آیا لمینیت می تواند به عنوان محافظ دندان عمل کند؟ - دکتر رضا نادری

آیا لمینیت می تواند به عنوان محافظ دندان عمل کند؟

آیا لمینیت می تواند به عنوان محافظ دندان عمل کند؟

یکی از روش هایی که با کمک آن می توان زیبایی لبخند خود را ارتقا بخشید، لامینت یا لمینت دندان است. با کمک این روش عیوب ظاهری دندان مثل کوتاهی و بلندی، رنگ زرد و لکه های قهوه ای روی آن پوشانده می شود. آیا با انواع لمینت دندان آشنایی دارید؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

دکتر رضا نادری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر رضا نادری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

لمینت به دو صورت کامپوزیت (Veneer) و سرامیکی انجام می شود.  حالت Veneer کاملا توسط پزشک اجرا می شود اما حالت سرامیکی توسط تجهیزات لابراتوری انجام می شود. هر کدام از این دو نوع دارای مزایا و معایبی هستند و می توانند به عنوان محافظ هم باشند. اما بیشتر برای جنبه زیبایی مدنظر  قرار می گیرند.

لامینیت دندان

زمانی که دندان ها پوسیده شده باشند، باید میزان پوسیدگی از دندان خارج و به جای آن ماده پرکننده گذاشته شود.

حال تصور کنید دندان ترمیم شده اما رنگ آن همچنان زننده و نامناسب است. در این صورت باید به فکر یک روش ترمیمی دیگر بود. لامینیت یکی از این روش هاست. در اصلاح طرح لبخند این روش درمانی می‎تواند دندان بدرنگ را پنهان کند، به طوری که تشخیص ترمیمی بودن آن برای اطرافیان غیرممکن شود.

لامينيت ها دو نوع اصلی دارند، سرامیکی و کامپوزیتی. البته به این دو دسته ونیر کامپوزیتی و ونیر سرامیکی هم می گویند. همچنین از اصطلاح پرسلن لمینیت یا پرسلن ونیر هم برای لمینیت سرامیکی استفاده می شود.

با توجه به انتخاب مشتری امکان استفاده از هر دو نوع لمینیت وجود دارد. این دو نوع، در قیمت لمینیت و سایر ویژگی ها با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع لمینت

لمینت ها از ۳ گروه کلی تشکیل شده اند:

۱- لمینت کامپوزیتی (ونیر کامپوزیت)

۲- لمینت سرامیکی

۳- لمینت چینی

لامینیت های کامپوزیتی:

لمینیت کامپوزیتی، بدون تراش دندان، بدون آسیب به دندان و با استفاده از مواد همرنگ دندان مورد استفاده قرار می گیرد. دندان های کامپوزیت شده بسیار زیبا و مرتب هستند و البته استفاده از آن ها بدون نیاز به آسیب و خراش دندان خواهد بود .

بسیاری از نا منظمی ها و البته بهم ریختگی های دندانی توسط لامینیت دندان قابل اصلاح است که امروزه این روش جایگزین مناسبی برای ارتودنسی نیز محسوب می شود .

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی مقاومت بالایی دارد. این لمینت انواع مختلفی دارد که می توان از زیرکونیا، آلومینا، ای.پی.اس، ایمپرس، ایی. مکس، کادکم، لومینیرز نام برد و در ادامه به توضیح انواع لمینت می پردازیم.

لومینیرز: لامینیت های لومینز بسیار گران هستند چراکه در امریکا ساخته می شوند. در نتیجه استفاده از این لامینیت ها توصیه نمی شود. اگرچه این نوع لامینیت ها محکم هستند و دندان ها در این روش تراش نمی خورد ولی متاسفانه دندانپزشک پس از قالیب گیری از دندان های شما، قالب را به لابراتور می فرستند در نتیجه داشتن دندان های زیبا به تخصص دندان پزشک نیز مربوط می شود.

کاد کام: در روش کاد کام با تراشیدن یک بلوک سرامیکی و کمک کامپیوتر در یک جلسه چند ساعته روکش ساخته می شود ولی ایراد آن است که لمینت از یک رنگ ساخته می شود و حالت طبیعی بودن لمینت نسبت به سیستم هایی که لایه لایه و حاوی چند تن رنگی هستند کاهش می یابد. مراحل انجام کاد کام بدین شرح است که ابتدا دندان ها را اسکن می کنیم سپس اطلاعات اسکن را به کامپیوتر منتقل می کنیم و بعد از طراحی روکش توسط کامپیوتر اطلاعات به دستگاه تراش انتقال داده می شود و لمینت روی یک بلوک سرامیکی تراشیده و ساخته می شود.

آلومینا و زیرکونیا: طریقه ساخت این نوع لمینت به این صورت است که یک زمینه از جنس اکسید زیرکونیوم یا اکسید آلومینیوم را روی یک قالب گچی تهیه شده از دهان بیمار پیاده می کنند، سپس به شیوه لایه لایه روی این زمینه شکل دندان را می سازند و در آخر در کوره می پزند. این جنس از لمینت دندان استحکام بسیار بالایی دارد. بیس این سیستم ها با روش ریختگی ساخته شده و جنس آن لیتیوم دی سیلیکات است.

لامینیت زیرکونیا یکی از انواع لامینیت ها است که دارای فلز نیست. در نتیجه زیبایی خاصی در این لامینیت ها وجود دارد. این نوع روکش ها دارای استحکام بالایی است.

