سوالات شایع و متداول در مورد لمینیت دندان - دکتر رضا نادری

سوالات شایع و متداول در مورد لمینیت دندان

سوالات شایع و متداول در مورد لمینیت دندان

لمینت

دکتر رضا نادری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر رضا نادری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

احتمالا تا به حال نام لمینت دندان زیاد به گوشتان خورده است. لمینت ها روکش های بسیار نازکی هستند که به طور جداگانه روی هر دندان قرار داده می شوند. از این نظر می توان گفت که لمینت چیزی شبیه ناخن های مصنوعی است. سفیدی و نور طبیعی این روکش های سرامیکی بسیار شبیه دندان های واقعی است و باعث می شود زیبایی لبخند شما دو چندان شود. تقریبا 70 درصد افراد مشهور دنیا لبخند زیبایشان را مدیون لمینت هستند! اگر شما هم دلتان می خواهد خنده های هالیوودی داشته باشید قبل از همه چیز باید اطلاعاتتان را درباره لمینت کامل کنید. ما در این مطلب همه چیز در خصوص لمینت را در اختیارتان می گذاریم.

لمینت چیست؟

لمینت دندانپزشکی در واقع یک لایه بسیار نازک از سرامیک است که روی دندان را می پوشاند. این روکش نازک با استفاده از مواد رنگی و بر اساس نیاز فرد طراحی می شود. بر خلاف تصور عموم، برای قرار دادن لمینت هیچ نیازی به خراش دادن دندان نیست و به راحتی و بدون آسیب به دندان های طبیعی می توان این روکش سرامیکی را روی آنها قرار داد. نکته مهم این است که در کنار بحث زیبایی، عملکرد طبیعی لمینت نیز باید در نظر گرفته شود تا کارکرد دندان ها مختل نشود.

از لمینت در چه مواردی استفاده می شود؟

اکثر روکش ها به منظور زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی از لمینت برای  تغییر طول، اندازه، شکل و رنگ دندان استفاده می شود. سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و یا استفاده بیش از حد از فلوراید باعث می شود رنگ طبیعی دندان به مرور زمان از بین برود و دندان ها تیره شوند. در مواردی که این تیرگی برگشت پذیر نیست می توان از روکش های سرامیکی یا همان لمینت برای برگرداندن سفیدی طبیعی دندان ها استفاده کرد. علاوه بر اهداف زیبایی، از لمینت برای اصلاح دندان های شکسته، ناهموار و یا کج نیز استفاده می شود. هر نوع شکاف نامنظم و ناخوشایند را هم می توان با استفاده از روکش سرامیکی پوشاند.

آیا لمینت دندان های اصلی را از بین می برد؟

خیر. لمینت به عنوان جایگزینی برای دندان های اصلی طراحی نشده است و فقط به عنوان لایه ای نازک روی دندان قرار می گیرد؛ در نتیجه هیچ نوع ناراحتی لثه یا حساسیت دندانی به همراه ندارد. قبل از اینکه لمینت روی دندان های شما اعمال شود دندانپزشک با استفاده از اشعه ایکس از فک و دهان شما تصویر برداری می کند تا مطمئن شود که لمینت برایتان کاملا مناسب است. اگر دندانپزشک تشخیص بدهد که شما کاندیدای مناسبی برای لمینت نیستید روش های دیگری مثل روکش های کامپوزیتی، پیوند دندان، ارتودنسی و یا سفید کردن دندان را پیشنهاد می کند.

لمینت چطور انجام می شود؟

ساخت لمینت دندان مراحل مختلفی دارد که عبارتند از:

مرحله اول: در این مرحله آماده سازی های لازم با دقت بسیار بالا روی دندان انجام می شود. اندازه گیری های انجام شده در این مرحله میلی متری و بسیار دقیق است.

مرحله دوم: در همان جلسه دندانپزشک با استفاده از اشعه ایکس از دندان هایتان عکس می گیرد و از هر دو فک شما مدلی تهیه می کند؛ حتی اگر بخواهید فقط یک دندان را روکش کنید.

