مزوتراپی چيست و در چه نواحی از بدن بیشتر جواب می‌دهد ؟ - سوسن اسماعیلی

مزوتراپی چيست و در چه نواحی از بدن بیشتر جواب می‌دهد ؟

مزوتراپی چيست و در چه نواحی از بدن بیشتر جواب می‌دهد ؟

 

دکتر سوسن اسماعیلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سوسن اسماعیلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مزوتراپی یک علم است، کشور فرانسه مبدا این علم است. در این کشور تخصصی به نام مزوتراپی داریم، یعنی پزشکانی داریم که مزوتراپیست هستند. درواقع مزوتراپی نوعی روش درمانی تزریقی است که در تمام دنیا، به‌خصوص فرانسه، کاربرد زیادی دارد و به وارد کردن گروهی از مواد فعال بیولوژیک با سوزن‌های بسیار ریز به داخل پوست می‌گویند. مزوتراپی به صورت ساده و عامه‌پسند این است که داروهای مورد نظر را در منطقه مورد نظر تزریق کنیم مثلا می‌گوییم ویتامین‌های گروه B یا فولات‌ها و… همه برای مو خیلی مفید هستند. ما می‌توانیم اینها را بخوریم چرا تزریق کنیم. زمانی که ما این داروها را به صورت سیستمیک، خوراکی یا تزریقی در عضله یا خون تزریق می‌کنیم، این دارو در کل بدن پخش می‌شود شاید نتوانیم غلظت مورد نظر در منطقه مورد نظر را پیدا کنیم، به جای آن داروی مورد نظر را در منطقه در نظر گرفته شده تزریق می‌کنیم. ممکن است مزوتراپی برای ریزش مو استفاده شود، دارو در جایی که پیاز مو وجود دارد تزریق می‌شود، ممکن است ضدلک باشد که داروی مورد نظر در منطقه‌ای که لک وجود دارد تزریق می‌شود یا به عنوان داروی ضدپیری استفاده شود که در کل می‌توانیم در پوست صورت یا گردن تزریق کنیم. یکی از علمی‌ترین کارهایی که ما در رشته زیبایی می‌توانیم داشته باشیم، مزوتراپی است. مزوتراپی یک رشته خیلی زیبا و پویایی است که درمان را به وضوح می‌توانیم در آن ببینیم. این روش برای جوانسازی پوست، کم‌رنگ کردن لکه‌های پوستی و لکه‌های بارداری، لیفتینگ پوست، ذوب کردن سلولیت‌ها و چربی‌های اضافه و درمان ریزش مو کاربرد دارد. میزان پاسخگویی و عوارض مزوتراپی از فردی به فرد دیگر متفاوت و غیرقابل تشخیص است. مثلا ممکن است درمان ملاسما (لک بارداری) به مزوتراپی برای يك بیمار خوب و موثر باشد و برای بیمار دیگری چنین تاثیری نداشته باشد.

مزوتراپی به دو روش انجام می‌شود:

– اول اینکه می‌توانیم از دستگاهی به نام مزوگان استفاده کنیم که عمق نیدل و میزان تزریق در هر بار را روی آن سِت می‌کنیم.

– دیگری به روش دستی با سرنگ‌های انسولین که طول نیدل به کمتر از 4 میلی‌متر می‌رسد، استفاده کنیم و در منطقه مورد نظر دارو را تزریق کنیم.

هر دو روش خوب است هم استفاده از دستگاه مزوگام و هم تزریق دستی.

 

چه روشی برای لاغری بهتر است؟

هیچ روش آسانی برای لاغری نداریم اینکه بگوییم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا  در عرض یک ماه به وزن ایده‌آل برسیم، باید بدانیم تا زمانی که یک رژیم غذایی درست و سالم نداشته باشیم لاغری برای ما حاصل نخواهد شد. بهترین روش لاغری درست خوردن و ورزش روزانه است. اینکه بدون ورزش و رژیم غذایی که تبلیغات هم در این زمینه انجام می‌شود، عمدتا اینها داروهایی هستند که حاوی مواد خیلی خیلی خطرناک هستند و ضرر خیلی زیادی را می‌توانند برای بدن داشته باشند که عمدتا می‌تواند برای کبد مضر باشد و اینکه آن نتیجه تبلیغ شده هم حاصل نمی‌شود. پس بهترین کار استفاده از یک رژیم غذایی سالم و حداقل فعالیت نیم ساعته روزانه که بتواند ضربان قلب را بالا ببرد که این فعالیت می‌تواند استفاده از تردمیل و پیاده‌روی در فضای باز باشد ولی توجه داشته باشید اگر پیاده‌روی انجام می‌دهید پیاده‌روی باید منجر به افزایش ضربان قلب و تعریق شود.

میکس مزوتراپی و کویتیشن و در کنار آن رژیم لاغری چه تاثیری دارد؟

در هر کاری روش ترکیبی بهترین روش درمان است، یعنی اینکه رژیم غذایی را رعایت کنیم در کنار آن ورزش را هم داشته باشیم و از روش‌های لاغری که در حال حاضر اگر روش‌های غیرتهاجمی مدنظر باشد استفاده از دستگاه‌های فردریک، جی فایو و… است، می‌توانند از دستگاه‌های ماساژور لاغری ریلکسی استفاده کنند که همه اینها کمک‌کننده است اما باز هم تاکید می‌کنم سالم غذا خوردن و ورزش کردن حتما باید در این روش ترکیبی جا داشته باشد.