در نهایت به این باید اشاره کرد که هر کدام از روش های لامینیت دارای مزایا و معایبی هستند که دندان پزشک باید با توجه مقدار هزینه بیمار و شرایط و زمان بیمار یکی را به بیمار تجویز کند. نکته مثبتی که در لامینیت های کامپوزیتی وجود دارد این است این نوع لامینیت ها با حد اقل آسیب بر روی دندان های بیمار گذاشته می شوند و تراشی بر روی سطح دندان انجام نمی شود.

لامینیت کامپوزیتی بهتر است یا سرامیکی

لامینیت کامپوزیتی نسبت به لامینیت سرامیکی دارای ثبات رنگ کمتر و مقاومت پایین تری و به تبع ارزان تر است و یکی از مزایای استفاده از این نوع لامینیت تراش کمتر پایه دندان ها است و در مطب توسط پزشک تهیه می شود و شاید هم نیاز به تراشیدن دندان ها نباشد و کامپوزیت را مستقیما توسط اشعه روی دندان ها بچسبانند و در مواردی که دندان دچار ترک یا لپ پریدگی یا شکستگی باشد استفاده از این لامینیت مناسب تر است.

لمینت چینی

مهمترین ویژگی لمینت چینی شفافیت بسیار زیاد آن است. در سیستم لمینت چینی تراش دندان خیلی جزئی است و بعد از اینکه مراحل قالب گیری و تراش آن به پایان رسید لمینت در لابراتوار ساخته می شود و بر روی دندان چسبانده می شود. تنها ویژگی منفی این نوع لمینت شکنندگی آن نسبت به ضربه است.

نوع لامینیت برای هر بیمار چگونه انتخاب می‌شود و چه فرقی بین آنهاست؟

لامینیت‌ های سرامیکی در لابراتوار ساخته می‌ شوند از این رو برای ساختن آنها از دندان‌ ها، البته بعد از تراشیدن مینا، قالب تهیه می‌ شود ولی در انواع کامپوزیتی، لامینیت ‌ها مستقیم و به ‌وسیله دندان‌ پزشک روی دندان ‌ها قرار داده می‌ شوند. لامینیت‌ های سرامیکی استحکام بیشتری نسبت به انواع کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ هم در این نوع از لامینیت زیاد است.

لامینیت‌ های کامپوزیتی برخلاف نوع سرامیکی ثبات رنگ کمتری دارند اما مزیتشان نسبت به لامینیت ‌های سرامیکی این است که در صورت بروز مشکل به‌راحتی قابل اصلاح و ترمیم هستند. انتخاب نوع لامینیت معمولا به ‌وسیله دندان ‌پزشک و برحسب نوع و مشکل دندان بیمار انجام می‌شود.

لامینیت ‌هایی از جنس آکریل هم ساخته می‌ شوند. این نوع لامینیت ‌ها کوتاه‌ مدت و فوری هستند و نیمه عمر کمی هم دارند و خیلی زود کیفیتشان تغییر می‌ کند.

آیا لمینیت می تواند به عنوان محافظ دندان عمل کند؟

لامینیت های دندان توان جبران بدرنگی و دفورمیته دندان را دارند می توانند اشکالات به وجود آمده در ساختار دندان را برطرف کنند اما اگر بر روی دندان جای گرفتند، نمی توان از آنها انتظار محافظت همیشگی از دندان ها را داشت. لازم به ذکر است که لمینیت ها، شدیدترین نامرتبی و به هم ریختگی دندانی را درمان می کنند اما مانعی برای آسیب و تخریب دندان ها نیستند و چنانچه فرد از دندان های لمینیت شده خود مراقبت نکند، پوسیدگی و بروز آسیب به دندان ها بسیار محتمل است. این مشکلات برای دندان سالم و طبیعی نیز رخ می دهند به همین دلیل مهم ترین محافظ و حامی از دندان ها، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از آنها در برابر تغییر دما و ضربه است. رعایت تغذیه اصولی و عادات غذایی صحیح نیز در محافظت از ساختار درونی و بیرونی دندان بی تاثیر نیست .

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری جراح- دندانپزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد تهران سال 1376 گذراندن دوره‌های تخصصی ایمپلنت- زیبایی- ارتودنسی- جراحی لثه (دارای گواهینامه‌های معتبر از موارد بالا)

سوالات خود را از بپرسید
  • افسانه خدائیان کریم

    با سلام خدمت شما ، من 15 سال پیش بدلیل جراحی لثه مجبور به کاشت دندان شدم و الان ایمپلنتها لق شده و در حال بیرون آمدن هستن . نظر شما رو برای درمان مجدد می خواستم . ضمنا الان دارای دیابت هستم .

  • س. رحیمی

    با سلام. کاشت ی دندان فک بالا اسیاب چقدر هزینه داره

  • رضا حسینی

    با سلام خدمت دکتر و متخصص محترم اقا نادری .بنده غلام رضا حسینی هستم حدود 32 سال سن دارم و تعداد زیادی از دندانها بخاطر بی توجهی خودم از دست رفته که حدود 10 عدد کلا داغون شده و حدود 8 عدد نیمه تخریب هستند و در این سن خیلی مشکل دارم .البته من مشهد هستم و جزو اتباع هستم البته متولده ایرانم با مدرک امایش .میخواستم اگه لطف کنید حدود قیمت برایه کاشت دندانهایه عمری و یا ترمیم دندانها چه مقدار باید هزینه در نظر بگیرم و ایا امکان دارد تا از راهی و روشی هزینها کم بشه مثله بیمه مخصوصی و یا مسیره دیگه ایی ممنون از پاسخ گویی تان .یا حق

  • alo_admin

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک، آقای دکتر میخواهم کل دندان هایم را ایمپلنت کنم چقدر هزینه دارد؟

  • لغو پاسخ