بقیه مراحل به یک هفته بعد موکول می شود. در این مدت مدل های ساخته شده به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شود تا بر اساس آنها روکش های براق و شفافی ساخته شود. در جلسه دوم این روکش ها روی دندان های شما قرار می گیرند و به وسیله ماده ای به نام رزین کاملا روی دندان محکم می شوند. اگر همه مراحل به خوبی پیش بروند و روکش ها درست نصب شوند هیچ نوع فاصله و ناهماهنگی بین لمینت و دندان اصلی به وجود نمی آید و به راحتی می توانید از نخ دندان و مسواک استفاده کنید . علاوه بر این در عملکرد دندان هایتان هیج اختلالی به وجود نمی آید.

آیا ممکن است لمینت از دندان جدا شود؟

بله ممکن است این اتفاق بیفتد. با اینکه روکش های سرامیکی بسیار مقاوم هستند و می توانند 10 تا 15 سال و یا حتی بیشتر دوام بیاورند اما اگر به درستی از آنها مراقبت نشود ممکن است از روی دندان جدا شوند. برای جلوگیری از این اتفاق باید بهداشت عمومی دهان و دندان را رعایت کنید. هر روز 2 بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. هیچ وقت از دندان هایتان برای باز کردن در بطری ها و یا شکستن و خرد کردن مواد سفت و سخت استفاده نکنید.

اگر دندان هایتان پوسیده باشند یا روکش به درستی در محل نصب نشده باشد احتمال جدا شدن آن از روی دندان زیاد است. این احتمال به خصوص در افرادی که از داروهای بدون نسخه زیاد استفاده می کنند بیشتر است. اگر روکش دندانتان افتاد سعی نکنید خودتان آن را دوباره بچسبانید چون شما ابزار مناسب برای این کار را ندارید. در چنین شرایطی حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در ضمن باید بدانید که روکش های جدا شده باید تعویض شوند و نمی توان به طور ثابت از آنها استفاده کرد.

لمینت دندان چه مزایایی دارد؟

روکش های لمینت برای هر یک از دندان ها به طور جداگانه ساخته می شوند و بنابراین وقتی روکش روی دندان قرار می گیرد کاملا طبیعی به نظر می رسد. علاوه بر این تکنولوژی استفاده شده در ساخت این روکش ها باعث می شود که لمینت ها بر خلاف دندان های اصلی در برابر تیره شدن ناشی از مصرف چای و قهوه مقاوم باشند. لمینت در مقایسه با سایر روش های سفید کردن دندان بالاترین میزان سفیدی را ارائه می دهد.

به طور کلی مزایای لمینت دندان شامل موارد زیر است:

  • این روش کاملا غیر تهاجمی و بدون درد است و شما در طول انجام آن تقریبا هیچ گونه ناراحتی و دردی را تجربه نمی کنید.
  • روکش های سرامیکی مقاوم و پایدار هستند
  • این روکش هانیازی به روی نگهداری خاصی نیاز ندارند و خودشان سفیدی شان را حفظ می کنند
  • لمینت پلاک های دندانی را به خودش جذب نمی کند و بنابراین مانع از بروز بیماری پریودنتال می شود
  • لمینت اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد

لمینت دندان چه معایبی دارد؟

روند تهیه و ساخت روکش های سرامیکی وقت گیر و زمان بر است و احتمالا یک هفته باید منتظر بمانید. اگر لمینت به درستی روی دندان نصب شود و عوامل مخرب دندان هم از بین بروند می توانید به راحتی و درست مثل دندان طبیعی از لمینت استفاده کنید اما با اینکه لمینت از مقاومت بالایی برخوردار است امکان شکستن آن هم وجود دارد. اگر لمینت انجام داده اید باید مراقب باشید. به عنوان مثال باید از گاز گرفتن، شکستن یخ با دندان و فشار آوردن به روکش ها خودداری کنید.

به طور کلی معایب لمینت دندان شامل موارد زیر است:

  • ماهیت برگشت ناپذیر روکش ها
  • هزینه بالا
  • در صورت خراب شدن روکش ها امکان تعمیر آنها وجود ندارد و باید تعویض شوند
  • رنگ روکش ها تغییر ناپذیرند
  • در برخی موارد روکش دندان پوسیده می شود و نیاز به تعویض دارد
  • مهارت پزشک و همچنین کیفیت مواد استفاده شده بسیار اهمیت دارد.

چطور باید از لمینت دندان مراقبت کرد؟

نگهداری از لمینت دندان کار بسیار ساده ای است. فقط کافیست مثل دندان های اصلی تان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از آن محافظت کنید. معمولا دندانپزشک توصیه می کند که از خمیر دندان های غیر ساینده که فلوراید کمتری دارند استفاده کنید. علاوه بر این برای بررسی عملکرد لمینت و واکنش دهان به لمینت باید یک هفته بعد از نصب روکش دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید؛ حتی اگر مشکلی نداشته باشید.

