ایمپلنت به چه صورت انجام می‌شود و انواع آن را توضیح دهید؟ - زهره سادات نوروز زاده

ایمپلنت به چه صورت انجام می‌شود و انواع آن را توضیح دهید؟

ایمپلنت به چه صورت انجام می‌شود و انواع آن را توضیح دهید؟

ایمپلنت قطعه‌ای فلزی از جنس تیتانیوم است که جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌­شود.

دکتر زهره سادات نوروز زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر زهره سادات نوروز زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ایمپلنت با روش جراحی کاشته می‌شود، به این معنا که با ابزارهای مخصوص فضایی جهت جاگذاری ایمپلنت در استخوان تعبیه می­‌شود و سپس ایمپلنت کاشته می‌شود.

در روش معمول لثه با کمک ابزارهایی مانند لیزر یا تیغ جراحی یا فرزهای سیلیکونی کنار زده می­‌شود تا به استخوان دسترسی پیدا کنیم.

زمانی حدود ۴ ماه زمان برای استراحت نیاز دارد تا بتواند با استخوان فک یکی شود. بارگذاری روی ایمپلنت که همان مرحله قالب‌­گیری و تهیه روکش یا تحویل دندان مصنوعی لازم است.

کلید موفقیت تمامی ایمپلنت‌ها، فرایندی به نام پیوند استخوانی (osseointegration) است و چگونگی رشد استخوان داخل فک در داخل و اطراف ایمپلنت را شامل می‌­شود. تیتانیوم یک ماده خاص است که استخوان فک آن را به عنوان بخشی از بدن می‌پذیرد.

انواع مختلفی از ایمپلنت‌­ها با شکل­‌های مختلف سیلندری، ریشه‌­ای، مخروطی و… وجود دارند که این بستگی به نوع تراش و شکل فیزیکی آن دارد و تلاش بر آن است که سطح ایمپلنت بیشترین تماس را با استخوان فک داشته باشد.

ایمپلنت‌­های ریشه ­ای شکل رایج­ ترین نوع ایمپلنتی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می­ گیرند. یک ایمپلنت ریشه‌ ای شکل از تیتانیوم ساخته می ­شود و به یک پیچ یا استوانه کوچک شبیه است. پس از قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک، یک استوانه فلزی به نام  اتصال دهنده در نهایت به آن وصل می ­شود. اتصال دهنده پیچ فلزی به عنوان مبنا و پایه‌ تاج، دندان مصنوعی یا پل عمل می کند.

برندهای مختلفی از شرکت­ های مختلف کره­ ای آمریکایی و اروپایی در ایران موجود است.

مزایای ایمپلنت:

عزت نفس: از دست دادن دندان­ ها می­ تواند به تغییر در نحوه سخن گفتن شما منجر شود و همچنین می­ تواند روی اعتماد به نفس شما نیز تاثیر بگذارد. داشتن تمامی دندا ن­ها می­ تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و نگران نخواهید بود که مردم متوجه دندان­ های از دست رفته شما شوند.

از آنجا که ایمپلنت ­ها شباهت بسیاری به دندان­ های طبیعی شما دارند، کمتر به آنها فکر خواهید کرد. عزت نفس و اعتماد به­ نفس شما نیز بهبود خواهد یافت زیرا دیگر درباره مشکلات دندان­ های مصنوعی یا نگاه کردن افراد به دندان­ های از دست رفته‌تان نگرانی نخواهید داشت. دندان­ های مصنوعی روی نحوه سخن گفتن شما نیز تاثیر می­ گذارند که می­ تواند اعتماد به نفس شما را هنگام سخن گفتن پایین بیاورد.

تغذیه: از دست دادن دندان، روی نحوه جویدن و انتخاب غذاهایی که قادر به خوردن آنها هستید تاثیر می­گذارند. افراد بدون دندان، دارای تغذیه ضعیف هستند که می ­تواند روی سلامت کلی آنها تاثیر بگذارد. میوه‌ها و سبزیجات خام نیاز به جویدن بیشتر دارند. کسی که در جویدن آنها مشکل داشته باشد به ندرت به سمت آن­ها می ­رود. گزینه‌های دیگر مانند مخلوط کردن، پوره کردن یا آب میوه گرفتن همیشه مورد علاقه نیستند.

از دست دادن دندان ­ها می ­تواند بایت و نحوه قرار گرفتن دندان­ هایتان در کنار یکدیگر را تغییر دهد. تغییرات در نحوه گاز زدنتان می­تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در مفصل فک شود که مفصل گیجگاهی فک تحتانی نامیده می­ شود.

رضایت: دیگر مجبور نخواهید بود که درباره چسب های دندان های مصنوعی یا لغزش، متصل شدن یا افتادن دندان های مصنوعی تان هنگام حرف زدن نگران باشید.

احساس: از آنجا که ایمپلنت ­ها در استخوان شما جاسازی می­ شود، بیشتر از دندان­ های مصنوعی به شما احساس داشتن دندان طبیعی می­ دهند.

هنگامی که دندان­ ها از دست می­ روند، استخوان فک دندان از دست رفته تحلیل می­رود، ایمپلنت­ ها به حفظ استخوان و شکل فک شما کمک می­ کنند.

 

 

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده؛ جراح دندانپزشک، ایمپلنت و لیزر دندان فارغ تحصیل سال 84شماره نظام پزشکی 106854 دارنده گواهینامه ایمپلنت از انجمن ایمپلنت آمریکا در سال 2006 و گواهینامه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    سلام داکتر صاحب من یک مشکل دارم که دندان هایم سر بخودی پوسیده میشوند منتظر جواب و هدایت تان استم تشکر.

  • alo_admin

    سلام چطور میتوان دندان هایی که کامپوزیت شده رنگش را روشن کرد .من دندانهام کامپوزیت شده ولی رنگش تیره شده حدود 9 سال پیش انجام شده

  • alo_admin

    با سلام روی 2 دندان اصلی دختر 6 ساله ام لکه های قهوه ای بوجود آمده چرا این لکه ها پدید آمده و باید چه کاری انجام دهم ممنون

  • لغو پاسخ