مزوتراپی می‌تواند لاغری موضعی را از بین ببرد؟

بله، در مورد سلولیت‌ها که با رژیم لاغری و ورزش کردن هم سر جای خود هستند حتما مزوتراپی لاغری کمک‌کننده است. استفاده از لاکولیکت‌ها چیزهایی که بتواند چربی را حل کند و در دسترس سلول قرار دهیم برای سوزاندن سلولیت‌ها در لاغری‌های موضعی می‌تواند کمک‌کننده باشد که عمدتا در اطراف لگن و ناحیه کمر این سلولیت‌ها را زیاد داریم كه خیلی می‌تواند موثر باشد. همچنين مزوتراپی شکم یک روش ایمن و بی‌خطر براي آب کردن چربی‌های شکم توسط تزریق موضعی مواد چربی‌سوز است که چربی‌ها و سلولیت را از بین خواهد برد. در صورت تکمیل روند درمان که چندین جلسه طول خواهد کشید فرد در کنار رژیم لاغری سریع به نتایج خوبی از نظر فرم‌دهی، چربی‌سوزی و درمان سلولیت برحسب استراتژی اتخاذ شده توسط پزشک خواهد رسید. مزوتراپی حجم چربی‌های زائد را کاهش می‌دهد. همچنین جریان لنفاتیک را تسهیل می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد و اتصالات بافت همبندی و چربی را تخریب مي‌كند.

در واقع بايد بگوييم كه درمان مزوتراپی لاغری شامل از بین بردن چربی با استفاده از تزریق مواد شیمیایی است. فرمول مزوتراپی متشکل از ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و یک ماده‌ طبیعی مشتق شده از سویا به نام فسفاتیدیل‌کولین که جزء شیمیایی اصلی موجود در روغن سویا است، می‌باشد. فسفاتیدیل‌کولین یک ماده کاملا بی‌خطر است که در دوزهای بالا توسط پزشکان به عنوان درمانی برای کلسترول بالا استفاده می‌شود. سوزن مورد استفاده در درمان با مزوتراپی بسیار ریز و به اندازه‌ سوزن که در طب سوزنی استفاده می‌شود، است. اگر از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن محل تزریق انتخاب شود، احساس سوزش خفیفی را تجربه خواهید کرد اما به گفته‌ بسیاری از بیماران این سوزش قابل تحمل است.

پس از اینکه از درمان با مزوتراپی در محل ذخایر چربی‌ها استفاده شد، پیوندهای مولکولی بین مولکول‌های چربی تجزیه می‌شود و باعث تبدیل چربی از حالت جامد به مایع می‌‌شود. این روش به تنهایی حدود 15 تا 30 دقیقه به طول می‌انجامد. بدن در طول چند هفته تا چند ماه توسط سیستم تصفیه‌ طبیعی ضایعات مانند کبد و روده‌ها چربی را از بدن خارج می‌کند. بسیاری از بیماران پس از حدود چهار هفته شاهد بهبود در نواحی تحت درمان خواهند بود. موفق‌ترین دوره‌ درمان مزوتراپی شامل مجموعه‌ای از جلسات درمانی است که جهت دستیابی به بهترین نتایج و حفظ تاثیرات آن تنظیم شده باشند. جلسات درمان همواره با فواصل بین 6 تا 8 هفته انجام می‌شوند.

در پايان لازم مي‌دانيم كه بگوييم درمان با مزوتراپي خطرات كمي دارد اما در عين حال بايد نزد متخصصاني رفت كه تبحر داشته و از كمترين عوارض آن در امان ماند.

دکتر سوسن اسماعیلی

دکتر سوسن اسماعیلی، پزشک پوست، مو و زیبایی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1374 است. دارای سابقه کار در مطب و کلینیک پوست مو و زیبایی از...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sara

    سلام خانم دکتر پوست زیر ناخن انگشت شصت دستم ورم کرده و پوست دستم از ناخنم انگاری فاصله داره ولی هیچ دردی نداره علت چیست؟

  • سمانه محمدی

    سلام خانوم دکتر دختر ۷ سالی دارم که روی دماغش واطراف دماغش جوش سفید رنکی هستش مانند چرکی باید چ کاری انجام بدم

  • مژگان

    سلام خانم دکتر ،خسته نباشین،ببخشید من راجع به ریزش مو ازتون سوال دارم،چنوقته که موهای من شروع به ریزش کرده،وه با هر بار شانه زدن حدود ۵۰ دونه از موهام میریزه،موهام بلنده،جنس خشک و زبری هم به خودشون گرفتن،حالا من نمیدونم علتش چیه،ولی من کمبود آهن و ویتامین dهم دارم،یه جا خوندم که ربط داره،و اینکه من شنیدم شامپوی طبیعی و دست ساز گل ختمی درمان ریزش مو هستش،آیا درسته؟و اینکه پیشنهاد شما چیه؟و از چه شامپویی استفاده کنم بهتره؟ ممنون

  • بنیامین حیدریان

    سلام خانم دکتر چند وقتی هست ریزش موهام زیاد شده و اینکه به طور ارثی برادرام همه موهاشون ریخته چیکار کنم موهام نریزه

  • لغو پاسخ
دکتر سوسن اسماعیلی
بستن دکتر سوسن اسماعیلی دکتر سوسن اسماعیلی

سوالات خود را از دکتر سوسن اسماعیلی بپرسید

02144016784