اگر عادت دارید که در خواب دندان قروچه کنید دندانپزشک توصیه می کند که از محافظ دندان در خواب استفاده کنید تا روکش ها آسیبی نبینند. همچنین باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش های دندان با مواد مخصوص جلا داده شوند.

علاوه بر همه این موارد، حداقل 72 ساعت بعد از روکش کردن دندان ها باید از مصرف مواد غذایی زیر خودداری کنید:

  • نوشیدنی های رنگی مثل نوشابه، قهوه، چای و غیره
  • خوراکی های چسبنده مثل آب نبات، آدامس، کره بادام زمینی
  • شکلات
  • هر نوع ماده غذایی که می تواند روی دندان ها لکه ایجاد کند مثل گوجه فرنگی، فلفل قرمز، مربا و انواع توت ها
  • هر نوع خوراکی ترد مثل چیپس، آجیل، غلات صبحانه
  • خوراکی های جویدنی مثل گوشت گاو یا استیک
  • هر نوع خوراکی سفت و سخت مثل سیب، پاپ کورن، آب نبات، یخ
  • نان تست

در این مدت می توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • خوراکی های کنسرو شده و نرم
  • نان نرم
  • موز
  • تخم مرغ
  • ماکارونی
  • پوره سیب زمینی
  • تکه های کوچک مرغ

آیا لمینت دندان دردناک است؟

گاهی اوقات ممکن است روکش کردن دندان دردناک باشد اما درد آن خفیف است. برخی افراد هم ممکن است دچار حساسیت لثه با درجات مختلف شوند. این مسائل بستگی به خود شخص دارد ولی معمولا داروهای مسکن می توانند درد ناشی از لمینت را کاهش بدهند. علاوه بر این سعی کنید شب ها قبل از خواب دهانتان را با آب گرم و نمک شستشو بدهید. این کار هیچ ضرری برای روکش ها ندارد بلکه می تواند درد و حساسیت را هم کاهش بدهد.

آیا می توان دندان افتاده شده را با لمینت بازسازی کرد؟

خیر. لمینت فقط یک پوشش نازک است که روی دندان کشیده می شود و نمی تواند نقش اصلی دندان را ایفا کند. اگر چه در برخی موارد می توان شکستگی های مختصر، شکاف بین دندان ها و برخی خرابی های مربوط به دندان را ترمیم کرد اما نمی توان از لمینت به طور کامل به جای یک دندان استفاده کرد.

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری جراح- دندانپزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد تهران سال 1376 گذراندن دوره‌های تخصصی ایمپلنت- زیبایی- ارتودنسی- جراحی لثه (دارای گواهینامه‌های معتبر از موارد بالا)

سوالات خود را از بپرسید
  • افسانه خدائیان کریم

    با سلام خدمت شما ، من 15 سال پیش بدلیل جراحی لثه مجبور به کاشت دندان شدم و الان ایمپلنتها لق شده و در حال بیرون آمدن هستن . نظر شما رو برای درمان مجدد می خواستم . ضمنا الان دارای دیابت هستم .

  • س. رحیمی

    با سلام. کاشت ی دندان فک بالا اسیاب چقدر هزینه داره

  • رضا حسینی

    با سلام خدمت دکتر و متخصص محترم اقا نادری .بنده غلام رضا حسینی هستم حدود 32 سال سن دارم و تعداد زیادی از دندانها بخاطر بی توجهی خودم از دست رفته که حدود 10 عدد کلا داغون شده و حدود 8 عدد نیمه تخریب هستند و در این سن خیلی مشکل دارم .البته من مشهد هستم و جزو اتباع هستم البته متولده ایرانم با مدرک امایش .میخواستم اگه لطف کنید حدود قیمت برایه کاشت دندانهایه عمری و یا ترمیم دندانها چه مقدار باید هزینه در نظر بگیرم و ایا امکان دارد تا از راهی و روشی هزینها کم بشه مثله بیمه مخصوصی و یا مسیره دیگه ایی ممنون از پاسخ گویی تان .یا حق

  • alo_admin

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک، آقای دکتر میخواهم کل دندان هایم را ایمپلنت کنم چقدر هزینه دارد؟

  • لغو پاسخ