودجه کمی دارند. کامپوزیت ونیر تقریبا نصف قیمت لمینت دندان هزینه دارد.
  • برای انجام کامپوزیت دندان نیازی به بیهوشی نخواهید داشت.

چه کسانی می توانند کامپوزیت دندان دریافت کنند

حتی اگر بخواهید دندان هایتان را کامپوزیت کنید، ممکن است کامپوزیت دندان انتخاب مناسبی برای شما نباشد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که کاندیدای خوبی برای دریافت روکش کامپوزیت دندان هستید. در حالت ایده آل برای دریافت کامپوزیت ونیر، دندان های شما باید سالم و عاری از پوسیدگی باشد. شما نباید از بیماری لثه رنج ببرید و نباید فردی باشید که دندان های خود را خرد می کند یا به اصطلاح دندان قروچه دارید. برای اینکه بدانید کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان هستید یا نه، بهتر است به یک متخصص دندانپزشکی زیبایی مراجعه کنید.

دندانپزشک زیبایی، پیش از انجام کامپوزیت وضعیت دندان های شما را بررسی می کند و اگر مشکل دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان و یا بیماری لثه داشته باشید، ابتدا این مشکلات را برطرف می کند و سپس کامپوزیت دندان را انجام می دهد.

در صورتی که شما تمایل به پر کردن دندان با مواد همرنگ دندان داشته باشید، یکی از گزینه های پیشنهادی پزشک (با توجه به قیمت کامپوزیت دندان) استفاده از کامپوزیت است.

در پر کردن دندان با کامپوزیت ابتدا دندان را شستشو داده، با استفاده از دایکال، کف بندی را انجام داده، و سپس از یک لایه گلاس آینومر استفاده می شود.

سپس عملیات اچینگ انجام می شود. یعنی با یک اسید مخصوص، دندان تمیز می شود. پس از رطوبت زدایی از مینای دندان، باندینگ بر روی دیواره سوراخ ایجاد شده در دندان قرار داده می شود.

پس از اینکه باندینگ در جای خود، تحت نور قرار گرفت، لایه های کامپوزیت به همین ترتیب قرار داده می شود.

احتمالا همگی در هنگام پر کردن دندان متوجه این مرحله شده اید که دندانپزشک، سطح کامپوزیت را برای دندان های شما اصلاح می کند.

 

اما کامپوزیت زیبایی چیست؟

کامپوزیت زیبایی یا همان روکش رزین کامپوزیت، نوعی روکش است که برای اصلاح عیوب ظاهری دندان استفاده می شود.

ظاهر دندان های جلو نقش مهمی در زیبایی لبخند دارند، از این رو مقرون به صرفه است که به جای کامپوزیت کلیه دندان ها، ابتدا به کامپوزیت دندان های جلویی بپردازید.

حتماً مزایای کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند را می دانید. اما اجازه بدهید کاملتر به مزایای کامپوزیت دندان بپردازیم:

کار کامپوزیت دندان در یک جلسه انجام می شود. تنها به مقدار کافی از دندان برداشته می شود و نیازی به تراش عمیق دندان نیست.

لمینیت ها در آزمایشگاه ساخته می شوند و از این جهت نیاز به دو مرتبه مراجعه دارند.

قیمت کامپوزیت دندان ارزانتر از قیمت لمینت دندان است. جایگذاری لمینیت به زمان بیشتری نیاز دارد تا ساخته و باندینگ شود و از همین رو هزینه بیشتری دارد.

امکان ترمیم لمینیت دندان وجود ندارد. اگر لمینت بشکند، باید اقدام به تعویض آن کرد. در حالیکه کامپوزیت در صورت شکستگی، دوباره باندینگ و تعمیر می شود.

برخی مواقع امکان دارد که ما نتوانیم به خوبی از دندان هایمان مراقبت کنیم و باعث از بین رفتن زیبایی دندان های خود می شویم به گونه ای که رنگ و فرم دندانهایمان تغییر کند و یا به علت خوردن مواد غذایی سفت دندانمان لب پر شود، در این گونه موارد پزشک با روش کامپوزیت ایراد های دندانی را برطرف می سازد و رنگ دندان، اندازه و فاصله نامناسب آن ها را درست می کند و در کل زیبا سازی دندان ها را برای فرد تامین می کند.

بهترین مارک کامپوزیت دندان

بهترین برند کامپوزیت به ترتیب کامپوزیت ایویکولار آی پی اس، کامپوزیت کازمادنت و اولترادنت است و بهترین دیسک های پرداخت و پالیش که در استحکام و رنگ پذیری دندان بسیار پر اهمیت هستند، دیسک کازمادنت در رنگ های مختلف و بیسکو است.

دوام کامپوزیت های دندان

دوام و ماندگاری کامپوزیت های دندان بالا است اما احتیاج به مراقبت های لازم دارد و فرد باید موارد بهداشتی و نیز اصول تغذیه ای را رعایت کند تا عمر کامپوزیت ها را به بیش از 10 سال برساند.

روش مراقبت از دندان های کامپوزیت شده

برای مراقبت از دندان ها به صورت مرتب مسواک بزنید.

مسواک به تنهایی قادر به نظافت تمام فواصل بین دندانی نیست پس بهتر است از نخ دندان هم استفاده کنید.

دقت داشته باشید که خوردن مواد غذایی سفت می تواند به دندان های کامپوزیت شده، آسیب وارد کند و آن ها را دچار سابیدگی نماید.

بعد از خوردن مواد غذایی مانند چای و قهوه و یا خوراکی های دارای مواد رنگی دندان های خود را مسواک کنید، زیرا کامپوزیت ها نیز خاصیت رنگ پذیری دارند و دچار تغییر رنگ می شوند.

دکتر اکرم شیرازی

 رویا کلینیک به مدیریت دکتر اکرم شیرازی، دندانپزشک عمومی (زیبایی، عصب کشی، ارتودنسی، پروتز) دكتراكرم شيرازي در سال ١٣٧٦دندانپزشكي را در دانشگاه شهيد بهشتي به اتمام رسانده و در سال ١٣٩٥دوره...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • الهام ملوندی

    سلام هزینه ارتودنسی چه قدر هستش و برای مشاوره هم هزینه دریافت میکنید ؟

  • لغو پاسخ